K:n uusi elämä

Ehän mie täältä malta/voi pois pysyä  :D Kiitos ihanaiset tsempeistä, joita tuonne vanhaan ketjuun oli tullut <3, sen mie omalta osaltani hautasin lopullisesti
(Uusille lopettajille: Epätoivosta toivoon-ketju)

Pitkä ja kivinen oli taival, ja äärettömän rankka, mutta loppuviimein palikat löysivät paikkansa, paitsi tuo yks palikka nyt ei osaa päättää mihin rakoon tunkeutuisi  :/ Mutta pian se löytää myös paikkansa :) Ai, mistä tiiän, tontut kuiskas  :D Ei vaan... Alotetaanpa ihan ALUSTA:

Elikkä, olen todella huonossa fyysisessä kunnossa (vaikka noita terveyspuuskia välillä on ollutkin), tämän lisäksi lopullista astmadiagnoosia keväälle odotan, löytyy kilpparin vt ja kakssuuntanen mah. Ylipainoa löytyy öbauttiarallaa 50-60 kiloa. Ja noitahan mie välillä olen yrittänyt puotella, kerran jopa 30 kiloa todella lyhyessä ajassa, itseni äärimmilleen rääkäten. Ja kaikkihan sen tietää miten siinä hommassa kävi... Ei todellakaan hyvin, puolessa vuodessa ne oli takas kun loppui kropalta fysiikka sen rääkkäyksen takia. No näitä epätoivoisia yrityksiä oli, oli ja oli monia vielä tän vuoden aikana, mutta eihän niistä mitään tullut, niinkuin ei tullut tupakoinnin lopettamisestakaan...
Tähän kohtaan sanoisin, että oli luojan lykky, että miulta pamahti syksyllä selkä p*skaks, sieltähän löytyy pullistuma, kulumia, ynnämuuta kivaa. Vahvoilla lääkkeillä syksyn tarvoin läpi, kunnes alkoi tulemaan oireita yhdestä lääkkeestä ja jouduin sen lopettamaan seinään, jonka seurauksena olin pihalla kuin lumiukko. Jatkoin vielä kahdella lääkkeellä, jotka sitten pikkuhiljaa puotin poies ortopedillä käynnin jälkeen. Tässä kohtaa se järki löytyi päähän. Ja tässä kohtaa viimeeksi ratkesin taas hyvän alun jälkeen polttamaan.
Selväähän se, että asialle täytyy tehdä jotain, ennenkuin tuo selkä on ihan p*skana. Lääkäriä, hoitajaa, fyssaria, liikunnanohjaajaa, olikohan vielä muita, olen tässä tapaillut ja homma saatiin kauniisti käyntiin, paitsi ne kynnykset.... Jos ihminen ei ole yli kahteenkymmeneen vuoteen käynyt uimahallissa ja kuntosalilla, ni mitä luulette, oliko helppo paikka mennä niihin sitten tällä kropalla. Ei todellakaan ollut. (lman liikunnanohjaajan mukanaoloa, oisin kääntyny parkkipaikalta takaisin pehmeän sohvan turviin) Viikkon verran panikoin, itkin salaa ja poltin, voi helvetti että sitä meni, valehtelematta 40-50 röökiä PÄIVÄSSÄ! Mutta nyt, miuta ei pelota eikä ahdista yhtään mennä sinne. Tänäänkin tuntui kuin olisi kotiinsa mennyt ja hemmetti että mie nautin siitä hommasta :smiley: 

Ja nyt mie tiiän, että onnistun tässä hommassa, koska miulla on tukijoukot. Oon säännöllisessä seurannassa ainakin puol vuotta, kehittymistä seurataan tiivisti, labrakontrolleja otetaan 4-6 vkon välein, ruokapäiväkirjaa seurataan (ihan perusruokaa syön, en mitään ihmedieettejä noudata), miulla on tarkat ohjeet, mitä saan tehdä ja mitä en. En pääse rääkkäämään itseäni loppuun :)

Nyttenkun tausta on tiedossa, ei kukaan varmaan ihmettele epäonnistumisiani tupakoinnin lopettamisen suhteen...

Ja päästäänkin itse asiaan... No, lääkärin sanomisista huolimatta (lue:epätoivosta toivoon viimeisin kirjoitukseni) ajatus on päässä, päätöskin on tehty. Se loppuu pian, se loppuu tässä kuussa. Tarkkaa aikaa en osaa sanoa, voihan se olla että se totaaliv*tutus tulee jo tänään, ehkä se tulee huomenna tai ensviikolla. Ihan lähellä se kuitenkin on. (Tosiasiahan on että miuta ällöttää polttaa ja hävettää mennä salille ja uimaan röökille lemuten :s  Eikä se oikein sovi muutoinkaan terveisiin elämäntapoihin, eihän :) )

Tuli varmaan taas sekavaa tekstiä, (niinkuin aina), kun väsyneenä tätä kirjoittelin :smiley: Aamulla oli herätys klo 6.00 ja klo 7.00 olin jo salilla :)

2.6.2017 klo 13.00
«13456727

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Ihanaa lukea tuota Körtsy. Asiat lutviutuivat sittenkin oikealle mallilleen. Kyllä sä mielestäni olet melkoisen hyvin sen tupakankin kanssa taistellut. Monia kuukausia. Mut ehkä nyt kaikki tapahtuu pitkäjänteisemmin yhdessä muun korjausliikkeen kanssa.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • Tsemppiä elämäntapamuutoksiin, eihän sitä kertarysäyksellä kaikkea heti saa uusiksi mutta pikku hiljaa ja motivaatiota tuntuu nyt olevan ja se että on itse tunnistanut että on terveyden kannalta väärillä urilla on jo paljon.
    Varmasti olo siitä kohenee pikku hiljaa ja voi olla että jää astmaoireilutkin sitten vähemmälle.
    Kilpparilääkitystäkin kantsii seurailla jos vaatekoko alkaa pienenemään, niin ehkä senkin annos pienenee ja edelleen painotan sitä savuttomuuden merkitystä siinä kun niin moni kertoi olon romahtaneen eli pitää saada lääketasapaino kohdilleen samalla kun jättää savut pois.

Mulla tässä kanssa elämäntaparemontti käynnissä, 2,5kk:tta syönyt fodmap sapuskaa ja se yksistään jättää paljon sellasta höttöruokaa pois kun viljoistakaan ei syödä kuin kauraa.
    Painon kanssa kilpirauhasen vajaatoimintainen saa tapella enemmän kuin terveet, mutta kyllä se siitä kun saa ruokavalion kohdilleen, rauta-arvot kohdilleen, D-vitamiinin kohdilleen jne. ne vaikuttaa paljon.

Mut toivon että motivaatiosi kantaa pitkälle ja kun on heikkoja hetkiä niin Sinulla on siellä onneksi tukijoukkoja :)
    ~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • editoi joulukuu 2016
    Niinpä :) 
    Olo on nyt todella helpottunut, stressitön ja ennenkaikkea onnellinen :) Sekin helpottaa oloa, että nyt on ammattilaisia tukena puhelun/viestin päässä. Ja nyt kun tää iso asia, (isoin stressin aihe, joka vuosia jos jäytänyt takaraivossa) lähti käyntiin, niin uskon todella, että lopullinen lopetus on vain lopettamista vaille valmis, odotan vain sitä h-hetkeä :blush: 
    Kävinkin juuri miettimää että miulla ois se kilpparikontrolli, jos maanantaina kävis niissä, niin siitä olisi sitten hyvä lopettaa (eli sunnuntai-iltana) Kuuden viikon päästä sitten näkisi, lähteekö arvot muuttumaan suuntaan tai toiseen

2.6.2017 klo 13.00
  • Enpäs aikasemmin huomannut Macen viestiä  :o
    Miulla nyt tuossa kilpparikontrollissa on varastoraudat, b12 ja tais olla d:kin mukana. En oo varma onko myös maksa, munuaiset ja mitä niitä nyt oli, vai onko ne sitten seuraavassa kontrollissa kun viimeeksi ne otettiin. Aika varma oon että tuo rauta on päin peetä vaikka hb 130:ssä pyöriikin, mut sekin on vuodessa laskenu 148:sta.
    Sillo ku sen 30 kiloa puotin ni vähennettiin kilpparilääkitystä, mutta nopeasti sain sitten nostaa takaskin kun kilot alko hiipimään takas.
    Sen verran ruokavalioon tuli muutosta, et vaaleeta leipää en syö enää ollenkaan, kasviksia paljon lisää, perunaa, pastaa ja riisiä sitten vastaavasti vähemmän. Floran vaihdoin Keijuun, että saan niitä omegoja edes vähän. Mitään en muuttanut vähärasvasemmaks, en vaihtanut pastaa ja riisiä täysjyviin, ku mie vaan en pysty niitä syömään, monesti oon yrittäny, mutkun ei mene alas, niin ei mene  :s Ja se muutos, että nyt syön aamupalan ja muutenkin pyrin syömään 3-4 tunnin välein. Vielä näin alussa tahtoo välillä touhutessa unohtua välipalat, sitten ruoka-aikaan onkin jo kiljuva nälkä :smiley: Iltapalat jää joinain iltoina väliin, kun ei yksinkertasesti vaan jaksa syödä enempää :smiley: Ja mitäänhän mie en puntaroi, enkä laske kaloreita, nekun on edellisestä kerrasta vielä sen verran päässä muistissa :) Ja herkkupäivän piän, mut maltillisen kerran viikossa  :p

2.6.2017 klo 13.00
  • Hyvä että saat laajat labrat, saa niistä aina viitettä että missä mennään.
    Jos elimistössä on tulehdusta, niin ferritiini voi näyttää väärin, siksi kaveriksi olis hyvä aina olla TfR eli transferriinireseptori.
    Ylipainokin voi aiheuttaa elimistöön tulehduksen joka vääristää tuota ferrit arvoa, näyttää liian korkeaa.

Juu, herkkupäiviä pitää olla eihän tästä elämästä muuten selviä  :)
    Minäkin elän nykyään kuin munkki, mut karkkia syön joskus silti vaikka vatsa siitä turpoaakin kuin rantapallo.
    Jos sekin nautinto viedään, ni sama on viiltää ranteet auki ;)
    ~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • Hemoglobiinin korkea arvo voi olla seurausta tupakoinnista. Minulla se huiteli joskus lukemassa170 ja lääkäri totesi että tupakkaa taitaa palaa ja paljon.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi joulukuu 2016
    Mulla oli hemoglobiini parhaimmillaan 166. Kun lopetin, pelkäsin sen dramaattista laskua. Kävin säännöllisesti verta luovuttamassa. Hetken se huiteli 135-145 ja taas sit yli 150. Viime talven sisällämakaamisen, pitkän tulehduksen ja leikkauksien jälkeen se laski 106. Rautaa vedin reilu puoli vuotta ja kesällä se oli jo 137. Maanantaina kontrolli. Toivottavasti saavutettu normaalitila.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • Tsempit Körtsylle, asia kerrallaan kuntoon! :)

-Olivinia
  • <3

Tsemppiä Körtsy! Askel kerrallaan eteenpäin!

• Kiitos Olivinia ja abe <3 

Kyllä tää uus elämä vaan tuntuu mahtavalle, vaikka lihakset jomotteleekin :) Mutta se on hyvää kipua, eikä liian kipeää, sellasta miellyttävää jomotusta :) Kohta pääsee saunaan lämmittämään niitä <3
    Ja tänään taas tuntui siltä että että tuo yksi on tässä hommassa nyt liikaa, mutta jos nyt huomiseen iltaan jaksais niin sais vertailukelpoiset labrat... Toisaalta kyllä mietin et tekeekö se yks päivä mitään katastrofaalista arvoihin, tuskinpa... Mietintämyssy päähän.... ;) 

2.6.2017 klo 13.00
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.