| Kirjoittaja |
Viesti |
tutetu
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/pics/avatars/avatar09.png)
Rekisteröityi: 07/01/2008 21:07:03
Ei kirjautunut
|
Siteeraan tähän Talouselämä-lehden juttua:
Tupakan orja, valitse vapaus
Televisio- ja media-alan johtopaikoilta tuttu Lehmusto, 63, tietää mistä puhuu. Hän aloitti tupakoinnin teini-ikäisenä ja tumppasi viimeisen savukkeensa yli viisikymppisenä. Tupakkaa kärysi aski päivässä, iltaa istuessa vielä toinenkin.
Tietysti Lehmusto teki välillä lakkoja ja saattoi olla vuodenkin polttamatta. Mutta sitten tuli taas repsahdus ja nikotiini vei mennessään.
Kunnes koitti matka Sydneyn olympialaisiin. Ketjupolttajan vimmalla Lehmusto oli pakannut nikotiinipurkat mukaan, jotta selviäisi pitkistä lennoista ja koneen vaihdoista. Amsterdamissa hän tajusi, ettei Singaporeen saanut lain mukaan viedä edes nikotiinipurkkaa.
”Potutuskäyrä tuli täyteen! Tupakoinnista oli tullut niin hankalaa, että päätin lopettaa.”
”Entisenä ketjupolttajana olen oikea ihminen puhumaan tästä."
Kotiin palattuaan Lehmusto alkoi syventyä asiaan. Nikotiinipurkka suussa ja -laastari olkavarressa hän oppi, että tupakkateollisuus tekee kaikkensa, jotta saisi ihmiset orjikseen. Tupakka ei ole pelkkää tupakkaa, vaan valmistajat lisäävät savukkeisiin aineita, jotka voimistavat tupakan addiktoivaa vaikutusta.
”Se on silkkaa huumekauppaa. Vietnamin sotien jälkeen amerikkalaissotilaiden oli helpompi päästä eroon heroiinista ja kokaiinista kuin nikotiinista.”
Lehmuston tumppauspäätös piti, mutta moni kaveri ympärillä jatkoi sauhuttelua entiseen malliin. Ja kun ikää tuli ja tupakkaa röyhysi, alkoivat myös ikävät uutiset.
”Aika monella tutulla on todettu keuhkosyöpä ja pari kaveria läheltä on kuollutkin.”
Suru-uutisten jälkeen Lehmusto ei voinut enää vaieta. Hän halusi kirjoittaa kirjan siitä, miksi tupakoinnin lopettaminen on niin vaikea ja miten siinä siitä huolimatta voi onnistua.
Lehmuston Stop smoking -ratsasta himosi aallolla julkaistiin viime tiistaina.
”Ajattelen, että entisenä ketjupolttajana olen oikea ihminen puhumaan tästä. Yritän kirjassa pilkkoa tupakoinnin palasiinsa niin, että jokainen pystyisi löytämään itselleen sopivat keinot lopettaa.”
Yritysjohtamisesta tutut keinot toimivat Lehmuston mukaan myös tumpatessa. Onnistuminen vaatii oikean strategian ja vision siitä, mitä kohti pyrkiä sekä oikeat kannustimet.
Lehmuston palkinto on ollut kohentunut kunto ja mukavampi elämä.
Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys30/07/2010 09:31:36
|
Päämäärääni kulkeva hissi on epäkunnossa, itse on kiivettävä omat portaani.
Savuton elämä alkoi 4.1.2008
|
|
|
krisu
Rekisteröityi: 07/12/2009 19:37:59
Ei kirjautunut
|
Kiitos tutetu hyvästä kirjoituksesta . antoi ajattelemisen aihetta. Kun nyt sisälläni kiehuu raivo.
|
savuttomuus alkoi 18.7.2011
|
|
|
krisu
Ei kirjautunut
|
Onkokaikki taas tupakalla, vai keimeissä?
|
|
|
|
Jonnis
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/pics/avatars/avatar01.png)
Rekisteröityi: 29/11/2009 09:24:53
Ei kirjautunut
|
Tupakka ei ole pelkkää tupakkaa, vaan valmistajat lisäävät savukkeisiin aineita, jotka voimistavat tupakan addiktoivaa vaikutusta.
Mä en ole oikeasti tiennyt tällaisesta asiasta, kamalaa kyllä miten kieroa touhua tuo tupakkabisnes on
Tätä viestiä on muokattu 2 kertaa. Viimeisin päivitys 19/02/2010 22:35:30
|
Lopetus 1.1.2010.
|
|
|
krisu
Ei kirjautunut
|
On kieroatouhuatupakka bisnes
|
|
|
|
tutetu
Ei kirjautunut
|
Tupakkateollisuus on olemassa vain rahan ansaitsemiseksi omistajilleen. Ammattitaitoiset kemistit tekevät mitä vaan, että tupakasta irtautuminen olisi vaikeampaa. Ammattitaitoiset mainosihmiset tekevät mitä vaan saadakseen myynnin lisääntymään. Nyt kun kehittyneissä maissa pyritään irti tupakoinnista, tupakkateollisuus on kohdistanut kauppansa erityisesti kolmanteen maailmaan ja sen lapsiin. Kauppa se on joka kannattaa.
|
|
|
|
Melisa
Rekisteröityi: 04/04/2007 14:24:48
Ei kirjautunut
|
Tuo on kamalan moraalitonta. Suuressa ja uljaassa USA:ssa on ihan omat puoltajat senaatissa (ostetut) ajamassa tupakkateollisuuden etuja. Kuin myös aseteollisuuden ja osa varmaan pimeästi hoitelee huumekauppaakin. Näillä on kansantaloudellisesti suuri merkitys siellä. Myös Euroopassa muistaakseni Kreikka sai erioikeuden kasvattaa edelleen tupakkaa...se kun on vanha elinkeino siellä.
|
Viimeinen tupakka 18.8.2005. Ei koskaan enää henkostakaan.
|
|
|
rebekka roi
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/uploads/Diary/Avatars/1274794866169_RebekkaKaivolla-(Kaakonkulma-19991201).jpg)
Rekisteröityi: 02/02/2010 16:43:12
Ei kirjautunut
|
Tämän ketjun aloituksessa on samaa tuttu ajatusmaailmaa ,millä mie vanha 30 vuotta poltellut tupakanorja pääsin irti orjuudesta.
Näin sieluni silmillä tupakkateollisuuden omistajien taputtavan käsiään joka kerta kun sytytin tupakan ja taputtavan minua ystävällisesti selkään...hyvä tyttö.
Ajatus jatkui: suussa paha maku, keuhkot valitti,yskitti,nauru loppui yskänpuuskaan....siitäpä sitten hokasin,ettei mun pakko olla orja ja hyväksikäytetty tupakan takia, minun ei tarvi tehdä mitään VAIN JA AINOASTAAN olla sytytämättä tupakkaa.....
jesss nyt tulee viisi vuotta täyteen vappuna. Osallistuin Lopeta ja voita kilpailuun,niin eka kuukausi meni helposti ja sen jälkeenkin tarvi vaan ajatella,etten halua palata orjuuteen... kaikille
|
30.04.2005 loppui orjuus.Tupakka.org verkon avulla.
Stumppilassa toisinaan kyläilemässä
|
|
|
Melisa
Rekisteröityi: 04/04/2007 14:24:48
Ei kirjautunut
|
Ihanaa Rebekka, että ilmiinnyit tänne. Me olemme Rebekan kanssa alkuperäisesti Tupakka.org:n vertaistukiverkon kasvatteja. Rebekka lopetti keväällä ja minä sitten loppukesällä 2005. Ollaan siitä asti oltu toisistamme tietoisia, toinen pohjoisista ja toinen täältä etelästä. Kiva, että joku muukin pitkäikäinen (!) konkari täällä käy kertomassa, että savuttomuus onnistuu ja jatkuu, jatkuu, jaksuu...pysyy loppuelämän.
|
Viimeinen tupakka 18.8.2005. Ei koskaan enää henkostakaan.
|
|
|
krisu
Ei kirjautunut
|
Varmaaan huippu tunne kun on jo vuosia ollut tupakoimatta.
|
|
|
|
rebekka roi
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/uploads/Diary/Avatars/1274794866169_RebekkaKaivolla-(Kaakonkulma-19991201).jpg)
Rekisteröityi: 02/02/2010 16:43:12
Ei kirjautunut
|
On niin hyvä olla polttamatta,että vieläkin aina kun tulee mieleen rööki,niin olempas ylpeä etten polta.Ja tuleehan se mieleen monestikin,on monta kaveria,johon on tutustunut tupakkaverkon tai tämän stumpin kautta...
Oli aivan mukava kun hammaslääkäri huomasi etten polta.Kielestä näkee tupakoijan.Astma kun puhkes kaksivuotta lopettamisen jälkeen,oli hyvä tunne vastata kysymykseen tupakoinnista:en polta.
Ajattelin itse heti ompas hyvä kun olen lopettanut savuttelun vapaaehtoisesti,pakolla se ei olisi onnistunutkaan.
Vertaistuki on tärkeää...
Kiteytettnä kahteen kohtaan.Ole ylpeä ettet polta.Ei kannata ajatella etten saa polttaa,ajattele minun ei tarvi polttaa enää...
|
30.04.2005 loppui orjuus.Tupakka.org verkon avulla.
Stumppilassa toisinaan kyläilemässä
|
|
|
mummimamma
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/pics/avatars/avatar03.png)
Rekisteröityi: 29/10/2009 16:23:28
Ei kirjautunut
|
Hyvä tutetu, kun toit tämän artikkelin tänne.Tuntuu aina hyvältä kun saa todistetuksi itselleen,ettei ole enää huijattavissa.Kiitos ja hatunnosto teille, kun jaksatte viedä asiaa eteenpäin ja kannustaa.40v.annoin itseäni nenästä vetää,ihanaa kun ei tarvitse polttaa,on saanut itsekunnioituksensa takaisin.
|
|
|
tutetu
Ei kirjautunut
|
mummimamma wrote:
Tuntuu aina hyvältä kun saa todistetuksi itselleen,ettei ole enää huijattavissa.
40v.annoin itseäni nenästä vetää,ihanaa kun ei tarvitse polttaa,on saanut itsekunnioituksensa takaisin.
Kyllä tuohon orjuuteen tosiaankin liittyy paljon häpeän tunnetta, häpeä riippuvuudesta, hajuhaitasta, siitä että tupakka määrää tekemiset, taukohetket - kaiken.
Ja kun pääsee vapaaksi, on mahtava tunne kun häpeän tilalle tulee itsekunnioitus, onnistumisen ilo, vapaus itse valita tekemisensä.
Nautitaan savuttomuudesta ja itsestämme!
|
|
|
|
hemuli61
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/pics/avatars/avatar03.png)
Rekisteröityi: 29/10/2009 08:36:19
Ei kirjautunut
|
Kyllä vaan nautitaan savuttomuudesta ja hajuttomuudesta!!!
|
stumpannut 6.10.2009
|
|
|
krisu
Ei kirjautunut
|
Nautitaan tosiaan savuttomuudesta. Juuri kävin uuden vuokraemännän luona asioilla,niin kauhea tupakin haju ja se jäi vaatteissiin. Haiseepa tupakka pahalle.
|
|
|
|