« Takaisin kotisivulle

Stumppi - keskustelu

Kohta 1 vrk.. XML

Kirjoittaja Viesti

mikael1

[Avatar]

Rekisteröityi:
23/08/2009 16:46:33

Ei kirjautunut

Heh . Niinhän sanoin, että tupakoinnin on lopettanut ja on savuton, kun viimeisen stumppaa. Toinen asia on sitten se nikotiini, johon elimistöllä on oikeasti se riippuvuus. Ihmisiä jää koukkuun myös tuohon purkkaan.

Korvaavien käyttö on todellakin sallittu, mutta missään nimessä niiden käyttö ei ole vaadittu! Tämä on ehkä persoonallisuuskysymys haluaako niitä käyttää. Itse mielummin kärsin kunnon oireet ja vähemmän aikaa, kuin pientä tupakan kaipuuta pitemmän aikaa.

Jos nikotiinin vieroitusoireet ovat kovat, voi nikkispurkka ja laastari olla hyvä askel kohti nikotiinitonta elämää. Nikotiinituotteet eivät kuitenkaan ole lopettamisen päämärä, vaan ainoastaan askel siihen suuuntaan ja sen takia en laske sitä lopettamiseksi.

Onneksi Tintsi_80 kuitenkin ottaa näitä askelia nikotiinittomaan elämään. Ja tässä vaiheessa ei kannata käyttää energiaa semantiikkaan vaan käyttää kaikki vain paremman elämän saavuttamiseen. Aivan sama mikä tuo lopettamispäivä on. Tärkeää on se, ettei tulevaisuudessa polta.

Sama viesti, kuin Tamahelta: Tsemppiä kaikille, korvaavilla tai ilman!

[Email] [WWW]

Tintsi_80_2

[Avatar]

Rekisteröityi:
28/08/2009 14:30:55

Ei kirjautunut

Niin, minä ainakin (valitettavasti) kuuluin siihen joukkoon, joka ilman valmisteita ei pärjännyt. Viime viikon piinaviikolla sitä kaksi kertaa yritin ilman mitään ja niin kauan meni hyvin kunnes joku niksahti ja hirveä raivo päällä. Ja se ei todellakaan mennyt ohi edes vartissa saatikka puolessa tunnissa ja sitten ei enää kestänyt, ei millään En vain ole niin vahva sitten..

Mutta oli miten oli. Ennemmin olen sitten jonkin aikaa koukussa purkkaan kuin tupakkaan. Nikotiini ei aiheuta syöpää (kuten nuuska joka jossakin viestissä oli vertailukohteena)

Parin tunnin päästä on se 48h täynnä, jipii.. Olen kovin onnellinen sillä tämä ei ole ensimmäinen yrityskertani mutta olen panostanut tähän eniten ja toisinaan mietin etten koskaan pääse tästä eroon.. Olisi se vaan mahtavaa päästä 16 vuoden vankilasta ulos..

Nyt täytyy mennä katsomaan niitä villkaita unia joista on öisin saanut nauttia, voi tuota alitajuntaa

Öitä kaikille ja kiitos jälleen kerran. Ihana "puhua" niille, jotka tietävät mitä tämä oikeasti on..

Puhdaskeuhko

[Avatar]

Rekisteröityi:
22/07/2008 14:34:40

Ei kirjautunut

Meitä on ONNEKSI suuri ja mahtava joukko, jotka kuulumme tuohon nikotiinipurkka/pastilliporukkaan. Minä olen niin ikionnellinen, että pääsin nikkistuotteiden avulla eroon tupakasta. En olisi ikipäivänä edes uskaltanut irrottautua tupakasta ilman niitä.

Kun lukee vähän tiedettä, niin selväähän on, ettei nikotiinipurkka tai pastilli anna sellaista kiksiä kuin tupakka. Se vaan auttaa huiputtamaan elimistöä ja toimii varmaan lumelääkkeenäkin samalla. Tutkimusten mukaan nikotiinipurkkaa ja vastaavia käyttäneet ovat onnistuneet paremmin kuin ilman niitä lopettaneet. Itse käytin parin viikon ajan ja ihan äärettömän helposti pääsin eroon niistä kertaheitolla. On ollut kaapissa pari pakettia jo yli vuoden varalta, mutten ole kertaakaan enää maistanut.

Hyvä konsti on myös hävittää kaikki tupakointiin liittyvä. Minulla se oli tietysti parvekkeen putsaus (harmaata töhnää), sytkärit, tuhkakupit. Jopa ristikkolehdetkin (sudokut) lensivät roskikseen, sillä niitä ratkoin parvekkeella samalla kun savustin keuhkojani.

Vielä mikal1:lle yksi juttu: kirjoitit, että "nikotiini, johon elimistöllä on oikeasti se riippuvuus". Minusta tuntuu, ettei elimistö ole pelkästään sille nikotiinille riippuvainen: tupakka on monelle lohtu (kuin tutti lapselle), ja siihen tarrautuu kuin hukkuva oljenkorteen. Uskon, että kuuriluonteisesti käytetty nikotiinikorvauslääkitys (huh mikä sana) tuntuu monesta lopettajasta niin turvalliselta ja lohduttavalta keinolta, että sitä kyllä helpommin pystyy lopettamaan tupakoinnin kuin ilman mitään hätävaraa.

Tintsi_80 jatka vaan samaan tahtiin.

Vapaus alkoi 20.7.2008.

mikael1

[Avatar]

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Tältäkin foorumilta on luettu useita lopetustarinoita. Osalla lopetus on sitä, että eräänä päivänä vaan on saanut tarpeeksi tupakasta, tupakat heitetty roskiin ja sitten ihmetelty viikon päästä, että missä ne vieroitusoireet olivat (tällainen tosiaankaan ei tarvitse purkkaa). Osalla taas tähän ekaan viikkoon kuuluu masennusta, raivoa, epätoivoa ja järjetöntä nälkää (tää on sitten ihan eri juttu). Ihmiset reagoivat niin eri tavalla tuohon tupakkaan ja sen lopettamiseen. Yksi hoitotapa ei todellakaan sovi kaikille, mutta kaikille varmasti löytyy keino päästä eroon tupakasta.

Pääasiassa halusin Tintsille vain sanoa, että vaikka taistelu menee hyvin, niin koko sotaa ei ole vielä voitettu. Jatka vaan tsempillä, niin kyllä koko sotakin hoituu

Puhdaskeuhkolle:
Korvaushoito vaikuttaa hitaammin, kuin tupakka, joten siitä on helpompi päästä eroon kuin tupakasta. Lumelääkettä se ei todellakaan ole. Jonkun tutkimuksen kanssa olen lukenut noista purkka vs. luomu tutkimuksista ja niiden toimintatavoista (lähetä ihmeessä linkki siihen sun tutkimukseen, jos sulla joku sellanen on). Tämän tutkimuksen mukaan ongelma nimen omaan oli se, että placeboa saaneet todellakin tiesi saaneensa placeboa.

Ja kyllähän tupakasta tulee lohtu. Moni lohtua tarvitseva tilanne ajaa juuri tupakalle ja vuosikausia on aivot ehdollistettu sille, että tupakka tuo aivoihin nikotiinia ja siten hyvän olon tuon pahan olon tilalle. Aivot oppivat ennakoimaan. "Jesh! Kohta saan nikotiinia! nyt voin rauhoittua...". (Tämä on oikeasti vaikea kohta lopettaneille: Miten selvitä näistä tilanteista ilman tupakkaa?)

Tuo siivous on kyllä hyvä neuvo. Ei tee ees mieli liata sitten puhdasta partsia, kun on sen kerralla siivonnut

(Linkki siihen placebo-tutkimukseen: http: //www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6VC9-4C4W0J2-1&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=5bac5919c89c85fd11a4e3cd5702d5e7)

Viestiä muokattu, suora linkki poistettu

-Ylläpito

Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys02/09/2009 09:05:26

[Email] [WWW]

mumeli

[Avatar]

Rekisteröityi:
16/04/2009 20:24:14

Ei kirjautunut

Aamua Mikael1! Kovin olet lähtenyt tieteellisesti ja syvällisesti pohtimaan tätä aihetta, mikä on hyväkin. Itse kun lähdin tavoittelemaan savuttomuutta kohta 8kk sitten, en todellakaan jaksanut ajatella mitään muuta kuin siitä hetkestä, päivästä ja myöhemmin viikosta selviämistä.Siinä taistossa ei tieteelliset tukimukset olisi paljonkaan auttaneet, koska olo oli suurimman osan aikaa alkuun kuin Liisalla Ihmemaassa Tupakoinnin lopetus yli 40v jälkeen oli sen verran kova urakka että se kävi kokopäivätyöstä. Lopetin Champixilla joka sopi minulle suht hyvin. Stumpin etusivulta kun lukee vieroitusoireista, niin huomaa et ilman mitään korvaaviakin tuotteita tupakan polton lopetus aiheuttaa erinäisiä oireita
Jokainen valitsee sen oman keinonsa siihen savuttomuuden saavuttamiseen ja on hyvä että on eri vaihtoehtoja koska yhdelle sopii yksi ja toiselle toinen.Minun suurin tukeni on ollut tämä Stumppi vertaistukineen
Aurinkoa Syksyyn, Hyvä Me

Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys01/09/2009 10:00:11

Tintsi_80_2

[Avatar]

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Terve!

Joo-o, tässä sitä mennään edelleen ilman tupakkaa mutta laastarit kehissä. Eilen oli taistelun paikka kun otin laastarin pois melko aikaisin illalla enkä laittanut uutta koska siirryin miedompaan versioon joka laitetaan aamulla vasta. Saldona kahden tunnin riita miesystävän kanssa siitä miten kuuluu lopettaa (hän ei tupakoi) hirveä v...tus ja uhma polttaa. Meni ohi ja tuli itku ja uni. Aamulla hyvä olo ja ajattelin himmailla ilman mitään kunnes taas ihan yhtäkkiä kävi naks ja suutuin ja raivostuin Ei tää ole mun kohdalla kyllä laimea nikotiiniriippuvuus eli laastareilla mennään varovaisesti eteenpäin. Onnistuin selättämään jo kaksi raivoa ja tupakanhimoa ja nyt on taas ok olo kun laastari vaikuttaa ja sekin on jo miedompi.. Tätä voi kai kutsua väsytystaisteluksi

Taisto Champixin kanssa 21.9.2009->
Tupakka pois 1.10.2009-> (viimeinen poltettu 30.9. klo 22:30)

mikael1

[Avatar]

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Huomenta taas kaikki!

En mäkään lopetuksen aikana hirveesti mitään tieteellisii tutkimuksii pystyny tutkimaan. Sitten eka lopetus kosahti (tai lakkohan se varmaan oli, kun kerran päättyi), ja epäonnistumisen jälkeen mulla on tapana aina tutkia, että mikä meni vikaan. Oli vain pakko lukea paljon tutkimuksia yms., jotta seuraavalla kerralla pärjäisin paremmin. Nyt tämä toinen kerta onkin mennytkin paremmin. Tiedä sitten johtuuko edellisen kokemuksesta vai tosiaankin tosta opiskelusta.

Mites Tintsillä menee? Väsytystaistelua se alku nimen omaan on . Ei kannata liikaa antaa painoarvoo polttamattomien neuvoille siitä, miten pitää lopettaa. Itse se on löydettävä. Tai ehkä jos tunnet jonkun joka on lopettanut ja tuntee sut, niin se vois ehkä tarjota jotain apua. Ja nuo raivokohtaukset menee ohi, mutta kyllä niitä muutama pitää selättää . Hyvä, kun muutaman oot jo pystynyt voittamaan. Se muuttuu helpommaksi ajan myötä...

Aurinkoa ja tsemppiä!!!

[Email] [WWW]

Tintsi_80_2

[Avatar]

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Kiitos kysymästä Mikael1, tänään on parempi päivä kuin eilinen ilta. Heilahti varmaan nuo nikotiiniarvot sen verran ison pykälän alas, että pari iltaa taisteltiin. Kumma miten noiden taistojen voittaminen tekee aina vain vahvemmaksi. Olen oppinut, että se iskevä "heikko hetki" noudattaa samaa kaavaa ja nyt osaan suhtautua siihen ihan toisin. Ensin punoittaa posket ja ärryn, sitten tulee fyysinen huono olo ja kuuma ja koko ajan on tunne, että jotain puuttuu. Kun se pahin menee ohi niin tulee itku ja kylmä ja väsymys. Ja sen jälkeen hirveä into. On tää ihmisen fysiikka vaan metka.

Mutta mitä kauempana se edellinen tupakka on, sitä vähemmän tulee edes mieleen sortua vaan taisteluvimma senkun kasvaa. Olen nyt varautunut näihin "mustiin päiviin" aina kun miedonnan laastaria. Kahdessa päivässä ainakin mun keho sopeutui tähän uuteen annostukseen. Onneksi pääosin on jo hyvä olla. Vähän jännittää se edessä häämöttävä täysin ilman nikotiinia eläminen mutta siitä selvitään kun se aika koittaa. Nyt mennään pikkuhiljaa näin..

Tintsi_80_2

[Avatar]

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Mahtaako nämä laastarit heikentyä iltaa kohti? Kolmas vaikea ilta alkaa olla takana Tupakka vaan pyörii mielessä vaikka joka illalle on ollut ohjelmaa. Tänäänkin lenkkeiltiin 1,5 h. Positiivista on se, että tupakkaa mulla on kyllä kaapissa mutta ratkennut en ole. Eipä kyllä täällä kotona ole tullut tehtyä muuta kuin ne pakolliset arjen askareet, pyykkivuori kasvaa vaan..

Päivät menee helposti mutta illat ei. Luulis, että tää kroppa alkais jo pikkuhiljaa sopeutua pienempään nikotiiniannokseen. Iltaisin en juo enää yhtään kahvia, siinä 17 maissa viimeisen kupin. Nukkumaan tulee mentyä todella aikaisin, en tiedä onko se jotakin itsensä huijausta kun "karkaa" unille ettei tartte kärvistellä iltoja..

Mä en tajua miten joku voi pystyä tähän luomusti.

tutetu

[Avatar]

Rekisteröityi:
07/01/2008 21:07:03

Ei kirjautunut

Minulla aikoinaan parasta oli se, kun illalla pääsi nukkumaan. Kellosta huolimatta. Savuttomuuden opettelu oli oikeasti vaikeaa, vaikka tupakasta luopuminen oli helppoa.

Päämäärääni kulkeva hissi on epäkunnossa, itse on kiivettävä omat portaani.

Savuton elämä alkoi 4.1.2008
[Email]

mumeli

[Avatar]

Rekisteröityi:
16/04/2009 20:24:14

Ei kirjautunut

Hei Tintsi80, monet käyttävät alkuun laastareiden tukena tiukkoihin paikkoihin vielä niksapurkkaa tai imeskelytabletteja, mikä kellekkin käy. Olet niin alussa vielä et suosittelen Tsemppejä sulle tähän kovaan alkutaipaleeseen, siitä se sit pikkuhiljaa helpottuu
Tuo saamattomuus on vieroitusoireita ja väsymys on ehkä pakenemista tai oikeata väsymystä, mut sitä vain on isosti alussa

mikael1

[Avatar]

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Moi Tintsi!

Se voi olla, että jonkun verran noitten laastareiden teho laskee käytön myötä ja sen takia illalla alkaa tulla pahempi tupakan kaipuu. Tai sitten jos sulla illalla päivän hommien jälkeen on rentoutumis / oma aika, jota ennen oli kiva juhlistaa tupakalla. Paha sanoa.
Tuo unirytmi menee väkisin sekaisin lopetuksen yhteydessä, mutta sekin palautuu normaaliksi sitten aikanaan. Itse nukun nyt hiukan vähemmän kuin poltteluaikoina. Ja toisekseen: Nukkuminen on aliarvostettua. Nauti siitä, nyt kun voit .

Ja luomulopetuksesta: Se oli mun valinta, enkä katunut . Alku on siinä vaikeempi, mutta tämä vaihe kestää houmattavasti vähemmän aikaa, kuin nikotiinhoidossa. Kroppa on täysin nikotiinivapaa nopeammin ja se alkaa tottumaan nikotiinittomaan oloon myös nopeammin.

[Email] [WWW]

Tintsi_80_2

[Avatar]

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Heipsan taas!

Juu mullakin menee lisänä nuita niksapurkkia. Otan aamusella yhden ja sitten illalla on nyt ollut pakko ottaa myöskin..

Taitaa ne olot tosiaan liittyä siihen rentoutumishetkeen todella vahvasti kun silloin pännii eniten. Harmittaa vaan kun päivisin en juur tupakkaa ajattele mutta illalla se tulee mieleen kurjan olon takia, argh. Tänäänkin töissä kävin tupakkaseurana ilman mitään ongelmia.

No kait tuo koti muutaman viikon pysyy pystyssä ilman jokailtaista puunaustakin kunhan vaan pysyy erossa siitä sauhuttelusta ja nauttii unesta

Tulee vaan sellainen olo,että tätäkö tää nyt on seuraavat 3 kk. Se pistää masentamaan. Hitto kun vois vääntää jotain nappulaa ja unohtaa koko tupakan.

Kiitos teille jotka jaksatte kommentoida, kummasti lisää motivaatiota

mikael1

[Avatar]

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Ei tuo tuollaista ole sitä kolmee kuukautta (ainakaan ei pitäisi ). Tuossa tupakoinnissa on myös paljon opittuihin tapoihin liittyviä tupakan himon laukaisijoita. Uusien tapojen oppimisen pitäisi kait kestää 2 - 3 viikkoa. Sitten sitä vain yht'äkkiä huomaa, että "kappas, enpä ole nyt kolmeen päivään tarvinnutkaan tupakkaa illalla".

Tuo iltatupakka on varmaan sulla yksi niistä "hyvistä" tupakoista, jonka takia tulee poltettua. Älä ajattele, että kunpa voisin polttaa aina vaan yhden illalla. Tupakointi on kokonaispaketti, jonka mukana tulevat ne kaikki muutkin tupakat ja syyt, joiden takia lopetit: Paha haju, tupakalle meno kun sataa, yskä, levoton olo jos joutuu olemaan tunnin yhdessä paikassa ilman tupakkaa tai mitkä nyt olivatkaan ne huonot puolet joiden takia päätit lopettaa.

Älä vaivu epätoivoon. Odottavan aika nikotiinituskissa on pitkä, mutta kun sitä vieroitusoireaikaa katsoo taaksepäin se tuntuu yllättävän lyhyeltä.

[Email] [WWW]

Tintsi_80_2

[Avatar]

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Kuinkas sattuikin, juuri kun edellisessä tekstissä pohdiskelin onko se tätä näin ja niin kauan niin sattui muutaman päivän hyvä jakso, huh

Otin perjantaina jopa 1,5 pulloa lonkeroa ja YHTÄÄN ei tehnyt mieli tupakkaa. Tuli itseasiassa sellainen hassu olo, että ihankuin se pieni määrä olisi rentouttanut enemmän kuin silloin tupakoidessa.. No lauantai aamulla olikin vähän enemmän mielessä tuo tupakka mutta tänään on taas mennyt hyvin.

Enkä mä sitä mieti kaiken aikaa vaan yritän elellä ihan normaalisti mutta jostain se aina ilmestyy. Eli kun Mikael tuossa sanoi, että se tulee jostain tuolta tottumuksesta se ajatus tupakasta niin näin se pitkälti menee. Yritän heikkoina hetkinä hokea, että tämä olo menee vielä ohitse kunhan vain pidän pintani. Ja hassua mutta näihin tupakka-oloihinkin tottuu.. Ja kun muuten on niin hyvä olla, fyysisesti ja henkisesti.. Pakko kyllä myöntää, että tuo ruoka on alkanut maistua turhankin hyvin

Siirry: