| Kirjoittaja |
Viesti |
Stuge
Rekisteröityi: 18/07/2007 15:57:14
Ei kirjautunut
|
Olen taksinkuljettaja ja viime kesänä löysin vuoroni päätteeksi autoni lattialta jonkun asiakkaan pudottaman kirjan. Kannessa luki "Allen Carr: Easy Way To Stop Smoking".
Siihen mennessä olin polttanut 3 vuotta, välillä satunnaisesti, välillä säännöllisesti. Kuitenkin olin aina halunnut eroon tupakasta joten ajattelin että no luenpa kirjan kun se on vielä lempikielelläni englanniksi kirjoitettu
En ollut lukenut puoliakaan, kun eräänä iltana totesin että no, ei nyt enää tarvi polttaa. Puoli vuotta meni täysin kivuttomasti, röökiä ei tehnyt mieli edes juodessa!
Sitten tuli kämmättyä... olin juonut aika runsaasti viskiä ja päätin hölmöyksissä tehdä kokeen: maistuuko tupakka nyt pahalta? Yhtään ei tehnyt mieli, mutta päätin silti pummata kaverilta kokeilumielessä. Olinhan jo ollut puoli vuotta savuton täysin ongelmitta! Yllätyksekseni se maistui todella hyvältä, ja valitettavasti johti takaisin tupakoinnin kierteeseen..
Tämän vuoden puolella olenkin taas poltellut lähes joka päivä.. kunnes satuin latamaan netistä Allenin uuden kirjan Scandal. Kirja toistaa samoja asioita kuin Easy Way To Stop Smoking.. vanhat ajatukset palasivat mieleen ja voilá - 2 viikkoa savuttomana ja samoilla fiiliksillä kuin viime kesänäkin..
Toivon vain että opin virheistäni enkä nyt tällä kertaa tee typeriä "kokeita".
Koska tupakka on huume
Tosiaan ihmetyttää, miksi tätä Allen Carrin menetelmää ei mainita/mainosteta enemmän vaikka se on ollut olemassa hyvin pitkään.
Nikotiinikorvaushoito = nikotiiniriippuvuuden ylläpitohoito
|
|
|
justine
Rekisteröityi: 03/04/2007 17:07:23
Ei kirjautunut
|
mulla on myös tuo carrin stumppaa tähän kirja,ei herättänyt minussa mitään ahaa elämystä mä uskoin vain nikotiinipurkkaan uskoin liikaa no täytyy vain lakata uskomasta
|
"Älä kutsu ketään teidän joukossanne tyhmäksi, sillä me totisesti emme ole viisaita emmekä tyhmiä. Olemme vihreitä lehtiä elämän puussa ja elämä itse on suurempi kaikkea viisautta ja varmasti kaiken tyhmyyden yläpuolella." sanoi joku fiksu jossain...
|
|
|
Stuge
Rekisteröityi: 18/07/2007 15:57:14
Ei kirjautunut
|
En ole koskaan kokeillut nikotiinipurkkaa, koska mun on hyvin vaikea uskoa että siitä on mitään hyötyä. Sehän on vain tupakan korvike (vähemmän vaarallinen toki, mutta silti) Yhtä hyvin voisi kehittää "tupakkakorvaushoidon" jossa hoidetaan tupakkariippuvuutta tupakalla, vähentäen tupakkien määrää pikku hiljaa...
|
|
|
justine
Ei kirjautunut
|
ei nyt kuiteska ihan noinkaan.. mut siitä mä oon satavarma et tupakista en olis päässyt koskaan ilman niksapurkkaa nyt on vain jätettävä tuo niksapurkka ja vietävä tää systeemi loppuun.eikä näissä jutskissa kantsi alkaa kilpailee kenen tyyli on oikea tai parempi,yksi sopii toiselle toinen toiselle eiköhän se ole se tavoite et ollaan lopunikää savuttomia?
|
"Älä kutsu ketään teidän joukossanne tyhmäksi, sillä me totisesti emme ole viisaita emmekä tyhmiä. Olemme vihreitä lehtiä elämän puussa ja elämä itse on suurempi kaikkea viisautta ja varmasti kaiken tyhmyyden yläpuolella." sanoi joku fiksu jossain...
|
|
|
Katja
Rekisteröityi: 26/04/2007 13:58:54
Ei kirjautunut
|
Stuge; Jos katselet noita vanhempia juttuja läpi niin huomaat, että se kirja on varmaan nikotiinipurkan jälkeen eniten keskustelua herättävä apuväline lopettamisessa (ok, champix on kans aika paljon) ja se herättää ihmisissä todella paljon eri fiiliksiä. Toiset saavat siitä tosi paljon tukea, toiset (kuten itse) tykkäävät lukea sitä ja hakea motivaatiota ilman suurempaa "kolahtamista" ja jotkut meistä ärsyyntyvät jo kirjan nimen kuullessaan Keskustelua on siis ollut ja paljon
Mutta täältä tsempit sulle kun "järkiinnyit" ja palasit takaisin savuttomaksi Nyt varmaan läksy opittu ja se "yksi" jää seuraavalla kerralla polttamatta
|
Haaveeni savuttomuudesta toteutui Kiitos stumpin mahtavan tukiverkon
9.5.2007
|
|
|
japi
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/pics/avatars/avatar08.png)
Rekisteröityi: 09/04/2007 21:27:20
Ei kirjautunut
|
Stuge wrote:
Tämän vuoden puolella olenkin taas poltellut lähes joka päivä.. kunnes satuin latamaan netistä Allenin uuden kirjan Scandal. Kirja toistaa samoja asioita kuin Easy Way To Stop Smoking.. vanhat ajatukset palasivat mieleen ja voilá - 2 viikkoa savuttomana ja samoilla fiiliksillä kuin viime kesänäkin..
Koska tupakka on huume
Tosiaan ihmetyttää, miksi tätä Allen Carrin menetelmää ei mainita/mainosteta enemmän vaikka se on ollut olemassa hyvin pitkään.
Onnea Stuge!!
Täällä ammattikolleega joka reilun 8kk sitten lopettanut.
11pv olin korvikkeilla, kunnes kipasin ostamaan Allenin kirjan, josta olin täällä muutamalta hemmolta kuullut.
Kaikkiaan helppo lopetus ja kun omissa fiiliksissä intouduin kirjasta höpisemään, niin huomasin sen, mistä edellinen mainitsi "jotkut ärsyyntyvät jo kirjan nimen kuullessaan."
Eipä siinä mitään. Oen ollut tässä viime päivinä maalaustalkoissa ja lahjoitimpa kaverilleni kirjan ja hän todella innostui siitä.
Pystytin myös Epävirallisen Allen Carr foorumin, jos haluaa keskustella omista fiiliksistään ilman, että saa heti kylmää vettä niskaansa. Foorumi on melko hiljainen, koska sitä on turha kovaan ääneen mainostaa. Osoite taitaa näkyä mun allekirjoituksessa jos kiinnostaa.
|
|
|
justine
Ei kirjautunut
|
no mun ei ollut tarkoitus heittää kylmää vettä kenenkään niskaan mullakin on tuo kirja ja pidän sitä ihan hyvänä mut mitään ahaa elämystä et olisin pelkästeen sen avulla pystynyt lopettamaan en saanut muita hyviä neuvoja kylläkin
|
|
|
|
*vieras*
Rekisteröityi: 03/04/2007 19:33:27
Ei kirjautunut
|
Samma här, ei uponnut meitin umpiluuhun, toistaa samoja asioita kuin tämä Spitzer, mutta joillekkin siitä on apua ja se apu heille suotakoon.
|
|
|
meirami
Rekisteröityi: 03/04/2007 17:20:29
Ei kirjautunut
|
Ei uponnut munkaan kaaliin, oon kai liian vanha oppimaan. Hyvä niille,jotka saa apua ja kaikkea kannattaa kokeilla.
|
|
|
Läppä
Rekisteröityi: 21/05/2007 01:40:53
Ei kirjautunut
|
Minua kirja on auttanut ja harmittelen, ettei sitä ollut minulla jo silloin, kun Zybanin avulla "lopetin" tupakoinnin marraskuussa 2004 (sortuakseni syksyllä 2005). Nikotiinipurkkaa on nykyisen lähes 2 kk savuttomuuden aikana mennyt vain noin 15, max. 20 kpl. Toisaalta tiedän monia, jotka juuri nikotiinin avulla ovat lopettaneet tupakoinnin ja onhan se paljon parempi käyttää nikotiinikorvaushoitoa kuin ottaa nikotiini tupakasta.
Eli kukin lopettakoon tyylillään . Monilla varmaan on useita eri tekijöitä, jotka auttavat lopettamiseen. Minua kirja auttoi siinä, että en arkielämässäni koe menettäväni jotakin lopettaessani tupakoinnin, vaan pyrin ajattelemaan niin, että saan ihanan vapauden lopettaessani, ja että sen LISÄKSI saan terveyttä, rahansäästöä ynnä muuta hyvää. Noissa pelkissä nikotiinikorvaus- tai lääkehoidoissa jää mielestäni se henkinen puoli liian vähälle. Eli omasta mielestäni tupakoinnissa ei ole kysymys vain fyysisestä nikotiiniriippuvuudesta, vaan myös henkisestä tupakkariippuvuudesta ja tupakoinnin assosioitumisesta miellyttäviin tilanteisiin (koska sitä poltetaan esim. tauoilla ja koska vieroitusoireiden lievittyminen tietysti tuntuu miellyttävältä). Kyse on esim. luulosta, että juhla ei enää ole juhla ilman tupakkaa tai että mitään keskittymiskykyä vaativaa työtä ei voi tehdä ilman tupakkaa yms. Näihin juttuihin Carrin kirja on mielestäni auttanut.
Mutta jos alkuperäinen kysyjä on pystynyt jo ennen lopettamistaan olemaan kokonaisia päiviä ilman tupakkaa, hän ei ilmeisesti ole ollut hirveän pahassa nikotiinikoukussa (vielä).
Onnea kaikille tupakoinnin lopettaneille ja toivotaan aurinkoista viikonloppua . Itselläni tämä päivä on mennyt armottoman v***tuksen merkeissä . Se alkoi jo aamusta, kun tupakka ja yhdet tupaantuliaiset ilman tupakkaa olivat het ensimmäiseksi aamulla mielessä, vaikka juhlat ovat vasta 3 viikon päästä. Tämä osoittaa, että Carrin opit eivät vielä ole täysin iskostuneet kallooni. Lisäksi sain eräästä työasiastani epäasiallista palautetta ulkopuolisilta tahoilta ja lomapäivä meni perusasioiden setvimiseen kahden tahon kanssa. Lisäksi eräs hoitamatta oleva rästiasia ottaa päähän. Sinällään pieniä juttuja monien ongelmiin verrattuna, mutta prkl, kun jotenkin jurppii. Mies oli tosi kiva tänään, ja pyytelin anteeksi, kun olin niin v***uuntunut, enkä saanut tehtyä erästä kotiasiaa, vaikka hän teki rakennushommaa kotimme eteen tuntitolkulla.
|
|
|
Katja
Ei kirjautunut
|
Pitkästä aikaa kävin lukemassa noita epävirallisia käännöksiä amerikkalaisen tupakoinninlopettamisgurun Joel Spitzer:in kirjoituksista (ei mun mielipide) osoitteessa niksinurkka.blogspot.com/ (ei suora linkki )
Huomasin taas, miten se "lopettaneen" mieltä rauhoittaa kun voi lukea jonkun toisen kirjoituksia lopettamisen hyödyistä, polttamisen haitoista ja ennen kaikkea siitä "yhden" tupakan vaarallisuudesta.
Laitoin tän tiedon tänne, kun Allen Carrin kirjoituksista löytyy mun tulkinnan mukaan tosi paljon samoja asioita ja uskon näiden sivujen kiinnostavan niitä, jotka Carrin kirjoistakin tykkäävät
|
9.5.2007
|
|
|
katariina100
Rekisteröityi: 02/07/2007 22:09:22
Ei kirjautunut
|
Stuge wrote:Olen taksinkuljettaja ja viime kesänä löysin vuoroni päätteeksi autoni lattialta jonkun asiakkaan pudottaman kirjan. Kannessa luki "Allen Carr: Easy Way To Stop Smoking".
Siihen mennessä olin polttanut 3 vuotta, välillä satunnaisesti, välillä säännöllisesti. Kuitenkin olin aina halunnut eroon tupakasta joten ajattelin että no luenpa kirjan kun se on vielä lempikielelläni englanniksi kirjoitettu
En ollut lukenut puoliakaan, kun eräänä iltana totesin että no, ei nyt enää tarvi polttaa. Puoli vuotta meni täysin kivuttomasti, röökiä ei tehnyt mieli edes juodessa!
Sitten tuli kämmättyä... olin juonut aika runsaasti viskiä ja päätin hölmöyksissä tehdä kokeen: maistuuko tupakka nyt pahalta? Yhtään ei tehnyt mieli, mutta päätin silti pummata kaverilta kokeilumielessä. Olinhan jo ollut puoli vuotta savuton täysin ongelmitta! Yllätyksekseni se maistui todella hyvältä, ja valitettavasti johti takaisin tupakoinnin kierteeseen..
Koska tupakka on huume
Juu onhan se hienoa että jotku tekee luomulopetuksen. Mutta edelleenkään ei pidä sanoa miten lopussa viimeinen lauseesi on että nikotiinikorvaushoito=nikotiiniriippuvuuden ylläpitohoito.
Suosittelen sinuakin lukemaan mitä eroa on tupakasta vedetyllä nikotiinilla verrattunu purukumista (esim.) imeytyneellä nikotiinilla.
Niis on vissi ero, olen parilta lääkäriltä sitä kysyny. Se on totta että nikotiinipurkkaan ja inhalaattoriin VOI jäädä koukkuun. Siks kumpiki niistä pitää lopettaa olikohan se 3kk kuluttua (tää ei ole varma tieto). SIks lopettaa ettei niihin jää koukkuun! Kai ne on tutkineet että esim. 3kk käytön jälkeen niihin ei ole vielä koukussa.
Vaatii selkärankaa yhtä paljon kuin itse kuningas tupakan sytyttämättä jättäminen. Asenteestahan se tupakoinnin lopetuskin on itseasiassa kiinni. Jos et halua lopettaa niin et pystykään lopettaan. Sama ko alkoholi, jos haluat olla päissään niin sillon haet viinaa
Niin ja olen itse yrittänyt lopettaa ainaki 7 kertaa tupakanpolton, olen lukenut tämän Carrin kuuluisan kirjankin. Asiaa mies puhuu, ehkä vähän liiotellen mutta siitä ei ollut minulle mitään apua.
Tsemppiä kuitenki kovasti savuttomuuteen, kyl se siitä!!
Katjalle kiitos vielä kerran luomulopettajana, mahtavasta tuesta, eikä pelkästään minulle vaan päiväkirjanpuolellakin muistaa tsempata toisia taukoamatta
Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys23/07/2007 10:31:08
|
~Kukaan ei ole hyödytön, aina voi olla vaikka huonona esimerkkinä~
|
|
|
Esa
Rekisteröityi: 03/04/2007 17:23:46
Ei kirjautunut
|
Nikotinisti on jo valmiiksi koukussa nikotiiniin, eli sikäli on hiukan hassua puhua koukkuun jäämisestä nikotiinipurukumiin. Mutta totta on, että mitä pidempään korvikenikotiinia käyttää, sitä vaikeampaa sen käytön lopettaminen on tottumuksen ja aikaa myöten vahvistuneen psykologisen riippuvuuden takia. Joillekin kuitenkin korvikenikotiini on mitä ilmeisimmin avuksi alkuviikkoina, kun muuten nikotiinhimo veisi tupakkakioskille. Se pitkittää nikotiiniriippuvuudesta toipumista, kyllä, mutta alkuviikkojen kovimpien nikotiininhimojen vaimentaminen on joillakin sen arvoista.
Carr pyrki ehdottomaan johdonmukaisuuteen, jotta addikti ei voi tulkita hänen tekstiään haluamallaan tavalla, vaan on pakotettu ymmärtämään miten asia on. Hän esitti kuitenkin vain oman tiensä, joka ei ole kaikilta kohdiltaan ainoa mahdollinen. Korvikenikotiini on yksi asia, joka ei ole ihan niin yksinkertainen ja mustavalkoinen. Kyllä krapularyyppy tosiaan voi auttaa, kunhan ei mene tissutteluksi.
|
En polta tupakkaa samasta syystä kuin en syö multaa - mitäpä iloa minulle siitä olisi?
|
|
|
Katja
Ei kirjautunut
|
Enpäs ollutkaan huomannut tuota ekan kirjoituksen vikaa riviä : Nikotiinikorvaushoito=nikotiiniriippuvuuden ylläpitohoito
Vaikka itse "Luomuna" lopetin niin alkuun kuitenkii vetelin inhalaattoria, kunnes vain huomasin etten sitä tarvitse. Mielipiteitähän tämä nikotiinikorvaus jakaa varmasti mutta oma mielipiteeni on:
Nikotiinikorvaushoito = nikotiiniriippuvuuden vähentämishoito 
Anyway; tsemppiä jokaiselle lopettajalle, tavasta riippumatta
|
9.5.2007
|
|
|
katariina100
Rekisteröityi: 02/07/2007 22:09:22
Ei kirjautunut
|
Esalle:
Eikö olekkin sama asia jos alkoholisti menee ja ottaa vain yhden oluen tai vain yhden ryypyn. Se ei jää kyllä siihen. SIis puhun alkoholistista nyt en normaalikäyttäjästä.
Mielipiteitä tosiaan mahtuu. Minun mielestä ihminen joka polttaa tupakkaa vaikka VAIN kapakassa käydessään, ei ole tupakoitsija. Tupakoitsija on sellanen joka tekee sitä koko ajan, samoten kuin alkoholisti. Eli et ole alkoholisti jos juot vaikka joka viikonloppu mäyriksen . Ottakaa kantaa vasitenki
Samaa mieltä olen tuosta nikotiinihommasta mitä kerroit että pitkään joskäyttää niin jää koukkuun siihen purkkaan/inhalaattoriin/tabletteihin.
Kun kaikki olemme erilaisia ihmisiä luonteiltamme, tavoiltamme ja riippuvuudestamme ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa lopettaa tupakointi. Jokainen löytää itselleen sopivan vain kokeilemalla, kuten Katja hyvänä esimerkkinä tuossa kertoi omasta kokemuksestaan.
Sanoisin vaan että jos on lopettanut ilman mitään korvaushoitoa niin ei pidä pitää sitä ainoana oikeana ja lynkata täällä eka päiviä/viikkoja kituvia sillä että jos et lue sitä kirjaa ja käytät korvikkeita niin et ole oikea lopettaja!! Tulee mieleen että luuserina pidetään sellasta joka käyttää jotain. Toiset ovat heikompia toisessa asiassa ja vahvempia taas jossain muussa.
Kaikki jotka olette alkumetreillä niin älkää lannistuko, toiset pystyy ilman mitään lopettaan ja vaikka käytät jotain korviketta niistä ei ole kropalle mitään vaaraa (eli syöpää ei tuu kuten tupakasta!!) Jauhakaa vaikka paketti purkkaa päivässä kunhan ette tupakkaa sytytä.
Pääasia on että lopputulos on sama: savuton ihminen.
|
~Kukaan ei ole hyödytön, aina voi olla vaikka huonona esimerkkinä~
|
|
|