« Takaisin kotisivulle

Stumppi - keskustelu

Gallup XML

Äänestys
Pitäisikö tupakointi / tupakka kieltää laissa?
Kyllä 40% [ 8 ]
Ei 40% [ 8 ]
En osaa sanoa 20% [ 4 ]
Ääniä kaikenkaikkiaan: 20
Kirjoittaja Viesti

Neidonvarjo

Rekisteröityi:
03/09/2007 15:29:44

Ei kirjautunut

Minulla ei ole mitään hajua mihin osastolle tämä kuuluisi, joten laitan sen tänne. Mielenkiinnosta pientä galluppia ajattelin tupakointiin (yllätys) liittyen. Eli:

Pitäisikö tupakointi / tupakka kieltää laissa?

Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että vaikka huumeetkin ovat kiellettyjä kyllä niitä silti käytetään. Käyttäjä käyttää, jos haluaa käyttää oli este mikä este. Tupakka on eri asia, koska päihdyttävää vaikutusta sillä on erittäin vähän esimerkiksi verrattuna "mietoihin" huumeisiin, kuten kannabikseen. Toisaalta minä ajattelen, että JOS ihminen haluaa tuhota itsensä, niin siitä vain, eikä sitä kukaan voi estää jos toinen oikeasti niin haluaa tehdä. Minä en halua, että tupakointia kielletään laissa, koska eihän se nuuskankaan käyttöön vaikuttanut. Vaikka se onkin terveydelle erittäin haitallista, niin laillista se saisi olla. Laillisuudella tarkoitan käyttöä / hallussapitoa.

Yhteiskuntapoliittisesti mielestäni tupakka pitäisi EHDOTTOMASTI kieltää laissa! Sitä ei saisi myydä, anniskella tai levittää kenellekään elävälle olennolle! Tupakka on kallis ja sen aiheuttamat sairaudet kalliita yhteiskunnalle. Ehkäisy mielessä tupakan kieltäminen KOKONAAN olisi kaikista helpointa terveyden kannalta! Mitätön ja turha päihde, jolla ei tehdä mitään ja jonka aiheuttamat taudit (syövät!!!) ovat KALLIITA, vaikea hoitaa, pitkäaikaisia ja tappavia!

Toisaalta tupakan kieltäminen laissa aiheuttaisi poliisille turhaa työtä. Mitätön pieni päihde, joka ei aiheuta yliannostuskuolemia, juuri järjestäytynyttä rikollisuutta, prostituutiota, velkaantumista jne. Syöväthän ne ihmiset kärpässieniäkin, jos päänsä haluavat sekaisin ja varmasti on parempaakin tekemistä, kuin juosta jonkin mitättömän tupakan perässä!

Kyse on enää siitä, onko tupakointi yksilön vai yhteiskunnan asia. Käytännössä on nimittäin mahdotonta luokitella sairaudet ja sanoa, että "tämä tuli vain ja ainoastaan tupakasta" ja täten siirtää sen kustannukset tupakankuluttajalle itselleen.

Mielipiteitä, keskustelua!!

/me lopetti tupakoimisen 3.9!

Vesku

Rekisteröityi:
04/04/2007 08:51:00

Ei kirjautunut

No ei helvetissä pitäisi. Aivan järjetön idea.

Jos joku polttaa haluaa, niin polttakoon ja minun puolestani vielä hyvinkin vapaasti mm.lentokoneessa, junan tupakkavaunussa jne, jne.ja ETENKIN baareissa ! Peittyy se Mennenin, Old spicen ja rehdin paskan haju edes jotenkin.

En käsitä tätä älytöntä ajojahtia ja hysteriaa. Omatpahan on tupakoitsijalla keuhkonsa ja verenkiertonsa. Ei se minua vahingoita eikä haittaa jos Arska vetää vieressäni pöllin bussipysäkillä.

Sama juttu viinan kanssa. Ottakoon ken haluaa ja niin paljon kuin haluaa. Molemmissa aineissa, etenkin viinassa, pitää muistaa kohtuus. Tupakan kanssa se on aika vaikeaa. Lähinnä on-off.

Ja tässä nyt puhuu juuri lopettanut tupakoitsija, jota rankasti ketuttaa tällainen kukkahattupelleily ja holhous. Perkele. Joku roti.

Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys06/09/2007 09:12:49

Joka vuosi yli 200 suomalaista tupakoitsijaa jää auton alle.

Tupakointi lopetettu 4.5.2009.

Sade_2

Rekisteröityi:
03/04/2007 23:20:53

Ei kirjautunut

Jeeeeeeeeeeeeeee Vesku on vauhdissa

*12.10.2008*

heinola

Rekisteröityi:
10/04/2007 14:30:24

Ei kirjautunut

Ehdoton ei.

Tupakka olisi pitänyt kieltää sillon Kolumbuksen aikoihin jos silloinkaan. Jos nyt lähdetään tupakkaa lailla kieltämään, niin sitten pitää kyllä kieltää monta muutakin asiaa maailmassa. Autolla ajamiset, viinan juonti, naiminen, keittiöveitset ym. "vaarallinen", mihin nyt voi kuolla / aiheuttaa kuoleman.

Tupakkaa ja huumeita ei voi verrata mielestäni keskenään.

"Kerran luulin olevani väärässä, erehdyin."

justine

Rekisteröityi:
03/04/2007 17:07:23

Ei kirjautunut

äänestin kyllä sen tähden et toki aikuiset saa tuhota itteensä just niinkuin tykkää, mut tuo nuoriso joka ei tuossa 13-16vuoden kieppeillä ole kykeneviä päättämään mikä on heidän parhaansa eikä sen tähden pysty ajattelemaan mitä tuosta tupakoinnista voi myöhemmin seurata.jäis aloittamatta monen ihmisen tupakointi kokonaan kun tuo kiellettäisiin,näin uskon! aikuiset sit halutessaan vois toki vaik salakuljettaa aika harva kait viitteis kuiteska tuotakaan vaivaa alkaa näkee tupakin eteen

"Älä kutsu ketään teidän joukossanne tyhmäksi, sillä me totisesti emme ole viisaita emmekä tyhmiä. Olemme vihreitä lehtiä elämän puussa ja elämä itse on suurempi kaikkea viisautta ja varmasti kaiken tyhmyyden yläpuolella." sanoi joku fiksu jossain...
[Email]

heinola

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Senhän takia tupakassa on ikärajat, ettei sitä pennut polttaisi.

justine

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

niinpä..eipä tuo munkaan tupakointia 13 vuotiaana estänyt jos tupakki olis lailla kielletty niin tuskimpa meidän äiteen askista olis saanut niitä pöllittyy

"Älä kutsu ketään teidän joukossanne tyhmäksi, sillä me totisesti emme ole viisaita emmekä tyhmiä. Olemme vihreitä lehtiä elämän puussa ja elämä itse on suurempi kaikkea viisautta ja varmasti kaiken tyhmyyden yläpuolella." sanoi joku fiksu jossain...
[Email]

heinola

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

No joo... Mutta siis periaatteessa laki on olemassa, vaikkei sitä kaikki noudata.

justine

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

taisin ihan ite ostaa tupakkini jo 14-15vuotiaana,tytöt näyttää tuossa iässä huomattavasti ikäistään vanhemmalta,siinä on kaupan tätit ihmeissään

[Email]

heinola

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

14-vuotiaana minäkin sain jo tupakit ostettua (ikäraja oli tosin silloin 16), vaikka myyjä jotain keljuilikin... Silloin taisi olla vähän höllemmässä tuo röökin saanti.

Vaikka kyllä nykyäänkin näkee, kun pennut saavat jostain kioskeilta ostettua tupakkansa. Ainakin minä kysyisin kioskintätinä paperit niiltä muksuilta. Ja kysyisin vaikka vähän vanhemmaltakin asiakkaalta, jos ei naama miellyttäisi.

Katja

Rekisteröityi:
26/04/2007 13:58:54

Ei kirjautunut

Tämä on varmaan yks niitä harvoja asioita joissa mä oon aikasmoinen tuuliviiri Tunne sanoo, että ehdottomasti kiellettävä! Järki vastaa että kielletään sitten alkoholi, suklaa ym ym ym..... kaikki ns. riippuvuutta aiheuttava, seksikin!

Joku sanoo että tupakat pitäis kieltää koska ne vaarantaa muiden terveyden mutta niinhän tekee alkoholikin; Rattijuopot, juoppohullut, ne jotka muuttuu väkivaltaisiksi jne jne. Suklaa ja liikasyönti vaarantaa, koska niillä vanhemmat opettaa lapsilleen huonot ruokatottumukset jne jne.... Eli järjellä ajateltuna, eiköhän tässä maassa ole holhottu jo ihan tarpeeks ja anneta ihmisille valta päättää omasta elämästään.

Huh! Tulihan vuodatettua huh,,, *pyyhkii hikeä otsalta*

Haaveeni savuttomuudesta toteutui Kiitos stumpin mahtavan tukiverkon
9.5.2007
[Email]

justine

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

onhan tuo tietty noinkin,mut harvasta tulee alkoholisti,seksihullu yms.kun taas melki jokaisesta tupakin maistajasta kuiteski tulee nikotinisti! näin mä tän ajattelen

[Email]

Katja

Rekisteröityi:
26/04/2007 13:58:54

Ei kirjautunut

Juu,,,, asiaa kyllä puhut, mutta sehän se onkin kun rattijuoppouteen tai viinan voimalla väkivaltaan ei tarvita alkoholismia vaan se saattaa tapahtua jo yhdellä kerralla. Siks ehkäätten vaarallisempaa jopa. Tiedä häntä.....

Haaveeni savuttomuudesta toteutui Kiitos stumpin mahtavan tukiverkon
9.5.2007
[Email]

justine

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

niinpä aikas monimutkaisia jutskia kaikki tälläiset ehkä nää omat jutskat vaikuttaa tuohon et on nimenomaan just tupakista kaikista kriittisin tupakka kuiteski kai kaikesta eniten tuhoaa käyttäjänsä,kun alkoholi tuhoaa koko ympäristöä liikaa käytettynä,vaik voishan senkin kieltää ei vaiskaa on sitä joskus kiva nauttii

[Email]

kitikatti

Rekisteröityi:
17/04/2007 12:43:58

Ei kirjautunut

Ei. Eiköhän viranomaisilla ole muutakin tärkeempää kun jahdata tupakoivia...ja mitä nuorison polttamiseen tulee, niin ei taida voida verrata siihen kun me alotettiin polttaminen...käsi pystyyn, kenen vanhemmat poltti sisällä surutta, tietookaan mistään passiivisesta tupakoinnista
eiköhän tuo tiedonmäärä ole hiukka erilainen tänäpäivänä...niin vanhemmilla ku lapsillakin...
jep.

"Mihkä vaam pääsee jos ottaa yhren askelen ekana ja sittet toistaa sen nim monta kertaa kut tarvii"
eka askel 020207

Siirry: