Syyskuu 2017 lopettajat

Iltaa,
Täällä kohta 30v keski-suomalainen mies kyselee onko muita syyskuussa lopettaneita. Tai lopettamista yrittäviä paikalla. Itse kuulun jälkimmäiseen. Oma tupakointini alkoi 14-vuotiaana kavereiden kanssa, silloin tupakkia tuli poltettua harvakseltaan kun taas viimeiset 5-6 vuotta mennyt tupakkia n.30 kpl päivässä. Kerran olen ollut 5 viikkoa polttamatta vuonna 2014 syksyllä. Tällä kertaa aijon yrittää tosissaan nikotiinipurkan ja -pastillien avulla. (sähkösavuke on pahimpiin mielitekoihin)
Ensimmäisellä lopettamis kerralla motivaationi oli raha, tällä toisella kerralla terveys menee nyt etusijalle. 
Sairastuin 2 viikkoa sitten flunssaan, 4 päivää flunssan jälkeen tuli hengen ahdistus kohtaus, terveyskeskuksessa otettiin keuhkokuva ja muita testejä. Keuhkokuumehan sieltä löytyi. Tarkoitus oli lopettaa heti diagnoosin kuultuani, mutta ei se onnistunutkaan niin helposti. Tupakan määrä on kyllä vähentynyt kunnolla. Alku viikosta tupakkia paloi 6kpl päivässä, mutta loppu viikosta ei ole mennyt kuin 3-4 kpl. Tänä päivänä ei ole tullut poltettua kuin 1 savuke aamulla. Itselleni aamut ovat vaikeampaa aikaa kuin illat, mitä tässä viikon aikana olen huomannut. Mutta päivä kerrallaan mennään.
«13456789

Viestejä yhteensä

• Kyllä niitä lopettajia ilmaantuu. kun on jo otsikko auki. Tsemppiä eteenpäin.
  • Tsemppiä vaan. Taidat olla ensimmäinen syyskuun ilmottautuja mutta elokuulta meitä on aika montakin. Sulla helpottaa varmaankin ku tiedät mitä tuleman pitää ja viiden viikon pätkäkin on varmaan vielä muistissa. Osaa paremmin vältellä niitä karikoita.
  • divaD Pirkanmaa
    editoi syyskuu 11
    Hei,

Champix-kuuri alkoi viime viikon ma eli 4.9. Samana iltana meni vielä kolme tupakkaa ja sitten olinkin torstaiyöhön asti ilman, jolloin meni taas kolme tupakkaa ja perjantaina myös muutama yöllä. Alkoholilla oli osuutta asiaan to ja pe eli nyt tiedän, että jos haluan päästä eroon, en voi juoda holia. Ainakaan tässä "herkässä vaiheessa". Torstaina jo yhden siiderin juominen laukaisi halun polttaa, joten alkoholin määrällä ei väliä, paitsi että punaviini on ehkä pahin, koska siinä punaviinin ja tupakan yhdistelmässä on vaan sitä jotain.

Mulla oli huono olo jostain syystä jo kuuria edeltäneenä päivänä ja myös kuurinaloituspäivänä ennen ensimmäisen pillerin ottamista. Todennäköisesti psykosomaattista oirehdintaa. Myös lääkkeen ottamisen jälkeen mulla on kohtuullisen kauan huono olo, tänään oli reilu tunnin (tänään otin ekaa kertaa 1 mg kerralla).

Mun pahimmat koetinkivet ovat siis ilta-aika ja alkoholi sekä seura, missä poltetaan. Niin ja myös itsensä palkitseminen, joka liittyy aina ilta-aikaan, kun päivän hommat ovat pulkassa tai siivoamisen jälkeen jne. Miesystävä aloitti Champix-kuurin samaan aikaan, mutta koska hänen riippuvuustasonsa on huomattavasti mua suurempi, ei hän ole kokenut minkäänlaista vaikutusta kuurista vielä eli polttaa normaaliin tapaan, liki kahta askia päivässä. Sikäli surku, koska oma lopettaminen vaikeutuu, kun toinen polttaa. Nyt varsinkin, kun olen ns. herkässä vaiheessa. Ensi yönä tulee 3 vrk savuttomuutta täyteen. Toivon todella, että kuuri jo purisi pikkuhiljaa miesystävänkin kohdalla.

Quit Tracker -sovellus muuten toimii kivana motivaattorina, saa ainakin Android-puhelimiin. Siellä voi mm. seurata säästötavoitteen toteutumista tupakasta säästyneistä rahoista. Mutta jonkinlaista korviketta tuohon palkitsemisjärjestelmän tyydyttämiseen tarvitsisin. Olen ostanut tikkareita, mutta pahoinvointien ja viime viikon tiistaina alkaneen flunssan tähden ei ole tehnyt niitäkään juuri mieli. Ruokahalu on myös heikentynyt eli syön vain 1-2 kertaa päivässä. Makeanhimokaan ei ole samalla tasolla kuin normaalisti tai rasvaisen ruoan himot ym. Normaalisti kuntoilen, mutta nyt en ole yleisvoinnin vuoksi kyennyt yli viikkoon tekemään sitäkään ja sekin turhauttaa. Unet ovat olleet erityisen vilkkaita ja myös univaikeudet ovat olleet jo valmiiksi unihäiriöiselle haastavia. Heräilen yöllä uniini ja vaikeus nukahtaa on syvempi, johtuen kesällä tapahtuneesta "luonnolliseen uni-valverytmiini" siirtymisestä, Nyt yritän aikaistaa sitä hieman, koska ylihuomenna alkavat opiskelut. Luonnollinen uni-valverytmini unijakso on siis n. 04-12. Suun normaalia suurempaa kuivumista tai sen tunnetta myös havaittavissa, mikä on kans aika ärsyttävää, koska mulla on normaalistikin kuivan suun tunne.

Koitan hokea vaan itselleni, että nämä kaikki vaivat ovat sen tupakoinnin lopettamisen arvoista.

Tsemppiä muille lopettamista harkitseville ja jo lopettaneille!
  • Tervetuloa MikkoL ja divaD!! :)

5.8.2016 katkaisin 28 vuoden tupakointiputken :) Pysyva elamantapamuutos numero 1.
    8.8.2017 alkoi ylipainon karistaminen ja painonhallinta. Pysyva elamantapamuutos numero 2.
  • divaD Pirkanmaa
    No niin, kolme vuorokautta ilman tupakkaa! Jee! :)
  • Hyvä hyvä...siitä se lähtee  :) Mulle ainakin se muutama päivä oli sellanen oma pieni merkkipaalu. Alko tuntua et kai näinkin voi elää  :D
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa MikkoL ja divaD! Olette kyllä parhaassa mahdollisessa seurassa. Kovasti ehdotan tiivistä yhteydenpitoa Stumppiin. Kirjoittaminen ja lukeminen auttavat paljolti tässä alkuvaiheessakin selviytymiseen. Lukekaa myös aikaisemmin lopettaneiden kertomuksia.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
  • Onnea elämänne parhaan päätöksen tehneille! Mukava että tänne tulee lisää fiksuja jotka ei halua myrkyttää itteään enää. Jokaisen pitäis rakastaa itteä niin paljon ettei syöpäkääröä vedä ja hanki sen lisäksi muitaki sairauksia. Kliseitä? ei ole ko totta vaan. Mieki komppaan Melisaa et käykää lukemassa aikasemmin lopettaneita alusta saakka niin tuntuu heti helpommalta oma olo ettei kippuroi yksin asian kans ja tänne foorumiin saa jankuttaa samoja asioita. Livessä ei oikeen kukaan jaksa kuunnella, varsinkaan tupakoivista ystävistä ei ole tähän apua, päinvastoin. 
  • divaD Pirkanmaa
    editoi syyskuu 17
    Nyt kahdeksan päivää ilman tupakkaa! Kiitän tsempeistä. Mä selvisin jopa koetinkivestä eli kävin keikalla klubilla keskiviikkona ja onnistuin olemaan ilman tupakkaa, vaikka otin muutaman siiderin. Seuralainen poltti, mutta ei esimerkiksi keikan aikana ja vaikka olisi polttanutkin, niin en olisi seurannut kesken ulos. Sinne mennessä tosin poltti, mutta ei tullut mitään suurempaa himoa. Ainoastaan kun kävelin keikan jälkeen junalle, niin tuli tunne, että jotain puuttuu nyt. Mutta sekin tunne meni ohi, kun pääsin sisätiloihin.

Löytyiskö ketjua erikseen Champixin sivuoireisiin? Huomaan, että olen menettänyt ilon myös sellaisista asioista, jotka ovat aiemmin tuottaneet minulle iloa. Myös parisuhde on koetuksella, koska kaikki asiat ärsyttävät potenssiin tuhat. Mulla oli eilen haastava pääsykoetilanne ja huomasin, että esimerkiksi jännitysoirehdinta kiihtyi niin että olin lähellä oksentamista. Ja mulla on ollut elämässäni aiemminkin vielä haastavampia ja merkittävämpiä pääsykoetilanteita, joissa ei noin kovaa oirehdintaa ole ollut. Stumpin puhelinneuvoja neuvoi olemaan liikkumatta raskaasti noiden mun sivuoireiden ja stressin takia, pahentaa kuulemma asiaa? Ja minä tietenkin pelkään, että lihon, tosin ruokakaan ei maistu niin kuin ennen ja olen pitänyt hyvää ruokaa liki ykkösasiana elämässäni aiemmin. Tänään yritän hissukseen siivoskella, kun olen sen pääsykokeen takia vaan lukenut n. kolme viikkoa kotona ollessani.

Mietin vaan, että menevätkö nuo mielialan laskuun liittyvät tilat ohi kuurin aikana vai voivatko jatkua koko kuurin? 10 viikkoa kun olisi vielä kuuria jäljellä, tulee olemaan haastava taival sen suhteen.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Jos valitset valikosta Kategoriat, löydät sieltä Korvaushoidot ja lääkkeet-otsikon. Sen alla on postauksia myös Champixista.
    Olet varsin hyvin selvittänyt oireista huolimatta asioita. Osa oireistasi on tavallisia lopettajille, millä tahansa apukeinolla ja ilmankin.
    Toivottavasti löydät vastauksia. Jos pahaksi menee olo, niin yhteys lääkäriin on ehkä paikallaan. Champix on aivojen kautta vaikuttava lääke kuitenkin.
    Tsemppiä!

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.