Muutokset elimistössä?

editoi syyskuu 2016   Painonhallinta
Olen 43v mies ja poltellut vakituisesti noin 24 vuotta.
Painoindeksi tällä hetkellä on 29, pudotettavaa olisi 10-15kg, 5kg olisi jo hyvä niin mahtuisi osa vaatekaapin sisällöstä.

Painonhallintaa koskien se on varmasti hyvin yksilöllistä ja niillä kenellä on ongelmia sen kanssa muutenkin, niin varmasti tupakoinnin lopetuksen jälkeen vielä enemmän.

Omien lopetusyritysten (ehkä neljä tai viisi oikeaa yritystä, max savuttomuuden kesto n. 6kk:tta) aikana ja sen jälkeen huomannut että paino lähtee helposti nousemaan ja jopa todella nopeasti, turvotusta, närästystä, ummetusta ym. joita täällä on listattunakin.
Jo-jo painonhallintaa ollut oma elämäni enemmän tai vähemmän.
Painon on saanut kuitenkin pudotettua haluamalleen tasolle melko helpostikin kun siihen on ryhtynyt, siis samalla kun polttaa tupakkaa, mutta esimerkiksi nyt olen toisissani yrittänyt samalla myös painonhallintaa ja onnistunut siinä mielessä että paino ei ole noussut, mutta ei laskenutkaan, kiloakaan.
Savuttomuus on ykkösasia ja nyt vuorotteluvapaalla (vielä 7kk:tta) se tuntuu olevan uskomattoman helppoa, nikotiinia kielenalustablettina käytin vain kuukauden eikä ole tarvetta ollut sen jälkeen. Aiemmin epäonnistunut viikon sisällä korvaushoidon lopetuksesta ja myös Champix aiheutti sen verran pahoja mielenterveydellisiä ongelmia että se oli pakko lopettaa kahden kuukauden jälkeen. Vuoden jouduin syömään masennuslääkettä joka kenties oli yksi syy siihen että paino nousi taas näihin nykyisiin lukemiin.

Se mikä askarruttaa on että mitä elimistössä tapahtuu sen jälkeen kun tupakanpolton on lopettanut?!
Netistä löytyy että perusaineenvaihdunta hidastuu, mutta vain todella vähän.
Tupakan kilpirauhasta aktivoivasta (syanoidi) vaikutuksesta löytyy myös vähän tietoa ja se on ehkä mitä itse eniten epäilisin.
Aikeissa ollut varata aikaa terveyskeskukseen josko suostuisivat mittauttamaan kilpirauhashormoonien arvot.
Monella kuulemma vajaatoiminta on tullut ilmi vasta kun on lopettanut tupakanpolton.
Itselläni ilmestyi nyt lopetuksen jälkeen myös kaksi pälvikaljua päähän, iho on selkeästi kuivempi, hiukset karheat ja tuntuu ettei hoitoaine auta yhtään, hengenahdistuksia, nivelkipuja...siinä joitain listalle mitkä näyttäisi löytyvän myös kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosoinnista.

Leivän syömisen ja sokeriherkuttelun olen lopettanut miltei täysin, kauraleipää syön vähän jotta saisi kuitua ja se ei aiheuta turvotusta kuten vehnä ja ruispohjaiset leivät.
Olen oikeasti katsonut mitä olen suuhuni laittanut ja kuntoilukertoja on nyt helmikuun alusta kertynyt noin 70, noin tunti / kerta ja noin 70% sykealueella. Olisin käynyt enemmänkin, mutta välilevyrappeuman aiheuttaman kivun ja liikuntakyvyttömyyden takia joutunut olemaan noin viisi viikkoa pois lenkkipoluilta, nyt taas päässyt uudelleen.
Aiemmin näillä eväillä olisi paino laskenut jo ainakin viisi kiloa tässä ajassa (on vanhoja painonhallintataulukoita tallessa), mutta nyt ei siis yhtään.
Sen ainakin todennut että kuntoilusta ei siis kannata ottaa liikaa stressiä pianonhallinnan osalta, itse en ainakaan jaksaisi tästä lisätä sen määrää jotta saisi tarpeeksi kalorivajetta.
Liikuntaa kannattaakin harjoittaa enemmänkin psyykisten syiden takia ja niin että siitä tulee hyvä olo niin suorituksen aikana kuin sen jälkeenkin. Edesauttaa varmasti onnistumista savuttomuudessa.

Ymmärrän ettei nettiin varmasti viitsitä helpolla laittaa sellaista informaatiota joka ei kannustaisi tupakoinnin lopetukseen, kuten muutokset elimistössä ruoansulatuksen suhteen.
Olisi kuitenkin mukava saada sellaista tietoa jos sitä on tutkittu, jotain löytyy mitä tuossa mainitsin mutta hyvin vähän.

Onko täällä joku joka on oikeasti käynyt lääkärillä painonhallinnan takia kun on lopettanut tupakoinnin ja onko tehty mitään testejä eli esim juurikin kilpirauhashormoonit?

Paljon löytyy ihmisten tarinaa siitä kuinka "ruoansulatus tilapäisesti menee sekaisin".
Olisi lohdullista saada tarkempaa tietoa mitä se tarkoittaa ja kuinka pitkään tämän on syytä olettaa kestävän, onko se lopullista ja hyväksyttävä että elämänsä loppuun asti painoa kertyy entistä herkemmin ja syömistavat on sopeutettava tähän vai onko valoa tunnelin päässä vaikkapa kahden vuoden päästä jotta uskaltaisi tankata edes 1500 kcal päivässä ilman pelkoa että se ei lihota?
Onko täällä kokemuksia että on yrittänyt pudottaa vaikka vuoden tai kaksi, eikä ole onnistunut mutta sitten elimistössä onkin tapahtunut "jotain" ja paino on lähtenyt putoamaan/normalisoitumaan?

Itse en aio lannistua savuttomuudessa tämän painonhallinnan takia (ymmärrän silti että monelle se on oikeasti jopa este tupakoinnin lopettamiselle), nyt jos koskaan on tilaisuus päästä siitä eroon kun ei ole työstressiäkään asiaa hankaloittamassa. Savuttomuuden osalta nyt tuntuu hyvältä ja helpolta, toivon mukaan sama jatkuu.
Pakkopullana en sitä pidä kuten en laihdutustakaan, elämä on liian lyhyt siihen että aina on tuskailemassa jotain, koko elämä kuluu muuten tuskailuun. Jos mielessä pyörii vain "mun on pakko, mun on pakko" niin tuskin onnistuu pidemmän päälle.
Helpoiten asioista kieltäytyminen onnistuu kun mieltää että se on sallittua, mutta omasta tahdosta ja päätöksestä jättää pois.

Tsemppiä kaikille savuttomuuteen ja myös painonhallintaan :)

*muoks 19.9.2016*

Ettei koko ketjua tarvitse lukea läpi, niin kyse siis oli tosiaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta jonka tupakointi on todennäköisesti pitänyt piilossa jo jonkun vuoden (netissä myös muita tapauksia joissa selkeä yhteneväisyys tupakan ja kilpirauhasen välillä).
Tupakka siis tosiaan aktivoi TSH:n lailla kilpirauhasta ja täten myös arvot ei näy labroissa viitealueiden ulkopuolella vaikka elimistön omat autoimmuuni TBOAb vasta-aineet jo tuhoavat kilpirauhasta.

Lenkillä käyntejä nyt kertynyt jo yli 120 ja syöminen on ollut hyvin hillittyä, luultavasti jopa liian pienellä kalorimäärällä.
Paino ei ole vielä lähtenyt laskuun, notkahti hetkeksi muutaman kilon lääkityksen aluksi mutta palasi takaisin. Thyroxin lääkitys ollut nyt 2,5kk:tta ja annostus saattaa vielä nousta (nyt 150mikrog/pv).

Todella turhauttavaa ja mielessä on käynyt pitääkö alkaa polttaa uudelleen sen takia että kilpirauhanen toimisi...mutta ei tietenkään, lääkkeet ovat sitä varten ja siinä saattaa mennä jopa vuoden ennen kuin lääkitys kunnolla tehoaa.
Savutta siis edelleen ja lenkillä käynnit jatkuu siitä huolimatta että paino ei laske ja palautuminen on paljon hitaampaa, sattuu vieläkin vähän joka paikkaan eli lihaksiin ja niveliin.

Vaikka tämä vuorotteluvapaa tuntuu menevän tässä sairastellessa (selkäkin vaivannut jo 5kk:tta), niin olen tyytyväinen että nämä tuli juuri nyt tämän vuodenmittaisen vuorotteluvapaan aikana. En usko että olisin voinut käydä samaa läpi töissä ollessa, jossa stressitaso oli muutenkin jo aivan liian korkea, kenties tästä kilpparin aiheuttamasta väsymyksestäkin. Nyt on saanut rauhassa vierottua tupakasta ja hoitaa itseään kuntoon niin selän kuin kilpirauhasenkin osalta. Moni rakentaa talon, reissaa maailmalla tms. vuorottelun aikana, itse voin ainakin ylpeänä sanoa että pääsin tupakasta eroon ja terveyskin on menossa kovaa vauhtia uudelle raiteelle :)

~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
«13

Viestejä yhteensä

• Mielenkiintoista että otit esiin tuon kilpirauhasen. Minuakin kiinnostaa, mihihn kaikkeen tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa. Vaikea kuitenkin tietää, mikä johtuu mistäkin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen...
    Minä lopetin marraskuussa ja kaikki kävelyt, lenkkeilyt ja virta, mikä mulla oli, meni varmaan alkinnostuksen piikkiin. Vuodenvaihteessa sit alkoi into pikkuhiljaa hiipumaan ja nyt tuntuu, että mennyt talvi oli raskas  ja synkkä. Nyt vasta olen alkanut heräilemään. Minkä verran on vaikuttanut talven pimeys?
    Mulla on ollut kilpirauhasen vajaatoimintaa viitisen vuotta. Aika lievää, pienellä tyroksiiniannoksella oon pärjäillyt. Nyt toukokuussa kävin vuosittaisessa labrakontrollissa ja lääkäri sanoi, että kilpirauhaseni laiskistuu entisestään ja lääkeannosta nostettiin. Nyt olen syönyt suurempaa annosta pari viikkoa ja pikkuhiljaa alkaa olo virkistymään. Kilpirauhanen vaikuttaa kuulemma myös mm. kolesteroliin ja sokeriaineenvaihduntaan yms. ja kaikkiin muihinkin elintoimintoihin. On tosiaan mielenkiintoista, minkä verran tupakointi ja tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen: tupakoimattomuus, ylipaino, väsymys... Stressihän tässä tulee, jos alkaa kaikkea pohtimaan.
    Joka tapauksessa olen nyt tyytyväinen. Olen savuton ja elän päivä kerrallaan. :)
    image
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi kesäkuu 2016
    Ilmeisesti tupakointi "tavallaan peittää" joitakin oireita. Yksi tavallisin on ientulehdus. Moni muukin on epäillyt kilpparivaivoja, harva sai lääkityksen. Näistähän ollaan julkisuudessakin lääkärienkin kesken montaa mieltä. Yksi aikalaiseni lopettaja meni kilppareihin erikoistuneelle lekurille ja sai lääkityksen. En tiedä millaisen, mutta kuulemma maksaa paljon :o Ei saanut apua julkiselta puolelta.

Itsekin joskus ihmetellyt kropan kykyä sopeutua. Verenkierron välityksellä varmaan kaikki sisäelimet saaneet annoksensa myrkyistä. Ei ihme, että lopetusvaiheessa tulee ihmeoireita.
    En muista tarkkaan enää, mitä itsellä oli lopetusvaiheessa. Samoihin aikoihin tosin alkoi hermovaurio molemmissa raajoissa valvottaa öisin. Se ei lopettamisesta parantunut. Lääkitys lie loppuelämän juttu. Taitaa johtua selästä, mut ei sitäkään ole varmistettu lukuisista magneettikuvauksista ja hermokartoituksista huolimatta.
    Toivottavasti omituiset oireet katoavat pikkuhiljaa lopetuksen edetessä. Jos ei, niin lääkäriin.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • The user and all related content has been deleted.

14.7.2017. klo 12.45
  • Minultakilppari poistettiin lähes kokonaan jo kymmenkunta vuotta sitten Basedowin taudin vuoksi, leikannut lekuri sanoi jättäneensä puoli teelusikallista jäljelle. Siitä lähtien olen syönyt tyroksinia joka päivä. Kun syyskuussa stumppasin, kävin myöhemmin syksyllä mittauttamassa veriarvot ja lääkitystä jouduttiin vähän nostamaan. En sitten tiedä, olisiko kysymys siitä että se puoli teelusikallista on nyt lopulta päättänyt sammuttaa itsensä vai siitä, että nikotiini on vaikuttanut nostavasti arvoihin.
  • Paljon kiitoksia vastauksista :)

Vaikuttaako tuo tyroksiini aineenvaihduntaan eli onko Teillä havaintoja edes summittaisia, onko paino laskenut suunnilleen samalla kalorimäärällä vai onko sillä siihen mitään selkeää vaikutusta.
    Herätellyt vaan toiveita josko painonhallintaan saisi apua vaikka kilpparin vajaatoiminnasta ja sen seurauksena tyroksiinista ;) Ei tietysti ole naurun asia kilpirauhasen toimintahäiriöt enkä sellaisia oikeasti toivo, oli se sitten liika,- tai vajaatoimintaa.

Se on totta että kun vuosikymmeniä on tupakkia vedellyt ja sen myötä elimistö saanut säännölliset annokset ties mitä myrkkyjä, niin varmasti aiheuttaa kaikenlaisia oirehtimisia ainakin alkuun. Näistä tuskin kovin tarkkaa lääketieteellistä tutkimusta edes on, ajatellaan että tupakoinnin lopetus on joka tapauksessa aina parempi kuin mahdolliset esiin tulevat muut oireet joita tosiaan tupakointi on myös saattanut pitää piilossa.

Hengenahdistuksia olen saanut joka kerta kun olen yrittänyt lopetusta, nyt törmäsin sellaiseen kuin Buteyko-menetelmään ja treenailen nyt uudenlaista hengitystä :)
    En jaksa siitä tänne raapustaa tarinaa, mutta jos jotain kiinnostaa saada ylihengittämiseen tai astmaoireisiin helpotusta niin kirjoittelin siitä tänne :)
  • Kilpirauhasen poistaminen aiheuttaa sen että ihminen lihoo helpommin eli hidastaa aineenvaihduntaa, vaikka tyroksiinimäärä palautetaankin lääkkeillä normaaliksi. En tiedä onko tämä virallinen totuus, mutta näin siinä lähes jokaiselle käy. Kilpirauhanen tuottaa muitakin hormoneja, mutta Tyroksiini korvaa vain yhdn hormonin puuttumisen. 
    Täällä stumpissa notkuessani olen ymmärtänyt, että useimmat lihovat lopetettuaan, mutta ajan mittaan tilanne tasoittuu, ainakin siten että paino ei enää nouse.
    meidän länsimaisten ihmisten suuri ongelma on se, että elämme yltäkylläisyydessä josta menneillä vuosisadoilla ei ollut tietoa ja samalla koneet ovat helpottaneet elämäämme. Treveisiä täältä sohvan pohjalta, jääkaapin vierestä...
  • editoi kesäkuu 2016
    Kilpirauhasen liikakasvu, liikatoiminta, leikkaus, vajaatoiminta...niin mikä on sitten mitäkin.
    Serkullani oli liikatoimintaa ja myös liikakasvua, laihtui ihan tikuksi, oli leikkauksessa ja paino alkoi normalisoitua.

Googlettamalla kun hakee "tupakoinnin lopetus ja kilpirauhasen vajaatoiminta" tulee tuloksen mm. tämä jossa viitataan tänne Stumppi.fi sivustollekin, kovin ristiriitaista tietoa tosin.

Noh, jos tk lääkäri suostuisi reilu parin viikon päästä labrakokeisiin joista nuo parin kilpparihormonin arvot saisi ilmi niin selviäisi sekin.

Juu onhan se näin että täällä yltäkylläisyydessä tahtoo se keskivartalo venyä ja sitä sitten voivotellaan ja tuskaillaan kun ei saa laihdutettua samalla kun toiset kuolee nälkään, ei ole oikeudenmukaista tämä elämä täällä monessakaan suhteessa :/
    Joskus silti kyllä tuntuu täällä yltäkylläisyyden paratiisissa että niitä nautintoja ei enää pahemmin ole kun on jättänyt tupakan, alkoholin, eikä sitä vastakkaista sukupuoltakaan ole ollut vähään aikaan  :* Toki kolikolla on myös kääntöpuolensa :#
    Hyvä ruoka + tietysti herkut on sellaisia elämän nautintoja, niitä kun osaisi vaan kohtuudella nautiskella :)
  • Minun liikatoimintani oli maailman helpoin dieetti, sai herkutella ja paino laski pari kiloa kuukaudessa. Kun sitten lääkäri huomasi että leposyke oli 102, ryhdyttiin toimenpiteisiin. Nyt pulssi on normaali, mutta painoa on 20 kg lisää...
  • The user and all related content has been deleted.

14.7.2017. klo 12.45
  • Voisi ehkä sitten ajatella ettei mitään "ihmeparannusta" ole tiedossa painonhallinnan osalta :)
    Jostain syystä kuitenkin oma painoni ei lähde laskuun joka ennen samoilla työkaluilla on toiminut, mutta eipä siinä mitään.
    Kunhan saa tämän selän taas kuntoon niin lenkkeilyt jatkuvat, tulee siitä ainakin hyvä olo jos ei muuta.
    Välilevyrappeumaan savuttomuus kait pitäisi auttaa, ainakin itsellä huono yhteensattuma kun 2kk:tta lopetuksen jälkeen meni taas selkä...ortopedi kyllä kertoi että se on loppuelämän vaiva ja vanhemmiten helpottaa kun selkä jäykistyy.
    Seuraavassa elämässä pitää ensin pudottaa paino haluamalleen tasolle ja vasta sitten heittää sytkäri roskiin :)
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.