« Takaisin kotisivulle

Stumppi - keskustelu

Motivaatio - Keuhkoahtauma XML

Kirjoittaja Viesti

Polle

Rekisteröityi:
11/07/2007 09:33:57

Ei kirjautunut

Olen ensimmäistä kertaa näillä sivuilla. Halusin laittaa tänne harkitsijoille kannustukseksi oman tarinan. Olen polttanut 20 vuotta ja vajaa kaksi viikkoa on pisin aika minkä olen ollut polttamatta tänä aikana. Sen ajan söin nikotiinipurkkaa kunnes ratkesin. Tupakka on ollut mukana jokaisessa päivässä ja hetkessä, arjessa, juhlassa (tuplamäärin :roll, iloissa suruissa, odotellessa, kiireessä - kaikessa. Enkä ole moneen vuoteen edes yrittänyt lopettaa.

15.6. ilmestynyt Suomen Kuvalehti (se jossa on Downing Street 10:n ovi kannessa) sai minut kuitenkin yrittämään lopettamista ja nyt ollaan pidemmällä kuin koskaan. Lopetin tupakanpolton juhannuksena lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Syynä muutokseen oli edellä mainitussa lehdessä ollut juttu keuhkoahtaumataudista. Kaivakaa lehti käsiinne jos KAT ei ole tuttu asia (itsekin olin toki kuullut siitä, mutta en tiennyt sen enempää asiasta - aina puhutaan vain keuhkosyövästä). Aina silloin tällöin on ollut sellainen olo, ettei happi tahdo riittää vaan pitää hengittää oikein syvään vaikka istuu vain paikoillaan ja jutun luettuani huolestuin todella omista keuhkoistani.

Lopetin siis juhannuksena, sitten menin lääkäriin hakemaan lähetteen keuhkojen tutkimiseen (spirometria) Nyt olen käynyt tutkimuksissa ja katastrofia ei keuhkoihini vielä ole kehittynyt, mutta jonkinlaista alenemaa virtausmittauksessa hoitajan mukaan oli. Nyt odottelen keuhkolääkärin diagnoosia

Lääkäri puhui myös vierotushoidoista, olin ajatellut selvitä ilmankin, mutta hänen suosittelemansa Champix vaikutti niin mielenkiintoiselta, että päätin ottaa reseptin. Ajattelin, että helppoa tämä ei tule olemaan niin miksi en ottaisi apua vastaan jos sitä on olemassa. Champixista löytyy paljon kokemuksia ja tietoa tältäkin foorumilta - voin suositella. En olisi uskonut, että näin nopeasti lopettamisen jälkeen voi olla ihan helppo olla polttamatta. Vaimo polttaa edelleen eikä ole ollenkaan vaikea istua ulkona hänen vieressään kun hän polttaa. Lääke tuntuu todella tehoavan. Olen jopa tehnyt kännitestin itselleni, vietin illan Munchenin oluttuvissa ja beergarteneissa, mieli teki, mutta pystyin olemaan polttamatta. Ja seuraavana aamuna olin niin ylpeä itsestäni

Keuhkoahtauman pelko oli minulla se lopullinen motivaattori, sillä uskallan jo nyt sanoa, että tupakka on historiaa omalla kohdallani. Tämä tauti kun ei ole "sitten joskus vanhuudessa ehkä - lopetan kyllä sitä ennen" vaan se voi olla alkanut tuhota keuhkojasi jo nyt vaikka olisit vasta 30. Mitään hoitoa siihen ei ole, mutta taudin eteneminen pysähtyy kun lopetat. Lääkärini kuvaus täysissä ruumiin ja sielun voimissa olevista ihmisistä, jotka makaavan vuoteessa pystymättä liikkumaan huonettaan pidemmälle ilman lepotaukoa koska keuhkot eivät pysty ottamaan happea tarpeeksi syöpyi mieleeni.

Pelottelu ei ole välttämättä oikea keino, mutta kyllä se laittaa ajattelemaan.

"jokaisen joka vähänkään välittää itsestään pitäisi mennä tutkimaan keuhkonsa viimeistään 10-15 vuoden polttamisen jälkeen" (SK 15.6.)

Tsemppiä kaikille!

Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys11/07/2007 10:24:03

*vieras*

Rekisteröityi:
10/04/2007 16:34:24

Ei kirjautunut

Hei polle,asiaa kirjoitit Ole itse ollut 6 kuukautta ilman tupakkaa 27-vuotta tuli tupakoitua.Satun kuulumaan niihin,joihin tupakointi ei vielä kerennyt aiheuttaa mitään vakavaa Toista se on mieheni, 30-vuotta polttanut tupakkaa, astma,hirvee joka aamuinen yskä .Veri arvot sekaisin,veren sokerit sekaisin .Lääkärin ohje: TUPAKKA POIS JA LIIKUNTAA Ei koskaan yrittänytkään lopettaa, vaan ei ole arvotkaan olleet sekaisin, jotka vain paranee tupakoinnin lopettamisesta .Nyt ollut puolitoista viikkoa ilman tupakkaa JA MIES EI OLE YHTÄÄN YSKINYT;NUHA POISSA...... Voi,kun vaan jaksais .On matka töissä, eikä halua asiasta puhuttavan Tänään tuli teksti viesti nolla spaddua ja mä oon ylpee

Aija

Rekisteröityi:
04/04/2007 14:50:39

Ei kirjautunut

Onnittelut sinulle ja miehellesi! Minulla oli aikanaan kaamea yskä, oikein sellainen paukkuva ja hakkaava. Ja kun muutaman päivän olin ollut polttamatta, yskä katosi. Ihmettelen vaan vieläkin, jäikö se kaikki lima keuhkoihin, kun ei sitten enää mitään tullut.

Lyyli

[Avatar]

Rekisteröityi:
04/04/2007 10:59:54

Ei kirjautunut

Täyttä asiaa puhut ja järkipäätöksen olet tehnyt.

Samat syyt oli minullakin lopettaa. Pitkittynyt flunssa, jonka johdosta yskin yöt niin, että näin tähtiä. Spirometria osoitti minullakin jo muutoksia keuhkoissa ja astmankin olen onnistunut hankkimaan. Kun juttelin keuhkolääkärin kanssa tajusin, että 30 vuoden polttamisen jälkeen oli viimeinen mahdollisuus lopettaa. Keuhkoahtauma tosiaan iskee hitaasti ja kavalasti ja kun sen on saanut, on se loppuiän riesana. Silloin ei enää auta jossitella. Mutta nyt kun tein hyvän päätöksen, lääkärini mukaan keuhkoni jaksavat loppuun asti. Hope so!

Kaatua saa muttei jäädä makaamaan.

justine

Rekisteröityi:
03/04/2007 17:07:23

Ei kirjautunut

Nii-i tuota keuhkoahtaumaa pidetään edelleen vähän sellaisena vanhojen ukkojen tautina mä poltin 23vuotta ja ehdin sairastua lievään keuhkoahtaumaan joka todettiin nyt sit 36vuotiaana ottakaa toki huomioon sekin et on todella paljon muitakin tupakin aiheuttamia sairauksia kun tuo ahtauma ja keuhkosyöpä useat verisuoniin liittyvät sairaudet sydärit yms. johtuu myös tupakista ei kuitenkaan ehkä pelkästeen sen tähden niitä ei kait niin mainita tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina alussa on outoa ja vaikeaakin mut tuossa kun puolenvuoden yli pääsee niin taatusti elämä on laadukkaampaa ja mielekkäämpää

"Älä kutsu ketään teidän joukossanne tyhmäksi, sillä me totisesti emme ole viisaita emmekä tyhmiä. Olemme vihreitä lehtiä elämän puussa ja elämä itse on suurempi kaikkea viisautta ja varmasti kaiken tyhmyyden yläpuolella." sanoi joku fiksu jossain...
[Email]

Hape

Rekisteröityi:
23/06/2007 17:49:02

Ei kirjautunut

Mulla ei vielä ole todettu mitään tupakan aiheuttamaa sairautta, mutta lääkärin kanssa jutellessa ukko tuumaili että "Eipä sitä syöpää kannata pelätä. Ehdit todennäköisemmin kuolla johonkin sydän- ja verisuonitautiin jo ennen syövän puhkeamista!"

Oli tuokin nyt lohdutus syövän mahdollisuudesta huolestuneelle potilaalle

Tämä vaan pompahti mieleen kun justine tuossa muistutti, ettei ne syövät ja ahtauma tosiaan ainoat pelon aiheet ole.

Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys17/07/2007 09:21:27

Läppä

Rekisteröityi:
21/05/2007 01:40:53

Ei kirjautunut

Kävin tänään spirometriassa. Lääkärin analyysin saan myöhemmin. Aika huonon tuloksen tein pef-mittauksessa, joten on tosiaankin syytä pysyä irti tupakasta. Astmalääke avasi keuhkoputkia, mikä voi kertoa astmasta tai keuhkoahtaumasta . Joka tapauksessa arki ja urheilu sujuu edelleen hyvin, joten olipa mahdollisesti kumpaa hyvänsä, niin on tärkeä syy olla polttamatta. Keuhkoahtaumahan ei kaiketi etene, jos pitää näppinsä - tai oikeastaan keuhkonsa - erossa tupakasta. Ajattelin mennä testiin siksi, että mahdollinen alkava keuhkoahtauma on paras mahdollinen syy pysyä erossa tupakasta. Etenkin, kun toimintakyky on vielä hyvä, se kannattaa kaikin mahdollisin keinoin pyrkiä säilyttämäänkin. Spirometrian suorittaneen hoitajan mukaan uloshengitysvaikeudet voivat viitata keuhkoahtaumaan ja tällaista minulla oli tupakoidessani aamuisin, mutta eipä ole enää .

Lyyli

[Avatar]

Rekisteröityi:
04/04/2007 10:59:54

Ei kirjautunut

Hienoa, että kävit tutkimuksissa. On turha työntää päätään pensaaseen. Parempi selvittää, onko jo aiheuttanut itselleen sairauksia tupakoinnilla. Se on paras motivaatio savuttomana pysymiselle. Omakohtainen kokemus se on osoittanut.

Kaatua saa muttei jäädä makaamaan.

justine

Rekisteröityi:
03/04/2007 17:07:23

Ei kirjautunut

mun käsittääkseni tuo astmalääke ei hirveästi keuhkoahtaumassa tuloksia paranna,mulla huononsi,siis mulla on lievä keuhkoahtauma.mut tietty parantaa jos on astmaa mukana olinpas hölmö tupakoinnin lopetus aineski pysäyttää keuhkoahtauman etenemisen,eli kyllä kantsii olla polttamatta miljoona muutakin hyvää syytä olla polttamatta mun on myös nykyään paljon helpompi olla ja hengittää

"Älä kutsu ketään teidän joukossanne tyhmäksi, sillä me totisesti emme ole viisaita emmekä tyhmiä. Olemme vihreitä lehtiä elämän puussa ja elämä itse on suurempi kaikkea viisautta ja varmasti kaiken tyhmyyden yläpuolella." sanoi joku fiksu jossain...
[Email]

teensen

Rekisteröityi:
28/12/2009 16:18:22

Ei kirjautunut

Keuhkot, keuhkot... Mulla kanssa juuri ne elintärkeät elimet olivat ja ovat edelleen se tärkein syy pysyä erossa tupakasta, mutta on siinä muutakin "takana"; alkoi kyllästyttää kolmen kympin lähestyessä se, että mä olen tupakoija! Mä!! Aloin ajatella, että ei jumankauta, ei onnistu! Se ei kuulu mun persoonaan eikä elämäntyyliin ja piste. Että näillä mennään. Nikotiinikoukku vain on niin arvaamaton manipuloija (sen aineen vaikutus psyykeen ja tavallaan koko "maailmankuvaan" ja arvomaailmaankin jopa, mielikuviin joiden varaan päivänsä sitten osaltaan rakentaa, niin se on oikeasti aika... Hmmm... "mielenkiintoinen", koko se kuvio, joka tupakkaan liittyy) että useamman kerran mullakin vaati, jotta eroon pääsin hiukan reilummaksi aikaa; lisäksi piti tajuta se, ettei ala odottaa mitään sen ihmeempiä "määräaikoja" tms. vaan olla heti kättelyssä iloinen omasta päätöksestään alkaa savuttomaksi! Se auttoi osaltaan sekin.

Edelleen pelkään KATtia ja syöpäriskikin on koholla; poltin kuitenkin päivittäin 12,5 vuotta.

Ei se aina todellakaan vaadi mitään 50 vuoden 3 askia päivässä -tupakointia.

Päivä päivältä paremmin kuitenkin alan uskaltaa - no, hengittää vapaammin.

eccu

Rekisteröityi:
22/01/2010 14:13:59

Ei kirjautunut

Niinpä, keuhkot, keuhkot. Tutkimuksissa käyty ja keskivaikea copd. Nyt pitäisi löytää voimia lopettaa.

hemuli61

[Avatar]

Rekisteröityi:
29/10/2009 08:36:19

Ei kirjautunut

Todella kovasti voimia ja tsemppiä lopetukseen!!

Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys22/01/2010 14:26:14

stumpannut 6.10.2009

Roy

Rekisteröityi:
13/01/2010 18:07:09

Ei kirjautunut

Käykää äänestämässä:

http://forum.stumppi.fi/posts/list/2424.page

Paras tapa todistaa keppi käyräksi ei ole väitellä asiasta, tai tuhlata aikaa kepin haukkumiseen, vaan asettaa suora keppi sen rinnalle. Suoran kepin osana on kohdata sensurointia tuon tuostakin.

Terveisin

Roy
[Email]

Siirry: