« Takaisin kotisivulle

Stumppi - keskustelu

tupakoinnin lopettaminen ja mielenterveys XML

Kirjoittaja Viesti

Exorja

[Avatar]

Rekisteröityi:
14/03/2010 09:14:44

Ei kirjautunut

Ehkä se ahdistus on ollut jo silloin kun poltti, mutta siihen ei sillon kiinnittänyt huomiota niin paljon vaan poltti tupakan ja se unohtui, jotenkin aika epäloogista että ahdistus kasvaa samalla kun fyysinen olo paranee, onhan se toki mahdollista mutta itse uskon että sitä vain fiilistelee, siis tarkkailee oloaan enemmän..

Itellä on varmaan joku mielisairaus ku eilen lopetin polttamisen ja vannoin etten koske enää koko shaisseen niin enköhän oo polttanu jo kolme tänä aamuna, sairasta että ite tajuaa ettei kannata polttaa mutta jotenkin automaattisesti menee sytyttämään sen röökin, ja tämä mulla aiheuttaa ahdistusta enemmän kuin mikään muu, onkohan tää niitä pakko oireita? jos pääsen tästä eroon joskus niin luulisin ainakin että ahdistuskin katoaa, auttakaa pliis! nyt meen polttaan sen viimeisen röökin ja alotan alusta kuten melkein joka päivä.

krisu

Rekisteröityi:
07/12/2009 19:37:59

Ei kirjautunut

Minä luin tätä Stumppia, etusivuilla on tietoa tupakoinnin lopettamisesta. Sain terveydenhoitajalta apua. Pääti kaks viikkoa ennen kuin lopetin viimeisen tupakkapäiväni. Ostin nikotiini inhalaattorin,nikotiini tabuja ja ystäväni,joka on lopettanut aikoja sitten kysyin häneltä neuvoja.

savuttomuus alkoi 18.7.2011

Jonnis

[Avatar]

Rekisteröityi:
29/11/2009 09:24:53

Ei kirjautunut

Minusta puhutaan liian vähän tästä mielentilan muutoksesta .Olen lukenut kaikkialta mitä viekkareita on ja usein saan ne samat päänsäryt huimaukset ynms.Mutta en vaan ole törmännyt tähän masennukseen,epätodellisen tuntuiseen oloon itkuherkkyyteen ynms.Vaikka ainakin itse ennen tänne tuloa jo aloin pelätä että helketti sekoankohan nyt koko lailla.

Niimpä! Olisi kyllä hyvä, jos tästäkin puolesta valistettaisiin enemmän.

Aiemmin mä vaan ajattelin, etten koskaan pysty lopettamaan kun tulen aina "hulluksi" kun yritän lopettaa. Nyt onneksi tällä kertaa asiat menneet vähän kevyemmin (kohta 3kk savuttomana, mikä on mun henk.koht. ennatys!)

Tämä on mun oma teoria, eikä perustu mihinkään tieteelliseen tietoon, mutta luulen että tupakoinnin lopettaminen saattaa myös tuoda esiin taustalla olevia ongelmia (masennusta tai ahdistuneisuutta). Itse olen ainakin aiemmin huomannut, että olen käyttänyt tupakkaa näiden oireiden "kurissa" pitämiseen ja sitten kun olen yrittänyt lopettaa, ne ovat ryöpsähtäneet kunnolla esiin. Sitten olen retkahtanut uudestaan polttamaan kun en ole jaksanut "hulluutta" ilman tupakkaa

Lopetus 1.1.2010.

krisu

Rekisteröityi:
07/12/2009 19:37:59

Ei kirjautunut

Hyvä Jonnis! Sitä käy vaikka minkälaista tunne tilaa,kun on savuttomana.Tupakka on koukuttaja. Kuten tutetun sanoin ei anneta periksi sille tupakalle. Hoe mantraa en sytytä enää yhtään. Kun en sytytä sitä ensimmäistä, niin en sytytä toistakaan.

savuttomuus alkoi 18.7.2011

Nikol

Rekisteröityi:
27/03/2010 12:55:29

Ei kirjautunut

Masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä muutaman kuukauden poteneena voin antaa yhden hyvän neuvon: Varokaa sitä kahvia! Uskon tämän myös auttavan vierotusoireista johtuviin mielenterveysongelmiin, oireet kun ovat samankaltaiset.

Omalla kohdalla kahvin lipittämistä rajoittamalla oireet lievittyivät oleellisesti siirtyessä kahdesta pannusta kahteen kuppiin päivässä.

Myönnettäköön kulutukseni olleen suurta, mutta kahvi on myrkkyä jos mielenterveys heittää.

Itse korvasin kahvikuppeja teellä, rooibos ja kamomilla ovat rauhoittaneet kummasti. Vihreä teekin pitäisi rauhoittaa mutta sisältää kofeiinia, kolmannes kahviin verrattuna tosin.

Menipäs se taas muokkaamiseksi.. Unohtui sanoa varoitus kahvin lopettamisesta/rajoittamisesta, siitäkin voi mahdollisesti tulla samankaltaisia vieroitusoireita kuin tupakasta. Eli jos lopetat tupakoinnin en suosittele myös kahvin lopettamista kokonaan, ellet sitten juo kofeiinillista teetä. Kahvin kanssa kokeilin täyslakkoa, en haluaisi kokeilla kumpaakin yhtäaikaa

Tätä viestiä on muokattu 3 kertaa. Viimeisin päivitys 01/04/2010 14:45:16

iso A

Rekisteröityi:
19/03/2010 18:48:52

Ei kirjautunut

Mä en tiedä... Ennen join sen pari pannua päivässä. Joskus tossa talvella kyllästyin siihen ja vähensin rutkasti. Nykyisin en juo kotona kahvia lainkaan. Töissä tai kylässä joo. Eli juon just silloin kun sitä tekee mieli. Mutta enpä huomannut mielialassa mitään uutta.
Röökinkin lopetin sitten. Nyt alan huomaamaan. Tupakka oli osasyy huonoon olooni ja nyt oloni on parempi. Vielä on matkaa, mutta pikkuhiljaa noustaan suosta. Mulla on tukea, suunnitelmia, valoa tunnelin päässä.
Varmaan riippuu, mistä masennus johtuu. Toisilla se on sairaus syystä x, toisilla traumoista johtuva. Mulla se on jälkimmäinen.

miki

[Avatar]

Rekisteröityi:
13/11/2008 01:05:44

Ei kirjautunut

Nikol wrote:Masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä muutaman kuukauden poteneena voin antaa yhden hyvän neuvon: Varokaa sitä kahvia! Uskon tämän myös auttavan vierotusoireista johtuviin mielenterveysongelmiin, oireet kun ovat samankaltaiset.

Omalla kohdalla kahvin lipittämistä rajoittamalla oireet lievittyivät oleellisesti siirtyessä kahdesta pannusta kahteen kuppiin päivässä.

Myönnettäköön kulutukseni olleen suurta, mutta kahvi on myrkkyä jos mielenterveys heittää.

Itse korvasin kahvikuppeja teellä, rooibos ja kamomilla ovat rauhoittaneet kummasti. Vihreä teekin pitäisi rauhoittaa mutta sisältää kofeiinia, kolmannes kahviin verrattuna tosin.

Menipäs se taas muokkaamiseksi.. Unohtui sanoa varoitus kahvin lopettamisesta/rajoittamisesta, siitäkin voi mahdollisesti tulla samankaltaisia vieroitusoireita kuin tupakasta. Eli jos lopetat tupakoinnin en suosittele myös kahvin lopettamista kokonaan, ellet sitten juo kofeiinillista teetä. Kahvin kanssa kokeilin täyslakkoa, en haluaisi kokeilla kumpaakin yhtäaikaa

Itselläni olen huomannut samaa tuon kahvin suhteen, jos enemmän lipittää kahvia niin tulee noita ahdistusoireita vieläkin vaikka ollut jo kohta kaksi kuukautta savuttomana Nyt olen pikkuhiljaa yrittänyt vähentää nikkispurkan annosta, mutta on siitä takaisin aina pamahtanut sellaiset ahdistusolot, että huhheijaa. Saa nähdä milloin onnistuu tuosta purkasta luopuminen ja ylipäätänsä milloinkahan nämä tuskaiset ahdistustilat loppuu. Voi ainakin sanoa, että on pitkä ja kivinen tie ollut tähän mennessä

iso A

Rekisteröityi:
19/03/2010 18:48:52

Ei kirjautunut

Miki, vedä vaikka vuosi sitä purkkaa. Mä en edes harkitse laastarista luopumista ennen kuin ainakin 3kk on kulunut, ehken sittenkään.

miki

[Avatar]

Rekisteröityi:
13/11/2008 01:05:44

Ei kirjautunut

Nicotinellin sivuilta muuten löytyi mielelnkiintoista tietoa näihin viekkareihin ja niiden laatuun.

Miten kauan vieroitusoireet kestävät?

Viime aikoihin asti uskottiin, että useimmilla vieroitusoireet kestävät 2-4 viikkoa ja vähenevät ajan myötä. Uusimmat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että vieroitusoireet voivat kestää kaksikin kuukautta ja että vieroitus voi tapahtua kolmen eri mallin mukaisesti.

Nämä mallit eroavat toisistaan merkittävästi:

* Ensimmäisessä mallissa vieroitusoireet noudattavat odotustenmukaista kehityskulkua eli alkavat voimakkaina ja lieventyvät asteittain ajan myötä.
* Toisessa mallissa oireet voimistuvat asteittain kahden kuukauden aikana.
* Kolmannessa mallissa kahden ensimmäisen viikon aikana tapahtuu lievää paranemista, minkä jälkeen vieroitusoireet jatkuvat tasaisina.

Kahdesta jälkimmäisestä mallista kärsivät ihmiset eivät osaa odottaa sitä ja luulevat, että jokin on vinossa. Ei olekaan yllättävää, että he sortuvat herkemmin kuin ensimmäiseen ryhmään kuuluvat. Nämä mallit ovat kuitenkin yleisiä (38-68 %), joten on tärkeä ymmärtää seuraavat seikat:

* tämä on täysin normaalia eikä sinussa ole mitään vikaa
* jatka nikotiinikorvaushoitoa ainakin kahdeksan viikkoa
* jatka erilaisten tukikeinojen käyttöä, kuten palkkioihin, korvikkeisiin ja selviytymiseen liittyvien taitojen soveltamista.

Itsehän aloin jo miettimään, että onko latva oikeasti lahoamassa, kun minulla nämä ahdistusoireet tulivat vasta kuukauden jälkeen eikä normaalisti alkuun niinkuin luulisi Hyvä kuitenkin tietää, että tuohan voi mennä juuri päinvastaisessa järjestyksessä.
Tämä nyt vaan kannustuksena niille, jotka ihmettelevät oman päänsä terveyttä
Itselläni tulee kaksi kuukautta savuttomana täyteen perjantaina joten pitää varmaan varautua ettei tuo kaksi kuukautta pidä minun kohdallani paikkaansa viekkareiden keston suhteen

Nupsu

[Avatar]

Rekisteröityi:
02/05/2010 15:25:40

Ei kirjautunut

Oijoi! Onneksi löysin tämän ketjun. Rilen ja tämä päivä olleet yhtä hullunmyllyä. Ollaan siis miehen kans molemmat lopetettu ja nyt on toinen päivä menossa.
Tuntuu että ois tulossa hulluksi!
Miehen kanssa riideltiin kauppaan menosta ja sitten riideltiin lisää ja sit vähän lisää. Sit tuli taas itku.

Mielialat vaihtelee ihan älyttömästi ja välillä ahdistaa vaikkei oo ees mitään syytä.

Kävin kävelyllä tänään kuitenkin rauhoittelemassa itseäni.

LauraA

[Avatar]

Rekisteröityi:
02/03/2010 21:23:59

Ei kirjautunut

juu nupsu kuulostaa ihan tutulta touhulta, ajan kanssa helpottaa ja jos tuntuu että ei nii kantsii mennä tohtorin puheille. ettei oikeesti sitten ole masennusta tai mitään..

Ilman tupakin sauhutteluja alkaen: 1.3.2010
Ilman nikotiinia(niksupurkka) alkaen: 8.4.2010
Nikotiinin orja alkaen : 7.6.2010
SAUHUTTELIJA TAAS: 24.7 ->
Harkitsija: 16.8 ->

massi

[Avatar]

Rekisteröityi:
15/04/2009 11:35:53

Ei kirjautunut

Hyvää tietoa miki. Kiitos että jaoit sen kanssamme.. mä kans luulen et mul on viekkarit vasta tulos

21.12.11 klo 15.15
Ei ole olemassa muuta aikaa kuin NYT

EulaaliaKenkkunen

[Avatar]

Rekisteröityi:
07/05/2010 20:33:28

Ei kirjautunut

Olipas helpotus löytää tämä ketju. Itsellä viides päivä ilman tupakkaa menossa (ei mitään korvaavaa, vahvaa purkkaa lukuunottamatta), ja olo on ihan järjetön! Olen aiemminkin tehnyt lakkoja, eikä koskaan ole ollut tällaista.
Heti toisena päivänä alkoi jonkinlainen masentuminen, ei tupakan perään, vaan ihan yleisesti. Ahdistaa, itkettää, väsyttää. Toivottavasti tämä todella on ohimenevää, ei tällaista oloa halua eikä pidemmän päälle jaksa En kyllä halua polttaakaan, se nyt tuskin tätä oloa edes poistaisi, enkä halua enää näin "pitkällä" mitään laastareitakaan tms ottaa käyttöön. Kuinka pitkään te muut olette kärvistelleet?

Mirja

[Avatar]

Rekisteröityi:
20/03/2010 20:47:26

Ei kirjautunut

No voi harmi kun tollasta nyt heti lykkäs Mulla oli ihan alussa vaikeeta ja viekkareita hirmusti.Lopettamisfiilis oli silti tavallaan korkeella silti.Sitten muutamien viikkojen jälkeen alkoi ahdistaa ja elämä toi kaiken maailman murhetta.Muutama päivä sitten oli tosi murheellinen olo vielä ja ajattelin ettei tätä jaksa...mutta mutta..helpottamaan alkaa taas.Onhan tämä aika shokki elimistölle,että ei kai se ihme ole kun kaikenlaista vaivaa ja murhetta tulee.Jos suinkin jaksat niin usko,että se helpottaa ja ajattele jokaista savutonta päivää voittajafiiliksellä.Niin..helppo se on sanoa..tiedän.
Mutta häntä pystyyn ja voimaa jatkaa

Elämä voi muuttua!

.ja muuttui kans 24.3.2010 klo 14.47!!

juhak

[Avatar]

Rekisteröityi:
10/05/2010 22:48:09

Ei kirjautunut

Ilmottaudun tämän viestin kera palstalle. Nyt olen ollut päivän alle 4 viikkoa polttamatta. Lopetin lentsun yhteydessä, koska silloin en ole polttanut koskaan. Toinen syy, mikä johti päätökseen oli se, että olen viime kuukaudet polttanut muutenkin todella vähän, välillä jopa täysin tupakattomia päiviä. Mitään nikotiinilaastereita tai purkkaa en ole käyttänyt ollenkaan. Mitään fyysistä oireita ei ole ollut, mutta näitä toisia oireita tuntuu riittävän :S Olen muuttunut todella räjähdysherkäksi, nämä piirteet ovat viime vuosina tasoittuneet kovin, mutta nyt nämä ovat nousseet taas pintaan. Toinen on nämä mielialan vaihtelut hyvinkin nopeasti, saman päivän aikana saatetaan mennä tosi alakuloiseksi ja sitten taas jonkun pienen positiivisen jutun myötä melkeinpä toiseen ääripäähän. Kuinkahan normaalia tämäkin on, tupakkaa ei silti haluta, mutta tämä jatkuva mielialojen heittely ja läheisille tiuskiminen alkavat jo ärsyttää itseäkin.

Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys10/05/2010 23:24:04

Siirry: