| Kirjoittaja |
Viesti |
Heluna1970
Rekisteröityi: 19/02/2010 13:50:51
Ei kirjautunut
|
Nikotiinin voima on valtava, ainakin meikäläisen kohdalla . 14.2.2010 lopetin.
Parempiakin aikoja ollut , joskus keväällä.
Mut nyt kesällä ulkoillun lisääntyessä rööki mielessä , melkein koko ajan...
MUTTA henk.koht.elämässä vaikeuksia: yksinäisyys ja ihmis-suhdeongelmat ja mulla vaikeuksia kai erottaa tupakan tuska elämän tuskasta
Tympii...
|
|
|
japi
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/pics/avatars/avatar08.png)
Rekisteröityi: 09/04/2007 21:27:20
Ei kirjautunut
|
Heluna1970 wrote:Nikotiinin voima on valtava, ainakin meikäläisen kohdalla  . 14.2.2010 lopetin.
Parempiakin aikoja ollut , joskus keväällä.
Mut nyt kesällä ulkoillun lisääntyessä rööki mielessä , melkein koko ajan...
MUTTA henk.koht.elämässä vaikeuksia: yksinäisyys ja ihmis-suhdeongelmat ja mulla vaikeuksia kai erottaa tupakan tuska elämän tuskasta
Tympii...
Niin, mutta mikä on oikeasti tupakan tuskaa?
Onko sellaista olemassa?
Mihin sinua sattuu kun "nikotiinin himo" iskee?
Ei taida olla mitään fyysistä kipua.
Miten nikotiinin himo voi vaihdella eri vuorokausien aikana????
Esimerkiksi jos polttaa noin 20 savuketta päivässä, se tarkoittaa että polttaa noin 45 minuutin välein. Aina se "himo ja tuska" iskee. Mutta miksei se iske yöllä??
JOS se tuska olisi niin suuri, niin kai siihen silloin myös heräisi.
Entä jos menet elokuvateatteriin ja elokuva kestää kaksi tuntia, siinähän jää kaksi savuketta polttamatta ! Onko siinä tuskaa, kun tiedät ennakkoon ettet pääse sauhuille ennenkuin leffa loppuu... Missä tuska?
tarkoitukseni ei ole vähätellä, vaan herättää ajatuksia
|
|
|
japi
Ei kirjautunut
|
Mulla on ihan kamalat niksat??
Siis ei mulla ole, mutta luin muutaman blogi kirjoituksen ja ryhdyin miettimään. Tätä on varmasti turha kysellä täällä Konkarien osastolla, koska meistä kai kaikki on jo vapaita "viekkareista ja niksoista" vai kuinka?
Jos jollain nuo vaivat vielä ovat, niin voisitteko kuvailla millaiset ovat hirveät niksat, kauheat viekkarit tai miten niitä kukin haluaa kutsua?
Miten ne ilmenee, miltä silloin tuntuu?
Luulen, että en kommentoi mahdollisesti tulevia vastauksia, kysyn ihan mielenkiinnosta.
|
|
|
Sorvi
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/pics/avatars/avatar10.png)
Rekisteröityi: 20/07/2010 11:20:45
Ei kirjautunut
|
Itselläni ainakin nuo "niksat" tarkoittavat sitä sisältä elimistöstä kuuluvaa huutoa. Hermoilu alkaa kun ei saa tupakkaa, oli siinä nikotiinia tai ei, kunhan pääsee röökille...
Taas toisaalta, kun järkevämmin yritän mieltää sanaa "niksat", tulee mieleen tupakoinnin lopettaneen tuntemukset, kun elimistö, joka on tottunut nikotiiniin, menettää sen yhtäkkiä...
En tiedä sen suuremmin. Itse kutsun sitä "nyt tarvin tupakan"-tuntemusta niksoiksi...
|
|
|
Heluna1970
Ei kirjautunut
|
Mä luen vasta nyt Allen Carrin kirjaa. Tarkoitan siksi et vasta nyt koska huomenna tulee PUOLI vuotta savuitta mut ei ilman nikotiinia...
Yli puolet luettu ja en kaikesta ole samaa mieltä: esim."nikotiinin varsinaiset vieroitusoireet vähäisiä" HALOO Ja suhtautuminen korvaaviin. Itselläni ei olisi onnistunut ilman MITENKÄÄN
No, luen loppuun ja ehket kommentoin sit lisää.
|
|
|
Melisa
Rekisteröityi: 04/04/2007 14:24:48
Ei kirjautunut
|
Itselläni on myös tuo kirja. Lopetin kuitenkin niksapurkalla, vaikka Carr ei siitä hommasta perustanutkaan. Olin kuitenkin jo lopettanut polttamisen kun luin kirjan. Olin mielestäni kova addikti nikotiinin suhteen. En voi tätä tietenkään todistaa, mutta käsittääksni ihmiset ovat tässä suhteessa erilaisia, taikka sitten kaikki ihmiset vain eivät selviä ilman apukeinoja, olipa ne sitten lääkkeitä taikka nikotiinivalmisteita.
Nyt kun kaikesta on jo vuosia, kuka enää kysyy, miten lopetit? Eipä juuri kukaan. Keuhkot ovat säästyneet viiden vuoden savuista ja kroppakin sai vain puolisen vuotta nikotiinia, joka on toki vähemmän kuin polttaessa.
Jos ja kun ihmiset tupakoinnin kurimuksesta vaan selviävät. Matkan varrella tietty tulee tehtyä kaikenlaisia virhearviointeja. Toivottavasti emme enää avaa keskustelua "väärin lopetetusta tupakoinnista".
|
Viimeinen tupakka 18.8.2005. Ei koskaan enää henkostakaan.
|
|
|
japi
Ei kirjautunut
|
Kysymys: Millaiset ne vieroitus oireet ovat ja ovatko ne fyysisiä vai henkisiä?
|
|
|
Heluna1970
Ei kirjautunut
|
Alussa kamala käsien tärinä!!
- ja nyt luin kirjan loppuun ja jotain apua sain kuitenkin. Olen ollut ihan "väärällä" asenteella liikkeellä. Yritän siihen muutosta ja eroon korvaavista. Niitä menee vielä vähän ja se häiritsee/vaivaa mua.
- Pakkomielteenomaisesti mulla tupakka mielessä, ja siitä mainittiin kirjassakin. Ja todellakin olen miettinyt et voi minua kun nyt olen joutunut luopumaan tupakasta
Vaikka pitäis olla onnellinen = puoli vuotta kuitenkin ja ilman yhtäkään lipsua
|
|
|
japi
Ei kirjautunut
|
Jos vielä kaivelee, niin voi olla hyödyllistä lukea kirja uudelleen, vaikka vähä myöhemmin.
Ei asenteella "tiedän tämän, tämän ja tämän." ja asuoiden yli hyppien, vaan kokonaan kertauksena ja asioita miettien.
Nyt Heluna tiedät, että olet kaivannut jotain, mitä ei ole olemassakaan... Hyvää tupakkaa.
Niksut on kuitenkin lopulta melko olemattomia, mutta miten me niihin suhtaudumme? Niksut aiheuttaa se, kun huumeen määrä elimistössä vähenee. Nikotiinin päästäminen elimistöön ei helpota tilannetta. Kun pieni ei saa enää annostaan, se kuolee ja kuihtuu. Ja kun asian oikein oivaltaa niin pienen kuihtumisen myötä, myös iso kuolee.
En osaa kuvitella fiilistä korvikkeilla ja korvikkeista eroon päästessä, mutta itse tykkäsin ja tykkään edelleen tarkkailla tupakoivia ihmisiä kaupungilla kulkiessa, niin kävellen kuin autolla. Itse ainakin nautin siitä tunteesta, että olen vapaa, eikä minun tarvitse enää olla niksun orja.
Tsempit Heluna1970
|
|
|
Heluna1970
Ei kirjautunut
|
Joo, olet oikeassa Japi: mulla on para-aikaa niksat menossa ja jos ihan oikeesti asiaa mietin ja RAUHALLISESTI niin lieväähän tää on. Melkein kuin siinä kirjassa= tyhjä olo. Ei kivaa mut siedettävää. Mut ilman kirjaa en ois osannut näin miettiä . Ennen mä piehtaroin tuskissani
- Kiitos Japi
|
|
|
Mirkku
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/uploads/Diary/Avatars/1286133241944_kuva5.jpg)
Rekisteröityi: 03/01/2009 14:49:44
Ei kirjautunut
|
Minulle on ollut suurin ilonaihe,vapautuminen tupakan orjuudesta, IHANA olotila.
Orjuudessa olo oli ahdistavaa, hermostuttavaa ja ärtymystä aiheuttavaa, niinkuin persauksille ammuttu karhu. Rajoittaen koko ajan elämää.
Aikuinen, (lähes) järissään oleva ihminen joutui kärvistelemään jokainen tunti tupakan koukussa; missä tupakkapaikka, milloin pääsee seuraavaksi, onko tupakat mukana, onko niitä kotona...... jne. Voinko lähteä kokoukseen, auto- tai lentomatkalle, hotelliin, yökylään, häihin tai hautajaisiin.... Kauheaa, varmaan joutuu olemaan tunnin tupakatta.... Elämä pyörii tupakan ympärillä!
Lopetus alkoi Zypanilla ja purkalla, joista luovuin noin 4-5kk sisällä. Tuskat oli enimmäkseen totutuista tavoista luopumista ja nikotiini jäi siinä sivussa, eli vähemmän fyysistä tuskaa. Kun tästä kidutuksesta pääsi kokonaan eroon oli helpottavaa, kun ei tarvinnut asioita järjestellä tupakan mukaan. Nyt nauttii monesta asiasta, mitä ei voinut ajatellakkaan aikaisemmin. Tätä olotilaa en vaihtaisi mihinkään.
Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys05/08/2010 08:09:30
|
Vapautunut nikotiinin orjuudesta 1.1.09 alkaen, yli 40 savuisen vuoden jälkeen. 3 HEPpiä jo saavutettu.
|
|
|
Nomoreforme
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/pics/avatars/avatar07.png)
Rekisteröityi: 13/07/2010 08:40:44
Ei kirjautunut
|
Kävin lainaamassa tuon mainostamasi kirjan ja luin sen...
Pakko tunnustaa, että en saanut siitä mitään irti. Osa ajatuksista oli itseltä tuttuja, mutta myös erimieltä olin. Vieroitusoireista ja siitä millainen riippuvuus tupakasta on,kirjan mukaan helppo juttu mutta esim. oikeasti heroiinista pääsee helpommin irti kuin tupakasta.
Ehkä mun ammatti vaikuttaa mun mielipiteeseen, mutta mun mielestä kirja oli tyypillistä amerikkalaista psykologia hehkutus yritystä... Joka ei ainakaan muhun ikinä tehois.
Nostan hattua teille, joihin se on tehonnu. Sama kai se on miten ja millä keinoin lopettaa, korvaavien kanssa tai ilman, kirjaa lukemalla tai ilman kunhan pääsee tupakasta eroon
Tsemppiä !
|
Lopetus 11.7.2010 klo. 23:30
|
|
|
Mirkku
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/uploads/Diary/Avatars/1286133241944_kuva5.jpg)
Rekisteröityi: 03/01/2009 14:49:44
Ei kirjautunut
|
Nomoreforme wrote:Kävin lainaamassa tuon mainostamasi kirjan ja luin sen...
Pakko tunnustaa, että en saanut siitä mitään irti. Osa ajatuksista oli itseltä tuttuja, mutta myös erimieltä olin. Vieroitusoireista ja siitä millainen riippuvuus tupakasta on,kirjan mukaan helppo juttu mutta esim. oikeasti heroiinista pääsee helpommin irti kuin tupakasta.
Ehkä mun ammatti vaikuttaa mun mielipiteeseen, mutta mun mielestä kirja oli tyypillistä amerikkalaista psykologia hehkutus yritystä... Joka ei ainakaan muhun ikinä tehois.
Nostan hattua teille, joihin se on tehonnu. Sama kai se on miten ja millä keinoin lopettaa, korvaavien kanssa tai ilman, kirjaa lukemalla tai ilman kunhan pääsee tupakasta eroon  Tsemppiä !
En ole lukenut kys. kirjaa, enkä usko minkään kirjan tehoavankaan. Ajatus tupakoinnin lopettamisesta ja motivaatio on löydyttävä mistä tahansa. Itse lopetuspäätöksen tehtyäni ja stumpin tuella auttoi onnistumaan, enkä antanut itselleni mitään tekosyytä lipsua. Aikaisemmissa lopetuksissani olin aina löytänyt jonkun syyn polttaa, edes yksi tupakka ja siitä tupakointi oli pian alkanut uudelleen.
En allekirjoita tupakasta luopumisen vaikeutta fyysisenä riippuvuutena ja että se olisi vaikeampaa kuin heroiini. Kyllä se riippuvuus on enemmän henkisellä tasolla ja totuttu tapa. Lopettamispäätöksessä pysyminen vaatii oman työnsä, mutta kun asian on tehnyt itselleen selväksi eikä anna mitään mahdollisuutta ja veruketta yhteenkään savuun, niin se onnistuu.
Ennen lopettamista sekin oli huvittavaa, kun tupakoi niin haikailee pääsevänsä eroon ja kun yrittää pystellä erossa, niin haikailee tupakointia. Täytyy itselleen selvittää tupakoinnin hyödyt ja haitat. Kompromissia ei ole, joten pitää päättää mitä haluaa nyt ja tulevaisuudessa.
Motivaatiosta se lopetuksen onnistuminen on kiinni. Mulla motivaationa oli mm. että lapsenlapset, etteivät tarvitse katsoa tupakoivaa mummoa ja sen päätöksen minä pidän.
|
Vapautunut nikotiinin orjuudesta 1.1.09 alkaen, yli 40 savuisen vuoden jälkeen. 3 HEPpiä jo saavutettu.
|
|
|
Heluna1970
Ei kirjautunut
|
Ja Sorry mut mun on tosi vaikee uskoa et ihminen joka polttaa 60-100 röökiä päivässä lopettaa vaivattomasti...Ja tupakointi oli myös TAPA , siis en polttanut pelkästään riippuvuuden takia.
|
|
|
Heluna1970
Ei kirjautunut
|
Oukkidoukki Mä en polttanut noin älyttömästi mut kai kuitenkin tunsin olevani suossa. Ja tuli mieleen jos piti esim. Sairaalassa sanoa paljon menee , mä sanoin et 15 kpl./päivä mut kyllähän enemmän tais mennä...Mä huijasin Ketä ITSEÄNI
( Korvaavien "himo/tarve tai mikä lie"
helpottaa...)
-Hyviä jatkoja Japi ja muut
|
|
|