Korsteenia askarruttaa!

Morjens!

Kaipailisin tietoa lääkkeelliseestä jeesistä tupakoinnin lopettamiseen. 

Tilannehan on se, että aamulla kun herään niin olen tupakilla alta kahden minuutin, eli siinä on ensimmäinen ongelma. En voi mitenkään päin herätä tai aloittaa päivääni ilman tupakkaa, siis en mitenkään päin. Jos tupakka-aski on jostain syystä väärän takin taskussa tai sytkäri jumittaa niin vaara vyöhykkeellä on kaikki käden ulottuvilla oleva. Käytännössä siis jollen saa sitä ensimmäistä tupakkia alta kahden minuutin niin aletaan olemaan vaaravyöhykkeellä että esimerkiksi sohvapöytä tai vaatenaulakko saattaa lentää vaatimattomasti vaikka olohuoneen ikkunan läpi.

Muitakin ongelmia tulee, esimerkkinä vaikka todella paljon auton ratissa kun vietän aikaa niin siinä sama juttu, jollen jostain syystä saa norttia palamaan niin alkaa liikenneturvallisuus vaarantua. 

Lapsetkin on kuulleet syyttä suotta muutamia kertoja kunninansa kun jostain syystä tupakalle en ole päässyt. 

Ja tää on siis aika kokonaisvaltainen juttu, lopettaminen tuntuu päivä päivältä vaan mahdottomammalta ajatukselta.

Nyt olenkin miettinyt, että minkälaisia lääkkeitä lekuri voisi tämmöisen asian tiimoilta kirjoittaa?
           -Ensimmäiseksi tarvitsisin jonkun lääkkeen "itsehillintään", koska musta tulee aivan täysi  H E R M O R A U N I O!
           -Toiseksi, uni ei tule ilman illan viimeistä tupakkaa jonka poltan niin että partsilta suoraan petiin.

Pariin kertaan olen koittanut niin, etten aamulla menisikään tupakalle vaan lähden suoraan kävelylle joka on muuten ensimmäisen viiden minuutin jälkeen muuttunut raivopäiseksi juoksemiseksi, ei ole tuottanut minkäänlaista tulosta. Kerran olen jopa yrittänyt lopettaa niin että hain vahvinta nicorettea ja koitin sitä pureskella, mutta en saanut siitä minkäänlaista apua. 

Onkohan sairasloma mahdollista tupakoinnin lopettamisen yhteydessä? Olen töissä koulussa, joten ei ole kovinkaan suotavaa mennä sekopäisenä töihin. 

Jos jollakin olisi kokemusta siitä miten lääkäri on pystynyt jeesaamaan tupakkoinnin lopettamista niin olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia siitä!

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Kun täällä ei ole lääkäriä vastaamassa niin varmaan sun pitäisi kääntyä sellaisen puoleen. Lääkkeitä on tähänkin vaivaan Zyban ja Champix. Vaikuttavat aivojen kautta. Eivät sovi kaikille joko muiden lääkkeiden taikka lisäoireiden takia. Voit googlettaa ne ja tutustua sillai niihin. Molemmat vaativat reseptin. Niitä aloitetaan syömään ja poltetaan edelleen. Sit lopetetaan tupakointi ja jatketaan lääkkeillä. Täällä on potero, jossa Champixilla lopettaneet kertovat lopetuksestaan.
    Voi lopettaa tietenkin käyttäen nikotiinikorvikkeita, purkkaa tai imeskelytabletteja, laastareita yms.
    Motivaatiota pitäis tietty kerätä ja miettiä sitä lopetusta ja tilanteita, joissa on polttanut ja miten niistä aikoo selviytyä. Väkisin ei kannata yrittää, se ei kestä.
    En tiedä muista rauhoittavista ja annetaanko niitä tähän vaivaan. 
    Sairaslomaa tuskin, mutta lääkäri selvittää. Lopetuksessa on alkuvaiheessa sekä fyysisiä että psyykkisiä vieroitusoireita, jossain vaiheessa enää psyykkisiä. Vanhat paikat, tavat ja tilanteet laukaisevat himon.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • Nukahtamislääke minulla oli käytössä aluksi, se määrättiin nimensä mukaisiin oireisiin. Ne auttoivat kunhan sen otti oikeaan aikaan. Korvaavat auttoivat jonkun verran, mutta vaikeata oli silti riittämiin. Minulla ei onneksi ollut eläkeläisenä työvelvoitetta, ymmärrän hyvin sinulla olevan haasteen.
  • Hei,
    minä pyysin työterveyslääkäriltä heinäkuussa Champix-reseptin. Ensimmäinen viikko totutellaan lääkkeeseen ja poltetaan, toisella viikolla lopetetaan tupakointi ja jatketaan lääkkeen ottamista. Tupakka alkaa maistua pahalle ja määrätkin pieneni minulla ennen lopullista tupakoinnin lopetusta. Champixilla on paljon sivuvaikutuksia ja ne kannattaa lukea etukäteen. Lääkkeen sivuvaikutukset ovat kuitenkin lyhytaikaisia, jos vertaa tupakoinnin jatkamiseen. Ensimmäisestä kuurista saa nykyään Kela-korvauksen, jos lisäksi liittyy johonkin tupakanvieroitusryhmään (Stumppi.fi käy).

Olen myös aiemmin yrittänyt lopettaa nicoretellä, mutta ne lakot ovat loppuneet lyhyeen. Jotkut ovat jääneet riippuvaisiksi  vuosikausiksi nikotiinipurkkaan. Miten vaan lopettaakin, niin lopettamisen halu pitää olla kova, jos haluaa onnistua, oli sitten lääkkeitä tai ei.
  • Täällä on enemmän tietoa Champixilla loptuksesta http://mysportlife.fi/?p=155

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.