Paikat kuntoon

1101102103104106

Viestejä yhteensä

• Hengitysliiton paikallisyhdistyksissä toimii lukuisia KAT:ia sairastavien vertaistukiryhmiä. Otapa yhteyttä oman alueesi yhdistykseen ja tiedustele minä päivänä siellä toimii KAT-ryhmä.  http://www.hengitysliitto.fi/fi/yhteystiedot/paikallisyhdistykset
  • Kiitos linkistä!
  • Ny oon tullu taas annex kun en osannu anneykkösenä tänne kirjautua? Mut samma gamla gumma oon :D. Melisaltta kysyisin viel, etteikö ne tarjonneet sinulle lääkitystä ahtaumaan? Mulle puhelimessa lekuri (jota en koskaan tavannut) ehdotti inhalaattorilääkityksen aloittamista, vaikka en tunne siihen tarvetta kun ei oiretta ole.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Diagnoosi tuli kuin sivulauseessa. Sitä ei edes etsitty silloin. Mulla oli pitkät kuukausia kestävät tutkimukset 2015-2016. Etsittiin tulehdusarvon nostajaa, oli kiire kun tiedettiin keinonivelleikkausten lähenevän.  Ei löytynyt, joten tulivat siihen tulokseen, että nivelrikon aiheuttamat tulehdukset olivat syynä. No siis tutkimukseen kuului mm. TT- kuvaus koko kropan alueelta. Ei löytynyt sisäelimistä mitään, sit vain mainittiin et keuhkoahtauma näkyi. Sanoin, ettei mulla ole mitään oireita. Ei sit jatkettu siitä sen enempää. Jonkun puhalluksen aikoinaan töissä ollessani lääkäri suoritti, sanoi ei sulla ahtaumaa ole. Siis 11 v sitten. Ahtauman merkkejä nyt sit havaittiin v. 2015. 
    Mut ei ole siis mitään oireita.
    Miksi sua alettiin tutkia?
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • 22.7. Stumppi työryhmä muistuttaa, että suorat linkit ovat kiellettyjä, mutta 24.7. laittaa itse suoran linkin  ;)
    Lämpöiset onnittelut Annelle!

Viimeinen tupakka 11.2.12 image
  • Erästä tiettyä lääkettä määrätään jo lieväänkin, oireettomaan ahtaumaan.
  • Sain jouluna A-viruksen vaikka influenssarokotuksen otin, kuten joka vuosi. Keuhkokuumeen sain ja sairaalahoitoon jouduin. Toisen kerran keuhkokuume epäily maaliskuun lopulla, mikä meni viikon antibiooteilla. Jälkitarkastuksessa keuhkokuvassa nyt näkyi kuulemma selkeä löydös ahtaumasta. Tiiä sitte? koska en viel ko. lekuria ikinä tavannu, mutta lähipäivinä kyllä. Sitten olen hiukan viisaampi asiassa, ehkä. Olen nyt siirtynyt enimmäkseen tutkimaan erääseen KAT ryhmään fb:ssä, koska linkittää ei saa, en linkittele - siell saa vapaammin kokemuksiaankin kertoilla. Kiitos viel kaikille tsemppaajilleni ja tsemppiä myös muille tupruttelun lopettajille - hyvä lopettaa huonot tavat!
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Muun ahtauma ei näkynyt röntgenkuvissa. Niitä otettiin vuosi lopettamisen jälkeen ja sit ennen ekaa polvileikkausta ja vielä jossain muussakin vaiheessa. Vasta TT-kuvassa näkyi.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • OK Melisa, eli TT-kuvaus on vissii tarkempi menetelmä kuin tavall. keuhkoröntgen? Kyllä minä epäilen oikeesti tuota omaa diagnoosiani. Luulis ny röntgenissä näkyvän esim. jälki keuhkokuumeesta...pitää puhua lekurin kanssa tarkemmin koska tuo spirometriakoekin tehtiin aivan pipariksi, eli väärin. Eikä minullakaan mitään oireita ole. Eli en aio vaikk mitää lääkkeitä ottaa ennenkuin 'oikea' lääkäri -asiantuntija- sen toteaa. 

• Silloin vuosia sitten kun minulla ahtaumaa ruvettiin epäilemään piti itse kotona vissiin viikon verran tehdä PEF-mittarilla puhallusseuranta, aamuin, illoin 3 puhallusta ensin, sitten otin avaavaa lääkettä ja hetken päästä 3 puhallusta ja parhaat merkittiin ylös. Sen jälkeen vasta mietittiin jatkuvan lääkkeen tarve, Mutta tästä jo niin kauan aikaa, että toimet vissiin muuttuneet ja kehittyneet. Ei minullakkaan silloin omasta mielestä ollut senkummempia oireita, paitsi kauhea flunssa 2-3 krt vuodessa ja ne kyllä loppuivat vasta sitten, kun tupakanpolton lopetin. Nyt en oikeestaan tiiä lääkkeiden todellista tarvetta, kun en tiedä mikä olisi olo ilman lääkkeitä, enkä oo uskaltanu kokeillakkaan. Syksyllä taas spirometria näyttää keuhkojen tilan. Miten sinulla annex se spirometria tehtiin väärin?
    Ei niitä lääkkeitä kannata ottaakkaan ennen ja toivottavasti lääkäri toteaa, että et tarvitsekkaan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.