Mitä tapahtuu, jos kokeilee "yhtä tai kahta tupakkaa"?Kokemuksia?

2456712

Viestejä yhteensä

• editoi tammikuu 2012
    Joo se alkaa just sillain salakavalasti. Luulee olevansa vahvoilla, mutta on jo ekasta koukussa jälleen. Ihminen on niin "fiksu", että ei ala heti roihuttelee niitä tupakoitaan putkessa, koska on ollut niin pitkään polttamatta. Tajuaa sen itsekin siinä, että ei kannata olla hullu nyt kun olen jo näin kauan ollut sauvuton.

Mutta se tupakan himo heräs kovana uudestaan ja pysyy pitkään. Siinä vaiheessa yrittää olla polttamatta juurikin allanin mainitseman ns. turvallisen ajan, jolla muka todistaa itselleen, että ei ole riippuvainen tupakasta.

Sitten tuntien, päivien tai viikkojen jälkeen kun on yrittänyt pysytellä erossa tupakasta, antaa itselleen luvan polttaa toisen jossain erikoisessa tilanteessa, vaikkapa työpäivän jälkeen perjantaina.

Lopulta sun on aina saatava perjantaina sitä muka rentouttavaa tupakkaa muuten viikonloppu on pilalla ja olet kärttyinen.

Ja siitä se lähtee lapasesta, on vain ajankysymys milloin on taas tupakoitsija.

Koko myrkkykääryle on kamalan kiero pirullinen sontiainen, jonka kanssa ei todellakaan kannata leikkiä.

Itse pelleilin ja nyt taas edessä tämä lopetus, vaikka vannoin, että viimeinen lopetuskerta oli viimeinen, niin inhottavaa se oli. Mutta vietiin kuin pässiä narusta. Orjana taas puoli vuotta ja nyt taas uudestaan kaikki alusta.

Se on niin totta, että ei ole yhtä tupakkaa. On vain savuttomuus ja tupakointi.
  • HalluHallu Lahti
    editoi tammikuu 2012
    Balleriina kirjoitti:

Itse pelleilin ja nyt taas edessä tämä lopetus, vaikka vannoin, että viimeinen lopetuskerta oli viimeinen, niin inhottavaa se oli. Mutta vietiin kuin pässiä narusta. Orjana taas puoli vuotta ja nyt taas uudestaan kaikki alusta.

Se on niin totta, että ei ole yhtä tupakkaa. On vain savuttomuus ja tupakointi.
    Sulla on se vahvuus että tiedät pystyväsi lopettamaan ja se on jo paljon.
    Tosin eihän tää herkkua oo...
  • editoi helmikuu 2012
    Tää on mun kolmas ja viimeinen lopetukseni, aiemmat kaksi on loppuneet n. 8-9kk päästä lopettamisesta. Ja tietenkin ne on lähteneet yhdestä. Lopulta, eikös polttaminen ole juurikin yksien polttamista.

Ei yhdessä ole mitään järkeä, ei siitä saa mitään. Paitsi halun polttaa taas yhden. Ja yhden. Tupakassa kun on vielä se jännä puoli, ettei siitä todella seuraa mitään kivaa, toisin kuin vaikka oluesta. Hiprakka muuttaa mielialaa usein paremmaksi, mutta ei tupakka mitään sellaista tee, siitä saa vain ne haitat. Ja ehkä ensimmäisestä sen himpun pyörryttävän tunteen. Mutta mitä ihmettä? Miksi polttaisi? Se ei tosiaan oo palkinto, lähempänä se on rangaistusta kuin palkintoa.
  • Ansku73Ansku73 Hämeenlinna
    editoi helmikuu 2012
    Mä en ymmärrä, että jos haluaa lopettaa tupakoinnin ja päästä siitä saastasta eroon niin miksi edes haluaisi sen yhden?? :shock:
  • editoi helmikuu 2012
    Ei sitä kannata halutakaan. Tuskin edes oikeasti haluaa, luulee vaan haluavansa jostain syystä testata. Kai se on sama kaikissa päihderiippuvuuksissa. Alkoholista eroon päässyt saattaa välilä saada ajatuksia, miltähän maistuisi lasi konjakkia yms..

Ne pitää vaan opetella kääntämään heti pois sellaiset typerät ajatuksen. Itse olen ainakin täysin nähnyt mihin johtaa tollaiset typeryydet.

Itseäni harmittaa todella hirveästi se "yksi" minkä poltin. En olisi koskaan uskonut ihan oikeasti, että voisin ikinä, en kuuna päivänä jäädä tähän uudestaan koukkuun! Siis en koskaan olisi uskonut jos joku olisi mulle sanonut, että näin tulee käymään.

Olin nimittäin niin onnellinen tupakoimattomana. Ei ollut juurikaan mielitekoja enää, elämä oli rauhoittunut ja tuntui ihan hullulta, että olin ikinä muka polttanut. Ei ollut enää tupakan himoja, olin vain onnellinen siitä vapaudesta.

Että mitä ihmettä päässäni oikein pyöri kun sen yhden kaiken sen jälkeen menin polttamaan? Mitä pyöri kun poltin toisen ja lopulta ajauduin taas nalkkiin. Mitä päässä pyöri kun salasin tämän kaikilta ja joudun kaventamaan sosiaalisen elämän lähes nolliin, että sain vain pössytellä?

Sen ainakin opin, että nyt en ota enää riskejä yhtään. Ensinnäkin se maistuu todella pahalle pitkän ajan jälkeen, kamala maku jää suuhun, samantien elimistö yrittää ilmoittaa, että lopeta helkkarissa se mitä olet tekemässä ja tulee oireita jotka kertovat myrkyllisten aineiden vetämisestä sisään; pyörryttää, syke nousee jne...

Ei mitään järkeä.
  • tintt1tintt1 Espoo
    editoi helmikuu 2012
    En ole kokeillut, älä kokeile sinäkään! Pliiiiis! Siinä käy huonosti! :(

Tupakan hajukin saa minut voimaan pahoin, sen verran aikaa on kulunut lopettamisesta. Olen myös ilokseni huomannut, että ihmiset, joiden kanssa olen tekemisissä eivät tupakoi. Olin siis ainoa.... :oops:
    "Olisinpa lopettanut ennen kuin aloitinkaan!"
     Viimeinen tupakka 4.7.2008
  • editoi helmikuu 2012
    Elämänhalu kirjoitti:
    Millaisia kokemuksia teillä on siitä, että olette lopettaneet ja kuitenkin sitten pitkänkin ajan kuluttua polttaneet yhden-kaksi tupakkaa? Mitä seurauksia siitä on yleensä? Tuntuu, että kyllähän sitä pystyy hallitsemaan. Mutta pystyykö?
    Ei toimi.Piste.Mot.
  • editoi maaliskuu 2012
    Ite just niin vaiheilen nyt, että mennäkö tupakalle vai ei. Kaks päivää ollu ilman, vähän niinku vahingos. Jatkaakko, vai ottaakko taas takapakkia jo kivuttomasti alkaneesta savuttomuudesta.. "koska kuitenki sorrun, ni miks en sit jo nyt"
    Varasin kirjastosta Stumppaa tähän kirjan.
    Taas, niinkuin aina "lopetan sit, voin polttaa siihen asti"

Ei tosiaan oo mitään fyysisiänikoja, mut vaan huvittais polttaa.. vaikka oonki kipee ja hirvee yskä! Henkiset nikat on paljon vahvemmat mulla aina ku fyysiset..
    Vielä en mennyt!

ps. sekava ensimmäinen postaus tälle foorumille (: hih
  • editoi maaliskuu 2012
    Itse "lopetin" jälleen uutena vuotena. 15 vuotta tupakointia takana, joukkoon mahtuu lukemattomia lopetusyrityksiä, pisin n. 3kk.

Ensimmäinen kuukausi meni tällä kertaa hienosti - ei ollut vierotusoireita, vain hyvä fiilis omasta onnistumisesta. Sitten erään typerän riidan jälkeen sallin itselleni hermosauhut ja poltin pari tupakkaa putkeen. Ryhtiliikkeen jälkeen meni taas pari viikkoa hyvin, kunnes oli mukamas työstressiä, ja poltin jälleen pari. Viikko polttamatta, ja jälleen keksin jonkin hyvän syyn... Tahti tiheni, ja tänään ostin toisen askini tänä vuonna, edellisen ostin viikko sitten. Eli ei se taaskaan siihen yhteen jäänyt, saati kahteen. En siis suosittele, kuten eivät muutkaan.

Itselleni on ollut lohduttavaa löytää tällainen mahtava foorumi ja huomata, että en ole ainoa ikuinen repsahtaja - ja huomata että toivoa on silti :lol: Voin siis jälleen huomenna (koska tämä päivä on jo menetetty...) aloittaa tupakoimattoman identiteettini etsimisen, jättää ensi kerralla sen "yhdenkin" väliin, ja onnistua!

Summa summarum, ei ole vain sitä yhtä, joten jätä sekin polttamatta!
  • editoi maaliskuu 2012
    Sit kun alkaa miettii, et no tätäkään päivää ei oo enää jäljellä ku 3 h ku voi mennä nukkuu, kyl mä 3 h jaksan. Eikä sen yhen takia kannata alottaa alusta. Syön dallaspullaa! :D
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.