Elokuussa 2016 lopettaneet

1457910100

Viestejä yhteensä

• Esittelenpä nyt itseni, kun on tullut hilluttua täällä niin paljon viimeisen viikon aikana. Viime viikon maanantai-iltana uintureissun jälkeen poltin viimeksi savukkeen, joten tänään taitaa olla viikko savuttomuutta takana. Vähän hölmöltä tuntuu tämä lopettamisen kanssa kipuilu, kun olen uskotellut itselleni polttavani niin vähän ja kevyesti ettei kyseessä pitäisi olla edes mikään varsinainen päätös. Tosiasia on kuitenkin se, että en ole moneen vuoteen ollut päivääkään polttämatta ellei ole ollut ihan pakko. Olen 28-vuotias nainen, ja tupakoinut vaihdellen viimeiset 7-8 vuotta. Tupakoinnista tuli nopeasti selvästi keino hallita stressiä ja ahdistusta. Sitä ehkä yritti uskotella itselleen, että tämä on vain tupakanhimoa ja paha olo menee polttamalla pois. Viimeiset vuodet olen polttänut noin 5-10 savuketta päivässä - ei nyt mitään askillisia, mutta ihan tarpeeksi että vähän jatkuvasti kurkkua kuristi, limaa nousi, ja hampaiden sisäpinnat värjäytyi. 

Käytin ekat päivät nikotiinipastilleja (enimmäkseen ehkä henkisenä tukena). Purkkaa ja kaikenlaisia väkeviä pastilleja on mennyt, samoin paljon mehua ja raikkaita hedelmiä, Jotenkin niiden avulla saa ainakin ajatukset pois polttamisesta, väkevät ja raikkaat maut sopii tupakan kanssa yhteen suunnilleen yhtä hyvin kuin hammastahna ja appelsiinimehu :D. Edelleen pyörii mielessä, että miten pitkän ajan päästä uskaltaisin polttaa taas yhden niin, etten jäisi siihen enää koukkuun. Toivon että se ajatus hiljenee, jos saan lykättyä "sitä yhtä" tarpeeksi pitkään. Ajatuksen tasolla tämä on selvästi vaikeinta.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi elokuu 2016
    Tervetuloa hupu joukkoon!
    Ei ehkä kannata etukäteen miettiä turvarajoja polttamiselle. Kuten jossain jo sanoinkin, savuttomuuteen kasvaa. Samalla tulee kasvatettua itseäänkin. 
    Tupakoinnin lopetus on myös matka. Matka omaan itseensä. Eikä se matka tavallaan pääty koskaan.
    Sitä yhtä ei ole olemassakaan. Ihan höpöhöpö-juttu, täyttä legendaa   :)  :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • Juuh, ajatuskulku menee lähinnä sillä tavalla, että välillä haaveissa käy se yhden polttaminen, johon vastaan itselleni, että ei nyt pilata tätä savutonta päivää kun tähän asti on mennyt niin hyvin. Sitten käy mielessä, että oispa kiva kuitenkin joskus polttaa se yksi, johon vastaan itselleni, että antaa nyt keuhkojen palautua kunnolla, ettei tarvitse taas aloittaa alusta. Tällä tavalla koitan huijata sitä tupakanhimoa siirtymään ja toivon, että jossain vaiheessa ne ajatukset hiipuu. Jo nyt tuntuisi hölmöltä tehdä tyhjäksi tätä työtä, kun on oppinut ohittamaan ne aamu-, ruoka- ja hermosavut. Niin moni muukin nauttii hyvistä hetkistä ilman tupakkaa, miksen sitten minäkin.
  • Moikka, 8. päivä menossa ja pikku hiljaa ajatukset ovat muualla kuin röökissä. Korvaustuotteet hyvänä apuna mukana. Välillä mennään minuutti kerrallaan mutta aika voittaja olo kun selviää röökittä :)
  • Minulle selvästi nuo työpäivät on nyt tiukimpia. Vaan taas on selvitty savuttoman yhdestä lisää  :).
  • (Seuraava teksti sisältää kirosanoja, joita ilman tekstini ei kerro tapahtumien ja tunteiden kulkua todellisuudessa. Jos loukkaannut kirosanoista, älä jatka lukemista.)

Kirjoitin tämän päiväkirjaani, mutta pakko jakaa tarinani täälläkin.

Hip hei!!! Lopetettiin tosiaan vaimoni kanssa viime sunnuntaina 14.8.2016 ja vielä ollaan ilman. =) Viekut on olleet -tähän asti- yllättävän pienet, ajoittaista ketutusta ja tupakanhimoa, mutta ikävin on ollut ehdottomasti levottomuus. Olen "hyppinyt seinille" koko eilisen ja tänään on ollu taas helpompaa. Olen käyttänyt vain yhden niksa-purkan tänään, mikä on kyllä kumma koska eilen niitä meni joku 17 kpl.

Saattaa tietty olla että lääkitys vaikuttaa tähän paljonkin: Minulla menee Voxra 300mg/vrk annoksella. Toisaalta vaimolla ei mene mitään tuollaisia ja ei hänelläkään suurempia ongelmia ole ainakaan vielä ollut.

Huvittava tapaus kävi eilen, oli molemmilla niksat ja käytiin ruokapöydässä seuraava keskustelu:

Minä: Joit sitten kaiken maidon. (yhteisestä lasista) Annatko lisää kaapista.
    Vaimo: En anna, kyllä säkin sait, tässä on just sopivasti huomiseen aamukahviin.
    M: Mut siellä on kokonaan uus purkki maitoo, siellä kaapissa, joten anna nyt sitä maitoa...
    V: Mut ku tässä on just sopivasti huomista aamukahvia varten..
    M: Niin niin, mut ku jääkaapissa on täys purkki!
    V: Oot säkin sanonu mulle et täytyy jättää aamukahviin!
    M: No niin olen, jos ei oo ollu ku se yks vajaa purkki sitä maitoa, joten anna nyt sitä vitun maitoa,      vai enkö saa enää saatana juoda edes maitoa, mitä??!!!!???

Vaimo kaataa mulle tuoppiin koko loppu purkin ja huutaa:
    V: Tossa on, juo kaikki!!!

Juon maidon ja vastaan:
    M: Vittu kiitti, ja oli saatanan hyvää ruokaa, kiitos!!!

Sitten mökötettiin molemmat vähän aikaa, jonka jälkeen huomattiin että olimme molemmat "niksa-hirviöitä" ja naurettiin että "voe helekkari"...

Sellaista on maitopolitiikka joskus meidän perheessä...

"Muista aina: Joskus se, ettet saa haluamaasi, on onnekasta." -Dalai-Lama

"If you have health, you probably will be happy, and if you have health and happiness, you have all the wealth you need, even if it is not all you want." -Elbert Hubbard

• Murbe, mainio tarina. Tällaistahan se voi olla nikotiinituskaisten elämä.
    Meillä nyt kymmenes savuton päivä ja vasta eilen tuli pientä skismaa.
    Olinkin jo ihmetellyt, että eikö yhtään nosta hermoja pintaan tämä tupakoinnin lopetus, mutta tulihan se sieltä.
    Ja ihan tyhmästä asiasta, kuinkas muutenkaan!
    Jännä nähdä, kuinka tämä ilta sujuu. Tupakaksi en kuitenkaan laita, se on varma.

• editoi elokuu 2016
    Onneksi olkoon savuttomuudesta! :)  Sama ollaan päätetty. Tupakaksi ei laiteta missään, ei missään tapauksessa. Ja on tosiaan tuonut oman jännittävyytensä elämään tämä savuttomuus: On kuin olisi molemmilla menkat eikä tiedä milloin se kuuluisa riemu repeää..

"Muista aina: Joskus se, ettet saa haluamaasi, on onnekasta." -Dalai-Lama

"If you have health, you probably will be happy, and if you have health and happiness, you have all the wealth you need, even if it is not all you want." -Elbert Hubbard

• Hei vaan kaikille! Viidentoista savuttoman vuoden jälkeen reissu- ja stressisavujen jälkeen uudelleen koukkuun jäänyt yrittää uudelleen. Muutaman kerran on jo lopetus onnistunut, kunnes uusi retkahdus on tapahtunut. Jospa nyt olisi tarpeeksi tahtoa. Harvinaisen hankalalta tuntuu just nyt...

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa mukaan abe. Hyvä et oot harjoitellut lopettamista. Se voipi helpottaa täs alussa. Stumpissa roikkuminen, lukeminen ja kirjoittelu kantaa pitkäjännitteistä savuttomuutta. 
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.