| Viestit käyttäjältä: japi |
|
"Konkarit" »
Japi - Stumppasi tähän! (marraskuussa 2006) »
Siirry viestiin
|
Tämä on kopio blogin puolelta ja otsikkona:
OSTIN KAKSI ASKIA TUPAKKAA
Ja nyt kaikki luulee, että yli 4,5 vuotta, eikä Japi olekkaan vapaa!!
Turha luulo, olen vapaa.
Todellakin ostin 2 askia punaista LM:ä. Niin kovasti kiinnosti tuo ko. merkin aski uudistus, että se pakotti minut ostamaan vanhan ja uuden askin. Periaatteessa voisi ostaa samaiset vielä sinisenä ja vihreänä, mutta tämä punainen saa riittää.
Tiedättekö miksi tuo ulkonäkö muutos tapahtuu?
Sininen ja vihreä väri kuvaavat luontoa ja raikkautta.
Ennen "myrkyllisimmät" ja vahvimmat tupakat tunnisti punaisesta, "kevyet" olivat sinisiä ja vihreä oli tietysti methol ja vaaleampi vihreä tai vihreä valkoisessa boksissa oli "kevyttä" metholia.
Nyt väritykset ovat siis muuttuneet.
entinen punainen on nyt -> pääväri sininen ja vähän punaista.
entinen sininen on nyt -> pääväri valkoinen ja vähän sinistä.
vihreää askia en ole muistanut tutkia, mutta olettasisin sen menevän saman kaavan mukaan eli: entinen pääväri vihreä on nyt -> pääväri valkoinen ja vähän vihreää.
Näin ne tupakkateollisuuden markkinamiehet ja naiset pissii taas kaikkia linssiin.
olettekos huomanneet, että automaailmassa vähäpäästöisimmät automerkit nimetään usein Blue ja jotain, esim: Bluemotion tai BlueEFFICIENCY tai sitten auton tyyppimerkkien yhteydessä käytetään sinistä väriä tai vaikkapa vihreän lehden kuvaa.
Tupakkateollisuus on hyödyntänyt tätä värien luomaa mielikuvaa vuosikymmeniä.
Allen Carrin kotisivulla on muuten kysely, "Mitä tupakointi on?"
|
|
"Konkarit" »
Siirry viestiin
|
Raikkaus wrote:Hieno saavutus Japi
Kirjoituksesi antaa uutta voimaa onnistua tässä, kiitos
Itse olen miettinyt samaa, että tupakointi on ollut tapa, joks ikäänkuin kuuluu tiettyihin tilanteisiin. No itsehän olen luonut ne tilanteet !
Kuten: Mökillä ei voi istahtaa rappusille ja istua ilman tupakkaa - kahvin / ruoan jälkeen / saunan jäähyllä / ennen kuin menet johonkin tapahtumaan jne.. listahan on mahdottoman pitkä.
Se on tullut ikäänkuin sellainen mukavuusasia se tupakanpoltto, kaikkea sitä on nimenomaan kuvitellutkin. Tosi hyvin tässä on pärjännyt ensimmäiset kolmisen viikkoa, vaikkei ole polttanutkaan. Mutta mieli on paljon virkeämpi ja iloisempi
Tsempaten edelleen
Onko se todella mukavuus?
Sinä et ole hallinnut sitä, vaan se on hallinnut sinua. Todellisuudessa et ole sytyttänyt tupakkaa silloin kun olet itse halunnut, vaan nikotiinitaso elimistössä on määrännyt sen, huume on hallinnut sinua.
Kun seuraavan kerran istahdat saunan jäähylle, niin veteleppä syvään henkeä ja ajattele "YES, mahtavaa kun ei tarvitse tukehduttaa itseä, olen vapaa ja saan hengittää raitista ilmaa!"
Jotain tollasta. Sä olet jo vapaa nikotiinista. Ainoa mikä pitää sut "koukuassa" on se kuvitelma, että olet koukussa ja että se huume muka antaa jotain positiivista.
|
|
"Konkarit" »
Siirry viestiin
|
NapaKettu wrote:
Mutta tuosta nikkiksestä, kaksi edellistä yritystäni on kaatunut nimenomaan tuohon unettomuuteen. Unettomuus on aivan hirvittävä kokemus ja nikkis keksi keinon tuolla tavoin murtaa minut.
Unettomuus ei johdu tupakoinnin lopetuksesta, vaan siitä että joskus aloitit elimistön saastuttamisen. Saastunut elimistö kaipaa enemmän happea ja pakottaa tupakoijan nukkumaan, eli tupakoija väsähtää hapenpuutteen vuoksi, aivot tarvitsevat happea toimiakseen. Kun lopetamme ja elimistömme alkaa puhdistua, aivojen happitilanne paranee ja luonnollinen seuraus on pirteämpi olemus. Tässä on toki erilaisuuksia eri ihmisten keskuudessa.
Moni kokee samaa kuin sinä, eli saattaa olla ongelmia nukahtaa tai saattaa kummastua kun herää 5 tunnin unien jälkeen, kun aiemmin on nukkunut sen 8-10h.
Tämä ei ole ongelma, koska tämä tilanne kyllä normalisoituu vähitellen.
Jotkut taas on esimerkiksi tottunut nukkumaan päiväunet työpäivän jälkeen ja jatkavat samaan tapaan lopetettuaan. Illalla ei sitten nukutakkaan. Vaikka töiden jälkeen väsyttäisi, tulisi miettiä onko päiväunet enää tarpeen. En nyt tarkoita tällä esimerkillä, että kaikki näin tekevät. Tätä lisääntyneen hapen aiheuttamaa unettomuutta kokee moni.
Tämä normalisoituu kuitenkin hiljalleen ja se on osa "puhdistusrituaalia"
PS. listaan voidaan lisätä kahvin lopetus joskus 2009-2010
|
|
"Konkarit" »
Siirry viestiin
|
tämä kirjoitus on tuolta blogini puolelta, mutta ajattelin laittaa myös tänne.
Jos vaihteeksi esittäisin kysymyksen, josta kenenkään ei ole tarvetta ärsyyntyä.
Puhutaan nikkiksistä, viekkareista. Ne on niin kauheat että oksat pois.... Vai onko?
Jos viekkarit on niin kauheat, niin miksi ne eivät vaivaa meitä öisin, miksi emme herää yöllä?
Päivisin saatamme olla jopa raivoissamme, hermot heikkona ja lähes valmiita vetämään poikkiteloin asettujaa turpaan, niin miksi emme herää yöllä?
Miksi ylipäänsä onnistumme nukkumaan, jos vieroitusoireet vaivaavat?
Totuus on, että vieroitusoireet ovat lähes huomaamattomia. todellinen ongelma on kuvitelma, että saamme tupakasta jotain nautintoa ja jos emme saa polttaa, olemme onnettomia tästä kuvitelmasta johtuen.
Esimerkiksi, jos tupakoijalla on jotain mukavaa tekemistä, hän selviää ilman tupakkaa pitkiäkin aikoja, eikä se ole ongelma. Tylsissä ja stressaavissa tilanteissa on taipumus polttaa jopa ketjussa, koska kuvitelma on, että tupakka auttaa rentoutumaan ja että se poistaa stressiä.
Kaikki tämä on kuvitelmaa, kuvittelemme saavamme tupakasta jonkinlaista nautintoa tai tukea.
Miettikääpä tätä. Tsemppiä ja mukavaa viikonloppua kaikille
|
|
Vieroitusoireet »
Vatsastressiäkö? »
Siirry viestiin
|
Kaikki vaivat jotka kiusaavat lopettaessa eivät johdu siitä, että lopetat tupakoinnin. Ne vaivat johtuvat siitä, että joskus aloit tupakoimaan.
Stressi joka lopettajalla tulee, sekin johtuu siitä, että joskus aloitti tupakoinnin. Tupakointi ei vähennä stressiä, vaan se aiheuttaa sitä.
|
|
Päätöksen tehneet »
Ei tätä helpoksi voi kutsua! »
Siirry viestiin
|
Itselläni kävi verenpaineen kanssa aivan samalailla. Miksi murehtia??
Verenpainetta voi hallita, tupakointia ei. Verenpainetta voi laskea elämäntapamuutoksella, mutta se ei tapahdu nopeasti.
Mielestäni yksi syy verenpaineen nousuun on se, että ennen tuli pidettyä ns. ylimääräisiä taukoja, jolloin tuli istuttua ja mietittyä syntyjä syviä. Nykyisellään on meno päällä ja halu tehdä asioita. Luulen, että sinäkään et nykyisellään istu 10 minuuttia kerran tunnissa. Väitän, että työpaikallasi painat töitä enemmän kuin ennen.
Muista myös, että olet vuosikymmeniä tukkinut tupakoinnilla verisuonia ja veresi on ollut paksumpaa. Muutokset elimistössä ei tapahdu yhdessä yössä, eikä viikossa, vaan ne tapahtuu pikkuhiljaa, samaan tapaan kun ne ongelmat tupakoinnin aloittaessakin syntyivät... Pikkuhiljaa.
Itselläni on myös korkea kolesteroli, olen aina ollut ylipainoinen. Kaikki nämä ovat seurauksia tupakoinnista, ei sen lopettamisesta. Kaikista näistä ongelmista voin päästä eroon ja pääsenkin, mutta matkaa on vielä.
Tsemppiä
|
|
Päätöksen tehneet »
Projekti; Allen Carr:"Vihdoinkin vapaa tupakasta" »
Siirry viestiin
|
JES!
Tupakoijan ja lopettajan todellisuus on hieman toisin, kuin yleensä kuvitellaan.
Tupakoija ei tupakoi, koska hän päättää niin, vaan koska he ovat joko liian peloissaan etteivät edes uskalla yrittää lopettamista tai he eivät edes tiedä kuinka onnistua.
Kukaan pidempään polttanut ei polta sen takia, että hän päättää polttaa. Ainoa henkilö joka päättää polttaa, on se joka päättää kokeilla ensimmäistä tupakkaa.
Ongelma ei ole se, miksi on niin vaikea lopettaa vaan se, miksi on niin mahtavaa olla tupakoija
Voisin tarinoida enemmänkin, mutta jätän nyt tähän, koska tämäkin jo luultavasti aiheuttaa ärtymystä.
|
|
Lopettaneet »
kiitos Allen Carr! »
Siirry viestiin
|
Kultahippu wrote:japi olet niin viisas.
Kiitos. Reilun 4,5v aikana opittuja asioita
Tuo sinun allekirjoituksesi teksti on aivan totta. "Huumeriippuvuus ei parane ajan myötä, se vain pahenee." -Allen Carr
Niin ja sinulla on kohta juhlapäivä, kuukausi... Jos siis haluaa laskea ja pitää kirjaa. Kaikki eivät halua. Itse kyllä olen tietoinen siitä, koska olen lopettanut ja kauanko siitä on aikaa. Tosin näillä vuosilla ei aina tule laskettua kuukausia, vaan usein noin 6kk tarkkuudella.
Hyvää juhannusta ja kesää... Ottakee yhteyttä jos ahistaa
|
|
Lopettaneet »
kiitos Allen Carr! »
Siirry viestiin
|
goodbayneitiN wrote:KEVÄT.
Se oli kevään pelkoa. Aiemmat yritykset ovat päättyneet kevääseen. Hyvä fiilis keväisin. Fiiliksen maksimoimiseksi on sortunut polttamaan tupakkaa.
Ensimmäinen kevät on nyt VOITETTU, 5 kk savuitta lähenee. Kun tämä mörkö on nyt selätetty, niin tästä eteenpäin jatkunee helpommin.
Kyllä täytyy käsittämätön naksahdus tapahtua, jos vielä joskus poltan.
Hienoa kuulla ja onnea !
Kuten huomaat, pelkosi oli turhaa, aivosi vain tekivät omia tepposiaan. Pidä mielessäsi tuollainen positiivinen fiilis, kun tupakka ikäänkuin huomaamatta käy mielessä ja sitten hoksaatkin että: "Hei, mähän en polta! Mistä ihmeestä tuollainenkin ajatus tupsahti? Mahtavaa kun ei tarvitse polttaa!"
Ajattelehan asiaa, että sä poltit vuosia ja opetit sen myös aivoillesi, niin ei ole mikään ihme, jos ajatus tupakoinnista joskus hiipii mieleen, siinä ei ole mitään kummallista.
Mäkin joskus jossain tilanteessa avasin auton ikkunan, ikäänkuin aikomukseni olisi polttaa. Sitten tajusin, että ulkona on kylmä ja räntää sataa autoon. "Mitä pirua, miksi mä avasin ikkunan?" ja sitten on naurattanut, kun on tajunnut, että se oli vain jokin tilanne, jossa olen aiemmin tupakoinut.
Tästä tapauksesta on jo vuosia, mutta tällaiset toimii hyvinä muistuttajina siitä, kuinka aivojen toiminta on ihmeellistä ja kuinka mahtavaa on olla vapaa
Tupakan ajattelemisessa ei ole mitään pahaa, vain se mitä siitä ajattelet on olennaista.
Jos mä sanon sulle: Älä ajattele vihreää banaania, niin mitä sä ajattelet ?
|
|
"Konkarit" »
Siirry viestiin
|
Heluna1970 wrote:
Ja vieläkin jos ei nyt joka päivä niin joka viikko tupakointia kaipaan...Olen kai vähän pipi
Mitäpä sä Heluna kaipaat, kerro jos keksit yhdenkin hyvän asian?
Mikä siinä oli/on niin mahtavaa?
Mistä sinä jäät nyt tupakoimattomana paitsi, mitä mahtavaa tupakoija saa tupakasta, mitä ilman sinä joudut olemaan?
Ainoa mitä kaipaat, on harhaa, että tupakka olisi joskus antanut sulle jotain positiivista. Tupakka ei koskaan ole antanut kenellekkään mitään positiivista, vaan asia on juuri päinvastoin.
|
|
"Konkarit" »
Siirry viestiin
|
Jep jep..
Lopetuksesta (rööki/niksu) noin 4,5v, mutta tuossa huhtikuussa tuli 3 vuotta täyteen alkottomuutta ja hyvältä tuntuu. Eipä ole tarvinut kärsiä krapuloita tai mitään morkkiksia ja hauskaa on ollut ihan niinkuin ennenkin
|
|
Lopettaneet »
Champixin lopetus »
Siirry viestiin
|
Olehan varovainen ja tunnustele omia tuntemuksiasi.
Jos tarkkaan luet Champixin pakkausselosteen, huomaat, että siellä mainitaan masennus ja vakavampiakin seurauksia.
Tässä suora lainaus: "Potilailla, jotka ovat yrittäneet tupakoinnin lopettamista CHAMPIXIN avulla, on ilmoitettu sydänkohtauksia, masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia."
En halua pelotella, mutta lääke vaikuttaa erilailla eri ihmisillä ja niitä vakavampaikin seurauksia on maailmalla tapahtunut.
Sinun tulee itse tuntea onko kokemasi tuntemukset oikeasti sinun vai voiko syynä esimerkiksi olla lääke. Lisäksi voit kysellä myös lähestesi mielipidettä, ovatko he huomanneet muutoksia käyttäytymisessä tms. Tosin aina oireet ei näy ulospäin.
Erityisesti kannattaa muistaa se, että jos et nyt onnistu lopettamaan, ei ole mitään syytä masentua siitä. Sinulle on vain selvinnyt, että se yritys ei ollut onnistunut ja että se menetelmä ei ehkä sovi sinulle. Thomas Alva Edisonilta kysyttiin aikoinaan jotenkin, että miltä tuntui epäonnistua 10000 kertaa, johon Edison vastasi, että ei hän epäonnistunut, hänelle vain selvisi miten sitä hehkulamppua ei kuulu tehdä.
Tsemppiä
PS. Jos joku nyt vaatii lisätietoja sanoilleni, niin vastaukseni on KVG ja vastauksia löytyy.
|
|
Lopettaneet »
kiitos Allen Carr! »
Siirry viestiin
|
goodbayneitiN wrote:jahas..viimeiset päivät on ollut aivan hirveitä. Nyt meinaa naksahtaa.. On se KÄSITTÄMÄTÖN koukku, mihin on joskus tullut itsensä ujutettua. Pahempaa kuin viikolla yksi. Huhti/toukokuussa olen aiemmin kosahtanut. Vaikeaa aikaa tällaiselle sään mukaan fiilis eläjälle.
Mistä se kenkä puristaa?
Sä olet ollut vapaa noin 4 kuukautta ja nyt sä alat kyseenalaistamaan ja epäilemään omaa päätöstäsi ?
Kaikki mitä sä nyt kuvittelet kaipaavas ja kaikki mihin sä luulet saavas siitä mahdollisesta tupakasta apua, kaikki ne ovat silkkaa kusetusta ja valetta. Molemmat "hirviöt" oli jo kuolleita, mutta nyt olet jostain antanut sille pään sisällä asustavalle jorain elämän eliksiiriä ja se yrittää nyt kampittaa sua.
Tässä nyt ensiapuohje/tehtävä:
Ala ajatella, että olet todella lopettanut, kuin että olisit joutunut luopumaan jostain, kuten tahdonvoimalla tehdään.
Kirjoita itsellesi paperille seuraavanlainen muistiipano.
Mitkä SINUN tupakoijan elämässä oli asioita, jotka saivat sinut haluamaan lopettaa, asiat joita inhosit tupakoijana olemisessa. Kirjoita ne menneessä muodossa. Ne ovat asiota joilta olet paennut, joten siksi se on kirjoitettava menneessä muodossa.
Haluan että laajennat sitä hieman. Jos esimerkiksi sanot "tupakoijana haisin pahalle", joka on varmasti totta. - Mutta on varmasti tarkempaa ja totuudenmukaisempaa sanoa "tupakoijana ollessasi - ihoni, henkeni, vaatteeni, kotini, hiukseni haisivat ja se sai minut tuntemaan itseni likaiseksi". On tärkeää että sanot mitkä haisivat ja miltä haisivat ja mitä se sai sinut tuntemaan - ja kaikki menneessä muodossa, koska ne ovat asoita, joita olet paennut.
Tee tämä kaikista näkökulmista tupakoijan elämääsi. Voit esimerkiksi sanoa "se kontrolloi elämääni, kun tein mitä, milloin tein ja miltä minusta tuntui kun tein sitä ja että se sai minut tuntemaan itseni heikolta."
Kun olet tehnyt tämän kaikista näkökulmista tupakoijana olemiseen, haluan että pidät paperin mukanasi, lompakossa, käsiveskassa (en muista oletko nainen vai mies), koska haluan sinun katsovat sitä välillä.
Lopuksi - tee itsellesi selväksi että tulet ajattelemaan tupakointia - sinusta saattaa tuntua että ajattelet sitä välillä liikaa. Ajatteleminen ei ole pahasta, mutta murehtiminen on. Minäpä selitän...
Aluksi.. Jos yrität olla ajattelematta sitä - tulet ajattelemaan sitä entistä enemmän - jos sanon sinulle "MITÄ IKINÄ TEETKIN - ET SAA AJATELLA BANAANIA" - lähes takuu varmasti sinä ajattelet sitä.
Ei ole väliä jos ajattelet tupakkaa - Ei edes vaikka ajattelisit - "HALUAN YHDEN" - Se ei tarkoita että todella haluaisit.
Joidenkin mielestä tätä on vaikea hyväksyä, mutta se on totta. Ajattele sitä hetki... Jos riitelet kaverisi kanssa - Kovassa kiistassa saatat ajatella - "VOISIN TAPPAA SINUT" - se ei tarkoita, että todella voisit tappaa hänet - se ei tee sinusta pahaa ihmistä - se on vain ajatus. Sillä mitä teet sillä ajatuksella, se ratkaisee.
Se on vähän sama jos esimerkiksi pysäköit autosi vuoden ajan samaan parkkiruutuun, töissä tai kotona, ja vuoden kuluttua parkkiriitusi siirretään yhden ruudun verran oikealle. Et olisi kovinkaan hämmästynyt, jos vahingossa pysäköisit autosi vanhalle paikalle!
Kun niin kävisi - et sammuttaisi autoa ja nostaisi käsiä pystyyn ja ajattelisi "HEMMETTI - OLEN IHASTUNUT TÄHÄN PARKKIRUUTUUN - OLEN HENKISESTI KIINTYNYT SIIHEN - MINUN ON MAHDOTONTA PYSÄKÖIDÄ UUTEEN RUUTUUN!" - Itseasiassa sinä vain pysäköisit autosi uudelleen. Se ei tarkoita, että haluaisit pysäköidä mielummin toiseen ruutuun, kuin toiseenkaan - se vain tarkoittaa, että aivosi unohtivat, että parkkiruutusi on muuttunut.
Ja tämä sama tapahtuu, kun ajattelet tupakkaa. Vaikka ajattelet sitä, se ei tarkoita että todella haluaisit sitä. Se tarkoittaa ensisijassa, että aivosi ovat unohtaneet, että sinä et enää polta, joka ei vuosien tupakoinnin jälkeen ole kovinkaan ihmeellinen asia. Sen sijaan että alkaisit tässä murehtimaan sitä, tai panikoimaan tai että yrittäisit olla ajattelematta sitä, toivota se tervetulleeksi ja ajattele itseksesi "MAHTAVAA MINUN EI TARVITSE POLTTAA, OLEN TUPAKOIMATON". ja tuntea ylpeyttä siitä. Jos tässä kohtaa kaipaat pientä apua, on aika kaivaa äskeinen muistiinpano ja lukea millaista tupakoijan elämä oli.
Tarkoitus ei ole olla peloissaan ja ajatella "VOI, MINUN EI PIDÄ POLTTAA TAI MINUN TÄYTYY PALATA SIIHEN ELÄMÄÄN!" - Idea on katsoa muistiinpanoa ja hymyillä - se on kuvaus siitä, mitä olet paennut ja mistä olet päässyt eroon.
|
|
Lopettaneet »
kiitos Allen Carr! »
Siirry viestiin
|
goodbayneitiN wrote:Sehän on se ja sama miten lopettaa, kunhan lopettaa.
Ei kait tekniikalla tässä asiassa ole mitään väliä
Tietenkin joku tapa voi olla helpompi kuin toinen, mutta sopinee toisille toinen tapa paremmin kuin toisille. Kukin taaplaa tyylillään.
2 kuukautta lähestyy!
Taitaa tulla jo 3 kuukautta ?
|
|
"Konkarit" »
Siirry viestiin
|
Kiitos tsemppauksista Elisa ja Katja.
Aina piristää mieltä, kun kuulee olleensa avuksi
|
|