« Takaisin kotisivulle

Stumppi - keskustelu

50 vuotta - kannattaako enää lopettaa? XML

Kirjoittaja Viesti

Mirja

[Avatar]

Rekisteröityi:
20/03/2010 20:47:26

Ei kirjautunut

Heipä hei Sirkos ystäväin ja kaikki toisetkin
On tullut luvattua ja luvattua paluuta foorumille ja ikävä tänne onkin,mutta nyt on ollut kyllä tosi rankka syksy.Omat sairastamiset haitanneet tahtia ja nyt surullista,mutta totta,äiti on ollut voipunut Katsotaan nyt miten etenee
Kehtaan tunnustaa senkin,että niksapurkkaa jauhan edelleen.Välillä olin jo ilman ,mutta kyllä nikkispiru nosti kiperästi päätään kun vaikeudet alkoivat kasaantumaan Ja niinpä kerran lähdin täältä mökiltä ajamaan kylille tarkoituksena ostaa tupakkaa Viime hetkellä kaupassa vaihdoin tupakan purkkaan...huh!En ole sittemmin soimannut itseäni purkasta kun niin läheltä liippas Nyt kyllä jo alkaa maistumaan puulta taas purkkakin joten eiköhän se tästä.Olenpa vaan iloinen etten sittenkään aloittanut uudelleen polttamaan
Toivun hitaasti,mutta toivottavasti varmasti ja pöllähdän jonain päivänä koko rahan edestä palstalle.Hervoton kasa terkkuja ja tsemppejä kaikille ja hei,ei sytytetä sitä yhtäkään

Hyvät voinnit ja syksynjatkot jokaiselle

Elämä voi muuttua!

.ja muuttui kans 24.3.2010 klo 14.47!!

Heluna1970

Rekisteröityi:
19/02/2010 13:50:51

Ei kirjautunut

Huhhuh ja hui Mirja Onneks et sortunut, mut tiedän et ajatus kylmii... Jossain jo kerroinkin: viimeks kun otin miestä väkevämpää niin oli mullakin sortuminen lähellä ja 9 kk. takana kohta Ja minäkin olin ilman korv aavia ja otin sit niitä ja nyt meinaan olla TAAS ilman ....

sirkos

Rekisteröityi:
14/02/2010 20:53:11

Ei kirjautunut

Mirja, ei ole totta!
Tosi kiva kuulla kuulumisia. Hienoa, että olet vaikeuksista huolimatta edelleenkin pysynyt nollalinjalla.
Huonoja uutisia ei kukaan välittäisi kuulla, mutta usko, että asioilla on taipumus järjestyä. Aallonpohjasta on vain yksi tie - ylös.
Älä ole moksiskaan nikotiinipurkasta. Hyvin tiedät, että siinä ei ole niin kuin tupakansavussa arseenia, syanidia, asetonia, metanolia, häkää, kadmiumia, lyijyä, elohopeaa eikä monia muita mausteita, joita et taatusti heittäisi makaronilaatikkoosi. Pääasia, että pystyt sinnittelemään pahimman yli. Väkevä verenkierto on taudillesi hyvää lääkettä, joten napsi niksapurkkaa mieluimmin kuin vedät keuhkot syvimpiä sopukoita myöden täyteen sakeaa savua.

The point of no return
En tietenkään halua paukutella henkseleitä, kunhan lyön faktat tiskiin. En polta, ei tee mieli savukkeita, terveys ei ole parantunut, mutta ei pahasti huonontunutkaan, Olen kiitollinen siitä hetkellisestä päähän pälkähdyksestä, joka johti tähän tilanteeseen. Olen toivottavasti jo ohittanut sen kriittisen pisteen, point of no returnin, jonka jälkeen ei enää ole paluuta entiseen.

Kuuskytlukulaisena emansipaationaisena en ole kovin alistuvaa tyyppiä. En katso ylpeyden aiheeksi orjamoraalia, jossa punaisia valoja ei ylitetä yölläkään, vaikka autoja ei olisi mailla halmeilla. En kokenut olevani pahasti tupakankaan orja. En hävennyt tupakoimista, en hajuja, polttelin missä sattui. En toki tupakoimattoman nokan alla. En orjuuttanut itseäni parveketupakoinnilla, vaan kessuttelin reilusti lämpimissä sisätiloissa. Mitä sitä itseään rankaisemaan. Joten vapauden huumasta en pääse nyt nauttimaan. Ellei lukuun lasketa sitä, että rappeutuneen muistinsa kanssa pelaavan on helpompi tarkistaa, onko mukana kolme - rahapussi, autonavaimet, kännykkä - kuin viisi esinettä.

Sen myönnän, että asiaa, joka on kuulunut osana elämääni hyvässä ja pahassa kymmeniä vuosia, on turha yrittää pyyhkiä pois. Helpommalla pääsen, kun hyväksyn tilanteen menneenä, osana omaa tyhmyyden historiaa.
Tyhmyyden ylistyksen rap-riimejä heitellessäni harmittaa vain, että joku tahkosi ziljoonia meikun hölmöydellä..
Kun vielä oppisi hyväksymään sen, että maailma ei pyöri omien makkaroiden ympäriltä. Olen edelleen aseeton suklaalevyn edessä.

Sturm und Drang - ohi on?
Itsekin olen hiljentänyt vauhtia täällä Stumpissa. Juttuni ovat laimentuneet siitä kiihkon ja palon kaudesta, kun peukaloruuvia kiristettiin äärimmilleen. Nyt postaukset ovat lähinnä hissimusiikkia, jonka kiinnostavuus ei kasva, vaikka potikat käännettäisiin kaakkoon.

Olen huomannut ajautuneeni nurkkaan. Haluttomuus purkaa tuntojani kumpuaa osittain tietysti tuntojen puutteesta ja aihepiiristä, joka ei enää ole niin päivänpolttava, osittain jonkin sortin kielellisestä tyhjentymisestä, joka näkyy siinä, että tupakanlopettamiseen, tupakkaan ja tsemppaamiseen liittyvä sanavarastoni on hiutumassa loppuun. Ennen kaikkea olen kuin naapurin kolli, jolla on mielipiteitä, vaan ei substanssia. Teitä alkaa kypsyttää, jos jään tänne turhanpanttina luuhaamaan. En ole - pyydän anteeksi monilta aloittelijalta - hyvä tsemppari. Kaikki uudet viestit luen kyllä hyvinkin tarkkaan ja hengessä olen tarinoissanne mukana ja peukkuja pystyssä pitelemässä.
Nyt on pakko ainakin ladata akkuja, ja kirjoittaa vain, jos on asianjuurta. Ellei sitten tätienergia tarvitse taas purkautumiskanavaa,

Melisa, joskus on syytä synkistellä. Enemmistö tahtoo vaieta, hyssytellä ja kääriä seuraamukset pumpuliin. Kokemuksen käheällä ja vinkuvalla rintaäänellä voin todistaa, että tämä seuraamusten kanssa kamppailu on kovin raadollista leikkiä.

Toivottavasti Tukholman matkasi oli antoisa. Nuoruudessani "Stokkalla maksoi skrinnarit sata hunttii, mut kun mentiin Stokikseen, saatiin CCM:t viidellä kybällä."
Oletko muuten lukenut Kyllikki Villan teoksia, esimerkiksi Vanhan rouvan lokikirjaa? Ihana täti seilasi Portugaliin, Uruguayhyn, Havaijille, Japaniin ja Chileen ja reissasi ympäri Eurooppaa myös junaraiteita pitkin – seniorien interrail-lipulla.
Terkkuja Helunalle – älä anna periksi!

Onneksi on vielä yksi asia, joka stimuloi nautiskelijan nuppia - pelit, joten lähden hakemaan suklaan korviketta ja serotoniinipaukkua Benoît Sokalin Sinking Island -dekkari-seikkailupelistä.

Hyvää savutonta iltaa. Aamulla parempi päivä uusi. Mirja, odotamme pöllähdystäsi!

Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys20/10/2010 23:48:46

Heluna1970

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Terveppä terve Sirkos, en ole antanut periksi ja enkä anna 9 kk. meitsillä takana tänään ja Niksatabut "heitin huitsin Nevadaan" ( LOPPUIVAT ) muutama päivä sitten. En tuntenut olevani kokonaan VAPAA kun niitä söin.
Ja se minkä takia täällä palloillaan on hallinnassa, elikkä o.k.

Toivottavasti sulla menee hyvin.
Näkyillään.......

Melisa

Rekisteröityi:
04/04/2007 14:24:48

Ei kirjautunut

Välillä synkistellään toisten puolesta ja välillä omasta. Näinhän se menee. Omat keuhkoni ovat kunnossa, vaan muista osista en mene takuuseen. Eikä taida mennä lääkäritkään.

Vaan Tukholma selvittiin ihan kunnialla. Kävin jälleen kerran opastetulla kierroksella, koska en halunnut varsinaisesti ostella mitään sieltä ja monet paikat olen jo ennenkin nähnyt. Vaan nämä kierrokset ovat joka kerta erilaiset. Nyt tutustuttiin Millenium-trilogian osoitteisiin sekä käytiin mm. historiallisessa museossa Viikinki-näyttelyssä. Niin, ja sitten pieni oikaisu, joka kuultiin: viinkingeillä ei ollut oikeasti sarvia kypärissään. Se on pelkkä legenda, jonka ruotsalaiset panivat pystyyn pönkittääkseen jotenkin itseään. Ilmeisesti sen jälkeen kun olivat hävinneet joitakin sotia Venäjää vastaan. Oliskos ollut niin.. Suomihan siinä välikappaleena on ollut.

Vielä toinenkin reissu tuli tehtyä kotimaassa erääseen kunnollisen kokoiseen kaupunkiin pariksi päiväksi työn merkeissä. Yksi isohko iltatilaisuus oli ja hupsista vaan - vanharouva tanssi mm. valssia proteesipolvella. Hmmm... hyvin meni, vaikka itse sen sanonkin. Tosin oli vähän kinttu kipeänä sen jälkeen, joskin oli etukäteenkin turhan ponnekkaan Pilates-tunnin johdosta. Vielä nytkin iskias hermo jäytää mm. säären ulkosyrjää. Vaan, ohitse ne menevät tuollaiset tuskat, joskus kannattaa hiukka irroitella. Saas nähdä kuinka kauan menee seuraavaan kertaan.. voi mennä pitkäkin tovi. Kirurgi lupasi polvinivelen kestävän vaikka twistin, sivutuki pitää kyllä; vaan siitä ei sanonut halaistua sanaa, että kipeäksihän ne lihakset ja jänteet tulevat. Rikki ei mene, mut niinkus sanoin, joskus kannattaa pieni kipukin kestää, jos on muuten hauskaa.

Nyt siis ei synkistelty.. tuolla toisaalla juhlitaan Krisun täyttä savutonta vuotta. Ai että mieltä lämmittää tuokin saavutus.

Reilun 40 vuoden savutuksen jälkeen viimeinen tupakka 18.8.2005. Ei koskaan enää henkostakaan.

Anneki

[Avatar]

Rekisteröityi:
18/04/2007 13:32:06

Ei kirjautunut

Jospas se kipu johtuikin harjoituksen puutteesta?

Kivalta kuulosti meininki, itsekseni täällä iloisena hymyilin kun kirjoitustasi luin.

Pidetään lippu korkealla ja nautitaan tästä päivästä!

Älä harmitteli vaikka kompastuisit, muista, että vain mato ei voi kaatua!

Melisa

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Niinpä Anneki! Hyvä huomio
Josko vaikka seuraavaksi "Tanssii tähtien kanssa" vai olisikos se kuitenkin "Tanssii tätien kanssa" Lisää harjoitusta vaan.
No, tänäkin aamuna pilatesta, mut iltapäivällä menenkin sitten roikkumaan sellaiseen kippihommaan pää alaspäin, joskos saataisiin vähän väljyyttä nikamiin. Konstit on monet, sanos akka kun...

Reilun 40 vuoden savutuksen jälkeen viimeinen tupakka 18.8.2005. Ei koskaan enää henkostakaan.

Heluna1970

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Melisa, yks fysioterapeutti sanoi et pakaralihasta kantsis venytellä, siis iskiashermoa ajatellen...

Melisa

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Juu, sitä pitää venytellä.. kyllä se kaikissa jumpissa on mukana se loppuvenyttelykin ja erilaisia tyylejäkin tehdä sitä. Nyt se ei pelkästää auta, kun joku hermo on jumissa jossain nikamien sokkeloissa. Fysioterapeutti mua hoitelee koko ajan ja pitää meille tuota pilatestakin. Kohta tehdään uudet tukipohjalliset, joissa tuon pitkittäisholvin laskeutumista korjataan. Kaikenlaista se teettää tämä raihnainen roppa, vaan niin kauan kuin jotain voi tehdä, se tehdään.

krisu

Rekisteröityi:
07/12/2009 19:37:59

Ei kirjautunut

Onpa aina ihana lukea Sirkosin juttuja. Ja tosi ihana Melisa, kun sait tanssiakkin. Tosissaan voi vain ihailla teitä ootte tosi sinnikkoja. Ja Heluna 1970 sinä oot loppettanut nikkisten syönnin, minäkin kahden vaiheilla osataisinko vai jos en nikotiini tuotteita ostaisikaan. Pirullista .kun niihin jää koukkuun. mutta hyvä kun niiden avulla pääsee alkuun lopettamisen .Ja hih Sirkos ei niitä muita tupakassa olevia aineita heittelis makaroni laatikkoon.
Ja kiva on. kuulla sinustakin Mirja . Hyvä kun et ostanuttupakkaa.Tsemppejä

Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys28/10/2010 17:17:25

savuttomuus alkoi 18.7.2011

sirkos

Rekisteröityi:
14/02/2010 20:53:11

Ei kirjautunut

Oletteko jo kuulleet ikävää uutista? Hengitysliiton terveyspäällikkö Anu Leppänen kertoi viimeisessä Hengitys -lehdessä otsikolla Stumpataanko Stumppi, että palvelun rahoitushanoja ollaan tiukentamassa ja Stumpin toiminta sattaa olla vaakalaudalla. Järjetöntä. Samaan aikaan kun lainsäädännöllisin keinoin ajetaan Suomea maailman ensimmäiseksi savuttomaksi valtioksi ollaan panemassa matalaksi lähes ainoaa puolueetonta tupakanlopettamisinfoa keskitetysti tarjoavaa suomenkielistä sivustoa. Stumpin verkkosivuilla on noin miljoona sivun katselua ja keskustelupalstoilla noin 1.5 miljoonaa sivun katselua vuodessa. Samalla on vaarassa on erittäin suosittu lopettajan auttava puhelinpalvelu.
Barrikadeille! Eduskuntavaalit ovat huhtikuussa. Kysytään kaikilta mahdollisilta markettien oven suussa norkoilevilta ehdokkailta, mitä mieltä ovat Hengitysliiton palvelun heikentämisestä.
(Edit:
Hitsi, uutinen löytyi tietysti myös Stumpin etusivulta. Jätän jutun kuitenkin tähänkin, koska epäilen, että moni muukin suunnistaa suoraan foorumeille.)

Hienoa Heluna! Sulta taitaa sitten olla pkeleetkin harvemmassa niin kuin mullakin, ja pitkäaikainen sulhanen herra N. käy harvemmin koputtelemassa aitan oveen. Kyllä meille otti lujille pitkään, mutta kohta me siirrämme kimpsumme ja kampsumme konkareitten loosiin. Mutta Heluna hei. Parempi tietysti vapaana kuin orjana, mutta jos koputukset taas käyvät kovemmiksi ja Herra N. seisoo alvariinsa kukkapuska kädessä oven takana, ota ihmeessä varmuuden vuoksi purkka tai pirunkarkoitustabu.

Vai ei viikingeillä sarvia? En tiennytkään. Kiinnostuin niin, että luin lisätietoja netistä. Viikingit eivät tosiaankaan olleet hevibasistien näköisiä sarvipäitä, eivätkä juoneet sahtia vihollisten kalloista. Erään legendan mukaan sarvet olivat katolisen kirkon keksimä halvennus, sillä viikinkejä pidettiin pohjoisen paholaisina.
Mun muovisessa mököttämiskypärässä on kyllä sarvet ja pysyy, samoin kuin Wagnerin oopperan viikingeillä ja Harald Hirmuisella. Hitler muuten suunnitteli lavasteita ihailemansa antisemitistisäveltäjän oopperoihin, joten olisiko itse pääpirulla kyntensä mukana, kun viikinkejä sarvipäistettiin Niebelunginrockissa.

Mikähän taika siinä on, että vanhat rouvat notkistuvat niin kielestään kuin jäsenistään näissä työmatkojen iltatilaisuuksissa? kysyy nimimerkki Kokemusta on.
Oletko Melisa tosissasi. Että proteesisi kestäisi twistin? Mä en voi nyt mennä kyykkyyn edes perse pystyssä. Pilates, voi kauhistus. Mä harrastan mummobalettia. Tosin nykyisellään erittäin kevennettyä versiota. Plie ei suju kipeällä polvella puhumattakaan kissanhypystä, kevätesityksiinkään eivät enää kelpuuttaneet.
Mutta annas olla. Marraskuun 8. päivänä polvi saa keinonivelen. Pelkään pirusti kuntoutusta näine läskieni kanssa, mutta toivon silti, että paikallinen kirurgi olisi oikeassa sanoessaan, että parin kuukauden kuluttua onnistuu jo pas de chat. Pitäähän polven olla kunnossa. kun tanssin savuttomuudeen 1-vuotispäiviä.

Anneke, onneksi olkoon. Uskoisin, että verenpaineesi on pysyvästi paremmissa lukemissa. Ällistyttävää, että minulla on verenpaine edelleen lopettamisen jälkeisessä hyvässä kuosissa, vaikka painoindeksi nousi kolmenkympin paremmalle puolelle. Sinnikästä jatkoa.

Krisulle vielä kerran kannustavat onnittelut. Millä mielellä lähdet toiselle vuodelle?

Nyt taas pelin kimppuun. Tällä kertaa seikkaillaan vuoroin New Yorkissa ja vanhassa Prahassa.
Savutonta illanjatkoa ja tupakkavapaata loppuelämää kaikille stumppilaisille. Pysykää linjoilla.

Tätä viestiä on muokattu 4 kertaa. Viimeisin päivitys 30/10/2010 12:58:02

Melisa

Rekisteröityi:

Ei kirjautunut

Sirkos; tanssin twistiä jo 3 kk:n kuluttua leikkauksesta ja polvi tuli kyllä pirun kipeäksi. Nyt nytkyttelin jotain sambaa ja liitelin valsseja, leikkauksesta siis 10,5 kk, vieläkin tuli vähän kipeäksi. Paraneminen on pitkä prosessi. Tervetuloa vaan meidän joukkoon tummaan. Olin toissailtana erään työkaverini miestä briiffaamassa, häneltä leikataan molemmat polvet yhtäaikaa 5.11. Vein jumppaohjeita lisää, annoin hänelle kuntoutus ja lääkityspäiväkirjastani otteita, jossa oli myös mainintoja takapakeista sekä onnistumisista jne...

Olen itse saanut tukea moneltakin suunnalta tähän toipumiseeni entisiltä polvipotilailta. Joten, jos haluat tästä yksityisemmin keskustella, kysyä toipumisesta yms. laitan tähän meiliosoitteeni melisalle@suomi24.fi
Tallenna pahan päivän varalle. Luen ja vastaan varmasti.

Nyt kun alkaa mulla tulemaan vuosi polvileikkauksesta, aletaan laitella kahta hammasproteesia eli keinojuurta eli implanttia. Hampoaat poistettiin nimenomaan tämän proteesin johdosta. ei varsinaisesti niissä vikaa, mut joku pinei pilkku röntgankuvassa juurten seutuvilla, ja eikun pois vaan. Uusia juuriakaan ei leikata samaan aikaan, kun ovat eri puolilla leukaa. Tähän hommaan sain tukea myös eräältä ystävältäni, jolle on tehty sama toimenpide. Tässä iässä nämä verkostot muodostuvat näköjään vähän toisin perustein kuin ennen.

Olen sitä mieltä, että me olemme olemassa toiamme varten, niin täällä Stumpissa kuin muuallakin. Muuten, jottei totuus unohtuisi - sekä polvikirurgi että hammaskirurgi ovat olleet molemmat kovin onnellisia siitä, että olen lopettanut polttamisen. Leikkaukset onnistuvat ja paraneminen nopeutuu.

Tuulevi

Rekisteröityi:
01/05/2007 20:07:07

Ei kirjautunut

Kaksi sukulaisnaista on kertonut lääkärin määränneen, että tupakointi pitää lopettaa vähintään kuukausi ennen leikkausta. Toiselta leikattiin rinta ja toinen on lonkkaleikkausjonossa. En tiedä, miten lopettaminen kontrolloidaan. On sunkin, Sirkos, mukavampi mennä operoitavaksi, kun ei tarvitse tehdä enää mitään vääntöä tupakan kanssa.

Luin vasta eilen Hengitys-lehdestä stumppimaailmaa koskevista uhkakuvista. Tuohtunut olin. Keskustelupalsta on ollut minulle verraton vertaistukiryhmä, ja varmasti muut toimintamuodot ovat tukeneet monia muita lopettajia. Olen valmis protestoimaan, jos Stumppia puolustava lista alkaa netissä kiertää. Lehdessä näkyi olevan paljon asiaa keuhkoahtaumataudista, mutta en ole vielä ehtinyt lukea. Minun pikkuinen ahtaumani on pysynyt kiltisti aloillaan.

Taisin viimeksi poiketa täällä, kun olin Lappiin lähdössä. Kyllä, kyllä onnistuin keräämään muutaman litran maailman parhaita ja kalleimpia puolukoita. Osittain saalis on koottu mahallaan maaten ja ryömimällä maastossa edeten. Olen hyvin ylpeä niistä puolukoista!

Terveisiä tutuille ja tuntemattomille stumppilaisille! Jaksakaa jaksaa!

Tätä viestiä on muokattu 1 kertaa. Viimeisin päivitys30/10/2010 12:22:00

ZigZag

Rekisteröityi:
26/06/2010 21:31:58

Ei kirjautunut

Seurasin igorin esimerkkiä ja luin koko tämän päiväkirjasi läpi, ja olet sinä sirkos vaan niin maan mainio kirjoittaja! Toivottavasti jaksat päivitellä kuulumisiasi jatkossakin meidän lukijoiden iloksi, ei niiden tarvitse aina tupakoimattomuuteen liittyä välttämättä!

Toivoo tänään kessuttelemaan langennut mutta jo nikotiinipurkan uudelleen suuhunsa työntänyt ZigZag

taasaronia

Rekisteröityi:
05/12/2009 14:21:53

Ei kirjautunut

Heippa kaikille! Tulin vain kertomaan, että yli 50 vuotta pöllytellyt on nyt selvinnyt puolitoista vuotta ilman nikotiinia. Ja aikoo jatkaakin savuttomana. Tsemppiä teille kaikille!

Siirry: