Savuton kesä 2016

Ajattelin tästä lähteä eteenpäin savuttomana. Tiukkaa varmasti tulee tekemään, mutta kun minä niin nautin siitä olosta mikä siitä savuttomuudesta tulee. On freessi, hajuton ja muutenkin henkisesti oikein mukava olo. Jotenkin pirteämpi. Alkuun varmasti tulee jos jonkinlaista ongelmaa matkalle, mutta ankaralla itsekurilla ajattelin tällä kertaa mennä. Sähkötupakka tuttuun tapaan tarvittavana lääkkeenä, tosin ilman sitä koitan nyt ensimmäisen päivän pärjätä.

image
«13456726

Viestejä yhteensä

• Hyvä ajatus!! Hitosti freesiyttä, hajuttomuutta ja henkistä hyvää oloa toivon sulle!! Mä en tiedä saako täällä suositella mitään erityistyä metodia tms. mutta jos olet lukuihmisiä niin "Stumppaa tähän"-niminen kirja auttoi mua tosi paljon. Hinta kirjakaupssa joku 10€
  • No nyt on jo ihan hyvä alku tällä taipaleella. 1 päivä ja 9 tuntia täynnä. Toistaiseksi on ollut kohtuu helppoa. Sähkötupakkaan olen joutunut turvautumaan kylläkin. Nälkäkin on jatkuvasti, mutta nyt olen tainnut selvittää suuren mysteerin, miksi tupakoinnin lopettajalle maistuu ruoka paremmin ja napostelun himo iskee.

Nimittäin itse olen huomannut varsinkin aamuisin, että jos juo esim kahvit ja polttaa pirusti tupakkaa samalla, niin meinaa oikein oksennus tulla kun elimistö ei ota enää vastaan. No tämähän johtuu siitä, että nikotiini lisää vatsalaukun happamuutta, sillä se nostaa mahahapon määrää. Lisäksi kaikki muut turha tervapaska ja palamistuotteet ovat nieltynä huonoksi vatsalle. Kahvi taas on tunnetustikin huonoksi mahalaukulle, niin kun toisen jättää pois, niin toista pystyy käyttämään enemmän, sillä elimistö pystyy nyt ottamaan vastaan. Itsellä ei enää aamukahvi tee kovinkaan pahaa, vaikka herkkävatsainen olenkin. Tämä siis johtuu puhtaasti siitä että olen ollut polttamatta. Toimiva vatsalaukku myöskin ilmoittaa itsestään näläntunteella, kun se ammottaa tyhjyyttään, eikä ole täynnä sitä tukkivaa tervapaskaa ja ylimääräistä vatsahappoa. Tästä syntyy napostelunhimo ja mielihalut syödä.

Lyhyesti sanottuna tupakka vaikeuttaa vatsan toimintaa ja kun lopettaa, mahalaukku alkaa toipumaan ja ruoka alkaa maistumaan, ei pelkästään paremmalta, vaan myös useammin. Muutenkin aineenvaihdunta paranee elpyvän verenkierron myötä.

Lihominen sitten tapahtuukin siksi, että syödään usein ja liikaa. Monesti syödään vieläpä sokeripitoista, koska sekös se vasta maistuukin. Epäilen, että jos tupakoinnin lopettaja puputtaa salaattia ja kasviksia ja hedelmiä päivät pitkät, ei kilojakaan tule lisää, mutta liika on liikaa. Jossakin on annettava itselleen armoa, varsinkin silloin kun tupakantuska on pahimmillaan. Mielummin rasvainen sokeripulla kuin tupakkaa. Siinäkin tietysti kohtuus on järkevää pitää, mutta varsinkin alkuun voi olla parempi turvautua johonkin naposteluun, melkein vain siihen mitä tekee mieli.

No, saas nähdä osaanko itsekään noudattaa näitä omia ohjeitani. :cold_sweat: 

image
  • Mielenkiintoista, että olet tuollaisen vatsasysteemin itsessäsi tunnistanut. Yleispätevä se ei kuitenkaan ole, en ole tuollaista itselläni havainnut.
  • vko kirjoitti:
    Mielenkiintoista, että olet tuollaisen vatsasysteemin itsessäsi tunnistanut. Yleispätevä se ei kuitenkaan ole, en ole tuollaista itselläni havainnut.

Veikkaan että en kuitenkaan ole ainoa jolla tämmöisiä ongelmia on ollut. Toivottavasti tästä nyt jollekin motivaatiota lopettamiseen irtoaisi.

Kohta 2 vuorokautta tulee täyteen savuttomana. Voisi melkein sanoa että tämä on ollut helppoa, mutta sitten se olisi tekopyhää, koska käytän tuota sähkötupakkaa apuna. Motivaationa on myöskin 100€ veto, jonka kaverini kanssa löimme. Poltettiin yhdessä viimeiset tupakat.

Aamukahvin kanssa tässä nyt ihmettelen, että onpas helppoa. Ei tee oikeastaan yhtään mieli tupakkaa tähän kaveriksi, kun ajattelee tuota eilen kirjoittamaani kaavaa siitä, miten olen yökkinyt ja melkein oksennellut aamuisin. Se terva ja palokaasut ajatuksenakin kuvottavat minua juuri nyt. Sekin varmasti omalta osaltaan helpottaa tätä hommaa.

No, minäs kirjottelen tässä päivän mittaan, viimeistään illalla, kuulumisiani. Veikkaan että tiedossa on helppo ja mukava päivä. :blush: 

image
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tuohon syöpöttelyhaluun liittäisin pari muutakin epätieteellistä havaintoa. Yksi on se, että kun suussa ei ole tupakkaa, sinne pitää pistellä jotain muuta. Itselläni sanoin tätä oraaliseksi ongelmaksi.
    Toinen teoria pohjaa siihen, että makuaisti paranee ja ruoka alkaa maistumaan paremmalta.
    Jokaisella oma syynsä puputtaa ja lisätä painoa.
    Mutta on niitäkin, jotka eivät lisää syömistä eivätkä lihoa.
    Meitä on tosi moneen junaan  :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • JVP kirjoitti:
    vko kirjoitti:
    Mielenkiintoista, että olet tuollaisen vatsasysteemin itsessäsi tunnistanut. Yleispätevä se ei kuitenkaan ole, en ole tuollaista itselläni havainnut.

Veikkaan että en kuitenkaan ole ainoa jolla tämmöisiä ongelmia on ollut. Toivottavasti tästä nyt jollekin motivaatiota lopettamiseen irtoaisi.

Kohta 2 vuorokautta tulee täyteen savuttomana. Voisi melkein sanoa että tämä on ollut helppoa, mutta sitten se olisi tekopyhää, koska käytän tuota sähkötupakkaa apuna. Motivaationa on myöskin 100€ veto, jonka kaverini kanssa löimme. Poltettiin yhdessä viimeiset tupakat.

Aamukahvin kanssa tässä nyt ihmettelen, että onpas helppoa. Ei tee oikeastaan yhtään mieli tupakkaa tähän kaveriksi, kun ajattelee tuota eilen kirjoittamaani kaavaa siitä, miten olen yökkinyt ja melkein oksennellut aamuisin. Se terva ja palokaasut ajatuksenakin kuvottavat minua juuri nyt. Sekin varmasti omalta osaltaan helpottaa tätä hommaa.

No, minäs kirjottelen tässä päivän mittaan, viimeistään illalla, kuulumisiani. Veikkaan että tiedossa on helppo ja mukava päivä. :blush: 

Kyllä mielestäni sähkötupakka on vain yksi keino muiden joukossa tupakoinnin lopettamiseen, ja erittäin hyvä sellainen, voimia...
  • editoi toukokuu 2016
    Melisa kirjoitti:
    Itselläni sanoin tätä oraaliseksi ongelmaksi.

Heh..mielenkiintoista,vai semmoinen ongelma :)
    ...täällä puhutaan kyllä tupakoinnin lopetuksesta ;)

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Sellainen se oli. Suussa piti olla jotain. Yleensä namia. Voihan sille olla jokin muukin nimitys.  :smile: 
    Ja toki tiedän missä muualla oraalista käytetään, mut itse en nyt tässä tarkoittanut seksiä.  

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • 2 päivää ja 16 tuntia täynnä. Omasta päätöksestäni tämän lopetuksen aloitin, mutta kaverin kanssa lyöty veto on kyllä siivittänyt tätä hommaa eteenpäin. Olisin nimittäin aika varmasti jo ratkennut mikäli en olisi aina ajatellut että menetän isot rahat jos nyt ratkean. Eilinen nimittäin oli kaikesta huolimatta kuitenkin vaikea päivä, vaikka alkuun uhosinkin että se menee helposti. Minulla nimittäin on mielenterveyden kanssa ongelmia ja kun oireita alkaa tulla, myöskin tupakoinnin lopettamisesta, alkaa himot iskeä pahasti päälle. Onneksi jonkinverran tahdonvoimaa löytyy.

Haaveilen savuttomasta kesästä. Kesän tuoksut kun ovat niin mahtavat muutenkin, niin niistä nauttiminen savuttomana on vieläkin mahtavampaa. Lisäksi jäätelön syönti ja terassilla kahvittelu on mieli puuhaani kesällä, joten niistäkin pääsisi nauttimaan oikein toden teolla. Tiukkaa tulee kuitenkin tekemään vielä muutaman päivän. Tämä siis vanhasta kokemuksesta.

image
  • Tänään taittui 3 vuorokautta täyteen ja taas kerran vanhat merkit pitivät paikkansa ja pahin on ohi. Näin minulle (onneksi) käy aina kun yritän lopettaa, että kärsin sen muutaman päivän pahoistakin oireista välillä, mutta sitten olo helpottaa kuin taikaiskusta ja olo muuttuu tasaisen stressittömän rauhalliseksi. Tämä on niin ihana tunne että tätä ei tekisi mieli vaihtaa pois mistään hinnasta.

Kuten joku saattaa muistaakin, niin olen myös alkoholisti ja tällä hetkellä raitistellut reilun kuukauden. Sekin helpottaa varmasti tätä hommaa, vaikka toisaalta olen monesti ryypännytkin tupakkalakossa ja silti pysynyt irti siitä. Uskon kuitenkin, että tupakoinnin lopettaminen on huomattavasti helpompaa mikäli pysyy erossa tissuttelusta.

Tämä rentouden tunne kropassa ja mielessä on kyllä jotain sanoinkuvaamatonta. Tätä ei muista silloin kun polttaa. Tämä on se normaalitila. Olen onnekas siinä mielessä että tämä tosiaan tulee minulle näin nopeasti. Töissäkään tänään ei tuntunut yhtään pahalta vaikka olemme siellä tottuneet polttamaan jatkuvasti. Siihen tosin auttaa se, että olemme töissä juuri sen saman kaverin kanssa jonka kanssa löimme vetoa 100€:sta. Yhteistyöllä tämä on paljon helpompaa! Ihanaa! Toivottavasti tämä tunne pysyy ja olo jatkuu tasaisena!

image
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.