Mahan turpoaminen! :(

Moi! Olen 22-vuotias tyttönen, polttanut tupakkaa nelisen vuotta ja viimeisen vuoden ajan 1-1,5 askia päivässä. Nyt olen jostain kumman syystä ollut polttamatta 10 päivää, nikotiinipurkkaa en ole käyttänyt apuna vaan sähkötupakkaa. Pari päivää on ollut aivan jäätävän kipeä ja turvonnut maha, mutta tänään "pallostunut" vielä entisestään. Olen tehnyt raskaudenkeskeytyksen 3kk sitten, raskaus on toki kaikin mahdollisin verikokein todettu päättyneeksi mutta oli kyllä silti toissapäivänä ostettava testi ihan vain mielenrauhan säilymisen vuoksi. Hoikahko kun olen (172/53) niin näkyy pienikin turvotus suht helposti.
Miten pitkään teillä lopettaneilla on tuo pallomahakausi kestänyt? Oletteko käyttäneet laksatiivejä apuna tms? Yritän nyt testiksi muutaman viikon ajan välttää vaaleita viljoja ja syödä muutenkin mahdollisimman paljon kuituja, hedelmiä, vihanneksia ja juoda vettä.
Tupakoidessa ei ollut tällaisia ongelmia! Piru vie :(
«13

Viestejä yhteensä

• tmk Vantaa
    editoi maaliskuu 2012
    Moikka Tiutu! Miten menee? Toivottavasti olet pysytellyt savuttomana. Mahan turvotus ja toimimattomuus taitaa olla aika yleisiä oireita tupakoinnin loputtua. Ajan kanssa niiden pitäisi mennä ohi ja varmasi tuo testivalikoimasi auttaa/nopeuttaa asiaa. Kerrohan mitä sinulle kuuluu!
    Viimeinen tupakka 11.2.12 image
  • editoi huhtikuu 2012
    Olen itsekkin miettinyt monta kertaa mistä turvotus voi johtua. Mietin olinko muuttanut ruokavaliota,lisännyt siihen jotain,kenties liikaa purkkaa vai mikä oli,kun massu oli kuin jalkapallo. Löysin yhden vanhan terveys-ruokavalio-kirjani,jossa selvitettiin mielestäni hyvin loogisesti se miksi vatsa turpoaa : Tupakan haitalliset aineet kerääntyvät elimistöön ja sekoittavat happo-emästasapainon. (Lihoaminen voi myös jostua tästä) Turvotus voi johtua kehon puolustusmekanismeista. Kudoksista vapautuva nikotiini ja terva ovat äärettömän myrkyllisiä, joten elimistöön kerääntyy nestettä ,jotta myrkyt laimenisivat ennen kuin ne poistuvat elimistöstä. Tämä aiheuttaa turvotusta, joka kestää niin kauan kunnes kaikki nikotiini ja terva ovat poistuneet elimistöstä. Mitä kauemmin on polttanut, sitä kauemmin se kestää. Ruokavaliolla sitä voi yrittää edesauttaa syömällä emäs-voittoista ruokaa eli salaatteja,kasviksia,marjoja ja hedelmiä. Toki muutakin saa syödä :D ,mutta kannattaa noita lisätä,jos ne eivät ruokavalioon jo kuulu. Varsiselleri on loistava tuohon tarkoitukseen! Jos aihe kiinnostaa muuten,kannattaa googlettaa aiheesta: Happo-emästasapaino... :thumbup: :thumbup:
  • MiiliMiili Vantaa
    editoi huhtikuu 2012
    Heips, mulla ollut samaa ongelmaa tai en edes tiedä johtuuko se tupakoimattomuudesta, varmaankin ainakin osasyy kyllä. Vatsa ollut turvoksissa about 4 kuukautta kohta, yhtä soittoon niin etten ole omiin housuihin mahtunut tänä aikana ollenkaan. 2 kuukautta myös nousi ruoat ylös iltaisin. Urheilua pystyy harrastamaan vaihtelevasti, usein ei ollenkaan kivun vuoksi. kivutonta päivää ei ole ollut 4 kuukauteen.

Paino ei ole kauhesti lopetuksen jälkeen noussut, aluksi kyllä mutta tasaantu. tosin nyt turvotuksen kanssa paino heittelehtii viikossa +/- 7 kiloo. Parhaimmillaan 4 kiloo aamu/iltapaino ero.

Kaikki maholliset on tutkittu, mitään ei löydy. Kaikkee mahollista lääkitystäkin kokeiltu, mikään ei auta (myös happoihin vaikuttava lääke). No vielä tähystys eessä ja toivo elää että jotain selviäisi.

• salsa-68salsa-68 Espoo
    editoi huhtikuu 2012
    Minulla oli vatsa turvonnut ja todella sekaisin viime lopetuksen aikana puoli vuotta...se tuntui todella pitkältä ajalta, mutta sitten tasapanoittui. Nyt tämän lopetuksen aikana on ollut vähemmän turvotus oireita, mutta on kuitenkin. Johtuisko todella siitä poltetusta ajasta. Nyt olin polttanut 1,5 vuotta ennen lopetusta ja edellisellä kerralla huomattavasti pidempään. Mutta uskon todella, että masut rauhottuu ajan kanssa :-).

Kovasti tsemejä kaikille savuttomuuteen :-).
  • editoi tammikuu 2013
    Hei.

Oon kohta kuukauden kärsiny mahavaivoista. Tupakoinnin lopetin 17 marraskuuta ja mahavaivat alkoi tuos viikko ennen joulua. Ilmaa kertyy mahaan, välis voi olla huono olokin ja välis on mahas sellainen olo, kun jännittäisi jotain vaikka tiedän ettei se jännittämisestä johdu. Ennen kävin aamuisin kolme kertaa vessassa. Nyt korkeintaan kerran, koska maha ei toimi kuten ennen.
    Mietin, että johtuisiko tämä tupakoinnin lopettamisesta? Sitä vaan ihmettelen, kun nuo oireet ilmaantui vasta n.kuukausi tupakoinnin lopettamisesta. Onko muilla ollut samoja oireita?
    2010 vuoden lopusta oon kärsiny ajoittaisesta huimauksesta. Muutaman kerran viikos on tullu huimaus"kohtauksia". Nyt ei oo kuukauteen tullu ainuttakaan, että jotain hyvää tästä on seurannut :-) Vielä kun tuo maha alkaisi toimimaan.
  • editoi tammikuu 2013
    Turvotusta tääläkin pidetty, ja vieläkin jonkun verran. Vatsan toiminta hidastui todella paljon lopetuksen jälkeen. Itselle apua on tuoneet täysjyvä murot, hedelmät ja liikunta. Hölkkälenkin jälkeen yleensä maha toimii !
  • updownupdown Jyväskylä
    editoi tammikuu 2013
    Täällä painitaan turpoamisen kanssa, tuntuu että koko kroppa nestettä ja ilmaa täynnä ja siten närästääkin, mitkään konstit ei tepsi :oops: Olotila on siis hankala ja lihava, mutta ajatuksella "kroppa puhdistautuu ja ohimenevä ilmiö" tsemppaa eteenpäin.

Luin jostakin, että turpoaminen kuuluu asiaan, että tupakan myrkyt kerääntyvät sinne ja pikkuhiljaa sitten poistuvat..?

• salsa-68salsa-68 Espoo
    editoi tammikuu 2013
    Minulla on maha ruvennut turpoamaan nyt enemmän viimeisen parin viikon ajan ja olen ollut nyt puoltoista kuukautta polttamatta. Kuitenkin olen nyt viikon liikkunut säännöllisesti ja jättänyt kaikki mässyt pois ja syön niin terveellisesti jo ennestään täysjyvää etc.

Eli toivottasti tämä on (ja onhan se) väliaikaista tupakan lopettamiseen liittyvää.

Muistan joskus jonkun lääkärin sanoneen, että koko kroppa on ihan hepulissa, kun joutuu opettelemaan taas uuden tavan toimia ilman nikotiinia. Esim jotain tärkeitä limaneritystä tonne mahaan (kai), kun ennen nikotiini toi sitä limaa sinne ja menee jonkun aikaa ennen kun keho taas oppii sitä tuottamaan...eli sekasin on meidän toiminnot jonkin aikaa...mutta pääasia että puhdistutaan ja kyllä se turvotus lakkaa :).
  • editoi tammikuu 2013
    Minua on auttanut vihreän teen juominen sekä ihan veden juominen. Vettä pitää juomalla juoda eli n. 3 litraa päivässä ennenkuin tehoaa tuohon aineenvaihduntaan :)

• editoi tammikuu 2013
    Kuulin, että cocacola auttaa. Kokeilin sitten juoda sitä ja jo ekan lasillisen jälkeen alkoi helpottamaan. Toivottavasti tämä turvotus loppuu pian.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.