Mitä tapahtuu, jos kokeilee "yhtä tai kahta tupakkaa"?Kokemuksia?

Millaisia kokemuksia teillä on siitä, että olette lopettaneet ja kuitenkin sitten pitkänkin ajan kuluttua polttaneet yhden-kaksi tupakkaa? Mitä seurauksia siitä on yleensä? Tuntuu, että kyllähän sitä pystyy hallitsemaan. Mutta pystyykö?
«13456711

Viestejä yhteensä

• Tomppa74 Maaseutu
    editoi tammikuu 2011
    Melko suurella todennäköisyysprosentilla se ei jää siihen yhteen tai kahteen. Niitten yksien ja kaksien väliin jäävä aika alkaa hiljalleen mutta varmasti lyhetä. Kuukausista viikkoihin ei varmaan tunnu vielä hälyttävältä ja vielä voi ylläpitää ajatusta sitten että hallitsee tilannetta... sitten jossain vaiheessa huomaa polttavansa päivittäin ja ainakin joka toinen päivä.

100% omista "yhden" polttamisista on johtanut tupakoinnin uudelleen aloittamiseen ja siitä syystä en voi enkä halua enää ikinä polttaa sitä "vain yhtä."

Jos olet nyt savuttomana ja mietiskelet oikeasti vetäisitkö sen yhden niin älä ihmeessä tee sitä!
  • PeTeR 2011PeTeR 2011 Asemattomaksi kauppalaksi taantuva turha taajama Kuopijon ja Kajjaanin välissä.
    editoi tammikuu 2011
    Eipä tapahdu juuri mitään ja jäljelle jää vain hölmistynyt ilme kasvoille muuntautuen kaameaksi pettymykseksi, että kuinkas nyt längistä meni tollainen vanhanaikainen klisee.

Jos todella meinaat kokeilla ja pilata lakkosi/lopettamisesi, suosittelen mallua, nimittäin savuttomuuden jälkeen laatutupakista maistuvat aromit parhaiten, eli ei kannata ainakaan halvalla antaa itteään panna. Tupakoinnin paradoksi on, että ensimmäiset savut todella maistuvat joltain, aluksi tietysti tyrmistyttävän pahalta, mutta nikotisoituessaan tupakoitsija etsii juuri niitä, koskaan enää tavoittamatta, sillä hengityselimet tervaantuvat ja ihvaantuvat limoineen toimimattomaksi, eli oikeastaan ei kannattaisi polttaa kuin yhdet savukkeet per ihmiselämä...ja epäilen tämän kiintiön ylittyneen kohdaltasi jo aiemmin.

Helpottaaksesi olotilaasi, kannattaa lopettaa haikailemasta savujen perään, tupakansavu ei ole mikään palkinto, savuttomuuden myötä voit moisen vielä oivaltaa löytäneesi. Tietysti valinta on henkilökohtainen, itsekin olen liian usein valinnut väärin-tai nautinnollisemmin, miten vaan :)
  • editoi tammikuu 2011
    Prikulleen samaan tulokseen tullu ku tomppa.. alkaa kessunpaikkaa löytyä ku niitä syitä etsii sen yhen vetassa :shock:
  • editoi tammikuu 2011
    "Tuntuu, että kyllähän sitä pystyy hallitsemaan. Mutta pystyykö? "

Oman kokemuksen mukaan ei pysty. Useamman vuoden savuttomuuden jälkeen luulin olevani niin vahva että voin maistaa se yhden. Ja ei todellakaan edes tehnyt mieli tupakkaa, kunhan huvikseni kokeilin. Viikon ajan huijasin itseäni polttamalla "vain sen yhden". Ja kaikista hulluinta tässä on se että ne ekat savut oli tosi kamalan makuiset, mutta niin vaan aktivoitui aivoissa joku osa vaatimaan lisää.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi tammikuu 2011
    En suosita kokeilemista. Harva, aniharva on niin vaffa, että vois noin tehdä. Ja kun on sitten sen kahden jälkeen vaikka kuukaudenkin polttamatta, ajattelee, että voinhan taas ne kaksi, menee viikko ja - voinhan taas ne...kunnes polttaa yhtä paljon tahi enempi kuin ennen. Ja sitten se onkin taas liian myöhäistä, voipi vain todeta, että mä luulin voivani polttaa ne kaksi. Usko niitä, jotka ovat homman sun puolestas testannut, että sinä voisit jo valmiiksi uskoa ettei kannata.

Kun tähän lopettamiseeni ryhdyin aikoinani, päätin, etten koskaan, en milloinkaan, en kuuna kullanvalkeana enkä mistään syystä polta enkä ota yhtään henkostakaan. Se on se pienimmän riesan tie, kuten Tuntemattomassa sanottiin.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • tutetututetu Helsinki
    editoi tammikuu 2011
    Melisa kirjoitti:
    En suosita kokeilemista.. Ja sitten se onkin taas liian myöhäistä, voipi vain todeta, että mä luulin voivani polttaa ne kaksi. Usko niitä, jotka ovat homman sun puolestas testannut, että sinä voisit jo valmiiksi uskoa ettei kannata.

Kun tähän lopettamiseeni ryhdyin aikoinani, päätin, etten koskaan, en milloinkaan, en kuuna kullanvalkeana enkä mistään syystä polta enkä ota yhtään henkostakaan. Se on se pienimmän riesan tie, kuten Tuntemattomassa sanottiin.
    Melisa on oikeassa.

Minulla noin sata epäonnistunutta yritystä päästä irti tupakan orjuudesta päättyi aina "siihen yhteen". Eroon pääsin sillä ajatuksella, että enää ikinä en sytytä yhtäkään.

Tämä irtipääsy on onnistunut nyt 3 vuotta - enkä ikinä halua ottaa sitä riskiä, että testaisin. Olen tupakka-addikti, eikä minun todellakaan tarvitse testata. Ikinä.
  • editoi tammikuu 2012
    Huonosti käy melko varmasti. Minäkin uskoin 100% etten ikinä polta kun olin niin onnellinen raittiina. Uskoin ihan koko sydämestäni, ettei se johda mihinkään. Se oli täyttä kusetusta.

Kiinni jäi, että kopsahti. Nyt taas kaikki kurjuus ja sonta eessä. Tehtyä ei saa tekemättömäksi.

Nyt hitto soikoon painan kallooni sen, että yhtä ei ole olemassakaan. Yksi johtaa aina siihen, että olen taas polttaja.
  • Ansku73Ansku73 Hämeenlinna
    editoi tammikuu 2012
    Niinkuin Allen sanoi; Yhtä tupakkaa EI ole!
    Eli ei kannata kokeilla...
  • editoi tammikuu 2012
    Jos yhden oikein lupaa itse itselleen, se ei onnistu. Voisin kuvitella, että jos olisin vaikka puolitiedottomassa kännitilassa ja sortuisin aamulla tarkempia yksityiskohtia muistamatta, sen voisi ehkä unohtaa, mutta se "luvan kanssa" poltettu johtaa aika varmasti jatkuvaan polttamiseen. Ei ehkä heti, sehän siinä se oveluus onkin, vaan pikkuhiljaa, kuten täällä on mainittukin. Satunnaispolttamista saattaa kestää vaikka puolikin vuotta ja sitä luulee olevansa tilanteen pomona, kunnes kohta imee nurkan takana piilossa pikaröökiä "koska nyt mä tahdon". Eli älkää hyvät ihmiset kokeilko yksiäkään savuja.
  • HalluHallu Lahti
    editoi tammikuu 2012
    Ei kyl kannata koklata, tuntuu jotenkin ihan hullulta ajatukselta kun jokainen tietää riskin ja sen kuin työn ja tuskan takana lopettaminen on -> kannattaako riskeerata ja minkä takia? Yhden tupakin? Miks?

Jos päättää että polttaminen on ok niin mikäs siinä mutta jos olet lopettanut niin älä hölmöile :D :wink:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.