| Viestit käyttäjältä: miki |
|
Lopettaneet »
Tänään tuli kymmenen viikkoa täyteen :) »
Siirry viestiin
|
Kiitokset kaikille tsemppauksesta BEGI, yritä jaksaa päivä kerrallaan. Itselläni on tuo ahdistus ollut kyllä välillä tosi pahana, mutta siitä se aina on hellittänyt, onneksi toivotaan helpotusta...
|
|
Lopettaneet »
Siirry viestiin
|
Ja kiitokset molemmille Itsekin tuossa jo naureskelin tälle nuukailulle
Toivotaan, että näistä minun ahdistuoireista ja niistä kirjoitteluista olisi vaikka jollekin muulle hyötyä. Pohjimmiltaan kyse taitaa olla siitä, että ahdistusta alkaa ajattelemaan ja sitä myötä herää epäilys onko jotain oikeasti vikana lantussa ja näin ollen ahdistusoireet vain pahenevat. Itselläni ainakin
Odotellaan ja ihmetellään miten kauan tässä vielä menee ja miten lantulle käy
|
|
Lopettaneet »
Siirry viestiin
|
Olen saksinut kylmästi ja sitten säilyttänyt minigrip-pussissa. Aikani mietin ja tulin siihen tulokseen, että eihän se vaikutus voi kärsiä siitä leikkaamisesta. Nuukuus...
|
|
Lopettaneet »
Siirry viestiin
|
Otsikkohan sen kertoo eli kaksi ja puoli kuukautta ilman tupakkaa Enpä olisi uskonut kuinka vaikea taival olisi, mutta ilman repsahduksia ollaan menty. Itse olen kärvistellyt tuon mahdottoman pahan ahdistuksen/levottomuuden tunteen kera, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vaikeaa on ollut, mutta toivotaan, että ahdistus alkaisi pikkuhiljaa loppua ja pääsisi takaisin normaaliin "päiväjärjestykseen". Ensin purkkaa ja imeskelytabuja ja sitten 16mg laastarista on nyt ollut neljäsosa päiväannoksena parin viikon ajan, joten voi kyllä olla, että annoskin on ehkä liian nafti
|
|
Korvaushoidot ja lääkkeet »
Nikotiinipurkan jauhamisesta. »
Siirry viestiin
|
Mistäs noita Carrin kirjoja on ostettavissa? Nyt olen pitänyt laastaria 4 päivää ja silti kaipaa sitä purkan mutustelemista
|
|
Vieroitusoireet »
tupakoinnin lopettaminen ja mielenterveys »
Siirry viestiin
|
Nicotinellin sivuilta muuten löytyi mielelnkiintoista tietoa näihin viekkareihin ja niiden laatuun.
Miten kauan vieroitusoireet kestävät?
Viime aikoihin asti uskottiin, että useimmilla vieroitusoireet kestävät 2-4 viikkoa ja vähenevät ajan myötä. Uusimmat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että vieroitusoireet voivat kestää kaksikin kuukautta ja että vieroitus voi tapahtua kolmen eri mallin mukaisesti.
Nämä mallit eroavat toisistaan merkittävästi:
* Ensimmäisessä mallissa vieroitusoireet noudattavat odotustenmukaista kehityskulkua eli alkavat voimakkaina ja lieventyvät asteittain ajan myötä.
* Toisessa mallissa oireet voimistuvat asteittain kahden kuukauden aikana.
* Kolmannessa mallissa kahden ensimmäisen viikon aikana tapahtuu lievää paranemista, minkä jälkeen vieroitusoireet jatkuvat tasaisina.
Kahdesta jälkimmäisestä mallista kärsivät ihmiset eivät osaa odottaa sitä ja luulevat, että jokin on vinossa. Ei olekaan yllättävää, että he sortuvat herkemmin kuin ensimmäiseen ryhmään kuuluvat. Nämä mallit ovat kuitenkin yleisiä (38-68 %), joten on tärkeä ymmärtää seuraavat seikat:
* tämä on täysin normaalia eikä sinussa ole mitään vikaa
* jatka nikotiinikorvaushoitoa ainakin kahdeksan viikkoa
* jatka erilaisten tukikeinojen käyttöä, kuten palkkioihin, korvikkeisiin ja selviytymiseen liittyvien taitojen soveltamista.
Itsehän aloin jo miettimään, että onko latva oikeasti lahoamassa, kun minulla nämä ahdistusoireet tulivat vasta kuukauden jälkeen eikä normaalisti alkuun niinkuin luulisi Hyvä kuitenkin tietää, että tuohan voi mennä juuri päinvastaisessa järjestyksessä.
Tämä nyt vaan kannustuksena niille, jotka ihmettelevät oman päänsä terveyttä
Itselläni tulee kaksi kuukautta savuttomana täyteen perjantaina joten pitää varmaan varautua ettei tuo kaksi kuukautta pidä minun kohdallani paikkaansa viekkareiden keston suhteen
|
|
Siirry viestiin
|
Näinhän se on. Itsekin aloin pähkäilemään tuota, että onkohan tuo annos ollut liian pieni. Mutta kun ei ole tehnyt röökiä mieli niin syönyt sitten vähemmän määrän tuota purkkaa. Ilmeisesti kroppa kuitenkin vaatii "salaa" tuota nikotiinia, koska olo kyllä helpottui kun otin nyt käyttöön laastarin, erikoista sinänsä
|
|
Nikotiinipurukumi koukussa »
Siirry viestiin
|
Anni wrote:Mitä silmäni näkevätkään.. olen ollut todellisessa pimennossa, kun en ole ennen tälle forumille eksynyt.
Olen itse tosiaan viimeiset 10v ollut on/off -polttelija. Välipäivät, kun en ole polttanut, olen vetänyt nikotiinivalmisteita. Ennen kuin ensimmäistä kertaa kokeilin nikkistuotteita, pystyin helposti olemaan polttamatta lyhyitä aikoja enkä kokenut olevani nikotiiniriippuvainen. Mielestäni vasta nikkispurkat tekivät minusta nikotiiniriippuvaisen. Tätä mieltä olen ollut jo pitkään ja mahtava lukea, etten ole ainoa joka ajattelee näin.
Enää en ole käyttänyt mielelläni purkkaa, koska tuntuu että hampaat kärsivät. En tiedä ovatko hampaani huonossa kunnossa, mutta kaikenlaista vihlontaa niissä tuntuu, kun jatkuvasti jauhan purkkaa. Tavallista purkkaa ei pysty syömään yhtä paljon laksatiivisten vaikutusten takia
Olen vakaasti päättänyt heittää tupakoinnin pois ja pikkuhiljaa myös korvaustuotteet. Helppoa siitä ei tule, en uskokaan. Itseasiassa uskon, että kohdallani voi olla jopa vaikeampaa vieroittua purkasta/tabuista kuin tupakasta... saa nähdä.
Kiitos teille vinkeistä. Itse en pysty tällä hetkellä valitettavasti antamaan yhtään hyvää vinkkiä.
Minulla on muuten sama ongelma hampaiden kanssa, alkanut aivan älyttömästi vihlomaan. Mietin ensin, että onko nyt reikiä tullut. mutta sitten aloin miettimään, että voisiko syynä olla nuo nikkispurkat.
|
|
Päätöksen tehneet »
Tästä se lähtee »
Siirry viestiin
|
Tsemppiä butterfylle ja isoA:lle, hyvin olette jaksaneet savuttomana isoA:lle varsinkin sympatiat tuon paniikkikohtauksen takia. Itsellä on ollut tuommoisia paniikkikohtaus/ahdistusoireita paljon nyt lopettamisen jälkeen, mutta tulin siihen tulokseen, että ne johtuvat tästä lopettamisesta eikä mistään muusta
|
|
Siirry viestiin
|
Morjens kaikille ja hyvää pääsiäistä Perjantaina tulee kaksi kuukautta täyteen savuttomana ja nyt viimeisen parin viikon aikana olen yrittänyt hiljalleen tiputtaa nikkispurkka-annosta, mutta aina samalla tuloksella : alkaa niin mahdottomat ahdistusoireet, jos vähentää yhdenkin purkan, että HUH. Itselläni nyt on ollut muutenkin pälli niin kovilla, että on välillä meinannut jo epätoivo hiipiä mieleen ja miettinyt onko tässä oikeasti tulossa hulluksi.
Ajattelin sitä kysellä miten pitkään olette jauhaneet purkkaa ja millaisella annoksella. Itse olen syönyt sellaisen 5-7 purkkaa päivässä ja jo yhdenkin purkan vähennys tuntui kaalissa heti erinäisillä ahdistusoireilla
|
|
Vieroitusoireet »
Siirry viestiin
|
Nikol wrote:Masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä muutaman kuukauden poteneena voin antaa yhden hyvän neuvon: Varokaa sitä kahvia! Uskon tämän myös auttavan vierotusoireista johtuviin mielenterveysongelmiin, oireet kun ovat samankaltaiset.
Omalla kohdalla kahvin lipittämistä rajoittamalla oireet lievittyivät oleellisesti siirtyessä kahdesta pannusta kahteen kuppiin päivässä.
Myönnettäköön kulutukseni olleen suurta, mutta kahvi on myrkkyä jos mielenterveys heittää.
Itse korvasin kahvikuppeja teellä, rooibos ja kamomilla ovat rauhoittaneet kummasti. Vihreä teekin pitäisi rauhoittaa mutta sisältää kofeiinia, kolmannes kahviin verrattuna tosin.
Menipäs se taas muokkaamiseksi.. Unohtui sanoa varoitus kahvin lopettamisesta/rajoittamisesta, siitäkin voi mahdollisesti tulla samankaltaisia vieroitusoireita kuin tupakasta. Eli jos lopetat tupakoinnin en suosittele myös kahvin lopettamista kokonaan, ellet sitten juo kofeiinillista teetä. Kahvin kanssa kokeilin täyslakkoa, en haluaisi kokeilla kumpaakin yhtäaikaa
Itselläni olen huomannut samaa tuon kahvin suhteen, jos enemmän lipittää kahvia niin tulee noita ahdistusoireita vieläkin vaikka ollut jo kohta kaksi kuukautta savuttomana Nyt olen pikkuhiljaa yrittänyt vähentää nikkispurkan annosta, mutta on siitä takaisin aina pamahtanut sellaiset ahdistusolot, että huhheijaa. Saa nähdä milloin onnistuu tuosta purkasta luopuminen ja ylipäätänsä milloinkahan nämä tuskaiset ahdistustilat loppuu. Voi ainakin sanoa, että on pitkä ja kivinen tie ollut tähän mennessä
|
|
Vieroitusoireet »
Ahdistaa »
Siirry viestiin
|
|
Mites porukalla on ahdistukset helpottaneet? Itsellä ollut hyviä päiviä ja taas huonoja, mutta ei ehkä niin paljoa enää ahdista. Millä tavalla porukkaa on ahdistanut, siis miten olette kokeneet ahdistuksen?
|
|
Lopettaneet »
Ketkä kaikki vielä savuttomana? Ilmoittaudu tähän ketjuun :) »
Siirry viestiin
|
Huomenna taitaa tulla kuukausi täyteen savuttomana
|
|
Vieroitusoireet »
Siirry viestiin
|
mumeli wrote:Hei Miki ja kumppanit! Tästä Stumpin Blogien etusivun yläosassa on palkki jossa kohta Lopettaminen. Siinä on klikaten Vieroitusoireet ja sen alta vielä yleisimmät vieroitusoireet. Kannattaa tutustua niihinkin sivustoihin, saa tukea ja ohjeistusta omaankin lopettamiseen. Se Päätöshän se on suurin asia ja siitä sit kynsin hampain kiinni pitäminen. Stumpista minäkin sain lopettamiseeni sen suurimman tukeni. Täällä kaikki tietää mistä puhutaan ja samassa paatissa keikutaan. Rutkasti kaikille voimia lopetukseen sekä uskoa itseen, Tsemppejä:  )
Siis kyllähän nuo viekkarit on tuttuja ja on niistä luerru, mutta ei se silti valmistanut näihin pälli-oireisiin Ei tässä sorruta enää, juurikaan ei tee edes mieli tupakkaa ja tulee jo toimeen 3 purkalla päivässä. En tiedä tuliko itsellä sitten liian nopeasti vähennettyä purkan annostusta ja siitä johtuen tuli sitten nuo ahdistavat olot...
|
|
Lopettaneet »
HUOM! Kirjaa tänne lopetuspäivämääräsi =) »
Siirry viestiin
|
|
Perjantai 19.2.10 loppui savuttelu. Nikotiinipurkalla menty siitä asti.
|