|
| Kirjoittaja |
Viesti |
sirkos
Rekisteröityi: 14/02/2010 20:53:11
Ei kirjautunut
|
Voi teitä Stumpin ihania naisia.
Olen surukseni vähän laiminlyönyt tätä julkaisukanavaa. Minulla ei ole hyviä selityksiä, uskokoon ken haluaa.
En vain ole avannut läppäriäni sitten viime maanantain. Pisin aika ilman internetiä ainakin kahteenkymmeneen vuoteen.
Kun en välitä jalkapallosta enkä kuninkaallisten häistä, olen nyt koko illan istunut ja päivitellyt tietojani Stumppi-ystävieni voinneista. Onnittelut monille uusille lopettaneille, niin ja sohvisavuttomalle, josta on kehkeytynyt upea tsemppauksen aisapari Mirjalle. Hienoa!
Mitä pidempään on päivittämättä poteroaan, sitä korkeammaksi nousee kynnys tehdä edes jotain. Illan päätteeksi väänsin kuitenkin ryppyotsaisen Haarukkapalan. Ajankohtainen aihe minulle. Olen näetsen tuhrinut käteni työntekoon, ja tuppaa puutarhahommat käymään paitsi olkapään myös hengen päälle. Helvata.
Kiitos Mirja, tuli pala kurkkuun kun luin mieltä lämmittävän viestisi. Olet mestari sanoissasi. Kaiken kukkuraksi vaikutat aina niin uskottavalta! Siis pöö.
Limapussintulehdus, äh, kurjaa. Bursiitti minullekin paukahti olkapäähän, kun hauiksen jänteen katkeamisen takia ergonomia on hukassa. Jos liikaa rehkin sauvoilla, ilmaantuu sama tulehdus toiseen lonkkaan, kuten Melisalle. Kortisonipiikit ovat vanhan tytön parhaita ystäviä.
No mutta Mirkku. Oletko varma, että tunnistat dementian ensioireet? Etkö todellakaan muistanut, että olen lopettanut tupakinpolton jo aikoja sitten. Se on luusereiden hommaa. En pössyttele, mutta naama on kyllä välillä vihreä - kateudesta. Jos muistisi reistailee, voinet itse alustavasti tehdä Minimental-testin (löytyy guuglettamalla), jolloin saat karkean kuvan korkeammista aivotoiminnoistasi. Jos syytä huoleen, soittele Valtakunnallinen neuvontapalveluun: puh. 0800-1-36912.
Melisa, niin ne kadonneet lampaat ilmaantuvat. Eivät malta poiskaan olla. Onkohan riippuvuus parantumaton sairaus sekin.
Juhlavalmistelusi, shampanja ja kesäolosi tuovat jotenkin mieleen, en tiedä miksi, Fitzgeraldin kiehtovan Gatsbyn, Kultahatun ja 30-luvun ja menneen elämäntyylin haikean kepeän tunnelman.
Onnea synttärisankarille. Skål! Hienoa ilmaa on luvassa.
Haa, nyt keksin. Golfarit ja vinoruutuliivit olivat suurta huutoa kolmekymmentäluvun herraskaisille kartanonomistajille. Mielikuvan herätti minigolf, jota harrastaessaan herrasmies ei hikoile, vaikka helleraja rikkoutuisi. Skål uudemman kerran.
Miten Turussa meni?
|
|
|
sirkos
Ei kirjautunut
|
Sireenien aikaan valkeaan...
Viime yönä myrskyn jälkituhona pihassamme kaatui lähes viisikymppinen sireeni, jossa oli neljä tukin vahvuista runkoa. Levisi kuin kukan nuppu. Kompassi, sanoi naapurin pikku-ukko- Puun latvuksissa oli juuri auenneita sireenin kukkia noin miljoona.
Istuin kannonnokkaan. Melkein itketti. Niin, ja arvaatte varmaan mitä muuta. Tupakkia teki mieli niin saakelisti. Olin tukehtua mielitekoon. Esimerkki siitä, että varmaan loppuiän tulee eteen tupakkaherkkiä tilanteita, joita ei ole aiemmin kohdannut.
En tietenkään polttanut, enhän minä tupakoi.
Koko päivä meni, kun pussitettiin kukkia, haketettiin oksia ja sahattiin sireeninrunkoja.
Illalla ajettiin kaatopaikalle hyväntuoksuinen lasti. Säkkikaupalla sireeninkukkia.
|
|
|
sirkos
Ei kirjautunut
|
Itseaiheutettu sairaus - kiusallinen sanapari
Saako aloittaa reteesti? Sovitaan että saa.
Aiheesta itseaiheutettu sairaus tai elintapasairaus tuskin voi kirjoittaa niin, etteikö joku ymmärrä tai tulkitse väärin. Olisi parempi olla kirjoittamatta, mutta vaikea on vaietakaan, etenkin kun piirongissa on keuhkoahtaumapotilaan paperit ja piippumies oli saada keuhkosyöpädiagnoosin.
Tämänkertainen postaus ei noudata hyväksi havaitsemaani kaavaa: 1 osa faktaa, 9 osaa loistavaa kusetusta. Päätin tehdä jutun, jossa oli pitkästä aikaa ihan ajatusta, eikä vain kärkeviä, vanhuuden höperöitä mielipiteitäni tai silkkaapelkkää surinaa.
Suurin osa teistä ei halua tietää lainkaan koko asiasta, mutta hui hai minä siitä. Ainakin ne, joille tupakoinnin lopettaminen merkitsee vain huuliryppyjen välttelyä voivat suosiolla siirtyä saman tien seuraavaan poteroon. Samoin ne, joilla on horjumaton vakaumus siitä, että "olen kuolematon ja ikävät jutut ei koske mua", ja että Sirkosin potero on kaiken hyvän meiningin hautuumaa, klikatkaa kiireen vilkkaa selaimen back-nappulaa.
Mutta älkää sitten yllättykö, jos niskaan kaatuu löylykauhallinen kuraa. Yli 25-vuotiaista tupakoivista naisista noin puolella keuhkojen toimintakokeen tulos on poikkeava ja löydökset viittaavat keuhkoahtaumatautiin. Tupakka tappaa vuosittain n. 5000 suomalaista, keuhkoahtauma n. 1000 nykyistä tai entistä tupakoitsijaa.
Jos pelästyit ja uskot nyt sata varmasti jo saaneesi IA-tautitartunnan, jatka lukemista, go ahead.
Itseaiheutettu sairaus kyylää joka nurkan takana
Narkkari, nikotinisti, juoppo ja syöppö siinä pääpirut, joihin terveydenhuollon ammattilaiset tai ainakin terveysfundamentalistit suhtautuvat kuin kapiseen koiraan. Samaan riviin pitäisi komentaa myös urheilijat ja muut rasitusvammojaan valittelevat, fyysillistä eksersiisiä palvovat himokuntoilijat. No pain, no gain!
Lähes kaikkien sairauksien taustalla voi kyteä sana itseaiheutettu. Keuhkosairaudet, maksan poksahdukset, haimatuehdukset, hammaskaries, laskimotukokset, diabetes, sydänsairaudet, synnytykset, syömishäiriöt, sukupuolitaudit ja kolaritapaturmat. Kun luetteloon lisätään vielä syy-seuraushömppää: auringonpalvonta ja ihosyöpä, korkkarit ja vaivaisenluut, avioero ja vakava masennus, suklaa ja finnit, kesähepenet ja kevätflunssa, perheriidat ja mustat silmät, kylmä kivi ja rakkotulehdus sekä peräpukamat, mikä jää ulkopuolelle. Ei mikään.
Vaarallinen termi?
Varmaan monien eettinen koodisto kertoo, että tässä asiassa jos missä liikutaan sameissa vesissä. Mihin raja itse aiheutetusta vedetään, ja kuka rajan määrittää? Entä syy-seuraus -yhteydet, miten todistetaan se, että sairaus X johtuu varmasti asiasta Y? Mikä on kenellekin kadunmiehelle liikaa, tarpeeksi tai vähän? Miten pitkälle omavastuuta voidaan venyttää? Voidaanko hoito mahdollisesti evätä kokonaan, jos ei ole varaa maksaa?
Sitä paitsi ihminen on osiensa summa. Perintötekijät, ympäristön vaikutus, koulutustaso ja yleinen älykkyys säätelevät myös terveyttämme.
Itse aiheutettua tai ei vauras yhteiskunta, joka ei huolehdi sairaistaan, on antihumaani. Kuka sellaisessa haluaisi elää. Eri asia on, kysytäänkö sitä meiltä.
Toisenlaisiakin äänenpainoja kuuluu: se maksaa, joka töppäilee
Esko Aho räväytti aikoinaan vaatimalla, että elintasorenttujen on maksettava itse omat sairaskulunsa. "Jos ihmiselle maistuvat lenkkeilyn sijasta vain tupakka, viina ja rasva, ei yhteiskunta voi kustantaa sairastelua." Aholla on koko joukko seuraajia.
Käsitteestä itseaiheutettu sairaus on tullut leimakirves ekonomistien ja terveysfundamentalistien käsiin. Valioyksilöt käyttävät julkisuudessa pöyristyttävän kovasanaisia puheenvuoroja, joiden perusteella kaikki ns. itseaiheutetut sairaudet pitäisi jättää hoitamatta julkisin varoin ja potilaat poistaa hoitojonoista.
Etenkin taloudellisen taantuman aikana sosiaalisen omatunnon suu tukitaan, ja vaatimus itseaiheutettujen sairauksien kustannusten osittaisesta tai kokonaan siirtämisestä potilaille itselleen kiihtyy. Päättäjät käyvät eettistä jaakobinpainia, mutta päätös on jo sinetöity. Oikeasti ei surra sitä, että tupakoiva kärsii ja kuolee nuorena, todellisuudessa se risoo, että kunta joutuu maksamaan keuhkosyövän hoidon ja menee konkurssiin.
Ehkä Ahonkin ehdotus otetaan uudelleen pöydälle.
Kuljetaanko homo economicus -ajattelumallissa kohti tilannetta, josta mielestäni karmea esimerkki oli Nalle Wahlroosin, tuon entisen taistolaisen, nykyisen kiihko- ja riistokapitalistin toteamus, että köyhyys on itse aiheutettua, joten köyhien tukemisesta tulisi luopua.
Voi olla, että vanhan maailman tärkeitäkin tukirakenteita kaatuu, mutta minusta hoito ei saa koskaan olla rahasta kiinni. Taloudelliset prioriteetit eivät saisi vakavissa tapauksissa kuten keuhkosyöpä tai pitkälle edennyt ahtauma missään tapauksessa määrittää, kuka hoidetaan, kuka ei. Vai onko niin, että meillä ei haluta käyttää rahaa terveydenhuoltoon? Suomessa kun terveydenhuoltoon käytettävien varojen osuus bruttokansantuotteesta on EU-maiden pienimpiä ja pysynyt vuosia lähes samana.
Etukäteen maksettu
Kiistämättömästi esimerkiksi tupakkasairauksien hoitaminen ei ole ilmaista. Monen mielestä yhteiskunnan ei tarvitse kantaa koko vastuuta mistään sairauksista, jotka voidaan laskea itse aiheutetuiksi.
Ei minunkaan mielestäni.
Siksi olen maksanut nurkumatta verojen lisäksi omavastuuni, yli 50% valmisteveron nautintoaineestani.
Ei näe mitään syytä, miksi rupeaisin raivona perkuloimaan ja sättimään, mutta en myöskään suostu olemaan nöyrästi sairauttani anteeksi pyytävä kiltti potilas, enkä häpeämään, enkä mene suosiolla narunjatkeeksi kaikessa hiljaisuudessa. Kaikkea vielä. Yhteiskunta on tähän asti jäänyt reilusti saamapuolelle. Tupakkasairauksien eliniänaikaiset hoitokustannukset ovat n. 250 miljoonaa euroa, tupakkaveroa kerätään n. 700 miljoonaa euroa vuosittain. Tupakoijat maksavat veroina kaikki hoitokustannuksensa moninkertaisesti jo yhden vuoden aikana.
Kohta ei tarvitse hoitaa ketään
Alan tosissani huolestua vasta, kun naitetaan sanat itse aiheutettu, priorisointi ja yksityistäminen.
Kun sairauksia asetetaan tärkeysjärjestykseen, siitä seuraa aina eettisiä ongelmia, etenkin kun priorisointikeskustelussa on vallalla panos-tuotos -suhde eli taloudellisen hyödyn maksimoiminen, ei yhteisön arvot. Työssäkäyvät saavat parhaimman hoidon, muille jää vain jämät.
Koska tupakkasairauksista kärsivät joutuvat hoitojonojen loppuun tai heitetään vähitellen kokonaan julkisrahoitteisen terveydenhuollon ulkopuolelle, voi olla vain ajan kysymys.
Sitä ennen yhteiskunta ehtii ehkä nyhtäistä IA-sairaalta maat ja mannut kuten terveyskeskuksen vuodeosastolla märissä vaipoissa makaavilta vanhuksilta. Palkasta ulosmitataan sairaalakustannukset, pankkitili tyhjennetään ja oma asunto päätyy pakkohuutokauppaan.
Tämän voisi vielä hyvää hoitoa vastaan niellä lähes nurkumatta. Mutta entäs sitten, jos töitä ei ole, kun rahat loppuvat tai niitä ei ole ollutkaan? Tyhjätaskulle jää kouraan vain musta-pekka.
Pahimmassa visiossa tupakoivat ja muut itse sairautensa aiheuttaneet heitetään hoitotakuun ja lopuksi hoidon ulkopuolelle kaikilta sektoreilta, myös yksityiseltä.
Aika käytännöllistä, kohta ei tarvitse hoitaa ketään. Amen to that.
Säästyneillä rahoilla voitaisiin aloittaa taas uusi rauhanturvaoperaatio Afganistanissa tai rakentaa joka niemen nokkaan ja notkelmaan yhteiskunnan varoilla uusia jäähalleja ja hiihtoputkia
Mitä mainittavaa sinä tahtoisit lisätä tähän?
Esimerkiksi: Huh, huh, on se onni, että minä en enää polta.
Hyvää yötä ja kaunista sunnuntaipäivää.
Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys20/06/2010 03:10:20
|
|
|
Mirja
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/uploads/Diary/Avatars/1269545151738_1373.jpg)
Rekisteröityi: 20/03/2010 20:47:26
Ei kirjautunut
|
Jiiihuuu....kiitos Sirkos!Kyllä mulla nyt on makusteltavaa.Ihan vaan äkkiä lukasin läpi,mutta näihin palaan oikein ajan kanssa,pyhäpäivän juhlahetki. Sinulle sinne hyvää vointia ja erinomaista sunnuntaita,raikasta ja leppoisaa
|
Elämä voi muuttua!
.ja muuttui kans 24.3.2010 klo 14.47!!
|
|
|
Melisa
Rekisteröityi: 04/04/2007 14:24:48
Ei kirjautunut
|
Sirkos is back ja latasi heti ihan täyslaidalta!
Onkohan tuohon hurjaan lukuun otettu mukaan ne sairaudet, jotka tulevat vähän kuin tupakoinnin siivellä. En tarkoita nyt katkokävelyä vaan niitä pieniä asioita, joita ihmisissä tapahtuu, kun verenkierto huononee. Kuulemma ihan selän välilevyjä myöten kroppa kärsii tästä heikentyneesta verenkierrosta, puhumattakaan hampaiden haurastumisesta. Kyllä se niin joka paikkaan ihmisessä vaikuttaa.
Olin naistenlekurilla, joka oli uusi tuttavuus (firma maksoi..). Kehuskelin totuttuun tyyliin savuttomuuttani, puolustelin sillä ylikilojani ja odotin kuitenkin kehuja, Pöh, tuli antikliimaksi, hän totesi, että keuhkosyöpä voi iskea vieläkin. Kiitti helekutisti. Kyllähän tuon tiesin, yhdelle työkaverille pukkas keuhkosyöpää 10 vuotta lopettamisen jälkeen. Arvelen tuon kyllä olevan harvinaista noin ylipäätään, vaan huu nous??? Mietin mielessäni, että jospas palaisin vanhalle lekurilleni, vaikka maksaisinkin sen itse
Parempaa sitten tänään. Kävin fysioterapeutillani, joka mittasi polveni taivutuskulman.. lähes 140 astetta. WAU! Luulin, ettei se edellisestä mittauksesta suurenisi, vaan niin oli käynyt. Enpä koskaan polvieni päällä enää istu, enkä kaikkea muutakaan voi tehdä, mitä ihka terveet polvilla, mutta luulisin ettei tarvitsekään. Muutenkaan kenenkään edessä polvillaan, no way!
Vaan sitten tämä avulias tätönen mittari kroppani sisällön; siis rasvaa, rasvaa ihan liikaa. No, olikos yllätys. Mutta sisäelinten ympärillä eipä olekaan sitä vaarallista rasvaa juuri normaalia enempi. Mistähän se kone senkin ties Lihaksiakin on aika mukavasti, mutta enempikin sais olla. No, joka tapauksessa laskettiin iän, pituuden ja näiden muiden seikkojen mukaan, että alle 1700 kalorin pitäisi olla kokonaisravinnon saanti jatkuvalla syötöllä. Hän näytti taulukoista, että tuo peruskulutus on se tärkein mittari. Aktiviteeteilla ja liikunnalla voi vaikuttaa aika vähän. Liikunnalla jotain 10 %:iin päivittäisestä kulutuksesta. Siis liikuntaa yms. Lihasten, verenkierron ja sydämen kunnon ylläpitoon, mutta ei laihdutuskeinoksi. Ainoastaan sen verran, että kun on lenkillä tai vesijuoksussa, ei ainakaan sinä hetkenä yleensä syö.
Laihdutus muuten meni ihan poskelleen, loputkin kaatui Turun miitingissä. Vaan siis oli hurjan hauskaa ja leppoisaa ja kaikin puolin, kuten ennenkin. Ajateltiin, että jospas helsinkiin saatai syksyllä miitinkin, oliskos kannatusta noin äkkiä sanottuna. Kuka pääsis tulemaan?
Ensimmäinen lomapäivä melkein puolessa.
|
Reilun 40 vuoden savutuksen jälkeen viimeinen tupakka 18.8.2005. Ei koskaan enää henkostakaan.
|
|
|
Heluna1970
Rekisteröityi: 19/02/2010 13:50:51
Ei kirjautunut
|
HUH, HUH, ONNEKSI EN ENÄÄ POLTA!! Sirkos puhut asiaa etkä jonniinjoutavaa lööperiä
Kävin leukapolilla tänään ja sen jälkeen jouduin oottaan reilun tunnin bussia ja kävi niin kuin sullekkin Sirkos: että arvaat mikä tuli mieleen?? Ja kuitenkaan ei silloin ollut sinänsä tupakantuska mut se TAPA
Ennenkuin odotettiin/ tapettiin aikaa niin sätkä kärys.
-Mun tupakoivalla ystävällä yli 50v. on keuhkoahtauma, mut nyt hän KIELTÄÄ sen olevankaan koska kuulemma kun ei ahdista niin ei sitä ole Ja oli luopunut lääkkeistä itse Olin sanaton...
-Omista keuhkoistani en tiedä...14.2.2010 lopetin ja mitään liman irtoamista ei ole ollut. Täällä sivulla asiantuntijaryhmä vastasi et keuhkot puhdistuu vaikka limaa ei irtois.
-Hyvää Jatkoa Sirkos -
|
|
|
Vesa
Rekisteröityi: 21/08/2009 11:31:37
Ei kirjautunut
|
Mainio haarukkapala Sirkos, jälleen kerran! Aiheessa on paljonkin ryppyotsaisuutta, ei kirjoituksessa. Monet kerrat tässä poterossa olen saanut nautittavasti olla pikkuisen vastarannan kiiskenä, mutta nyt ilo löytyy samaa mieltä olemisesta.
Ilahduttavaa havaita, että olet tosiaankin savuttomuuden löytänyt! Tuo kuvaamasi hetki kaatuneen sireenin kannonnokassa on minusta juuri niin tyypillinen episodi kuin olla voi niistä tilanteista, jotka on kohdattava uudella tavalla. Mutta oman kokemukseni mukaan sen oppii kerralla! Mm. keväällä olin saanut telakoidun veneeni kunnostuspuuhissa yhden työläähkön kunnostusvaiheen tehdyksi, ja ennen seuraavan vaiheen aloittamista olin hetken ihmeissäni, mitä tekisin, kun nyt en vedäkään neuvovia henkosia. Tilanne jäi hyvin mieleen, mutta ei toistunut sittemmin!
Hauska kuulla, että myös piippumiehellä on kaikki hyvin! Toivottavasti hänkin kokemuksen myötä oppi opettelemaan uutta elämää sen sijaan, että olisi langennut vanhanaikaisesti helpotuksen savuille.
Mukavaa ja raikasta kesää kaikille!
|
Lopetus 14.8.2009 klo 22.00
|
|
|
paulari
Rekisteröityi: 09/01/2010 23:47:09
Ei kirjautunut
|
-
Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys31/10/2010 14:45:50
|
"Vastatuuli tekee vahvaksi"
|
|
|
Melisa
Rekisteröityi: 04/04/2007 14:24:48
Ei kirjautunut
|
Sullapas onkin Paulari hyvät geenit, toden totta. Minulla ei ole, isä kuoli n. 70 vuotiaana keuhkosyöpään, joka oli taatusti itseaiheutettu, äiti hiukka yli 70 vuotiaana leukemiaan, joka ei ollut itseaiheutettu. Molempia tietty hoidettiin. Itse ajattelin, että jos keuhkoni nyt säästyy sillä, että lopetan tupakoinnin, olen tosi iloinen. Leukemiasta on vaikeampi sanoa. Tässä elämässä on moni asia onnen kauppaakin ja sattuman satoa. Elät terveellisesti ja kieltäydyt monesta, ja sitten tapahtuu jotain, johon et ole voinut vaikuttaa ollenkaan. Tulee tauteja tai vaivoja, joita ei ole kenelläkään suvussa. Kyllä ne tupakkiverot ovat varmaan menneet hiihtoputkeen, jotta ihmiset saavat hiihtää kesällä, tai jäähalliin, että ihmiset voivat luistella kesällä taikka lämmitettyihin nurmikoihin pallokentillä, että ihmiset voivat pelata palloa nurmella talvellakin. Kun ei ole erillistä hiihtoveroa kerätty putkea varten. Ei ne verorahat ole kovinkaan hyvin korvamerkittyjä, vaikka joskus niin toivoisi. Mutta eniten kait ihmisen saa "veronpalautusta" kun ei polta ollenkaan tai lopettaa niinkuin me. Itselläni on jälkijättöisesti lähes 8.000 euroa verorahoja jossain, siis säästyneita tupakkarahoja.
Huonostihan meidän kävisi, jos jokainen kävisi omiaan peräämään, eipä riittäisi rahat mihkään. Vanheneminen taitaa olla nyt yksi suurimmista synneistä, ja vanhojen hoitaminen. Se tulevaisuus kyllä pelottaa. Siksikin on hyvä, että teemme kaikkemme, jotta sailyisimme mahdollisimman kauan terveinä ja meillä olisi jonkinlainen itsemääräämisoikeus. Olisi komiaa kuolla sitten saappaat jalassa vanhana tervaskantona, joko kotona tai vain kahden päivän terveyskeskushoidon jälkeen. Siihen asti pysytellä skarppina ja hoitaa omat juttunsa.
|
Reilun 40 vuoden savutuksen jälkeen viimeinen tupakka 18.8.2005. Ei koskaan enää henkostakaan.
|
|
|
sirkos
Ei kirjautunut
|
Mielenkiintoisia kommentteja. En halua kuitata niitä parilla sanalla, joten palaan asiaan huomenna.
MIksi?
Vaikka kasteinen kävely aamuneljältä päivän sarastaessa kuullellen kehrääjälintuu ja pikkulintujen epävireistä poikaskonserttia on aika mielenkiintoinen kokemus, huvi käy pitkäveteiseksi jo viikossa. Tilasin siis lääkärin. Yksityisen. Oma terveyskeskus on lomautettu kuukaudeksi.
Ultraäänitutkimuksessa todettiin olkapäässä huomattavaa nestelisää, fluktuoivaan turvotusta ts. vettä.
Kortisonipistos, 80 euroa olkaa hyvä, voitte maksaa kassalle, hyvää kesänjatkoa.
Kiitos samoin.
|
|
|
Mirkku
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/uploads/Diary/Avatars/1286133241944_kuva5.jpg)
Rekisteröityi: 03/01/2009 14:49:44
Ei kirjautunut
|
Terkut täältä ylhäältä, Norjan vuonoilta ja tällä hetkellä Utsjoelta, kun piti hieman sivilisaatiota kurkata.
Niin se on Sirkos, että mulla alkaa muisti pätkiä, MMSE on nippa nappa 10 eli korkeampia aivotoimintoja ei ole havaittavissa, vaan ajatukset on enempi matalalentoo. Mutta eikös se ollut joku tutkimus, missä todettiin tupakoinnin aiheuttavan älykkyysosamäärän ja muistitoimintojen laskua. Varmaan ne tyhjyyttään huutavat nikotiini reseptorit aivoissa imevät kaiken tiedon murusenkin. Huom, se sinun valtakunnallinen neuvontapalvelun numero olikin Korvatunturille Joulupukinpajaan, ei hätää jätin lahja toiveeni jo valmiiksi.
Vaan oli hauska juttu tuo IA oireyhtymät. Listaan lisäisin terveysfanaatikkojen mielenterveysongelmat, se nääs rassaa hermoja kun kaikessa pyrkii olemaan kaidalla tiellä ja välttämään elämän nautinnot. Sekin on tiedossa, että takuupaperia pitkästä ja terveestä elosta EI saa, vaikka kuinka pyrkisi elämään terveesti. Eli kohtuus kaikessa ja nautitaan juhannusherkuista.
Paulari, pitäiskö tehdä lakialoite, että jokaisesta ostetusta tupakka-askista saisi leiman korttiin ja kun leimoja on riittävästi olis yhden hoitopäivän bonukset lunastettu? Meille voisi jälkikäteen laskea (nyt kun ei enää osteta tupakkaa) jonkun indeksin kautta paljonko ollaan saamapuolella. Tuo perintöjuttukin olisi hyvä ottaa huomioon. Veroilmoituksessa pitäisikin olla kohdat, johon voisi rastittaa mihin haluaa verorahansa käytettävän, vanhuksiin vai mäkihyppytorniin.
Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys22/06/2010 21:02:07
|
Vapautunut nikotiinin orjuudesta 1.1.09 alkaen, yli 40 savuisen vuoden jälkeen. 3 HEPpiä jo saavutettu.
|
|
|
Tuulevi
Rekisteröityi: 01/05/2007 20:07:07
Ei kirjautunut
|
Terveisiä pohjoisille vesille!
|
|
|
Mirkku
![[Avatar]](http://www.stumppi.fi/uploads/Diary/Avatars/1286133241944_kuva5.jpg)
Rekisteröityi: 03/01/2009 14:49:44
Ei kirjautunut
|
Tuulevi wrote:  Terveisiä pohjoisille vesille!
Kerrotaan, täällähän niitä piisaa ja maisemat on ihanat. Huomenna Tenolle kalastamaan, jos tuulet asettuvat. Ilmat vaihtelee aurinkoisesta hetkessä alkavaan vesisateeseen ja päinvastoin. Täällä nyt oleva yötön yö on hauska kokemus.
|
Vapautunut nikotiinin orjuudesta 1.1.09 alkaen, yli 40 savuisen vuoden jälkeen. 3 HEPpiä jo saavutettu.
|
|
|
paulari
Rekisteröityi: 09/01/2010 23:47:09
Ei kirjautunut
|
Hienoja ehdotuksia Mirkku. Oishan se mahtavaa vanhainkodissa heilutella lippua joka oikeuttaa vaipan vaihtoon useammin kuin kerran päivässä eikä tarvitsisi potilasjonoissa roikkua hännillä jos sattuisi sairastumaan. Vaan niinhän se on ettei niitä rahoja saa säästöön, ne menee mihin milloinkin, mutta toivoisi, että niitä käytettäisiin tärkeisiin kohteisiin joista olisi apua tavallisille ihmisille, nuorille ja vanhoille. Tuosta vanhusten hoidosta joka on välillä aivan ala-arvoista on puhuttu vuosikausia, mutta mainittavaa parannusta ei tapahdu, samaten, kun esim. mielenterveyspotilaat jätetään oman onnensa nojaan, resepti käteen ja koita pärjätä. Koko ajan vähennetään hoitopaikkoja ja vakavasti sairaat laitetaan avohoitoon mikä on huono ratkaisu eikä varmasti johda hyvään lopputulokseen. Kaikenlaisia ikäviä asioita on jo tapahtunut, mutta mitä pitää tapahtua, että asioihin tulisi parannuksia. Ja ne ihmiset joiden pitäisi hoitaa meidän asioita, koko ajan saa kuulla vain jostain vaalirahasotkuista ja tekstiviestijupakoista. En ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut politiikasta, mutta viimeistään näiden sotkujen vuoksi se vähäinenkin kiinnostus on loppunut. Ihmetellä täytyy milloin heillä on aikaa paneutua ihan oikeisiin asioihin, kun koko ajan on joku skandaali ilmassa.
Parempia aikoja odotellessa, Hyvää yötä kaikille.
|
"Vastatuuli tekee vahvaksi"
|
|
|
sirkos
Ei kirjautunut
|
Oikein kipeänä olemista ei kestä kukaan. Parempi olisi päästää oma surkeutensa oikein kunnolla ulos. Mutta kun ei jaksa. Tämänkertainen yksiulotteinen postaus onkin vailla sen kummempaa ydintä, kun ei ole enää edes synkkiä syövereitä, joissa reteesti pyöriskellä. Onpahan vain jonkinlainen reunamerkintä elon kiemuraiselta kinttupolulta.
Ja kuten tavaksi on tullut, juttuun sopii kuin nakutettu vanhan kansan viisaus: Itsestään paha pappi taas saarnaa.
Melisa
Melisa, kyllä luvussa 5000 täytyy olla kaikki sairaudet, joiden arvellaan johtuvan tupakasta. Mutta miten voidaan olla varmoja, että kyseessä on tupakan aiheuttama sairaus, on minulle epäselvää. Kuinkahan usein esimerkiksi johonkin syöpälajiin, leukemiaan, sydäninfarktiin tai keuhkokuumeeseen kuolleen tupakoijan kuolinsyyksi aiheetta tilastoidaan tupakkasairaus? Ettei vain taustalla olisi jonkinlainen automatiikka. Sairastuu tupakoitsija mihin tautiin tahansa, aina syy on tupakan.
Keuhkosyöpään kuolee vuosittain n. 2000 ihmistä ja keuhkoahtaumaan arviolta 1000, joskaan luku ei sisällä taudin seurauksena keuhkokuume- ja valtimotautikuolemia.
Molemmat voivat tosiaan ilmaantua vuosia tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Riski pienenee jo viiden vuoden jälkeen, mutta savuttomien kanssa samalle viivalle päästään parinkymmenen vuoden kuluttua. Siis vasta noin yhdeksänkymppisenä voisin huokaista helpotuksesta. Voi, voi. Ei pidä olla ennakkoluuloinen ja torpata ihmeen mahdollisuutta, mutta arvelisin kuitenkin, että siinä vaiheessa olen jo vuosia tuijotellut multaisia joriinin juuria.
Mitä näitä jonnin joutavia pohtimaan. Joka tapauksessa tupakoisijalla on suuri riski saada mitä moninaisempia sairauksia. Minulle on yks hailee, onko kuolinsyyni haimasyöpä vai tupakkasairaus. Oma henkilökohtainen aikani hupenee kiivasta tahtia. Arkussa on turha miettiä kuolinsyytä ja myöhäistä kartuttaa kokemuksia, joten juuri tällä hetkellä alan elvyttää intohimon kokemusta lusikoimalla kitaani runsain mitoin Carte D'Or Crema di Mascarponea ja vadelmasorbettia. Saas nähdä miten vetävät vertaa Lidlin tuotteille. Eilen vetäisin litran saksanpähkinäjäätelöä. Että elämä oli ihanaa huikaisevasta rasvaprosentista, sisäelinrasvasta ja olkapääbursiitista huolimatta. Vielä yksi laatikko Lidlin Mantelisuklaapuikkoja, niin naista viedään pillit vinkuen ambulanssilla keskussairaalaan posahtanutta rasvamaksaa paikkailemaan.
En ole näköjään päässyt tupakasta vieroittautumisessa puusta pitkälle, kun nikkistä täytyy näin kovilla mömmöillä edelleen lääkitä.
Vannon ja vakuutan, että huominen zakuskani on sitruunaviipale mehulasin reunalla ilman sokerireunusta.
Paulari
Paulari väittää. ettei ole kiinnostunut politiikasta, mutta heittää ihan oikeaa asialäppää ja antaa tulla solkenaan kovaa poliittista faktaa ja ja yhteiskunnallisia kannanottoja, En voisi olla enempää samaa mieltä kanssasi. Vihjasit, että kaikenlaisia ikäviä asioita on jo tapahtunut. Voisin ottaa yhden esimerkiksi. Vaikka mielenterveyspotilaat on jätetty armotta heitteille, ei ongelma räjähdä käsiin, koska itsemurhat ovat tehokkaasti lyhentäneet jonoja ja hoitaneet potilaat pois kaduilta maleksimasta. Niin se käy.
Minun perikuntani, tahtoo sanoa yksi vanhapoika, ei kyllä ottaisi vastaan tupakkaveronpalautusta. Verirahaa, se sanoisi, niin paljon se väittää kärsineensä mutsinsa tupakoinnista. Se on hölmö. Siinäkin mielessä, että uhkaa aikanaan testamentata omaisuutensa löytökissojen hoitolalle. Ja varmaan sen tekeekin, on se niin kissahullu yksilö. Pirunko sille mahtaa. Paras pistää heti ranttaliksi, etteivät kaikki sukanvarteen kertyneet pennoset mene orpokissojen viiksien välistä parempiin suihin.
Meistä tulisi, Paulari, hyvä politrukki- ja kansankiihottajaparivaljakko. Otettaisiin messiin Massi ja Mirkku, johan jäisi timosoinit toiseksi.
Mistäs me kiihkoiltais?
Hallitusneuvos Ismo Tuominen on tehnyt keväällä eduskunnassa lakialoitteen, jonka mukaan tupakin myynti sallittaisiin vain apteekissa tai Alkossa. Samalla tupakoitsijat rekisteröitäisiin eli tupakka kortille, osto luvanvaraiseksi ja Kela-etuudet pois tupakoitsijoiden lääkkeistä.
Mitä muuta tämä ent. tupakkimies Kataisen hallitus vielä mustan listan lisäksi keksiikään? Keltainen tähti jokaiselle tupakoijalle vasempaan hihaan. Kohta meillä on 3 miljoonaa hihamerkittyä, rekisteröityä syöpäläistä: nikotinistit, alkkikset, narkkarit ja syöpöt.
Mitä sanotte: kiihkoiltaisiinko Tuomisen esityksen puolesta vai vastaan?
Ihan vakavasti puhuen Paulari, toit hienosti esiin tärkeitä ja mietityttäviä asioita.
Vesa
Kiitos Vesa, sinunlaisesi tukevaa selkänojaa tarjoava vastarannan kiiski on aina tervetulleita tähän poteroon. Täytyyhän hevonen, joka luimii ja potkii holtittomasti pilttuun seiniä, panna edes joskus aisoihin. Mulla on löyhä turpavärkki ja jonkin sortin pakko saada nokittaa, ja kun paljon riehuu, sattuu hutejakin mukaan.
Sinulla uskoakseni menee edelleen hyvin, ja vietät - hurraa - kohtapuoliin vuosipäivää. Pitkälle olet päässyt vielä senkin jälkeen, kun saavutit sen puolen vuoden etapin, jonka jossakin vaiheessa koit itselleni näytön paikaksi. Olet varmaan ylpeä itsestäsi ja syystä.
Vietän samoihin aikoihin puolivuotissynttäreitä. Jospa se olisi minullekin se päivä, josta edetään aina hep-huutoon asti.
Me tupakoitsijat olemme itsepetoksen mestareita. Piippumies tosiaan lankesi puolentoista kuukauden savuttomuuden jälkeen siihen yhden pesällisen ansaan. Jatkon arvaat. Surullinen tapaus. Tällä kertaa en tyydy olemaan sopuisa aviovaimo. Rätkötän, suostuttelen, maanittelen, räyhään ja taivuttelen. Tulos on aika hyvä. Sopimus puoli piipullista kerran päivässä on pitänyt. Tästä on hyvä jatkaa...
Mirkku
Mirkku, mitäs pukilta toivoit?
Juttusi ovat aivan hulvattomia. Tempaiset suit sait sukkelaan niin asiasta kuin asian vierestä nokkelan pikku tarinan. Mistä ihmeestä sulle tulee mieleen nämä luovat ideat leimoista, bonuksista ja rasteista ruutuun. Minkä Arto Paasilinnan maamme onkaan menettänyt kansanterveystyölle. Yhteisö on varmaan samaa mieltä kanssani siitä, että tulee olemaan mieleenpainuva kokemus, kun vääräleukainen savolaisemme kuvailee kamppailuaan pari kymmenkiloisen Tenon-lohen, mäkäräisten ja hyttysten kanssa.
Yötön yö on kokematta. Avis kyllä on vannoutunut lapinkävijä noin neljänkymmenen vuoden takaa. Minä en. Saan muhkeita paukamia mäkäräisten puremista, joten tämä tytteli jätti Lapin väliin ja seikkaili koko ikänsä yksinään maailman metropoleissa. Hauskaa oli.
Hyvää jatkoa reissullenne Mirkku, ellette jo ole palanneet kotiin juhannusta viettämään. Siinä tapauksessa hauskaa juhannusta.
Heluna1970
Heluna, miten leukasi jaksaa? Joko operaatiosta toipuminen on loppusuoralla?.
"Omista keuhkoistani en tiedä" sanot, "14.2.2010 lopetin ja mitään liman irtoamista ei ole ollut."
Minä lopetin 8.2.2010 eikä lima ole suostunut vieläkään irtoamaan. Kyllä keuhkot silti puhdistuvat hitaasti mutta varmasti. Monet nieleskelevät ylösnousevan rähmän huomaamattaan. Pyörtävät liman kurkunpään kohdalla alas, samassa kohdassa missä savu käännettiin ylös, ellei vetänyt keuhkojen pohjaan asti.
Kuriositeettina voisin kertoa, että mieheni on polttanut noin 40 vuotta etupäässä piippua, joskus savukkeita ja paljon. mutta kuvauksissa ja tähystyksissä keuhkot olivat täysin puhtaat ja kirkkaat pientä sentin kokoista varjostumaa lukuun ottamatta.
Tunnethan sanonnan: ihminen on terve niin kauan, kunnes menee tutkimuksiin. Jos sinulla ei ole hälyttäviä oireita, turha lienee vielä mennä tohtorin pakeille. Kun olet puoli vuotta ollut tupakatta, voisit ehkä pyytää lähetteen (mielenkiinnon) vuoksi spiroon. Mutta nyt ei kannata suuremmin huolestua, ellet ole kokenut lyhyen ajan sisällä monia sarjoja rajuja tupakkayskäjaksoja vihreine limaklöntteineen ja aamuöisine heräämisineen.
Ystäväsi on tyhmä. Oireisiin tottuu, niin että niitä ei huomaa. Ei mullakaan arkiaskareissa hengenahdistuskohtauksia ole, vaikka olen varma ahtaumatapaus. Lääkkeet eivät paranna, mutta hidastavat taudin etenemistä ja helpottavat oloa. Taudin pysäyttää ainoastaan tupakanpolton opettaminen.
Mirja
Pikaista paranemista. Uskon, että kaikki kääntyy hyvin päin.
Hauskaa ja viihtyisää juhannusta teille kaikille.
Kääntäkää kytkin henkiseen virransäästötilaan, höntsäilkää ja viihtykää gaaloissanne.
Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys25/06/2010 22:18:46
|
|
|
|