Painonhallintaan apua sähköisestä terveyspalvelusta?

Painonhallintakeskustelu on sille itselleen varatussa osiossa hiljaista, mutta keskustelua tästäkin aiheesta käydään lopettaneiden keskusteluissa muun keskustelun lomassa. Painonhalinnan jääminen sivuun on ymmärrettävää, sillä pääroolissa on tupakoinnista pidättäytyminen. Kuitenkin, mitä sen jälkeen kun on lopettanut ja opettelee tunteidenhallintaa ilman tupakkaa? Kaveri vinkkasi minulle painonhallintatalo-sivustosta kun valittelin nopeaa lihomista ja tukalaa oloa. Olen jossain harkinnan ja päätöksen välissä, että tartun tavoitteellisesti painonhallintaan. En ole vielä tutustunut sivustoon, mutta tämän viikonlopun jälkeen ehkä tutustun. https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta

Viestejä yhteensä

• Hei tony, ja onnea vuoden savuttomuudesta! :)

Painonhallinta osio täällä hiukan nukahtanut, mutta kaivoin tämän esille kun itselle ajankohtainen. :)
    Minä tein pysyvän elämäntapamuutoksen Nro 1 5.8.2016, eli aloin savuttomaksi. Sen tein luomuna, ihme kyllä passasi minulle se hyvin.
    Aloitan pysyvän elämäntapamuutoksen Nro 2 sitten 7.8.2017. Ensin hoidan itseni normaalipainoiseksi takaisin, ja sitten aion myös opetella pysymään siinä loppuelämäni. Siihen en "luomuna" nyt jotenkin pysty, aloitan Cambridge- ohjelmalla. Tarvitsen tukea ja "korvaushoitoa" siihen. Kiloja minulla oli hiipinyt ylimääräisiä jo ennen lopullista tupakoinnin lopettamista, mutta nyt pian vuoden savutomuuden jälkeen niitä on tullut paljon lisää :( Terveys kärsii ylipainosta monella tapaa.
    Mutta ajattelin että vuosi savuttomana kun on oltu, on minulle hyvä aika alkaa käymään ylipainon kimppuun. Sitä ennen minulle ollut tärkeintä, että en polta. Olen ostanut isompia vaatteita :smiley: 

Olen jonkin verran tutustunut myös noihin sähköisiin terveyspalveluihin kyllä. Hyvää ja tärkeää infoa saa kyllä netistä monesta paikkaa! :)
    Miten sinulla Tony on mennyt? Savuttomuus ja myös painonhallinta?

- Olivinia

5.8.2016 katkaisin 28 vuoden tupakointiputken :) Pysyva elamantapamuutos numero 1.
    8.8.2017 alkoi ylipainon karistaminen ja painonhallinta. Pysyva elamantapamuutos numero 2.
  • Nyt vasta huomasin että täällä on tällainenkin keskusteluryhmä. Olivinia, sinä olet pystynyt olemaan jo noin kauan polttamatta, se vaatii luonnonlujuutta, joten etköhän onnistu painonpudotuksessakin.
    Tässä minun tarinaani: 2016 tammikuussa totesin että olo on jatkuvasti tukala kilojen ja liikkumattomuuden vuoksi ja tukkoinen tupakoinnin vuoksi eli asialle on tehtävä jotain. Niinpä päätin että lopetan tupakoinnin ja kun pääsen tupakasta niin karistan ylimääräisiä kiloja. No tupakatta onnistuin olemaan 9 viikkoa mutta kun kävin puntarissa niin totesin että painoa oli tullut lähes 5 kiloa lisää!!!! Otin aikalisän ja päätin aloittaa kiloista.
    Toukokuussa 2016 opiskelin netistä kaikenlaista ravitsemuksesta ja liikunnasta. Itseni tuntien en aloittanut millään rajulla muutoksella vaan korjasin ensimmäisenä ruokavaliota. Olin jo pitkään tuntenut että maito ruokajuomana oli ihan turhaa joten vaihdoin sen veteen ja lisäsin veden juontia muutenkin. Lisäksi leivän syönti oli mennyt ihan yli joten päätin luopua leivästä kesäkuukausiksi. Elokuussa paino oli tippunut n. 5 kg ja olo oli kevyempi joten otin mukaan vesijuoksua, sauvakävelyä yms liikuntaa.
    Syyskuun loppu puolelle totesin etten tämän enempään pysty yksin ja otin yhteyttä työfysioterapeuttiin joka toimi myös personal trainerina. Teimme sopimuksen kahdeksan käyntiä sisältävästä palvelusta jossa ruoka- ja liikunta asiat laitetaan kohdaltani kuntoon ottaen huomioon ikäni, elämäntilanteeni, työni ym asiaan vaikuttavat. Tätä kesti sitten puolisen vuotta: kontaktikäyntejä 1-2 krt/kk.
    Toukukuussa 2017 elopainoa 16 kg vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Huhtikuu 2017 ensimmäinen yritys irti tupakasta: kesti 6 vk ja sorruin lomamatkalla. Nyt toinen yritys, 3 viikkoa täynnä. Olo päättäväinen ja energinen. Tällä kertaa aion onnistua. Paino liikkuu 2 kg markinaalissa ylös ja alas. Liikkuminen on helpottunut, kuorsaus on loppunut, iho ja hiuksetkin kiittää.
    Eli tällä haluan sanoa sinulle Olivinia, ja muillekin, että kun yksilöitä ollaan niin toiselle sopii toinen tapa ja toiselle toinen. Sen olen kuitenkin huomannut että täällä Stumpissa kannattaa vierailla saamassa vertaistukea.

• Hienoa Liisa_Tuulikki, hienon painonpudotuksen olet tehnyt! Ja tupakastakin vielä lopullisesti eroon pääset, ilman muuta. :)
    Olen kanssasi täysin samaa mieltä, kaikki olemme yksilöitä. Niin tupakasta irti pääsemisessä kuin painonpudotuksessakin ja monessa muussa, jokaiselle löytyy se OMA hyvä ja sopiva tapa. Ei ole yhtä oikeaa tapaa.

Minulle nyt nämä sopinut tyylit sopineet, Cambridge lähtenyt tosi kivasti myös käyntiin. Loppuvuodesta ajattelin olla normaalipainoinen jo, mutta päivä kerrallaan.

Stumppi on loistava vertaistuki savuttomuudessa! :)

5.8.2016 katkaisin 28 vuoden tupakointiputken :) Pysyva elamantapamuutos numero 1.
    8.8.2017 alkoi ylipainon karistaminen ja painonhallinta. Pysyva elamantapamuutos numero 2.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.