Mahan turpoaminen! :(

2

Viestejä yhteensä

• editoi tammikuu 2013
    Jamppu kirjoitti:
    Kuulin, että cocacola auttaa. Kokeilin sitten juoda sitä ja jo ekan lasillisen jälkeen alkoi helpottamaan. Toivottavasti tämä turvotus loppuu pian.
    Epäilen kyllä tätä neuvoa. Jos limpparia hieman reilummin juo niin kyllä se useimmiten pistää turvottamaan enemmän.

Eiköhän se vesi ole kaikista paras ja sitäkin pitää melkoisen reilusti juoda niinkuin joku tuossa jo mainitsi.
  • editoi tammikuu 2013
    tenu kirjoitti:
    [quote=Jamppu]Kuulin, että cocacola auttaa. Kokeilin sitten juoda sitä ja jo ekan lasillisen jälkeen alkoi helpottamaan. Toivottavasti tämä turvotus loppuu pian.
    Epäilen kyllä tätä neuvoa. Jos limpparia hieman reilummin juo niin kyllä se useimmiten pistää turvottamaan enemmän.

Eiköhän se vesi ole kaikista paras ja sitäkin pitää melkoisen reilusti juoda niinkuin joku tuossa jo mainitsi. [/quote]

Epäilin myös. Mutta ajattelin että ei siinä mitään häviä jos kokeilee. Ja ainakin itsellä auttoi.
  • editoi lokakuu 2016
    Reilu 8kk:tta savutta ja edelleen vatsaongelmia ja ajoittain luultavasti siihen liittyen myös hengenahdistusta...en muista että tällaista oli tupakoidessa.
    Ketjun kommenttien perusteella voisi olla toiveita että se tästä vielä tasoittuu :|

Mites täällä muilla ketkä olleet pidempään polttamatta ja Teillä ollut tätä vatsan turpoamista, muistatteko kestikö pitkään? Vai helpottuuko se ikinä :o

Nyt kokeilussa ruokavaliomuutos kasvispainotteiseksi ja vähähiilariseksi, ainakin nyt muutaman päivän perusteella turvotus helpottanut, hengenahdistusta tosin ollut joka painottuu aina iltaan. Välillä ei voi alkaa nukkumaan kun tuntuu että tukehtuu, sitten vaan kävelee edes takaisin asuntoa, haukkoo happea ikkunan raosta, kevyesti hieroo ja painelee vatsaa ja odottelee että menee ohi :(
    Kuntoilua harrastan miltei päivittäin.
    Vatsa toimii muuten ok, eli päivittäin.

(Astma ja keuhkoahtauma poissuljettu[pef-seuranta, spirometria ja keuhkokuva], kilpirauhasen vajaatoiminta todettu 3kk:tta sitten johon lääkitys. Vatsan tähystyksen aion pyytää lähiaikoina lääkäriltä joka itsekin puhui siitä.)

~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • editoi lokakuu 2016
    Olen ikäni käyttänyt mahan turvotuksen ruokakaupoista saatavaa Samarinia. Apteekista saa myös Cuplaton nimisiä pillereitä. Sopivat myös lapsille. Samarin on minusta terveellinen, vaaraton ja halpa tuote ja auttaa varmasti.

Ainakin minulla kaikki hapolliset juomat aiheuttavat turvotusta. Muodostuu mahaan kaasuja, jotka eivät kulje itsestän pois. Kun saa kunnolla röytäistyksi, voi vähän helpottaa.
  • editoi lokakuu 2016
    Samarinia, Rennietä ja Somacia on tullut kokeiltua. Joskus voi vähän auttaa turvotukseen ja joskus ei.
    (Thyroxin lääkityksessä ei näitä vatsahapon neutralisoijia sais oikein käyttää ja ei mulla närästystä tms happovaivoja ole juuri koskaan ollut)

Kokeilin taas PEP-puhalluksia ja se on monesti auttanut hengenahdistuksissa, niin nytkin. Tuolla menetelmällä keuhkoista saa irti limaa ja välillä ruskeaakin sellaista.
    Varsinaista liman irtoamista ei mulla lopetuksen jälkeen ollut lainkaan.
    Vatsanturpoamista tuo ei tosin selitä, mut hyvä sekin kun saa hengen kulkemaan normaalisti.
    https://www.youtube.com/watch?v=3IqJMfBKLVo
  • Mistä johtuu vatsanturvotus lopettamisen jälkeen ? Voisiko joku vääntää rautalangasta että ymmärrettäisiin mikä auttaa ?
    45 vuotta polttanut

• editoi marraskuu 2016
    nemi kirjoitti:
    Mistä johtuu vatsanturvotus lopettamisen jälkeen ? Voisiko joku vääntää rautalangasta että ymmärrettäisiin mikä auttaa ?
    Ei taida sellaista rautalankaa olla :)

Olen yrittänyt ihan tosissani asiaa selvittää, mutta miltei tuloksetta!
    Sen olen nyt löytänyt että:
    - tupakointi vaikuttaa perusaineenvaihduntaan
    - tupakka saattaa peittää kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka voi puhjeta / tulla esille lopettamisen jälkeen kuten itselläni, joka osaltaan taas vielä enemmän heikentää perusaineenvaihduntaa ainakin kunnes hormoonilääkkeillä korjataan.
    (- tupakoinnin lopetus saattaa myös aiheuttaa haavainen paksusuolentulehdus suolistosairauden, tosin sen yhteneväisyyttä en turvotukseen tiedä)

Omalla kohdalla turvotus lakkasi kun aloin noudattamaan FODMAP ruokavaliota, nyt kaksi kuukautta ja voi sanoa että miltei turvotus kokonaan hävinnyt kuin myös hengenahdistus johon ei syitä löytynyt mm pef / spirometria kokeista.
    https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=fodmap

• Minulla ainakin tuo hengenahdistus johtuu siitä, kun vatsan turpoaminen painaa palleaa, niin silloin ahistaa ja kun saa turpoamisen laskemaan, loppuu myös hengenahdistus.  ;)
  • Minulla ei ole ollut mahan turpoamista, yksilöllistä tämäkin.
  • Palleaongelmiin ja muihin hengenahdistuksiin oma poppakonstini on mennä makaamaan lattialle selälleen, pää tyynylle ja jalat koukkuun. Siinä sit ihan vaan rauhallisesti makailee lattialla selälleen ja kuuntelee vaikka radiota (10-20 minuuttia usein makaan.) Tämä liike rentouttaa psoas-lihasta ja tältä osin se antaa pallealle enemmän tilaa ja hengitys helpottuu. Suosittelen. :)
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.