Happy days

Terve vaan kaikille,

Olen seuraillut keskusteluja muutaman päivän ja nyt uskaltaudun ääneen täälläkin :)

Oman tupakointini aloitin yläasteella ja aikuisiällä tupakkaa mennyt askin päivätahdilla. Viihteellä huomattavasti enemmän. Ikää on nyt mittarissa 33 eli tupakointivuosia noin 16-18v ? :shock:

Muutama vuosi sitten olin polttamatta noin 4 kk champixin syönnillä ja tahdonvoimalla. Muistan kyllä, että vieroitusoireet oli tosi kamalat. Laskin minuutteja ja tunteja koko tuon ajan ja päällimmäisenä oli mielessä se että ei saa polttaa. Sikareista se homma sitten lähti...kaikki varmaan arvaa lopun.

Muutama viikko sitten vaimon kanssa sovittiin, että lauantaina 1.2.2014 lopetetaan tupakointi. Olin perjantain baarissa ja yöllä ostin vikan askin joka maksoi muuten 8 euroa :D. Kotiin tultiin yöllä ja avasin askin ja poltin viimeisen ja loput heitin roskiin. Nyt alkoin kuudes päivä savuttomana ja hyvin on toistaiseksi mennyt. Käytän nikotiinilaastaria (21mg/24h) ja päivittäin oon muutaman 1mg imeskelytabun ottanut.

Nyt ei ole itellä mitään vieroitussuunnitelmaa olemassa. Täytyy tarkemmin perehtyä asiaan. Onko totta, että vieroitusoireita voi asteittain vähentää? Ilmeisesti se on laastarien tarkoitus :roll: Korvaavista kuitenkin haluan eroon myöskin. Nyt on ollut itsellä aika varma tunne, että tämä onnistuu ja motivaatio kohdalla. Erona edelliseen lopettamiseen on se, että silloin ajattelin koko ajan etten voi polttaa..nyt päällimmäisenä mielessä ettei tarvitse. Mielessähän se on nytkin koko ajan tupakka tai lähinnä tämä vahva nikotiiniriippuvuus.

Kyllä tupakoinnin lopettaminen on usein käynyt mielessä mutta aina sen on onnistunut siirtään ajatuksissa että kyllä mä myöhemmin lopetan..ja on se aika "juntti" tapa. Tupakointi on ollut iso osa elämää. Kaikki on pyörinyt tupakan ehdoilla. Nyt tuli jotenkin mitta täyteen..ettei jaksa enään sitä.

Muuten en aikonut elämää muuttaa. Aion juoda kahvia aamuisin ja käydä samalla tavalla viihteellä kuin tähänkin asti. Täytyy tänne aika ajoin jäsennellä ajatuksia jos se auttaa tässä taistelussa :-)
«13456

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi helmikuu 2014
    Tervetuloa Stumppiin Fonzie! Hyvä asenne auttaa paljon. En saa polttaa-asenne voipi nostaa uhmaa itseäänkin kohtaan ja sitten voi helposti esim. viihteellä helposti retkahtaa, kun tuo ääni päässä hiljenee :roll:
    Useat ovat työlääntyneitä tupakointiin ja sen aiheuttamaan orjuuteen. Se on hyvä vaihe lopettaa ennen kuin isoja terveyshaittoja ilmaantuu.
    Mutta ole jatkossa viihteella tarkkana. Se on usein liukkain tie sortumiseen. Tämä kehoitus vain siksi, että täältä saa usein lukea juuri näistä.
    Tsemppiä lopetukseesi ja pysy kanavalla. :thumbup:

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • marvesmarves Etelä-Karjala
    editoi helmikuu 2014
    Fonzie, tervetuloa joukkoon, jolla on yhteinen päämäärä. Parasta kannustusta saat täältä, lisäksi löydät varmasti apua moniin tilanteisiin, mitä eteen tulee, näin on käynyt minullekin. Yksin en tätä 2,5 kk olisi selvinnyt, oon siitä varma, yksin on turha taistella :wink: Minusta on hyvä, että käytät lopettamisessa nikotiinikorvikkeita, kun tunnet olevasi kovin riippuvainen. Mikään kiire ei lie päästä korvikkeista eroon, askel ja päivä kerrallaan. Tulee vahvempi olo aikanaan toivottavasti sinullekin, ja sitten on aika jättää myös korvikkeet. Ne ovat kuitenkin tupakkaan nähden paljon, paljon vaarattomampia :!:
  • leinikkileinikki Jämsä
    editoi helmikuu 2014
    Hei, hieno homma! Eikun tsemppiä vaan. :)
  • vkovko
    editoi helmikuu 2014
    Tervetuloa mukaan.
  • jumaskjumask Salo
    editoi helmikuu 2014
    Hieno päätös, tervetuloa mukaan linjoille!

Itse käytin myös nuita 24h laastareita (Nicotinell) merkkisiä ja tein siitä 9 viikon ohjelman: Vaihe 1, 2, 3 pysyivät kolmeviikkoisina ja heitin korvaavat tuotteetkin kohta kuukausi sitten pois. Kun vaiheesta siirtyy toiseen, sitä tuntee eräänlaisen "notkahduksen". Se ei ole ylitsepääsemätöntä, se kestää vain hetken. Siihen tiputukseen taas tottuu kunnes sitä tiputetaan taas ja lopulta jätetään kokonaan pois. Kyllä itse koin nuo laastarit todella suurena apuna ja tuo asteittain tiputtaminen auttoi ihan suunnattomasti. En todellakaan olisi voinut katkaista koko touhua kerralla. :)

• Fonzie Helsinki
    editoi helmikuu 2014
    Viikko ilman tupakkaa takana. Täytyy sanoa, että opettelua tämä savuttomuus on. Eilinen oli poikkeuksellisen stressaava päivä ja ennen tupakka olisi palanut ketjussa. Olin 12 tuntia liikenteessä ennen kuin pääsin kotiin. Tupakan tuska oli aivan valtava. En viitsinyt kaupasta ostaa saunakaljoja ja kiduttaa itseä enempää.

Herään yleensä viikonloppuisin muutamaa tuntia aiemmin kun rouva. Aamut on kulunut ennen seesteisesri kahvia juoden ja tupakkaa poltellen. Nyt täytyy keksiä jokin muu rituaali :) Tänään on hyvä päivä! Mulla on poron paisti pakkasessa. Alan siitä kohta vuolemaan käristyslihaa ja teen meille "juhla" aterian viikon savuttomuuden kunniaksi. Juoksemassa täytyy käydä ja katsoa olisko keuhkojen kunnossa mitään muutoksia tullut viikossa. Tänään alkaa myös olympialaiset! niitä täytyy alkaa seuraamaan.

• vkovko
    editoi helmikuu 2014
    Onnittelut 1. viikosta. Minulla on nukkuminen huonoa, tänäkin aamuna heräsisin jo neljän aikaan ja lipittelin kahvia, nyt ei tarvitse onneksi tupakkaa kiskoa.
  • editoi helmikuu 2014
    Onnittelut viikon savuttomuudesta Fonzie ja vaimollesi myös.
  • Fonzie Helsinki
    editoi helmikuu 2014
    Tämä lopetuksen alkuvaihe tuntuikin liian hyvältä ollakseen totta. Nyt on ollut monta päivää aivan järjetön tupakan tuska päällä. Siihen ei auta mitkään laastarit tai pastillit. Keskittyminen/ aloitekyky nollassa ja mieli maassa. Maha turvonnut eikä toimi, oksettaa ym. Työkaveri poltti tupakan lounaan jälkeen ja sen tuoksu oli aivan taivaallinen. En sitä sontaa keuhkoihin halua edes imeä mutta silti päässä vain kummittelee että polta nyt vain niin helpottaa.. :twisted:
  • PateliiniPateliini Lappi
    editoi helmikuu 2014
    Hei vaan!

Minulla hieman samat tuntemukset. Ensimmäiset päivät tuntuivat helpoilta, mutta nyt tuntuu että mitä kauemmaksi mennään, niin sitä enemmän alkaa tupakantuska heräillä. Mutta ei hätää!! :D Juoppa reilu lasillinen vettä kun oikein tekee mieli ja lähde vapaa-ajalla reippailemaan ulos tai missä se on mieluista. Tulee todella hyvä olo jo siitäkin, kuinka hyvä on hengittää! Tuo vedenjuonti ja liikunnan lisääminen auttaa myös noihin vatsan oireisiin ja saat sitä endorfiinia kestona, etkä vain about 3 min ajan mitä tupakka on sitä antanut.

Tsemppiä aivan mahottomasti, kyllä me tämä löyhkäkääryle selätetään!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.