Muutokset elimistössä?

2

Viestejä yhteensä

• editoi kesäkuu 2016
    Mace kirjoitti:

Seuraavassa elämässä pitää ensin pudottaa paino haluamalleen tasolle ja vasta sitten heittää sytkäri roskiin :)
    Niin..heh..näin mä myös tuumasin, vaan oli kroppa toista mieltä. Aloituspaino oli 2008 vuonna kun tämän sauhuttelun lopetin 92 kg, siitä se sitten pikkuhiljaa pukkasi koko aika ylöspäin, oli "parhaimmillaan" 138 kiloa.

Tuo huippulukema saavutettiin 5 vuoden savuttomuuden kohdalla, noin.Onneksi sen jälkeen alkoi toiminnot tasaantumaan ja paino hilautumaan alaspäin, ilman mitään ylimääräisiä urheilusuoritteita tai ihme dieettejä.

Nyt ollaan 8 vuoden jälkeen 99 kilossa..ja ei tässä kilpirauhasen ym toiminnoilla ollut mitään tekemistä, kävin tuona aikoina monesti työterveystarkastuksissa ja kontrolleissa...kaikki arvot olivat kohdallaan

• editoi kesäkuu 2016

tupakoimata kirjoitti:Niin..heh..näin mä myös tuumasin, vaan oli kroppa toista mieltä. Aloituspaino oli 2008 vuonna kun tämän sauhuttelun lopetin 92 kg, siitä se sitten pikkuhiljaa pukkasi koko aika ylöspäin, oli "parhaimmillaan" 138 kiloa.

Tuo huippulukema saavutettiin 5 vuoden savuttomuuden kohdalla, noin.Onneksi sen jälkeen alkoi toiminnot tasaantumaan ja paino hilautumaan alaspäin, ilman mitään ylimääräisiä urheilusuoritteita tai ihme dieettejä.

Nyt ollaan 8 vuoden jälkeen 99 kilossa..ja ei tässä kilpirauhasen ym toiminnoilla ollut mitään tekemistä, kävin tuona aikoina monesti työterveystarkastuksissa ja kontrolleissa...kaikki arvot olivat kohdallaan

Kiitos, tätä juuri hain :)
    Eli ainakin Sinun kohdallasi elimistössä on tapahtunut jotain viiden vuoden kohdalla polttamisen lopetuksesta ja sitten paino lähtenyt laskemaan.
    Tietysti olisi kiva tietää mistä tämä muutos johtuu eli jotain lääketieteellistä selitystä.
    Tuosta ekasta postauksestani jäi pois että jonkun tiedon mukaan nikotiini lisää suolahappoa vatsassa joka nopeuttaa ruoan sulamista, en kyllä usko että vain tästä olisi kyse.

TV-ohjelma Prismassa joskus lohduttomasti kerrottiin että jos onnistuu saamaan elimistöönsä ylimääräistä rasvasolukkoa, niin se on ja pysyy, laihduttamisella kutistuu ja menee lepotilaan, mutta kun taas koittavat paremmat ajat ja ruokaa tulee enemmän kuin tarpeeksi niin otetaan solukko käyttöön ja taas turpoaa.
    Rasvaimu on ainoa jolla rasvasolukkoa saa oikeasti poistettua.
    Ei ole evoluutio siis oikein pysynyt tämän reilun sadan vuoden teollistumisen mukana, edelleen varastoidaan niitä heikkoja hetkiä varten :)

------------------------------------------

Mitä täältä muualta luki kokemuksia niin hyvin vaihtelevia, joillain paino noussut puoli vuotta ja sitten kääntynyt laskuun, jollain noussut vuoden, kaksi ja onpa niitäkin joilla ei paino ole muuttunut tai jopa lähtenyt laskuun.
    Pitäisi olla joku tarkka tutkimus tai edes kirjanpitoa päivittäisestä tankkauksesta/kulutuksesta, jotta pystyisi toteamaan mikä on yhteys tupakoinnin lopetuksella ja painonnousulla.
    Tällaista tutkimusta tuskin koskaan tehdään ellei sitten tupakkayhtiöt halua edistää myyntiään ja näyttää kuinka vaarallista on lopettaa tupakointi ;)

Suurin syy lienee makeanhimo ja ylipäätään että syö enemmän kuin ennen, niitä kaloreita vaan tulee paljon.
    Jos jokaisen kalorin laskee ja kirjaa ylös, niin sitten sen vasta huomaa että hups, niitähän tuleekin vaikka 5000kcal :)
    Yksilöittäin eroa on varmasti paljon.

Voihan sen ajatella niinkin että kun on myrkyttänyt itseään tupakalla, niin edes ruoansulatus ei ole toiminut ja osa tärkeästä ravinnosta on mennyt hukkaan.
    Nyt kun on lopettanut niin ruoansulatus alkaakin toimia ja pystyy imemään ravinnosta irti kaiken sen tärkeän energian ja muun hyödyn ;)
    Rahaakin säästyy entistä enemmän kun ei tarvitse enää syödä niin paljoa!

Itse tein nyt niin että lopetin suurimman tuskailun painon suhteen ja hain ensihätään yhdet kaksi tuumaa isommat farkut ja nätin kauluspaidan. Näillä pärjään ainakin hetken aikaa, kun ei ole varaa uusia koko vaatekertaa.
    Tavoite toki on että vanhat vaatteet vielä mahtuvat, mutta on myönnettävä ettei ainakaan tänä kesänä, onneksi shortsit on isoja eli lämpimiä kelejä toivoen B)
    ~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • editoi heinäkuu 2016
    tupakoimata kirjoitti: ei tässä kilpirauhasen ym toiminnoilla ollut mitään tekemistä
    Kävin perjantaina verikokeissa ja tänään soitti lääkäri että kilpirauhasen arvo pahasti pielessä (TSH = 20).
    Nyt lisäkokeita ja sen mukaan sitten kenties tyroksiinia tms.

Ehkä pitää paikkansa Googlettamallakin löytyvä tieto että tupakointi voi peittää joitain sairauksia kuten juuri kilpirauhasen vajaatoimintaa. Riippuen tietolähteestä kerrotaan että tupakka joko aktivoi kilpirauhasta tai sitten että "Tupakka sisältää syaniidia, joka muuntautuu kehossa tiosyanaatiksi joka toimii kilpirauhasvasta-aineena, estäen jodin käyttöä kilpirauhashormonien synteesissa."

Oli miten oli, ainakin tämä tieto helpotti kun jo vuosia kestäneelle väsymykselle, painon kanssa painimiselle, nyt hengitysvaikeuksille, ihon kuivuudelle, hiusten pälvikaljuilulle jne. löytyi ehkä viimein syy :)
    Josko se paikoilleen jumiutunut puntarikin alkaisi taas toimimaan jossain vaiheessa ja lukemat vähän pienentyä :#

*muoks*
    Nyt valmistui loputkin testit ja kilpirauhasen vajaatoiminta varmistui vasta-aineiden myötä TPOAb jonka arvo 1400 (normaali <25), siis lääkitys siihen loppuelämän.
    Toivon mukaan tyroksiini tuo avun eikä sekavaan T3 hormonilääkitykseen tarvitse lähteä.

Tupakan osuutta asiaan ei ole tutkitusti todistettu suuntaan eikä toiseen, oireita mulla on ollut jo ainakin 4-5 vuotta jolloin vetelin vielä tupakkia täydellä teholla. Se että arvot olisi mitannut tammikuussa viimeksi olisi paremmin näyttänyt vaikutusta tupakoinnin lopetukseen ellei sitten sattuman piikkiin.
    Pari vuotta sitten otetuissa verikokeissa kaikki kilpparin arvot oli vielä viitteiden sisällä paitsi vasta-aineita ei silloin mitattu.
    --------------------------------
    No niin, nyt lähtee painokin pikkuhiljaa putoamaan kun sai tuon kilpparilääkityksen aloitettua :)
    --------------------------------
    5kg lähti paino ekan viikon aikana kun aloitettiin tyroksiini lääkitys, siis elimistössä jumittaneet ylimääräiset nesteet poistuivat, mahtava olo :blush:
    Sujuu savuttomuuskin tässä ihan sivussa kun ihmettelee miten paljon virkeämpi, energisempi, iho,- ja hiusmuutokset, nivelkivut vähentyneet, tuon pudonneen painon lisäksi.
    Elinikäinen sairaus todettiin, harvemmin sellaisesta on iloinen mutta nyt olen kun sai siihen avun :smiley: 
  • ~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • editoi joulukuu 2016
    Painonhallintaprojektia takana nyt 10kk:tta eli sama kuin ilman tupakkaa.

- paino alussa 101,5kg
    - paino pysyi 100,5 - 102kg välillä heinäkuun alkuun asti (5kk:tta)
    - heinäkuun alussa alkoi Thyroxin lääke, kilpirauhasen vajaatoiminta, paino putosi 5kg joka tuli takas
    - syyskuun alussa paino n. 100kg
    - aloitin FODMAP ruokavalion 2,5kk:tta sitten ja paino tänään 94kg

Muuten olen syönyt terveellisesti koko ajalla ja kuntoilukertoja on nyt kertynyt tässä ajassa 173 kertaa ja 172 tuntia, keskisyke ~130 (70% maksimista) ja kaloreita ergometrin kulutuksen mukaan n. 120 000 kcal

Se on käynyt 100%:sen selväksi että tupakointi peittää kilpirauhasen vajaatoimintaa ja voi pamahtaa sitten ikävästi päälle kun lopettaa tupakoinnin, tästä monta vastaavaa tapausta vertaistuessa. Oireita toki jo ennen savuttomuutta.
    Vajaatoiminta laittaa aineenvaihdunnan enemmän tai vähemmän jumiin, jonka johdosta heikkohermoiset ei pysty laihduttamaan lainkaan ainakaan ennen kun lääkitys alkaa tehota ja hyvätkin hermot omaava saa tosiaan olla kärsivällinen ja ottaa asiasta pidemmän ajan projektin. Tähän päälle vielä tupakoinnin lopetuksesta johtuva aineenvaihdunnan hidastuminen ja vatsan happamuuden väheneminen.
    Koska keho ei toimi normaalisti ja lääkityksen hoitovasteeseen saattaa mennä aikaa useita kuukausia jopa pari vuotta, ei välttämättä ole kovin järkevää ruoskia itseään kuten nyt olen itse tehnyt.
    Periksi en silti anna ja tavoite on sama 85kg, mutta siihen menee vaan enemmän aikaa, ehkä vuodeksi 2018 kesäksi otan tämän tavoitteen koska tiedän kokemuksesta kun kroppa toimi vielä normaalisti että siinä 90kg alapuolella tahti hidastuu merkittävästi.

Siis eteenpäin, sanoi mummo lumessa :)

*muoks 18.12.2016*

10,5 kk:tta savuttomuutta takana ja kolmisen kuukautta fodmap ruokavaliolla. Thyroxin annostus tällä hetkellä 137,5µg (siirryin 2vko:a sitten lääkkeen iltaottoon joka tuntuisi toimivan minulla, paljon pirteämpi olo).
    Omron BF-511 vaaka näyttää nyt 10kg vähemmän kuin tammikuun viimeinen päivä jolloin aloitin, tämä pudotus tapahtunut siis tässä syksyn ja alkutalven aikana. Viskeraalinenkin rasva pudonnut pykälän ja on nyt arvossa 10.
    Kuntoilua edelleen mielestäni ahkerasti, suorituskertoja nyt 182 ja siirtynyt talveksi ergometrilla kuntopyöräilyyn.
    Kokeilin tässä kerran käydä puntarissa ennen pyöräilyä ja sen jälkeen, hikoilua 1,4 litraa !!! Liittynee tähän kilpirauhasen sairauteen että elimistö kerää nestettä.
    Selkäkin on nyt jo parempi, liekö kävelyt rasittaneet sitä liikaa kun edellisten hermoratavaurioiden jäljet näkyy vielä askelluksessa, niin ehkä ylenpalttinen kävely ei vaan sovi mun selälle.
    Magneetissa kolme alinta välilevyä rappeutunut, kaikissa pullistumat ja alimmassa kaksi hermojuurta puristuksissa, lisänä fasettinivelet kuluneet sekä lievä skolioosi...siis kyllä sieltä ihan syytä löytyi näille yli 8kk:tta kestäneille kivuille.
    Mut fiilis on viimeinkin hyvä, henki kulkee nyt paremmin, mieli on korkeammalla ja vaakakin alkaa näyttää siltä mitä pitääkin, 6-7kg vielä tavoitteeseen mutta sen ehtii kesäksi tai seuraavaksi kesäksi, on hyväksyttävä myös tämä aaltoileva sairaus (vajaatoiminta--liikatoiminta--vajaatoiminta...) ja sen aiheuttamat ongelmat elimistössä.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Mut hienoa, et homma alkoi kuitenkin luistaa. Olet kyllä aktiivisesti etsinyt noita vastauksia kysymyksiisi. 
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • editoi joulukuu 2016
    Juu kiitos, suunta on luultavasti ylöspäin tai siis painon suhteen toivon mukaan alaspäin :)

Joskus siitä googletuksen itsediagnoosista on hyötyäkin, en olisi tänä päivänäkään vielä diagnosoitu jos en olisi tajunnut itse lääkäriltä kysyä kilpirauhasarvoja samalla kun kävin kesäkuussa valittamassa kipeää selkää :)
    Mun mielestä TSH ja T4V arvot saisi kuulua perusverenkuvaan, semmoinen kansantauti tämä kuitenkin on, reilusti yli 300 000 diagnosoitua.
  • editoi joulukuu 2016
    Mace: Mulla otettu kolmesti kilppariarvot,mun elon aikana, eikä luvussa ole ollut mitään poikkeavaa. Väsymys, painon nousu ja hiustenlähtö ovat olleet syynä, että ollaan myös kilppari tsekattu. Nyt mua kiinnostaisi tietää, että onko tupakka vaikuttanut tuloksiin, joten pohdin uuden verenkuvan ottamista. Myös kolesteroli ollut koholla ja tulehdusarvot lievästi. Nyt hiukset ovat kuvailemasi korput ja tosiaan mitkään hoitoaineet eivät tunnu tehoavan. Mietin, että koskahan tuo kilppari kandeis trsekata, näkyisköhän jo nyt?

Ja tein tuon hengitysharjoituksen, ainakaan tänään en paljon yli 10sek päässyt. Mulla on tosin yläselkä ihan kiveä (pahat jumit) eikä sitä saada kuin hetkellisesti kevennettyä fysikaalisessa, kun ft rusauttelee ja sen jälkeen on ihana kun oikein tuntee, miten happi alkaa kulkea. Selästä löytyy hermopinne, luupiikkejä, skolioosi, rappeumaa ja sen sellaista, eli ikuinen riesa. Selkäkuntoutuksessa sain kuulla mun selän olevan siinä kunnossa, kun yleensä 6kymppisillä on ja mä olen 41 xD mutta niin, voihan keuhkoissakin olla vikaa
  • editoi joulukuu 2016
    Yritin epätoivoisesti kaikenlaista hengenahdistuksiin, ne buteykoharjoitukset jätin kun ei siitä ollut apua.
    Voi ne joillekin auttaa jos hengitys on häiriintynyt ja haukkoo liikaa happea.
    Mulla toi fodmap ruokavalio ja se että syön useammin pieniä annoksia on auttanut hengenahdistukseen eli liittyy aineenvaihduntaan / ruoansulatukseen.

En osaa sanoa koska kannattaa mennä kilpparitesteihin, siitä ei ollut vertaistukiryhmässä juttua, mutta siitä oli että hyvin monella vajaatoiminta tuli esiin vasta tupakoinnin lopetuksen jälkeen.
    Itse olin noin 4,5kk:tta sen jälkeen kun olin lopettanut ja arvot oli pahasti pielessä.

Sama homma eli selkä on aika romuna, nyt 7,5kk:tta kärsinyt alaselän kivuista, kolme alinta välilevyä rappeutunut ja kaikissa pullistuma, alin pahin jossa kaksi hermojuurta puristuksessa.
    Nyt ollut muutama miltei kivuton päivä, niistä osaa todella nauttia :)
  • Minulla pitäisi käydä kilpparikokeissa (on lähete työterveyslekurin kautta) mutta ei vaan saa aikaiseksi mennä. Noloa tällainen saamattomuus. Kai tässä on vähän pelkoakin taustalla, että mitä jos. Mutta, jos nyt perkule huomenna menisi heti aamusta ennenkuin töihin menee! Hammaslääkäriaika sentäs on varattu kun ikenet meinaa oikkuilla eli välillä vuotavat verta. Eivät kyllä enää niin paljon kuin aiemmin.

Yksi asia mikä ärsyttää nyt ihan suunnattomasti on ihon reagointi tähän lopettamiseen. Kaikki p*ska tulee ihosta läpi ja epäpuhtaudet riehuu. Varsinkin leuka ja selkä on ne alueet, joihin tämä on iskenyt. Eräs tuttu sanoi, joka itse on lopettanut tupakoinnin vuosikymmen sitten, että pitää juoda vettä tarpeeksi. Noh, se ei ole vahvin osa-alueeni mutta pari päivää tässä yrittänyt tsempata siinäkin. 

:tongue: 
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.