Astman oireet palanneet

Moikka, mä tossa n.vuosi sitten olin täällä jonkin verran aktiivinen kun yritin lopettaa. Mutta sit repsahdin tossa helmikuussa. 

Nyt kuitenkin näyttää siltä, että mun nuoruusiän astma on puhjennut taas. Ja tää hengenahdistus on aika inhottava tunne, lievästi ilmaistuna. Joten tupakoinnin lopettaminen olisi ihan ensi askel tän sairauden hallintaan. Yritin tosiaan jo kerran, ja olinkin noin puoli vuotta polttamatta. Mietin, että olisiko kenellekään vinkkejä uuteen yritykseen? Kannattaako yrittää samaa keinoa, kuin viimeksi, vai kokeilla jotain uutta? Mitä asioita edellisestä lopettamisyrityksestä kannattaisi pohtia?

Viestejä yhteensä

• Suositteleen hankkimaan tai lainaamaan kirjan - Allen Carr: Stumppaa tähän! On todella oiva opas. Itselläni on apuna Champix, tämä palsta ja Carrin kirja, ja olen iloisesti yllättynyt miten helposti asia pyörähti käyntiin. (Olen kyllä realisti, eikä minulla ole harhaluuloja itseni suhteen. :D)

Nikotiinivalmisteita en edes harkinnut: miksi suotta pitää yllä nikotiiniriippuvuutta?

Miten edellisellä kerralla menettelit ja mihin kaatui? Astma on niin ahdistava kaveri, että polttamisen lopetus on suuri helpotus kropallesi. Itselläni alkavan keuhkoahtauman oireet hävinneet, ja on paljon helpompi hengittää.

Lykkyä!

• Itse olen ensimmäistä kertaa ikinä lopettamassa ja huomenna viisi viikkoa tulee täyteen eli en tiedä osaanko antaa neuvoja kun olet ollut noin pitkän ajan polttamatta ennenkin mutta mulla on ainakin auttanut paljon kun on ollut ihan kunnolla aktiivinen tällä palstalla. Ihan kaikenlaista on tullut naputettua...ihan vaan päivän fiiliksiäkin. Auttaa kummasti kun saa "märehtiä ja rypeä" oikein kunnolla tässä lopettamisessa  :) eli voi käydä tätä läpi. 

Nikotiinisuihketta käytän ja se on ollut iso apu. Uskon että siitä pääsee helposti eroon sitten aikanaan. Nytkin sitä välillä unohtaa käyttää mutta onpahan jotain pahojen hetkien varalle. Ja tuohon sun astmaan kuitenkin vaikuttaa se savu eikä nikotiini. 

Myös satunnaisen herkuttelun olen sallinut itselleni. Useammin kuin ennen. Tupakka on kuitenkin se pahempi. 

Yksi mikä on myös motivoinut on se raha. Joka kuukausi aion laittaa sen 200€ sivuun ja niille kohdekin on jo olemassa. Päätin että en käytä niitä rahoja mihinkään "järkevään" koska ei ne oo ennenkään sellaseen menny.
  • Viime kerta repsahti varmaan siihen nikotiiniriippuvuuteen ja stressiin. Söin niksapurkkaa ihan reippaita määriä vielä viiden kuukaudenkin jälkeen, niin sitten kun tuli hankala tilanne, oli ehkä helppo perustella itselleen että no jos yhden poltan. Kun ei kerran kokoajan polta... ja siitä se sitten lähti. Jos yhdellä ei ole väliä, ei ole kahdellakaan, eikä sit useemmallakaan silloin tällöin, jne.jne. 

Mutta joo, toi raha on erittäin hyvä pointti. Ehkä tällä kertaa voisin tosiaan kokeilla tuota, että laitan tupakkarahat sivuun. 

Kiitti paljon teille neuvoista!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.