Viikko Champixia ja ristiriitaisia fiiliksiä sekä helvetillistä pahoinvointia.

Hei vaan!
Täällä kirjoittelee 30-vuotias tupakoinnista eroon hankkiutuva nainen.

Sauhu vuosia on nyt n. 12 ja kuukausien ajan olen suurentuneissa määrin ärsyyntynyt itsekin ko. tavasta. Lopettaminen on nyt ajan kohtaista ja vajaa viikko Champix aloituskuuria takana. Tupakkaa menee edelleen, tosin ehkä. noin 5 päivässä, ennen meni ainakin puoli askia, niitä isoja... Kova taistelu käy pään sisällä koko ajan kun tupakka pitää paikastaan kiinni, oma vastus on kohtuu olematon mutta onneksi Champix vie pahimman kärjen, kun ei välttämättä haluta edes polttaa. Toinen karsiva tekijä on ollut railakas pahoinvointi. Parina ekana päivänä sitä ei ollut mutta sitten iski mahatauti ja tätä riemua on nyt riittänyt jo viidettä päivää, mene ja tiedä kunpi nyt aiheuttaa nämä pahoinvoinnit ja oksentelut, lääke vai mahatauti joka tuntuu kyllä omalla tavallaan edelleen jylläävän.

Jotenkin toisaalta tullut sellainen vähän luuseri olo kun edelleen poltan, saisiko täältä vertaistukea tähänkin ongelmaan, olenko ainut joka vielä tässä vaiheessa sauhuttelee? Toisekseen tuntuu että onko mun motivaatiossa oikeasti nyt vika vai onko kyseessä tämä hiton voimakas riippuvuus joka pitelee köysissään? Ja toki luinkin muista ketjuista että osa polttelee vielä parin viikon kuluttua kuurin aloittamisesta, olisi mukava tietää että miksi, mikä muita ajaa vielä polttamaan ja mitä fiiliksiä se herättää.

Kaipaisin vielä muilta pahoinvoivilta ja vatsavaivaisilta vinkkejä, kuinka kauan pahikset mahd. kestää? Mulla kun ei pysy edes ruoka sisällä välissä kun iskee niin voimakkaasti. Tosin en nyt oo ihan varma että onko tämä tosiaan tätä mahatautia vaan tekeekö nyt lääke tämän. Pahoinvointia on kyllä melkein kaikkina vrk aikoina vaikka lääke menee samaan aikaan aamua iltaa.
«13

Viestejä yhteensä

• Eikö se C:n vaikutustapa ole juuri se, että poltetaan suositeltu aika ja sitten lopetetaan. Itsellä ei kokemusta ole, kun en ole ko. rohtoa käyttänyt.
  • Kyllähän sun Kärmes vielä kuuluukin sauhutella. Tupakanpoltto pitäis lopettaa toisella Champix-viikolla eli nyt vaan päätät päivän ensi viikolle, jolloin lopetat. Aika moni lopettaa jo ennen päätettyä päivääkin, koska tupakka ei maistu tai maistuu pahalle.

Pahoinvointisi kuulostaa kyllä rajulta, ei normaalilta kuvotukselta, joka liittyy joillain Champixin syöntiin. Tabut pitäis ottaa ruoan kanssa. Ja kyllä mä ottaisin yhteyttä lääkäriin, jolta reseptin sait.

Viimeinen tupakka 29.6.2016!
  • Kiitoksia vastauksista molemmille! Helpotti itse asiassa kuulla tuo että kuuluukin polttaa, siis tokihan ohjeissakinnsanotaan juurikin tuo toisen viikon lopettamispäivä juttu mutta joka paikassa vaan porukka kirjoittaa että lopettaneet jo aiemmin. Tullut vaan samanlainen fiilis kun ylä-asteen juoksikisoissa, muut menee ekalla minuutilla jo puoli kilsaa edellä kun itse ähisee ensimmäistä suoraa.. Ehkä tämäkin on siis yksilöllistä. Eihän tuo rööki onneksi enää kauheen hyvältä maistu kun ihan erittäin harvalla kertaa.

Mukava oli kuulla myös ettei tällainen pahoinvointi ja oksentelu nyt ihan tähän taida kuulua. Ehkä tämä on vielä sitä samaa kirottua mahatautia, joillakin kuulemma tämäkin kestänyt sen viikon pitäen aina taukopäiviä. Eilen oli ihan normaali ja virkeä päivä, ruokakin alkoi maistua, kunnes tänään taas... Huoh! Helposti vaan itsekin aloin syyttää lääkettä tästä. Pitää kokeilla kuitenkin ottaa ruoan kanssa aamuisin tuo lääke vaikka ohjeessa oli että kummin vaan, iltaisin tuleekin syötyä jotain pientä samassa yhteydessä. Otan kyllä lääkäriin yhteyttä jos vielä alkuviikosta tämä sama phv sekoilu jatkuu. 

Kiitoksia!
  • Mulla oli myös pahoinvointia cahampixin kanssa, mutta se helpotti, kun aamulla lääkkeen oton jälkeen meni vielä hetkeksi makaamaan sänkyyn. Aika nopeasti jätin myös iltalääkkeen pois, kun tuntui, etten kestä sellaista annosta. Hyvä puoli pahoinvoinnissa oli se, että kiloja ei heti alussa tullut niin paljon. Mulla oli sivuoireina myös mahtava unielämä. Joka yö katselin niin mielenkiintoisia elokuvia. Kun kestää tuon champix-kuurin, niin sen jälkeen lopetuskin on helpompaa. Ajattelin silloin, että kestän kaikki sivuoireet sen kolme kuukautta, että pääsisin eroon tupakasta. Tupakasta oli tullut jo sellaisia terveyshaittoja, ettei pienet pahoinvoinnit olleet mitään.
  • Itse lopetin 14 päivän kohdalla champix avulla. Työkaveri on nyt syönyt sitä parisen kuukautta eikä ole vielä pystynyt jättämään tupakkaa pois. Tuokin on niin yksilöllistä, pääasia on kun omassa päässä saa päätöksen tehtyä niin loppu on sitten paljon helpompaa. Itselläkin kohta 3kk savuttomuutta takana ja jokainen viikko menee helpommin kuin aikaisempi. Tsemppiä! :)
  • Älä välitä jos joku on lopettanut aikaisemmin. Lopputulos ratkaisee. Kun katsot vaikka vuoden päästä taaksepäin niin on ihan yks hailee montako päivää poltit champixin kanssa, tärkeintä on saada vahva startti lopettamiseen. Tämä on vähän sama kuin joskus joillain, itselläkin, on ajatuksia, että joku lopettamistapa olis parempi kuin toinen, esim "ilman mitään apuja" voittaisi nikotiinituotteilla tai lääkkeillä lopetuksen... Mistä noita alemmuusajatuksia edes tulee. Pääasia että röökinpolton saisi loppumaan, eihän muulla ole väliä! Kärmes, tervetuloa, tämä on hyvä paikka
  • Kiitos kovasti vastauksista, tämä vertaistuki auttaa kyllä mielettömästi!
    Tänään ohimennen ruokatauolla kysyin lääkäriltä tuosta pahoinvoinnista niin tuumasi että voi olla tuon noronkin jäljiltä etovaa oloa ja mulla varmaan refluksitauti otti vielä aktiivisesta "torven soitosta" lisää osumaa. Kuiten samanaikaisesti pukkaa mahanestettä ylös minkä kerkeää. Tämä päivä kuiten jo helpompi, pahoinvointia jossain välissä mutta meni onneksi ohitse. Lisätään hetkeksi normi lääkitystä niin jospa pahiksetkin menis ohitse
  • Äh!!! Tämä kirottu päätti hävittää yli puolet mun tekstistä taivaan tuuliin!!! 
    No kokeillaan uudestaan. 
    Tuo päätöksen teko on jännä juttu kun välillä itsellä on hyvinkin vankka päätös asian suhteen, sitten taas hetken päästä viedään kun pässiä narussa... Odotan innolla mitä lääkkeen lisäys ylläpito annokseen tuo tullessaan, jospa se veisi loputkin halut pois. Nyt ollut mukava kun loppu viimein tosi harva tupakka enää maistuu hyvälle, tavoitteen kannalta parhaimpia ne jotka on maistunu ihan hirveälle.
  • Ja taas osan pätkäisi pois
  • Mä olen lopettanut aikaisemmin champixilla (n seitsemäksi vuodeksi, eli ei voi sanoa että olis champparin vika että aloitin uudelleen... :open_mouth: 

Ja itsellä ei kyllä tullut sellaista, että en olis halumnut ollenkaan enää polttaa...joku päivä oli päätettävä ja siihen sitouduttava. Mä sitä vaan, että ethän liikaa luota, että champix veisi tupakanhimon pois? Se auttaa paljon, mutta pääosan henkisestä työstä joudut silti tekemään itse! Ehkä päivämääräpäätös ja sitten motivaatiota rakentamaan, Stumppi on apuna!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.