« Takaisin kotisivulle

Stumppi - keskustelu

Viestit käyttäjältä: vapaana
Elämänhalu, tilityksesi ei suinkaan ollut lapsellinen vaan ihan asiaa oli!

Se on vain niin, että jos olet raskaana, huomaat ympärilläsi paljon raskaana olevia, jos vauvasi on pieni niin niitä pikkuisia näkee joka toisella jne.
Ihminen kun kiinnittää huomiota juuri itselle ajankohtaisiin asioihin, oli se sitten mitä tahansa. Näin se menee suurimman osan kohdalla.

Ja arvaa mitä? Minua ärsytti niin suunnattomasti juuri samat asiat kuin sinuakin ja muita tässä ketjussa kirjoittaneita! Olisi joskus tehnyt mieli potkaista niitä keski-iän ylittäneitä "herras"miehiä jotka katsoivat oikeudekseen huomautella tupakanpoltosta ja sen vaarallisuudesta. Täysin tuntemattomat tulevat huomauttelemaan minulle vuosikymmeniä polttaneelle! Halloo!
Joo näin se menee.

Ja jatkuu siten että kun nyt olen ollut savuttomana yli 1v10kk niin nyrpistelen nenääni kauppojen edustoilla savutteleville, että voisivat sentään ajatella vähän ja mennä kauemmaksi harrastamaan pahettaan.... niin sitä mieli muuttuu.
No, en sentään ole vielä huomauttanut kenellekään ja toivon hartaasti että pystyisin pitämään suuni kiinni asiasta
Mutta me nyt ollaan tällaisia pienisieluisia ihmisiä, (tai ainakin minä olen) ja arvostelen sitä joka ei elä minun laillani.....

Ja kyllä, olen ehdottomasti sitä mieltä että savuttoman Suomen lisäksi pitää saada myös raitis Suomi, siis totaalinen kieltolaki voimaan!
Kuka lähtee kanssani barrikaadeille?

Pärjätkää ja savuttomuuden saavuttaa kun on siihen itse valmis! Ei kukaan muu voi vaikuttaa siihen, vain sinä itse!
Parasta tietysti on se että voi myös itse ottaa kunnian omasta savuttomuudesta ja taputella itseään olelle mennen tullen
Onnittelut PietiPekalle, Animelle ja kaikille muillekin (joiden nimiä en muista )

Ja kiitos PietiPekka vinkistä! Meinaan ottaa vaarin (ukkikin kelpaa) ensi kesää varten, vaikka tuollaisiin lukemiin en pääse kuin ehkä 10 vuotta yhteenlaskettuna. Mutta silti, yrittänyttä ei laiteta
^Täällä on näköjään erittäin paljon "epä"normaaleja ihmisiä, joiden on pakko turvautua muuhunkin kuin aikaan ja sisuun.... minä mukaan lukien.

Eihän arvostella ketään joka ei ole niin urhea ja sisukas että pystyy luomuna irrottautumaan tupakan otteesta!
Mielestäni se että pystyy lopettamaan tavalla tai toisella on hatunnoston arvoinen suoritus, eikä se kruunu sen kirkkaampi ole vaikka kärvistelisi samaan tulokseen luomuna. Tämä on minun mielipiteeni ja lisään vielä sen verran että on hyvä että on erilaisia välineitä valittavana erilaisille ihmisille, jotka haluavat tupakasta eroon!
Älkäämme mitätöikö ketään, riippumatta tavasta jolla lopettaa sauhuttelun
Piiitkästä aikaa näillä sivuilla ja samalla vietän tässä 1v8kk savuttomuutta.
Mutta asiaan: paino on sahannut mukavasti 4-5kg ylös-alas ilman että olen erityisemmin tehnyt mitään. Kesä ja kärpäset ovat liian arvokkaita tuhlattavaksi painon tarkkailuun

Nyt sitten kävi vanhalle köpelösti. Meinaan että tuli elämään uusi ystävä ja hänen mukanaan vhh, eli vähähiilihydraattinen ravinto. Jos kerran toinen noudattaa jotakin ruokavaliota tulevat yhteiset ruokailut hankaliksi jos toinen ei jousta. Kuinka ollakaan huomasin olevani hyvinkin joustava ( ) ja niin on kuukausi mennyt ilman riisiä, makaroonia, (vähän)perunaa jne ja tilalle on tullut huomattavan suuri määrä kasviksia eri muodossa. Sämpylä on sentään aamun ehdoton aloittaja enkä aio luopua siitä!
Niin ja paino on jälleen alaspäin menossa, vaikka en kiinnittänyt siihen mitään huomiota pariin viikkoon....
Että ihan hyvää kuuluu näin marraskuun pimeyteen
Magnolia, nythän sulla on jo vahva kokemuspohja siitä että pystyt lopettamaan tupakanpolton. Nyt vain tarvitset keinon millä jatkaa savuttomuutta.
Ne ensimmäiset viikon menevät varmaankin tietynlaisessa euforiassa "olen raitis! en polta enää! ym." Sen jälkeen alkaa se arkinen arki, eikä se olekaan enää niin ihmeellistä. Samat tekemiset aamusta iltaan, päivästä toiseen... olishan se mukava katkaista yksitoikkoisuus yhdellä tupakalla.... joo. Siitähän se sitten taas lähtee, eikä mitään voi.

Kannattaa todella pohtia sitä, mitä tarkoittaa kun ei enää polta. Millaisessa tilanteessa yleensä sytytän taas sen ensimmäisen? Mitä voisin tehdä polttamisen sijaan? Miten todella selviän tuon "kuukauden kirouksen" yli? Olenko tehnyt siitä itselleni taas uuden tavan jota noudatan vaistomaisesti?
Mieti ja pyörittele asioita päässäsi ja kun olet keksinyt vastaukset niihin hankaliinkin kysymyksiin, niin sitten on aika lopettaa tupakanpoltto! Siihen asti polta kuten olet tottunut tekemäänkin.
Tapojen muuttaminen asiassa kuin asiassa vaatii myös ajattelutapojen muuttamista. Sillä tupakointi on erittäin suurelta osin psyykkistä riippuvuutta ja ne fyysiset on helpompi nujertaa!

Anna itsellesi aikaa pohtimiseen ja kun uskot olevasi valmis, voisit varoiksi ottaa kainalosauvoiksi jonkin nikotiinivalmisteen/lääkkeen.
Kärsivällisyyttä ja malttia toivotan!
Kaikki positiiviset mitä yllä on jo kirjattu +

se vapauttava tunne kun ei tarvitse mennä tupakalle!
Kun ei tarvitse miettiä missä ja milloin saan polttaa seuraavan.
Kun ei tarvitse hävetä tupakanpolttoa...
Kun ei tarvitse kaupasta tullessa jo ennen ulko-ovea tapailla tupakka-askia päästäkseen sytyttämään tupakan mahdollisimman nopeasti
Kun ei tarvitse katsella paikkaa minne mennä polttamaan oudoissa paikoissa matkalla.....
jne. jne. jne.
Siis hyviä syitä lopettaa on lukematon määrä!
Kaikkein tärkein minulle on se vapauttava tunne kun ei tarvitse.

Entäs ne negatiiviset?
Lista:
???
???
???
niin ja vielä ???
Juucho on pohtinut asioita todella perusteellisesti ja se on hyvä se. Kannattaa selvittää itselleen juuri noita asioita, että pystyy menemään eteenpäin ja siirtyy tupakoijasta tupakoimattomaksi!

Juuchon tapaan yritin myös tehdä itselleni selväksi tupakoinnin hyödyt ja haitat. Haittoja löytyi roppakaupalla, mutta ei löytynyt yhtäkään hyvää syytä jatkaa polttamista!

Samalla tavoin huomioin liikkumista ennen ja jälkeen lopettamisen ja totisesti siinä on eroa kun painelee mäkeä ylöspäin tupakoijan keuhkoilla tai savuttomilla. Huikea ero, sanoisin.
Ja vaikka minulla ikää onkin tuplasti Juuchoon verraten ja polttelin yli neljä vuosikymmentä, niin silti kannatti lopettaa. Mitä aikaisemmin, sen parempi ja kaikista paras on kun ei aloita koko tupakoitsijan uraa ollenkaan

Kyllähän nuo samat asiat kiinnittävät huomiota ja on mukavaakin vertailla ennen-jälkeen tyyliin. Ja tuo ajan säästyminen. No ensi alkuun se ei oikein säästöltä tuntunut kun mielessä pyöri koko ajan se yksi ainut asia, siis polttaminen. Kesti viikkoja ennenkuin pääsin siihen vaiheeseen että saattoi vierähtää tunti ja toinenkin ennenkuin ajatuksen palasivat tupakkaan... Vaan aika tekee tehtävänsä siinäkin asiassa ja on mukavaa huomata se ettei tupakka enää määrääkään olemisiani ja tekemisiäni, vaan päätän aivan itse mitä teen! Ja se on varmasti se kaikkein paras huomio.

Joten suositan lämpimästi tupakoinnin lopullista lopettamista ja huomaat kuinka helpottavaa on olla riippumaton!
Rööki: Taitaa olla useampi sellainen jolle on tullut lisäkiloja lopetuksen myötä, kuin että paino olisi sama tai pienempi kuin polttaessa.
Myös ikä (ja hormoonituotanto) muuttavat sen verran kehon toimintaa, että painoa tulee lisää herkemmin. nimimerkillä Kokemusta on....

Kannattaa silti lopettaa tupakointi ja samalla lisätä liikuntaa + olla suht tarkkana syömisten suhteen. Aivan huomaamatta sinne suuhun eksyy kaikenlaista (lihottavaa) naposteltavaa ja taas kokemus puhuu

Minulle tuli myös muutama ylimääräinen kilo lopettamisen myötä, mutta sain ne karistettua tuossa vuodenvaihteen jälkeen. Joo ja taas ovat tulleet samat kilot takaisin.... ja ihan olen syömällä ne hankkinut, vaikka kesä on mennyt hyvinkin liikunnallisesti, niin silti Peiliin katsomisen paikka jälleen kerran, vaan siitä olen iloinen ja tyytyväinen että tupakka on taaksejäänyttä elämää, enkä koskaan enää polta.

Joten tupakki pois ja lenkille! toivottaa vapaana tupakasta oleva vapaana
HURRRRJAN ISOT ONNITTELUT MELISA!
Kuusi savutonta vuotta on melekonen saavutus ja toivonpa joskus voivani myös huutaa tuon 6xhep
Vasta vajaat puolitoista kasassa, mutta perässä tullaan!
Hienoa Lispetti, sulla on hyvä tsemppi päällä ja sillä pääseekin pitkälle. Ja sisulla loput

Onerva: mun mielestä kaikki, siis kaikki keinot ovat luvallisia ja sallittuja silloin kun pyrkii eroon tupakoinnista! Ei se mitään luuseriutta ole jos käyttää tukikeppejä. Eihän jalkansa katkaisseellekaan vinoilla jos hän käyttää apunaan kyynärsauvoja liikkuessaan. Sama asia eri paketissa

Isot peukut kaikille ja uskoa omaan itseensä, se vie paljon eteenpäin.
Tommi Turmiola kertoili hyvin tuttua tarinaa, kuin omasta "kynästäni" lähtöisin olevaa
Lopetin myös Champixilla ja suurin huolenaiheeni oli se mitä teen sen sijaan että polttaisin. Myös se oikean ajankohdan etsiminen kesti vuosia, kunnes tajusin juuri tuon saman mitä Tommikin: oikeaa ajankohtaa ei ole eikä tule, se on vain itse tehtävä.

Aloitin lopettamisen sillä, että yritin lykätä tupakille menoa aamukahvin/ruokailun/muun tapatupakoinnin aikoja. En mennytkään heti kahvin juotuani, vaan keksin tekemistä aina vain aamu aamulta pitempään. Samoin tein muiden tapapolttelujen suhteen. Ja kun se H-hetki sitten tuli, olin jo pari viikkoa harjoitellut noita aikoja ja uskon niiden helpottaneen ensimmäisten päivien kaipuun hetkiä....
On oikeasti tärkeää miettiä jo etukäteen SEN sijaan tekemisiä - ja kun niitä on plakkarissa useampi erilainen toiminto niin on varaa jopa valita

Uskokaa minua: se auttaa yllättävän pitkälle. Tai no, auttoi ainakin minua

Kestää joka tapauksessa oman aikansa tupakoija-identiteetin vaihtuminen savuttomaan, joten kannattaa varata aikaa siihen projektiin. Minulle käy edelleen niin, varsinkin mökillä puuhatessani, että haluan pitää "tupakkitauon". Siis oikeasti käy mielessä että nyt pitää mennä... mutta itse tupakanpolttoa minulla ei ole ikävä, vain sitä kun istahtaa, kaivaa askin esille, tupakan käteen ja alkaa sytyttää. Se on se mitä minä kaipaan, edelleen.

Kuitenkin: jos ei aloita ei voi lopettaakaan, joten paljon tsemppiä teille kaikille rohkeille tyypeille! Te pääsette tupakasta eroon ihan varmasti, sillä jos kerran minä olen päässyt niin silloin kuka tahansa pystyy siihen
Onnittelut KultaPieni!
Sun asentees on kohillaan eikä paremmasta väliä

Huomasin tuossa lukiessani että hymyilin koko ajan, eikä vain aurinkoisen avataresi takia, vaan kaikki kirjoituksesi säteilevät samaa aurinkoa, hienoa.

Otsikkosi on myös erinomainen ja kuvaava, sillä se on nimenomaan vapautta, kun pääsee tupakasta eroon!
Kovasti paljon tsemppiä ja peukkuja!

toivottaa "vapaana"
Kultahippu, juuri noin!
On ihan yksi hailee kuinka tupakasta päästään eroon kunhan päästään ja se on se tärkein pointti!

Me ihmiset nyt vain ollaan (onneksi) erilaisia ja yksi tykkää äidistä toinen tyttärestä, kuten vanha hyvä sanonta kuuluu.
Omalta kohdaltani en olisi onnistunut luomuna ja todellakin nostan hattua sellaiselle jolla riittää sisua ja voimia tehdä se. Tarkoitan mitä sanon!

Jouduin yrittämään monta kertaa vuosien mittaan, inhalaattorin ja niksatabujen kanssa ja välillä ihan luomuna, vaan eipä siitä mitään tullut. Vasta kun otin järeämmän aseen (Champix) käyttöön pääsin tupakasta eroon. Ja minulla oli yli 40 vuoden kokemus tupakoitsijana....

Kovasti paljon tsemppiä edelleenkin kaikille riippumatta siitä mikä tapa on käytössä. Pääasia on että pääsee eroon tupakasta

Kiitoksia Piltti mukavista sanoistasi ja hyvää ja savutonta vkl sinnekin!
Hattuani nostan sille joka ihan luomuna pääsee tupakasta eroon.
Mutta hattua nostan myös niille jotka pääsevät tupakasta eroon korvaustuotteiden avulla.
Mielestäni se kuinka pääseen tupakasta eroon on täysin samantekevää, pääasia on että pääsee! Lopullisesti!

Jaksakaa jatkaa ja lopussa kiitos seisoo (sanoo hän joka muistelee tupakkaa joka päivä, vaan eipä meinaa langeta enää ikinä )
Katjalle nelinkertainen ONNEA-huuto!

Melisa, valitsin lopettamispäivän huolella, kun sattui tuo naistenpäivä olemaan juuri hollilla, kun suunnittelin lopetusta...
(kansainvälinen naistenpäivä nääs)

Siirry: