Omakohtaiset tupakan aiheuttamat terveyshaitat

124»

Viestejä yhteensä

• Toivotaan, että vaivat paranevat.
  • razurazu Missä lie
    Itselläni ei ole mitään vakavaa sairautta tullut tupakoinnista, ainakaan mistä tietäisin.

Mutta se perus terveyshaitta eli yskä on aina ollut ja myöhemmin tullut sitten tuo yökkiminen myös mukaan, eli polttaessa tulee aika usein oksennusreaktio. Oon kuitenki vielä nuorehko (26v), joten ehkä nyt näin nuorena on hyvä lopettaa, ettei mitään pahempaa pääse tulemaan. Ja siis 9 vuotta oon polttanut.

Joulun aikana olin aika kovassa flunssassa ja yskiminen aiheutti oikealle puolelle kroppaa erittäin kovat kivut. Ajattelin että siellä on nyt keuhkossa jotain, mutta lääkärissä en ole käynyt. Todennäköisintä on että kova yskiminen on jonkun lihaksen siellä reväyttänyt tms.. Varsinkin suorana makaaminen aiheutti kipua. Tuossa joulun jälkeen kipu vähän hellitti kun yskäkin meni ohi, mutta nyt tänään kipu on taas saapunut. Poltin viime yönä uutta sähkötupakkaa (josta saa vahvemmat hönkäykset kuin tupakasta), joten voi myös olla että se rasittaa kurkkua ja keuhkoja enemmän. Ja normitupakkaakin myös poltan sen ohessa.

Suurimmat haitat ovat varmasti juurikin tämä yskä ja kunnon heikkeneminen. Asun kolmoskerroksessa ja kauppareissun jälkeen kyllä laittaa hengästyttämään, joka tämän ikäiselle ei varmaan ole kovin hyvä juttu.

Mutta on se jännä miettiä kuinka paljon erilaisia haittoja se röökaus oikein aiheuttaakin. Ei se kovin hellä harrastus ole..
  • Mua on aamuisin yskittänyt ja ikäväkseni huomasin kun videoin koirieni leikkiä, et yskähtelin koko ajan .... whaaat? Lisäksi mulla on äärimmäisen huono ääreisverenkierto, talvisin sormet vetää valkoisiksi ja tunto pois, varpaat on jäässä vaikka kolmet villasukat jalassa .... Muuta en ole huomannut, olen kova lenkkeilemään ja kunto on tosi hyvä. En hengästy helposti. Yllätyksekseni myös keuhkojen tilavuus oli tosi mahtava, jopa työterveyshoitaja ihmetteli et tupakoivalla voi olla noin hyvät keuhkot ....

Nyt ollut viikon polttamatta niin ei aamuisin edes yskitytä. Nuhaa on jatkuvasti kyllä, en tiedä johtuuko se tuosta tupakoinnista ....
  • editoi huhtikuu 24
    Huh, hyvä ketju. Heikolla hetkellä nämäkin tuppaa unohtumaan, kun ei itselläkään vielä toistaiseksi mitään vakavaa ole ilmentynyt. Mutta kuitenkin:

-Jatkuva yskä ja äänen selvittäminen lähes koko ajan puhuessa. Äänen mataloituminen Röökimuija-tyyliseksi.
    -Kipu rinnassa. Tämä on vähentynyt, loppunut melkein kokonaan kun en ole polttanut 3 viikkoon. Tupakoidessa selitin rintakivun lihaskivuksi, kun on niin huono patja niin nukkuessa yläkroppa kipeytyy. Joopajoo. Hirveää itsensä huijaamista.
    -Hengästyminen, ja sen takia ei tullut harrastettua liikuntaa niin paljon kuin haluaisin
    -Yökkäysreaktio tupakoidessa, koko ajan enemmän. Kuka tietää, mistä tämä johtuu?
    -kylmät varpaat ja sormet, siis huono verenkierto

Kuten sanoin, mulla ei ole mitään vakavaa terveysongelmaa, eikä edes ollut flunssia tms usein, mutta kyllä viime aikoina on ollut mielessä myös nimenomaan tuo keuhkoahtaumatauti, joka lienee tosi todennäköinen tupakoitsijalle. Se ei houkuta yhtään. Ihanaa, kun on onnistunut lopettamaan!! :)
  • editoi huhtikuu 25
    Mulla oli kaiken näköstä terveyshaittaa,ahdistus,paniikkihäiriö,liika hikoilu varsinki jännittäessä yms,paineensietokyky heikko..Flunssa tuli usein.Semmonen jatkuva oravanpyörä,ikinä ei ollu hyvä olla,oli joko kylmä tai kuuma kropassa...Nyt kun miettii,niin tässä ajassa kun ollu poltttamatta 
    ,niin niin nää oireet on hävinny melkein kokonaan,vaikka elämässä muutaman viimekuun ollu elämäni isoimpia muutoksia...
  • Täältähän oppii uutta kun lukee muiden oireita ja tajuaa, että kappas mullla on ollut samaa :)
    En ole ikinä ollut "paha tupakoija" eli tupakkaa on mennyt päivässä max 5 ja yleensä 1-2 päivässä. Tästä huolimatta tupakkani ei ole tupakkaa vaan pikkusikaria, mikä sitten on taas vahvempaa kuin tupakka. Se kuinka paljon, en tiedä.

Oireet on lähtenyt jo ensimmäisestä päivästä. Ahdistuneisuuteen ja paniikkihäiriöön tää lähti alunperin "lääkkeenä" osaksi mun elämään, mutta se on tainnut kääntyä lähinnä nyt ympäri ja aiheuttaa ahdistuneisuutta, eikä auta siihen. Mulla on aina ollut allergia oireita, mutta ei ikinä astmantapaisia. Ne onkin uusi juttu tässä kevään kynnyksellä jo toista vuotta kärsin siis "astmasta" siitepölykautena. Itsehän kutsun sitä sikariallergiaksi tai sikariastmaksi. Lisäksi silmät kuivaa pahasti, varmaan savusta. Vatsassa vääntää aina kun en saa sauhuja kun haluaisin (jännitys?). Flunssa on nykyään ympärivuorokautinen ja yskätkin kestävät normaalia pitempää. Joskus hengittäminen ottaa vastaan ja joutuu yskäisemään kovasti, että saa vedettyä happea taas ilman keuhkojen rähinää.

Pahimmat ja itselle inhottavimmat tupakan aiheuttamat oireet liittyvät kuitenkin väsymiseen, huimaukseen ja hampaisiin. Väsynyt olen ollut oikeestaan kaikki nämä vuodet, kun sikaria olen huulessani roikutellut. Lisäksi olen kärsinyt huimauskohtauksista ja vaikka en ole sitä tahtonut myöntää niin uskon sikarin olevan yksi pääaiheuttajista. Lääkäri kun ei ole löytänyt muutakaan vikaa. Lisäksi hampaat ovat keränneet plakkia tässä jo kolmen vuoden aikana. En siis ole polttanut pitkään näin "vakituisesti" , mutta hampaissa se yllätyksekseni näkyy hyvin aikaisessa vaiheessa.

Nyt olen saanut tarpeekseni näistä oireista. Olen saanut tarpeeksi tupakan hajusta. Tarpeekseni tupakantumppien keräilystä tupakkakupista. Pysytään mimmit ja kundit kovana nyt niin ei tarvitse turhia sytyttimiäkään enää ostella tai täristä ulkona mielipuolen lailla, kun tekee mieli myös - 30 pakkasessa :)
  • Dorka63 Järvenpää
      Mulla olis lopettaminen lähellä ja erittäin tarpeellista. En tiedä johtuuko tupakasta vai ruokatorventulehduksesta, mutta rinnassa lumpsuu ikävästi, vaikka sydänfilmissä ei näy mitään. Olin juuri tarkkailussa 6 tuntia, tuntui sen "lumps" mutta rytmi ihan tasainen. Kuulostaako tutulta? Voisko olla keuhkoputkien kramppaamista?
  • Dorka63 Järvenpää
    Noppapeli kirjoitti:
    Huh, hyvä ketju. Heikolla hetkellä nämäkin tuppaa unohtumaan, kun ei itselläkään vielä toistaiseksi mitään vakavaa ole ilmentynyt. Mutta kuitenkin:

-Jatkuva yskä ja äänen selvittäminen lähes koko ajan puhuessa. Äänen mataloituminen Röökimuija-tyyliseksi.
    -Kipu rinnassa. Tämä on vähentynyt, loppunut melkein kokonaan kun en ole polttanut 3 viikkoon. Tupakoidessa selitin rintakivun lihaskivuksi, kun on niin huono patja niin nukkuessa yläkroppa kipeytyy. Joopajoo. Hirveää itsensä huijaamista.
    -Hengästyminen, ja sen takia ei tullut harrastettua liikuntaa niin paljon kuin haluaisin
    -Yökkäysreaktio tupakoidessa, koko ajan enemmän. Kuka tietää, mistä tämä johtuu?
    -kylmät varpaat ja sormet, siis huono verenkierto

Kuten sanoin, mulla ei ole mitään vakavaa terveysongelmaa, eikä edes ollut flunssia tms usein, mutta kyllä viime aikoina on ollut mielessä myös nimenomaan tuo keuhkoahtaumatauti, joka lienee tosi todennäköinen tupakoitsijalle. Se ei houkuta yhtään. Ihanaa, kun on onnistunut lopettamaan!! :)
    Minkälaista se sun rintakipu oli? Oliko kramppaavaa vai pistos? Tuntuiko sydänperäiseltä? Mulla semmonen outo olo rinnassa, eikä tuttavapiirissä vertaistuki mahdollista.

• Hyvä käydä lukemassa näitä tupakasta aiheutuneita vaivoja, kun tuppaa unohtumaan. Mullakin oli aamuisin pistävä rintakipu ja ylösnousun jälkeen alkoi kauhea yskintä. Nämä oireet saivat minut haluamaan eroon tupakasta. Ajattelin, että seuraava aste on keuhkoahtauma. Krooninen ientulehdus ja matala ääni. Pienikin juoksu sai hengästymään. Käsien ja jalkojen palelu. Ja sitä hajua ei edes tajunnut. Hyvä potero, pitää tulla heti lukemaan tätä, kun tupakka tulee mieleen :) En halua lopettaa enää uudestaan!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.