| Kirjoittaja |
Viesti |
Jasu
Rekisteröityi: 03/04/2007 17:07:15
Ei kirjautunut
|
No..mä oon kyllä sitä mieltä että hyvä kun ei saa enää polttaa rafloissa..Eri asia sitten mitä haittavaikutuksia se ympäristölle tuo. Se jää nähtäväksi.
Me käydään aika usein syömässä tossa meidän 'kyläravintolassa', lapset mukana. Sieltä saa tosi hyvää ruokaa ja väliin tilataan pizzaa sieltä tai käydään siellä syömässä. On se mukavampaa nauttia hyvästä ruuasta kun ei savu vello ympäri salia.
Ja eikös tämä lähtenyt liikkeelle tarjoilijoiden työolojen parantamisesta. Mun yksi tuttu, joka on tarjoilija, potee astmaa. Mua ottaa päähän kun ihmiset sanoo sille että 'vaihda työpaikkaa'. Kyllä joikaisella on oikeus vaatia asianmukaiset työolot. Jos mun tarvisi valita onko mun työympäristö savuton vai ei niin eipä olisi vaikeaa.'
Mun työpaikalla on tupakointi kielletty koko koulun alueella. Hyvä se.
|
|
|
*vieras*_2
Rekisteröityi: 03/04/2007 19:40:04
Ei kirjautunut
|
Tosta ravintelissa syömisestä tupakansavussa...silloin vielä kun minä poltin, hakeuduin aina savuttomien puolelle syömään. Ei todellakaan ollut kiva syödä tupakansavussa. Ja mä noin yleensäkään en perustanut sisällä polttamisesta, menin aina ulos röökille.
Mut sit esim. toissa kesänä kun etelän serkkuni (saa nähä käykö tossakin sensuuri..... ) oli täällä ja grillailtiin kokoajan ja syötiin ulkona, hänen polttaminen ei haitanut. Varmaan johtuu siitä että oltiin ulkona??
Muistan kun isäni poltti muutaman neliön kodissaan sisällä ja voi yääääääh sitä oloa mikä oli...vielä jos siellä oli pari kaveria yhtäaikaa rööki hampaissa ni voi jessus...
|
|
|
Maria79
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/pics/avatars/avatar07.png)
Rekisteröityi: 10/06/2007 20:43:17
Ei kirjautunut
|
Eiköhän tähänkin lakiin tosiaan totuta. Itse olen iloinen laista, koska se vähentää omaa polttamista- melkein ketjussa tuli ravintoloissa polteltua, vaikkei kauheasti tehnyt mieli.
|
Stumppasin 1.2.2008.
|
|
|
Tuke
Rekisteröityi: 10/04/2007 11:07:29
Ei kirjautunut
|
Minua ei henkilökohtaisesti paljoa purista saako baarissa polttaa vai ei. Itseäni ei baareissa roikkuminen enää niin viehätäkkään kun on jo tuo vaimo ja silleen. Ei tartte olla pyynnissä... Mutta oli vaan aika jännä kokemus silti viime lauantaina käydä kotikaupunkini yhdessä uudessa uljaassa kapakissa joka oli juuri avannut ovensa, ja jossa ei ikinä ainuttakaan tupakkia ole vedetty. Oli aika erikoinen olo ja tunnelma kieltämättä! Kaveria vaan meinas nyrhiä kun on tupakkimiehiä vielä.
|
|
|
jonitus
Rekisteröityi: 04/04/2007 13:44:07
Ei kirjautunut
|
Olen vähän puolesta sekä vastaan tupakoinnista baarissa. Itsekkäästi ajatellen tupakointikielto on hyvä asia, koska en enään polta.
Toisaalta holhous in pahasta! Jos 51 % suomalaisista vastustaisi alkoholin juontia baarissa, niin sehän kiellettäisiin siellä enemmistön tahdosta, koska siitä aiheutuu ongelmia "enemmistölle" (ja myös vähemmistölle). Samaan sarjaan kuuluu Katjan hyvä vertaus autojen pakokaasusta. Jos itse en käytä henkilöautoa, niin miksi minun pitää kärsiä muiden autoilun aiheuttamista pakokaasuista!!! Tai hajuveden tuoksusta. Tai rumista ihmisistä. Tai kauniimmista ihmisistä kuin mitä itse olen. Tai ruotsinkielisistä. Tai savolaisista. Tai siveettömistä vaatteista yleisillä paikoilla (mm. minihame tai tuulipuku). Tai kännykkään puhumisesta... Jatkanko vielä...
Oletan kuitenkin, että tupakkalailla pyritään viimekädessä tekemään suomesta savuton yhteiskunta. Kun tupakoijien määrä laskee esim. alle 10 %:n, niin tupakointi voidaan kriminalisoida. Jos kriminalisointia yritettäisiin nyt, niin voisin kuvitella samat ongelmat, mitkä seurasivan kieltolaista (alkoholin) aikoinaan.
|
Ei ahista urheilu eikä röhise yskä
|
|
|
heinola
Rekisteröityi: 10/04/2007 14:30:24
Ei kirjautunut
|
Tuke wrote: Itseäni ei baareissa roikkuminen enää niin viehätäkkään kun on jo tuo vaimo ja silleen. Ei tartte olla pyynnissä...
Off-topiciksi menee, mutta oli sen verran herkullinen provo tässä, että oli pakko tarttua Tuota, en tiedä olenko mä sitten ollut sinisilmäinen, mutta en kokenut baaria välttämättä miksikään vaimonhakupaikaksi. Mä menen sinne syömään/ryyppäämään/tapaamaan kavereita yms.
(EDIT: Toki olen hyviä vaimoehdokkaita baareissa tavannut, ei siinä mitään...)
Muuten olen ko. aiheesta samoilla linjoilla kuten monet muutkin; on positiivista kun ei tarvitse istua enää röökinsavussa, mutta vastustan periaatteesta sitä jumalatonta holhousta mihin ihmiset tässä maassa alistetaan. Maailmassa on niin paljon suurempiakin epäkohtia kuin jostain röökinsavusta moralisoiminen, että varsin tekopyhää touhua tällainen mielestäni on.
Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys13/06/2007 10:28:08
|
"Kerran luulin olevani väärässä, erehdyin."
|
|
|
Katja
Rekisteröityi: 26/04/2007 13:58:54
Ei kirjautunut
|
Heinola se löytää aina ne "piikin paikat" eli osu ja uppos
|
Haaveeni savuttomuudesta toteutui Kiitos stumpin mahtavan tukiverkon
9.5.2007
|
|
|
nasu
Rekisteröityi: 05/04/2007 00:15:40
Ei kirjautunut
|
jonitus wrote:Toisaalta holhous in pahasta!
Minä luulen että se ei ole holhouslaki (kuten yleisesti väitetään), vaan se on laki jolla kielletään polttamasta toisten työpaikoilla. Kaikilla muiden alojen työntekijöillä on ollut jo pitkään savuttomat työpaikat, mutta silti vaan ravinteleihin sai pitkään mennä savuttelemaan. Ja reilumpaa on sanoa savuttelijoille, että polttakaa muualla, kuin sanoa tarjoilijoille ja kokeille ym. että vaihtakaa alaa.
|
Whether you think you can or think you can't, you're right.
|
|
|
Sam_2
Rekisteröityi: 20/04/2007 09:28:11
Ei kirjautunut
|
Juuri näin kuinka edellinen kirjoittaja asian toteaa!
Tätä viestiä on muokattu 2 kertaa. Viimeisin päivitys 13/06/2007 11:40:13
|
|
|
jonitus
Rekisteröityi: 04/04/2007 13:44:07
Ei kirjautunut
|
Sam, eihän tässä ole kyse ravintoloitsijan työpaikanvaihdosta tupakoinnin takia, vaan alanvalinnasta. Vai meinaatko, että vaikka 10 vuotta sitten tarjoilijaksi/baarimikkoksi opiskellut laski tupakkalain varaan? "Kyllä se sieltä tulee ja kuuluu tulla, etten joudu olla tupakansavussa....".
Samankaltaisen tarinan (joskin vähän naivin) voisi kertoa asvalttimiehestä, joka altistuu jatkuvasti ohimenevien autojen pakokaasuille. Verraten tupakkalakiin, myös autoilu asvaltintekoaikana pitäisi kieltää. Tahi kielletään yleisessä vessassa vessassakäynti vessansiivojan siellä käydessä (piereskely kielletty).
Ps. Olen edelleen savuttomien ravintoloiden kannalla. Ehkä jopa silloin, vaikka ratkeisin tupakoimaan. Ei vaan mene jakeluun tuo ravintolatyöntekijän olojen pakkoparannus.
|
Ei ahista urheilu eikä röhise yskä
|
|
|
cattis
Rekisteröityi: 14/06/2007 12:32:58
Ei kirjautunut
|
o n ikävää että näemme tämän holhoamisen niinkin positiivisena asiana. Annammeko yksilöinä luvan tietyille instanseille päättää yksilöinä koskevista asioista. Eikö jokaisella ole oikeus polttaa jos näin kokee. On uskomatonta että tämä' sama instansii otta verotuloina 80% jokaisesta myydystä tupakka askista mutta toisella kädellä kieltää tämän samaisen aineen käytön. Eikö tämä ole hieman läpinäkyvää? Mitä mahdollisia muutoksia annamme euraavaksi järjettömän idioottihallituksemme keksiä? Viinapulloissa on jo varoitukset, samoin tupaka askeissa on perustettu nettisivut ja auttavat puhelimet, onkohan tässä nyt säästetty paljonkin kansantaloudellisesti? Me suomalaiset osaamme sitten niin pirun hyvin toimia kuin ennen venäjän vallan alla ja nyt meitä ei edes kukaan siihen pakota niin käyttäytynään. Seuraavaksi pyytäisinkin jokaista lihavaa ihmistä miettimään minkälainen kansantaloudellinen taakka hän onkaan. Voimme käydä pöydässä keskusteluja ja sanoi avoimesti yök kun oot lihava, älä syö enään....ja kieltää ravintolakäynnit ja rasvaiset ruoat...Ihan oikeasti ihmiset HYväksykää nyt vähän toisianne. Nimimerkillä EI TUPAKOIVA
|
|
|
Sam_2
Rekisteröityi: 20/04/2007 09:28:11
Ei kirjautunut
|
Olen edelleenkin sitä mieltä, ettei kyse ole mistään holhoamisesta. Ihan oikeasti kaikkien on varmasti mukavampi olla ravintolassa, nyt kun tupakan savu ei leiju enää siellä. Mun osaltani keskustelu tästä asiasta loppuu tähän.
Oikein mukavaa savutonta kesää kaikille foorumilaisille
Tästä se alkaa kuukauden kesäloma!
|
|
|
hoitsu vm-68
Rekisteröityi: 03/04/2007 17:54:37
Ei kirjautunut
|
Hyvää kesälomaa ja paremmin tuntuu ja haisee ja maistuu ku et enää polta, mulla eka loma savutta vuosikausiin ja erilaista on todellakin ollut niin hyvässä kuin pahassa,eipä tartte 8 h automatkan aikana pysähdellä tai siis tarttee ku ukko poltttaa eikä lopetakaan mutta ei ainakaan mun takia tarvi miettiä jokohan taas levikepaikalle pysähyttäis tupakalle ja lapset vinkuis joko ollaan perillä ja vieläkö on pitkä matka
|
|
|
nasu
Rekisteröityi: 05/04/2007 00:15:40
Ei kirjautunut
|
jonitus wrote:Sam, eihän tässä ole kyse ravintoloitsijan työpaikanvaihdosta tupakoinnin takia, vaan alanvalinnasta. Vai meinaatko, että vaikka 10 vuotta sitten tarjoilijaksi/baarimikkoksi opiskellut laski tupakkalain varaan? "Kyllä se sieltä tulee ja kuuluu tulla, etten joudu olla tupakansavussa....".
Ei vaan mene jakeluun tuo ravintolatyöntekijän olojen pakkoparannus.
Joitakin vuosikymmeniä sitten kiellettiin esim. bussissa tupakointi. Samoin monissa muissa julkisissa tiloissa on ennen saanut polttaa, mutta ei enää. Meneekö bussikuskien ja kirjastotätien ym. olojen "pakkoparannuskaan" jakeluun? Kysehän on samasta asiasta. Julkinen (sisä)tila, jossa on ihmisiä töissä yritetään saada työntekijöilleen vähemmän terveydelle haitalliseksi.
Ja luulen, että moni baarimikko on lähtenyt alalle, koska tykkää työstään. Tupakansavun tuomat haitat ovat olleet välttämätön paha, jonka takia ihmisen ei mielestäni pitäisi joutua luopumaan työstä, josta tykkää. Kaikilla aloilla on varmasti haittansa, mutta tupakansavu on helposti vältettävissä oleva haitta. Se ei ole millään tavalla pakollinen ja tarpeellinen osa drinkkien sekoittelussa, joten sen voi kieltää.
|
Whether you think you can or think you can't, you're right.
|
|
|
Lillium
Rekisteröityi: 06/06/2007 14:03:57
Ei kirjautunut
|
Olen ammatiltani tarjoilija ja olen äärettömän tyytyväinen tähän uuteen lakiin. Se mahdollisti myös oman lopetukseni. Eihän tässä mistään holhouksesta ole kyse vaan työntekijöiden työolojen parannuksesta. Miettikääs jos siellä omalla työmaalla joku puhaltelisi savut naamalle.
|
- Vaan kuka lohduttaisi nyytiä ja sanois vaikka näin:On yöllä kamalaakin kamalampi,päivällä toisin päin" -
|
|
|