Sähkötupakka / Champix / nikotiinikorvaustuotteet

Poltettuani tupakkaa vuosikymmenet lopetin lokakuussa 2013 ja kuvittelin pääseväni sähkötupakan avulla paheesta eroon. Tupakan poltto kyllä loppui kokonaan, mutta sitten sähkötupakka juuttui käteen kiinni, käytännössä 7/16. Päätin lopettaa myös sähkötupakan ja aloitin Champixin käytön 7.2. 21.2. oli sitten ensimmäinen höyrytön päivä, kahden viikon jälkeen.

Kun olin sähkötupakan myötä tottunut siihen, että suussa on koko ajan jotain ("imemistarve"), olen jatkanut nikotiinipurukumin ja nikotiinitablettien syöntiä vielä käytettyäni kaksi viikkoa Champixia, lisäksi "imemistarpeeseen" Nicorette-inhalaattori. Olen kolme kertaa aikaisemmin yrittänyt lopettaa tupakanpolton Champixin ilman pahempia sivuvaikutuksia, siedettävää pahoinvointia lukuun ottamatta. Näin ollen päädyin siihen nytkin.

Vasta jossain vaiheessa luin jostain (ei tuoteselosteessa), että nikotiinikorvaushoito (purukumit, inhalaattorit) pitäisi lopettaa, kun Champixia on käytetty kaksi viikkoa. Meniköhän tämä operaatio nyt ihan mönkään? Jotain pitäisi imeskellä/natustella, mutta jos alan syödä jotain, nousee paino vielä entisestään. Nyt, kuudentena höyryttömänä päivänä kaipaan sähkötupakkaa yllättävän vähän, mutta jotain "suuhun pantavaa" sitäkin enemmän. Riskeeraanko kalliin Champix-hoidon näin toimien?

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Täällä oli jossain juttua tuosta Chsmpixin ja niksapurkan yhteiskäytöstä.
    En muista miten se meni, mut äkkiä ajateltuna ei ole hyvä yhdistelmä. Champix auttaa nimenomaan kun tupakka on jätetty tai sen jättämiseen. Silloin ei enää nikotiinia pitäis käyttää. 
    Koita ksylitolipurkkaa. Sillä mä kuittailin tuota "suussa pitää olla jotain". Sokerittomat pastillit vois auttaa kans.
    Sit asiat tärkeysjärjestykseen: ensin tupakka pois, sit läskit.
    Tsemppiä!

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • Komppaan Melisaa, Champixin avulla tarkoitus päästä nikotiinista nimenomaan eroon. On se sitten tupakka tai jokin muu.
    Niinhän se tahtoo olla että suuhunpantavan tarve kasvaa! :smiley: 
    Nyt vain jotain muuta suuhun, ja jos paino nousee niin anna nousta. Myöhemmin sitten kuntokuurille, ensin nikotiinin selätys :) Päätät vaikka muuan kk päähän itselle tavoitteen, milloin kuntokuuri alkaa.

Jätti-tsempit! 
  • Kiitos! Näinhän sen täytyy tietenkin mennä - hölmö minä  :D Eli nikotiinista eroon, tuli se sitten mistä vaan. Korvasin jo nikotiinipurkat ksylitolisellaisilla ja tabletit (sokerittomilla) Mynthoneilla. Omenia löytyy aina tarpeeksi. Inhalaattorin jätin hätänapiksi, jos oikein "imettää", eipä ole tullut käytetyksi ensimmäisen tupakattoman viikon aikana kuin viitisen kertaa. Se maistuukin niin pahalta että kysymykseen tulee käyttö vain, jos R-Kioskille lähtö tuntuu aivan pakolliselta :) Tietysti sekin pois valikoimista mieluiten pian.

Kiitos kovasti teille kahdelle avusta; tsemppiä myös sinne!  :)
  • Hyvä Arska1954! :smiley: 
    Päivä kerrallaan eteenpäin, lujempaa ei tarvitse mennä eikä miettiä sen kauemmas tulevaan.
    Täältä Stumpista saat kivasti vertaistukea, meitä taistelijoita riittää. Hyvän päätöksen olet omalle terveydellesi tehnyt! :)
  • "Päivä kerrallaan" on todella hyvä ja lyhyt (ja siten helposti muistettava ohje). "Vain elämällä hetkessä ja ottamalla asiat niin kuin ne ovat, voimme selviytyä eteenpäin." (Kassila & Koskela: Ihme alkaa nyt, 2016.)
  • Niin on :) Pitemmälle ei tarvi miettiä.

Minä menin alussa jopa "tupakka kerrallaan" (siis polttamatta jätetty tietty :smiley: ) ja sitten vasta myöhemmin päivä kerrallaan. Vaikka halusinkin ja haluan edelleen olla loppu elämäni savuton, turha silti miettiä niin pitkälle. Päivä kerrallaan riittää! :)
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.