« Takaisin kotisivulle

Stumppi - keskustelu

Viestit käyttäjältä: malbun
Jeps, tähänkin asiaan on monta lähestymistapaa. Itse käytin ns. härkää sarvista -taktiikkaa, eli kun olin tehnyt päätöksen lopettaa ja lopettanut, niin hyvin pian sen jälkeen halusin myös hoitaa savuttoman baari-illan "pois alta". Ajatuksena siis se, että kun sen pahimman kiusauksen yli selviää savuttomana, niin sen jälkeenhän asiat menevät vain helpompaan suuntaan. Jos baari-illasta selviää savuttomana, niin sitten selviää mistä vaan. Mutta jos on yhtään epäilevä päätöksensä kanssa, niin tämä voi olla kyllä aika riskialtiskin tapa

Mutta jos taas on hieman epäilevällä kannalla, niin silloin voi auttaa suuresti, jos seurueessa ei kukaan muukaan polta. Eli silloin voi käydä esimerkiksi "harjoittelemassa" ensin yhden illan savuttomalla porukalla

Ansku73 wrote:Paras aika lopettaa tupakointi on ehdottomasti NYT!

kira wrote:Hyvä näin, munkin mielestä paras on lopettaa NYT

Näinhän se tietysti on, ja juuri sen takia tässä gallupissa kysyttiinkin, ei suinkaan mikä aika, vaan mikä vuodenaika on paras

"NYT" ei ole vaihtoehtona, koska muuten kaikki valitsisivat sen, ja tulos olisi hieman tylsä

Vaikka NYT on todellakin paras aika lopettaa, niin kuten tämä gallup osoittaa, vuodenajoillakin on oma pieni tai suuri vaikutuksensa. Kesä ei ole syystä tai toisesta erityisen suosittu vaihtoehto
malbun wrote:
Lopullinen totuus saadaankin selville luultavasti vasta vuoden päästä näihin aikoihin, kun äänestys on elänyt läpi kaikki vastausvaihtoehdot

Ja niinhän se on vuosi aika tarkalleen vierähtänyt, ja äänestää on nyt voinut kaikkina vuodenaikoina tasapuolisesti. On siis aika tarkastella tuloksia

Kevät 44%
Talvi 30%
Syksy 19%
Kesä 7%

Ja niinhän siinä kävi, että kevät sai suorastaan jytkyvoiton, kun taas kesä koki murskatappion.

Emme tosin tiedä mihin vuodenaikaan äänestysaktiivisuus oli vilkkainta, todennäköisesti juuri keväällä kun äänestys laitettiin pystyyn, mutta niin tai näin - ensimmäisen vuoden jälkeen tässä kuitenkin väliaikatilanne
Moi monalisa, itsellä on ihan samanlainen tilanne päällä. Lopetin myös luomuna, ja takana vain kuukausi enemmän kuin sinulla. Itsekin ihmettelen, kuinka nyt näin kovasti on alkanut vääntää. Korvien välissä se on, ei tässä oikein auta muu kuin yrittää keskittyä johonkin muuhun. Itse yritän myös lueskella Allen Carrin kirjaa, jotta saisin jollain konstilla aivot käännettyä takaisin menosuuntaan.
Ja tuolla olevat jutut voivat myös auttaa:
http: //niksinurkka.blogspot.com/

Yritän myös itselleni myydä sitä ajatusta, kuinka pahaa tupakka olisikaan, jos sitä nyt maistaisi. Siitähän ei pääse minnekään. Nyt vain aivot haluavat väkisin vääntää ajatusta toisinpäin. Mutta se on jo paljon, että tietää missä mennään.
Täällä tullaan myös perässä sinnikkäästi - eilen tuli 5 kk täyteen.

Nyt vain on jotenkin alkanut yhtäkkiä mielitekoja tulemaan kiihtyvällä tahdilla. Joutuu ihan tosissaan psyykkaamaan, muuten sitä huomaa suunnittelevansa missä tilanteessa "sen yhden" voisi vetäistä (=salassa). Keräsi nikkispirulainen ilmeisesti voimiaan tuossa jokusen kuukauden, kun oli pitkään niin helppo ja mukava olo
Itsellä kävi niin, että ensin päätin vain lopettaa jossain vaiheessa ennen esikoisen syntymistä.

Seuraavaksi sitten mietiskelin sopivaa ajankohtaa, mutta päädyin siihen että jos kerran lopetan seuraavan x kuukauden aikana, niin miksi sitä turhaan siirtämään, eteen se tulee pian kuitenkin. Vaikka se on kliseistä, niin jos on päättänyt lopettaa "jossain vaiheessa", niin paras hetki on lopettaa heti.
Itsellä tuntui myös alkuun todella vaikealta nämä "kosteat illat" ja tupakkaa teki aina jossain vaiheessa niin pirusti mieli. Oli pakko yksi tai kaksi nicorettepurkkaa syödä illan aikana, vaikka luomuna muuten olinkin. Niin kovaksi äityi tuo himo, kun muutaman olusen sai kumottua. Luulin, että näin tulee menemään maailman tappiin asti.

Mutta sitten päätin, että on vain juodessakin pakko opetella olemaan ilman nikotiinia, itse tupakasta puhumattakaan. Joten yksi kaunis kerta jätin purkat kotiin, ja päätin kokeilla luomuna juodessakin.

Ja kas kummaa, parin kolmen kerran jälkeen ihme tapahtui, tupakka ei käynyt enää mielessä, edes kunnon laitamyötäisessä. Halleluja!

Mutta mainittakoon myös, että kerran lipsahdin ja otin parit savut. Mutta sen jälkeen seuraavat kolme viikkoa olivatkin todella vaikeita. Siitä opin, että seuraavan kerran kun juodessa tekee mieli vaikka yksiä savuja, niin hinta niistä on kova - kärvistellä nikotiinituskissa seuraavat viikot. Ei ole sen arvoista. Helpointa on, kun ei ota koskaan henkostakaan. Helppoa ja hauskaa, melkein
Tämän keskustelupuun avauksessahan on siis otteita Lehmuston Stop smoking - ratsasta himosi aallolla -kirjasta (jonka voisi vaihtaa otsikoksikin).

Itse ostin ja luin kyseisen kirjan ensimmäisen kuukauden aikana, ja se kyllä osaltaan vahvisti omaa päätöstä.

Tosin itse olisin ehkä toivonut jotain vinkkejä mikä auttaisi tupakanhimoon kun on nauttinut alkoholia. No Lehmustolla ei siihen ollut vastauksia, koska hän alkoi itse saman tien absolutiksi (mikäli oikein muistan), kun ei uskonut pystyvänsä olemaan ilman tupakkaa alkoholia nautittuaan (tämän päättelin ihan itse). No mutta lopetti kuitenkin, eikä se viinakaan nyt niin hyvästä kenellekään ole

Jokapauksessa hyvää nippelitietoa oli kirja pullollaan. Henkilökohtaisesti koin mielenkiintoisimmaksi sen kuinka paljon erilaisia aineita tupakka sisältääkään, ja miten tupakoitsijoilta yritetään viedä rahat pois kaikin mahdollisin keinoin. Kyllä tämä kirja auttoi ymmärtämään minkälaisen asian kanssa tässä ollaan tekemisissä, joten suosittelen.

Itse lopetin ihan luomuna kun sain tietää tulevani isäksi, tosin olin yrittänyt aikaisemminkin. Minua on kovasti auttanut hyvin yksinkertainen ohjenuora: Ei enää koskaan henkostakaan.

Kun haluaa lopettaa, ja on sisäistänyt että enää koskaan ei tule tämän elämän aikana vetämään henkostakaan, ei synttäreinä, ei uutena vuotena, ei minkään onnistumisen jälkeen, ei terassilla, ei stressaantuneena, ei kertakaikkiaan koskaan eikä edes yksiä savuja, niin lopulta voi käydä niin, että pystyy luopumaan koko ajatuksesta. On vain opittava elämään ilman.

No toki helpommin sanottu kuin tehty, mutta kovalla tsempillä vaan parin ekan viikon yli ja sitten jo helpottaa

Päristelystä puheenolleen, välikevennyksenä parit linkit
http: //www.youtube.com/watch?v=H37lJVKwl-w

http: //www.youtube.com/watch?v=atqM8dWvZbw
Pieru on pieni ihme
Melisa wrote:Voin itse vastata, että olen (muuttunut), mutta muut eivät sitä huomaa, muuta kuin siitä, etten enää polta.

Niin, luulen että lähimmäiset eivät huomaa muutosta, koska he näkevät sinua sen verran usein. Ovat ns. liian lähellä nähdäkseen muutoksen, kun ollaan päivittäin tekemisessä. Muutoksen pitäisi olla iso, että se näkyisi verrattuna minkälainen olit edellispäivänä.

Sen sijaan tuttavilla tai sukulaisilla, joita näkee harvemmin, lienee jäänyt sinusta tietynlainen kuva viime tapaamisesta, ja siihen verrattuna saatat olla heistä hyvinkin erilainen esim. puolen vuoden päästä.

Tosin hekään eivät välttämättä sano mitään kysymättä, mutisevat vaan keskenään jälkeenpäin
Se alin rivi
tuplat
LauraA wrote:
Chatti vois olla todella hyvä lisä tähän sivustoon

Samaa mieltä!

Väliaikaisena ratkaisuna voitaisiin käyttää esim. seuraavaa:
http://webchat.quakenet.org/

Nickname kohtaan oma nimimerkki stumpista.
Channel kohtaan: #stumppi

Connect, ja hoplaa!
vapaana wrote:Taitaa tämänhetkinen vuodenaikakin vaikuttaa valintaan

Näin varmasti onkin, syksyllä syksy saa sitten enemmän ääniä jne.

Lopullinen totuus saadaankin selville luultavasti vasta vuoden päästä näihin aikoihin, kun äänestys on elänyt läpi kaikki vastausvaihtoehdot

Siirry: