Omakohtaiset tupakan aiheuttamat terveyshaitat

13

Viestejä yhteensä

• Pakko oli nostaa tämä ketju. Nämä asiat ovat niitä joita heikolla hetkellä mietti niin EI teekään enää mieli tupakkaa!!

Itsellä jatkuva köhä, käheä ääni, hengenahdistus .. Pelko ahtaumasta ja syövästä jatkuvasti.
  • 2 flunssaa kahteen kuukauteen syksyllä 2016. Uskon, että johtui tupakasta. Jatkuva köhä, aamuisin yskittää, kurkku on käheä, puhua ei jaksa kauaa...Aamuisin "rintalastassa" sellainen pakottava tunne, joka katoaa jo parin päivän päästä tupakoinnin lopettamisesta ainakin itsellä. Huono kunto paranee, yleiskunto lähtee kohoamaan, iholle palaa väri ja hajut + maut tehostuvat aivan uudelle tasolle. Tupakkapaikka jäähallin nurkalla häiritsee ja haisee pahemmalta kuin koskaan ENNEN.
  • Flunssat kestivät joka vuosi aina kauemmin ja toistuivat helpommin.Siinä kai ne suurimmat.Saattoihan tuo tupakka 30 vuoden polttamisen aikana muutakin tehdä kuin hampaat kellertäviksi,mutta mitään tupakkayskää tai jatkuvaa liman kirnuamista en potenut.En yskinyt polttaessani,eikä yskitä  kun en polta.

Toisaalta terveys oli suurin ja oikeastaan ainoa syy miksi lopetin,tiedostin kyllä,että kun työskentelee ikänsä rakennuksilla ja sitten vielä kuormittaa keuhkojaan ylimääräisellä savulla,niin terveet eläkepäivät saattavat olla äkkiä koettu.

Lisäksi töissä ei tahdo heikkokuntoinen pärjätä,merkillistä kyllä melkeinpä kaikki +50 työkaverit ovat tupakoimattomia.Nyt kun ei enään polta niin tuon oikein korostetusti huomaa kuinka työmaalla tupakilla olevat ovat lähes 100 prosenttisesti 20-40 vuotiaita.

• itse ollut terveenä vaikka polttanutkin. Tsemppiä
  • Mä olen polttanut teinistä ja ensimmäiset huolet ovat olleet: orastavat suonikohjut (sääristä tosin lähtenyt nyt muutaman päivän tupakattomuuden jälkeen!), hapenottokyvyn heikkeneminen, tosin kohentunut aina, kun aloittanut aerobisen harrastamisen. Kun poltti eikä liikkunut, olo oli karmea ja huolestunut, kun hengästyi vähemmästäkin, jopa reippaasta kävelystä. Tupakkiyskä. Silmien pöhöttyneisyys (alkanut kerään nestettä vuoden sisään) ja rypyt (ryppyjä tulee muutenkin, mutta tupakki ei ainakaan tasoita niitä). Suun terveys huolestuttanut myös, kun hammaskivä muodostunut todella helposti! Ja lukemattomat muut asiat, tässä päällimmäiset. 
  • Vapaa! kirjoitti:
    Mä olen polttanut teinistä ja ensimmäiset huolet ovat olleet: orastavat suonikohjut (sääristä tosin lähtenyt nyt muutaman päivän tupakattomuuden jälkeen!), hapenottokyvyn heikkeneminen, tosin kohentunut aina, kun aloittanut aerobisen harrastamisen. Kun poltti eikä liikkunut, olo oli karmea ja huolestunut, kun hengästyi vähemmästäkin, jopa reippaasta kävelystä. Tupakkiyskä. Silmien pöhöttyneisyys (alkanut kerään nestettä vuoden sisään) ja rypyt (ryppyjä tulee muutenkin, mutta tupakki ei ainakaan tasoita niitä). Suun terveys huolestuttanut myös, kun hammaskivä muodostunut todella helposti! Ja lukemattomat muut asiat, tässä päällimmäiset. 
    Tärkein meinasi unohtua, jatkuva väsymys ja aloituskyvyn puute! Energiatasot nousseet mukavasti jo muutaman tupakattoman päivän jälkeen!  
  • Jatkuva tukkoinen olo, sellainen tunkkainen ja rinta tuntui raskaalta, varsinkin aamuisin herätessä. Viimeiset puoli vuotta oli pitkään yskää ja olin todella paljon kipeänä. Sitten tuli olo, että eihän tässä nyt vaan ole mitään järkeä, kun kokoajan huono olla ja päätin, että nyt on lopetettava. Paras päätös ikinä! Kymmenen vuotta askin verran päivässä tulikin poltetua, nyt eka kuukausi ilman tupakkaa nikotiinituotteiden avulla ja olo on mitä parhain, henki kulkee ja rintaa ei purista! :) 
  • Ilmarinta. Jotkut varmaan huomaa yhteyden nimimerkin kanssa :smiley:  
    Siitä syystä nyt täällä foorumilla, en haluais takasin, se letkun asentaminen oli todella epämukavaa. 
    Lisäks ku oli kaks vuorokautta siellä keuhkopolilla ja näki mitä se on ku keuhkot oikeesti pragaa...
    En osaa sanoa onko muita terveyshaittoja tullut, olen aina ollut enemmän tai vähemmän urheilua ja perusliikuntaa kuten työmatkat pyörällä. Kyllähän se tupakka tietty vaikuttaa, et ilman sitä kunto olis parempi.
  • Mistä syystä sinulle tehtiin ilmarinta?
  • Se oli spontaani. Taustalla oli jo useampi viikko flunssaa ja sitten alkoi hieman rintaa koskemaan hengästyessä ja yskiessä
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.