tupakoinnin lopettaminen ja mielenterveys

1235710

Viestejä yhteensä

• editoi helmikuu 2010
    Jonnis kirjoitti:
    Kyllä se lopetaminen voi saada aikaan juurikin niitä masennuksen ja ahdistuksen tunteita, ja luulen että nillä ihmisillä herkemmin, kenellä on muutenkin taipumusta mielialan vaihteluihin tai masikseen/ahdistukseen. Itse kuuluun em. ryhmään, mutta nyt yllättynyt siitä että 1,5kk ollut savuttomana ja mitään erityistä ei ole tullut vaikka sitä pelkäsin :roll:

Ensimmäinen viikko oli todella hirveä kyllä, olin tosi ahdistunut ja muutaman kerran on kunnon kohtaus iskenyt päälle, mutta muuten kaikki ok :D

Huomaan nyt sen, että kun olen aiemmin käyttänyt tupakkaa tunteiden hallitsemiseen, niiden pois työntämiseksi, itseni rauhoitteluun, niin nyt kun sitä tupakkaa ei ole, tunteet välillä "purskahtelee" yllättävissä paikoissa. Mutta aattelen että se on ihan tervettä :-)

Tunsin samoja fiiliksiä,kuten sinäkin Jonnis ja kun on taipumusta masikseen.Niin nekylläkertautuu kun nyt on tupakoimatta. Muttane kyllämenee ohikin,kun on tullut välillä :)enemmän energiaakin.
  • editoi helmikuu 2010
    Itselläni on tänään kyllä tuntunut aivan ihmeelliselle! Närästänyt niin pahasti kolme päivää niin en pystynyt syömään nikkispurkkaa ja olin ilman mitään nikotiinivalmistetta. Tänään alkoi heti aamusta uskomaton olo, ahdisti koko ajan ja tuntui melkein , että tulee hulluksi. Purkka auttoi hieman, mutta edeleen kyllä ihan ihmeellinen olo. Röökiä polttanut 15 vuotta ja nyt kaksi viikoa ilman. Onkos muilla tapahtunut samaa vikaa vintissä? :) Todella paha olo, ei olisi uskonut. Levoton ja ahdistunut olo samalla kertaa :(
  • editoi helmikuu 2010
    Wuhuu!!! En siis olekkaan tulossa hulluksi, joten voin laittaa psykiatrisen numeron pois pöydältä.

Muutaman päivän yli kk on tullu oltua savuttomana joista kaks ekaa viikkoo champixilla (ilman em. lääkettä lopettamiseni ei olisi onnistunut, mutta valitettavasti ei sopinut meikäläiselle)
    Nyt kuitenkin reippaat kaksi viikkoa ilman mitään avustavia tekijöitä lopettamisessa ja polttelin kanssa viimiset 10 vuotta aski/pvä...

Mutta hyvä elämä sentään, miten minun pieni pääni on ihan sekaisin, ahdistaa, itkettää, naurattaa, hiottaa ja kaikkee siltä väliltä.
    Ihana kuulla että en todellakaan ainoa jonka aivot huutaa hoosiannaa, kun sitä paskaa ei enää ime kitusiinsa :shock:

Ensimmäisenä kahtena viikkona en täällä edes halunnut käydä mitään lukemassa, koska silloin tarkoitus oli saada tupakka mahdollisimman kauas ajatuksista, mut nyt kun enää ei tee mieli polttaa vaan pää vaan tekee pesäeroa nikotiiniin niin tästä foorumista tulee minun uusi eloonjäämis välineeni 8)

Jokaiselle paljon tsemppiä!!!
  • editoi helmikuu 2010
    Et tosiaan Mirvis ole tullut hulluksi pikemminkin olet tullut järkiisi!! Itse lopetin, kun tuli raskaustestiin syksyllä kaksi viivaa. Lopetin ilman korvaustuotteita. Olin hetkessä ärtynyt, kiukkuinen, huonosti keskittyvä, levoton ... Mitään tärinää tms. ei tullut, mutta olo oli todella rauhaton.

Tsemppiä! Pian se ohi menee ja hetken päästä huomaat,ettei tupakkatauko ole kokoajan mielessä :)
  • editoi maaliskuu 2010
    mä kanssa ton mielialan kanssa taistelen,tekee kaikkea ja mikään ei huvita.Olo kuin muurahaispesässä.Vaikka uskottelen että sekava olo on viekkareita ei se liiemmin lohduta. Ajattelinkin kokeilla luontaistuotteista ns.rauhoittavaa ja jännitystä poistavaa.Joten ostin relax kapseleita ja odotan innolla auttaisiko ne. Koska en halua missään nimessä edes kokeilla auttaako rööki saamaan mieln tasapainon takaisin.Olen sen kaltainen että jo yksi rööki saattaa aloittaa uuden taipaleen tupakan kanssa . :roll:
  • editoi maaliskuu 2010
    suosittelen myös kokeilemaan jos ei nuo luonnon tuotteet toimi niin jonkunlaista rentoutumis dvdtä! itselläni ainaki auttaa kummasti, muutenkin kun hyvin stressi herkkä ihminen olen ja vaikea rentoutua nii johan sain apua noista rentoutus dvdeistä! :)
    suosittelen :)

ja itse tietysti lenkkeilen, se myöskin auttaa kun saa ajatus vaan levätä.
  • editoi maaliskuu 2010
    Minusta puhutaan liian vähän tästä mielentilan muutoksesta .Olen lukenut kaikkialta mitä viekkareita on ja usein saan ne samat päänsäryt huimaukset ynms.Mutta en vaan ole törmännyt tähän masennukseen,epätodellisen tuntuiseen oloon itkuherkkyyteen ynms.Vaikka ainakin itse ennen tänne tuloa jo aloin pelätä että helketti sekoankohan nyt koko lailla. Onneksi luin teidän kokemuksia ja tuntemuksia niin huomaan että muut kokee samaa,ja se kyllä helpottaa.Vaikka mistä sitä tietää milloin se oma ratas pyörähtää yli,mutta kuitenkin edes pikkasen viekkaritkin saa aikaa kummallisia tuntemuksia. :roll:
  • editoi maaliskuu 2010
    noh juuh niinhään tuo tekee.. :cry: mielialat on laidasta laitaan. :D
    kysymys kuuluukin..miehet huomio! onko teillä herkkyys reaktioita? vai liittyisikö jotenki naishormooneihein kun ainakin itsellä nuo mielialat saattoi vaihdella tupakoidessakin tiettyinä aikoina :)
  • editoi maaliskuu 2010
    Minusta puhutaan liian vähän tästä mielentilan muutoksesta .Olen lukenut kaikkialta mitä viekkareita on ja usein saan ne samat päänsäryt huimaukset ynms.Mutta en vaan ole törmännyt tähän masennukseen,epätodellisen tuntuiseen oloon itkuherkkyyteen ynms.Vaikka ainakin itse ennen tänne tuloa jo aloin pelätä että helketti sekoankohan nyt koko lailla. Onneksi luin teidän kokemuksia ja tuntemuksia niin huomaan että muut kokee samaa,ja se kyllä helpottaa.Vaikka mistä sitä tietää milloin se oma ratas pyörähtää yli,mutta kuitenkin edes pikkasen viekkaritkin saa aikaa kummallisia tuntemuksia. :roll:

Olen kyllä samaa mieltä! Joka paikka on täynnä tietoa fyysisistä oireista, mutta ei pienintäkään vihjausta psyykkisiin oireisiin. Itse olen kyllä ollut ihmeissäni tämän ahdistuksen kanssa. Ei olisi uskonut miten pahasti voi vaikuttaa mieleen tämä lopetus. Itsekin tuossa jo leikilläni mietin, että pitääkö tässä jo kohta lähteä mielenterveystoimistoon, kun ahdistaa niin kovasti välillä. No, kohta kuukausi ilman tupakkaa ja ahdistukset olleet vähenemään päin, mitä nyt tässä viime päivinä iskeneet uudelleen. Erikoisiahan nämä tuntemukset on, koska taustalla mielessä tuntuu, että on todella paha olo ja hyvä olisi, jos niistäkin mainittaisiin. Itse tuon olen kyllä liittänyt siihen, että olen sinnitellyt vain yhdellä tai kahdella purkalla päivässä ja sen jälkeen kyllä tulee ahdistava olo :)
  • editoi maaliskuu 2010
    LauraA kirjoitti:
    noh juuh niinhään tuo tekee.. :cry: mielialat on laidasta laitaan. :D
    kysymys kuuluukin..miehet huomio! onko teillä herkkyys reaktioita? vai liittyisikö jotenki naishormooneihein kun ainakin itsellä nuo mielialat saattoi vaihdella tupakoidessakin tiettyinä aikoina :)

Ei herkkyysreaktioita, mutta muuten kyllä mieli on reagoinut :)
  • mumelimumeli Pirkanmaa
    editoi maaliskuu 2010
    Hei Miki ja kumppanit! Tästä Stumpin Blogien etusivun yläosassa on palkki jossa kohta Lopettaminen. Siinä on klikaten Vieroitusoireet ja sen alta vielä yleisimmät vieroitusoireet. Kannattaa tutustua niihinkin sivustoihin, saa tukea ja ohjeistusta omaankin lopettamiseen. Se Päätöshän se on suurin asia ja siitä sit kynsin hampain kiinni pitäminen. Stumpista minäkin sain lopettamiseeni sen suurimman tukeni. Täällä kaikki tietää mistä puhutaan ja samassa paatissa keikutaan. Rutkasti kaikille voimia lopetukseen sekä uskoa itseen, Tsemppejä::))
  • editoi maaliskuu 2010
    mumeli kirjoitti:
    Hei Miki ja kumppanit! Tästä Stumpin Blogien etusivun yläosassa on palkki jossa kohta Lopettaminen. Siinä on klikaten Vieroitusoireet ja sen alta vielä yleisimmät vieroitusoireet. Kannattaa tutustua niihinkin sivustoihin, saa tukea ja ohjeistusta omaankin lopettamiseen. Se Päätöshän se on suurin asia ja siitä sit kynsin hampain kiinni pitäminen. Stumpista minäkin sain lopettamiseeni sen suurimman tukeni. Täällä kaikki tietää mistä puhutaan ja samassa paatissa keikutaan. Rutkasti kaikille voimia lopetukseen sekä uskoa itseen, Tsemppejä::))

Siis kyllähän nuo viekkarit on tuttuja ja on niistä luerru, mutta ei se silti valmistanut näihin pälli-oireisiin :) Ei tässä sorruta enää, juurikaan ei tee edes mieli tupakkaa ja tulee jo toimeen 3 purkalla päivässä. En tiedä tuliko itsellä sitten liian nopeasti vähennettyä purkan annostusta ja siitä johtuen tuli sitten nuo ahdistavat olot...
  • editoi maaliskuu 2010
    Ehkä se ahdistus on ollut jo silloin kun poltti, mutta siihen ei sillon kiinnittänyt huomiota niin paljon vaan poltti tupakan ja se unohtui, jotenkin aika epäloogista että ahdistus kasvaa samalla kun fyysinen olo paranee, onhan se toki mahdollista mutta itse uskon että sitä vain fiilistelee, siis tarkkailee oloaan enemmän..

Itellä on varmaan joku mielisairaus ku eilen lopetin polttamisen ja vannoin etten koske enää koko shaisseen niin enköhän oo polttanu jo kolme tänä aamuna, sairasta että ite tajuaa ettei kannata polttaa mutta jotenkin automaattisesti menee sytyttämään sen röökin, ja tämä mulla aiheuttaa ahdistusta enemmän kuin mikään muu, onkohan tää niitä pakko oireita? jos pääsen tästä eroon joskus niin luulisin ainakin että ahdistuskin katoaa, auttakaa pliis! nyt meen polttaan sen viimeisen röökin ja alotan alusta kuten melkein joka päivä.
  • editoi maaliskuu 2010
    Minä luin tätä Stumppia, etusivuilla on tietoa tupakoinnin lopettamisesta. Sain terveydenhoitajalta apua. Pääti kaks viikkoa ennen kuin lopetin viimeisen tupakkapäiväni. Ostin nikotiini inhalaattorin,nikotiini tabuja ja ystäväni,joka on lopettanut aikoja sitten kysyin häneltä neuvoja.
  • editoi maaliskuu 2010
    Minusta puhutaan liian vähän tästä mielentilan muutoksesta .Olen lukenut kaikkialta mitä viekkareita on ja usein saan ne samat päänsäryt huimaukset ynms.Mutta en vaan ole törmännyt tähän masennukseen,epätodellisen tuntuiseen oloon itkuherkkyyteen ynms.Vaikka ainakin itse ennen tänne tuloa jo aloin pelätä että helketti sekoankohan nyt koko lailla.

Niimpä! Olisi kyllä hyvä, jos tästäkin puolesta valistettaisiin enemmän.

Aiemmin mä vaan ajattelin, etten koskaan pysty lopettamaan kun tulen aina "hulluksi" kun yritän lopettaa. Nyt onneksi tällä kertaa asiat menneet vähän kevyemmin :lol: (kohta 3kk savuttomana, mikä on mun henk.koht. ennatys!)

Tämä on mun oma teoria, eikä perustu mihinkään tieteelliseen tietoon, mutta luulen että tupakoinnin lopettaminen saattaa myös tuoda esiin taustalla olevia ongelmia (masennusta tai ahdistuneisuutta). Itse olen ainakin aiemmin huomannut, että olen käyttänyt tupakkaa näiden oireiden "kurissa" pitämiseen ja sitten kun olen yrittänyt lopettaa, ne ovat ryöpsähtäneet kunnolla esiin. Sitten olen retkahtanut uudestaan polttamaan kun en ole jaksanut "hulluutta" ilman tupakkaa :D
  • editoi maaliskuu 2010
    Hyvä Jonnis! Sitä käy vaikka minkälaista tunne tilaa,kun on savuttomana.Tupakka on koukuttaja. Kuten tutetun sanoin ei anneta periksi sille tupakalle. Hoe mantraa en sytytä enää yhtään. Kun en sytytä sitä ensimmäistä, niin en sytytä toistakaan. :thumbup:
  • NikolNikol Ouluntienoo
    editoi huhtikuu 2010
    Masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä muutaman kuukauden poteneena voin antaa yhden hyvän neuvon: Varokaa sitä kahvia! Uskon tämän myös auttavan vierotusoireista johtuviin mielenterveysongelmiin, oireet kun ovat samankaltaiset.

Omalla kohdalla kahvin lipittämistä rajoittamalla oireet lievittyivät oleellisesti siirtyessä kahdesta pannusta kahteen kuppiin päivässä. :mrgreen:

Myönnettäköön kulutukseni olleen suurta, mutta kahvi on myrkkyä jos mielenterveys heittää. :evil:

Itse korvasin kahvikuppeja teellä, rooibos ja kamomilla ovat rauhoittaneet kummasti. Vihreä teekin pitäisi rauhoittaa mutta sisältää kofeiinia, kolmannes kahviin verrattuna tosin.

Menipäs se taas muokkaamiseksi.. Unohtui sanoa varoitus kahvin lopettamisesta/rajoittamisesta, siitäkin voi mahdollisesti tulla samankaltaisia vieroitusoireita kuin tupakasta. Eli jos lopetat tupakoinnin en suosittele myös kahvin lopettamista kokonaan, ellet sitten juo kofeiinillista teetä. Kahvin kanssa kokeilin täyslakkoa, en haluaisi kokeilla kumpaakin yhtäaikaa :wink:

• editoi huhtikuu 2010
    Mä en tiedä... Ennen join sen pari pannua päivässä. Joskus tossa talvella kyllästyin siihen ja vähensin rutkasti. Nykyisin en juo kotona kahvia lainkaan. Töissä tai kylässä joo. Eli juon just silloin kun sitä tekee mieli. Mutta enpä huomannut mielialassa mitään uutta.
    Röökinkin lopetin sitten. Nyt alan huomaamaan. Tupakka oli osasyy huonoon olooni ja nyt oloni on parempi. Vielä on matkaa, mutta pikkuhiljaa noustaan suosta. Mulla on tukea, suunnitelmia, valoa tunnelin päässä.
    Varmaan riippuu, mistä masennus johtuu. Toisilla se on sairaus syystä x, toisilla traumoista johtuva. Mulla se on jälkimmäinen.
  • editoi huhtikuu 2010
    Nikol kirjoitti:
    Masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä muutaman kuukauden poteneena voin antaa yhden hyvän neuvon: Varokaa sitä kahvia! Uskon tämän myös auttavan vierotusoireista johtuviin mielenterveysongelmiin, oireet kun ovat samankaltaiset.

Omalla kohdalla kahvin lipittämistä rajoittamalla oireet lievittyivät oleellisesti siirtyessä kahdesta pannusta kahteen kuppiin päivässä. :mrgreen:

Myönnettäköön kulutukseni olleen suurta, mutta kahvi on myrkkyä jos mielenterveys heittää. :evil:

Itse korvasin kahvikuppeja teellä, rooibos ja kamomilla ovat rauhoittaneet kummasti. Vihreä teekin pitäisi rauhoittaa mutta sisältää kofeiinia, kolmannes kahviin verrattuna tosin.

Menipäs se taas muokkaamiseksi.. Unohtui sanoa varoitus kahvin lopettamisesta/rajoittamisesta, siitäkin voi mahdollisesti tulla samankaltaisia vieroitusoireita kuin tupakasta. Eli jos lopetat tupakoinnin en suosittele myös kahvin lopettamista kokonaan, ellet sitten juo kofeiinillista teetä. Kahvin kanssa kokeilin täyslakkoa, en haluaisi kokeilla kumpaakin yhtäaikaa :wink:

Itselläni olen huomannut samaa tuon kahvin suhteen, jos enemmän lipittää kahvia niin tulee noita ahdistusoireita vieläkin vaikka ollut jo kohta kaksi kuukautta savuttomana :shock: Nyt olen pikkuhiljaa yrittänyt vähentää nikkispurkan annosta, mutta on siitä takaisin aina pamahtanut sellaiset ahdistusolot, että huhheijaa. Saa nähdä milloin onnistuu tuosta purkasta luopuminen ja ylipäätänsä milloinkahan nämä tuskaiset ahdistustilat loppuu. Voi ainakin sanoa, että on pitkä ja kivinen tie ollut tähän mennessä :)
  • editoi huhtikuu 2010
    Miki, vedä vaikka vuosi sitä purkkaa. Mä en edes harkitse laastarista luopumista ennen kuin ainakin 3kk on kulunut, ehken sittenkään.
  • editoi huhtikuu 2010
    Nicotinellin sivuilta muuten löytyi mielelnkiintoista tietoa näihin viekkareihin ja niiden laatuun.

Miten kauan vieroitusoireet kestävät?

Viime aikoihin asti uskottiin, että useimmilla vieroitusoireet kestävät 2-4 viikkoa ja vähenevät ajan myötä. Uusimmat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että vieroitusoireet voivat kestää kaksikin kuukautta ja että vieroitus voi tapahtua kolmen eri mallin mukaisesti.

Nämä mallit eroavat toisistaan merkittävästi:

* Ensimmäisessä mallissa vieroitusoireet noudattavat odotustenmukaista kehityskulkua eli alkavat voimakkaina ja lieventyvät asteittain ajan myötä.
    * Toisessa mallissa oireet voimistuvat asteittain kahden kuukauden aikana.
    * Kolmannessa mallissa kahden ensimmäisen viikon aikana tapahtuu lievää paranemista, minkä jälkeen vieroitusoireet jatkuvat tasaisina.

Kahdesta jälkimmäisestä mallista kärsivät ihmiset eivät osaa odottaa sitä ja luulevat, että jokin on vinossa. Ei olekaan yllättävää, että he sortuvat herkemmin kuin ensimmäiseen ryhmään kuuluvat. Nämä mallit ovat kuitenkin yleisiä (38-68 %), joten on tärkeä ymmärtää seuraavat seikat:

* tämä on täysin normaalia eikä sinussa ole mitään vikaa
    * jatka nikotiinikorvaushoitoa ainakin kahdeksan viikkoa
    * jatka erilaisten tukikeinojen käyttöä, kuten palkkioihin, korvikkeisiin ja selviytymiseen liittyvien taitojen soveltamista.

Itsehän aloin jo miettimään, että onko latva oikeasti lahoamassa, kun minulla nämä ahdistusoireet tulivat vasta kuukauden jälkeen eikä normaalisti alkuun niinkuin luulisi :mrgreen: Hyvä kuitenkin tietää, että tuohan voi mennä juuri päinvastaisessa järjestyksessä.
    Tämä nyt vaan kannustuksena niille, jotka ihmettelevät oman päänsä terveyttä :)
    Itselläni tulee kaksi kuukautta savuttomana täyteen perjantaina joten pitää varmaan varautua ettei tuo kaksi kuukautta pidä minun kohdallani paikkaansa viekkareiden keston suhteen :D
  • editoi toukokuu 2010
    Oijoi! Onneksi löysin tämän ketjun. Rilen ja tämä päivä olleet yhtä hullunmyllyä. Ollaan siis miehen kans molemmat lopetettu ja nyt on toinen päivä menossa.
    Tuntuu että ois tulossa hulluksi! :shock: :shock: :-) :shock: :x
    Miehen kanssa riideltiin kauppaan menosta ja sitten riideltiin lisää ja sit vähän lisää. Sit tuli taas itku.

Mielialat vaihtelee ihan älyttömästi ja välillä ahdistaa vaikkei oo ees mitään syytä.

Kävin kävelyllä tänään kuitenkin rauhoittelemassa itseäni.
  • editoi toukokuu 2010
    juu nupsu kuulostaa ihan tutulta touhulta, ajan kanssa helpottaa ja jos tuntuu että ei nii kantsii mennä tohtorin puheille. ettei oikeesti sitten ole masennusta tai mitään..
  • editoi toukokuu 2010
    Hyvää tietoa miki. Kiitos että jaoit sen kanssamme.. mä kans luulen et mul on viekkarit vasta tulos :shock:
  • editoi toukokuu 2010
    Olipas helpotus löytää tämä ketju. Itsellä viides päivä ilman tupakkaa menossa (ei mitään korvaavaa, vahvaa purkkaa lukuunottamatta), ja olo on ihan järjetön! Olen aiemminkin tehnyt lakkoja, eikä koskaan ole ollut tällaista.
    Heti toisena päivänä alkoi jonkinlainen masentuminen, ei tupakan perään, vaan ihan yleisesti. Ahdistaa, itkettää, väsyttää. Toivottavasti tämä todella on ohimenevää, ei tällaista oloa halua eikä pidemmän päälle jaksa :( En kyllä halua polttaakaan, se nyt tuskin tätä oloa edes poistaisi, enkä halua enää näin "pitkällä" mitään laastareitakaan tms ottaa käyttöön. Kuinka pitkään te muut olette kärvistelleet?
  • editoi toukokuu 2010
    No voi harmi kun tollasta nyt heti lykkäs :( Mulla oli ihan alussa vaikeeta ja viekkareita hirmusti.Lopettamisfiilis oli silti tavallaan korkeella silti.Sitten muutamien viikkojen jälkeen alkoi ahdistaa ja elämä toi kaiken maailman murhetta.Muutama päivä sitten oli tosi murheellinen olo vielä ja ajattelin ettei tätä jaksa...mutta mutta..helpottamaan alkaa taas.Onhan tämä aika shokki elimistölle,että ei kai se ihme ole kun kaikenlaista vaivaa ja murhetta tulee.Jos suinkin jaksat niin usko,että se helpottaa ja ajattele jokaista savutonta päivää voittajafiiliksellä.Niin..helppo se on sanoa..tiedän.
    Mutta häntä pystyyn ja voimaa jatkaa :thumbup:
  • editoi toukokuu 2010
    Ilmottaudun tämän viestin kera palstalle. Nyt olen ollut päivän alle 4 viikkoa polttamatta. Lopetin lentsun yhteydessä, koska silloin en ole polttanut koskaan. Toinen syy, mikä johti päätökseen oli se, että olen viime kuukaudet polttanut muutenkin todella vähän, välillä jopa täysin tupakattomia päiviä. Mitään nikotiinilaastereita tai purkkaa en ole käyttänyt ollenkaan. Mitään fyysistä oireita ei ole ollut, mutta näitä toisia oireita tuntuu riittävän :S Olen muuttunut todella räjähdysherkäksi, nämä piirteet ovat viime vuosina tasoittuneet kovin, mutta nyt nämä ovat nousseet taas pintaan. Toinen on nämä mielialan vaihtelut hyvinkin nopeasti, saman päivän aikana saatetaan mennä tosi alakuloiseksi ja sitten taas jonkun pienen positiivisen jutun myötä melkeinpä toiseen ääripäähän. Kuinkahan normaalia tämäkin on, tupakkaa ei silti haluta, mutta tämä jatkuva mielialojen heittely ja läheisille tiuskiminen alkavat jo ärsyttää itseäkin.
  • editoi toukokuu 2010
    JUHAK täysin normaali juttu.. mä oon kokennu ja koen vieläkin saman kaltaisia 'oireita', mielialoja jne!
    Ei ole mitenkää kivaa mutta itse tehny niin että kun huomannut alkavansa hermostua ( just ennen ku napsahtaa) nii olen usein lähtenyt pois siintä tilanteesta, esim. ulos lenkille.

Mutta mielestäni nämä alakulot ja räjähtelyt on alkanut nyt 2.6 kuukauden jälkeen helpottaa.
    Kylläkin huomaan edelleen että tulee ihme alakulo, v*tutus hetkii jostain ihan ihme jutuista tai edes välttämättä mitää syytä tarvi!Et tupakan vierotukseen kuuluu kyllä myös just nää henkisenpuolen jutut kanssa.

Voimia ja tsemppii sulle savuttomuudentiellä!
    kyllä se siint ajan kanssa ja päivä kerrallaan!
  • editoi toukokuu 2010
    miki kirjoitti:
    Nicotinellin sivuilta muuten löytyi mielelnkiintoista tietoa näihin viekkareihin ja niiden laatuun.

Miten kauan vieroitusoireet kestävät?

Viime aikoihin asti uskottiin, että useimmilla vieroitusoireet kestävät 2-4 viikkoa ja vähenevät ajan myötä. Uusimmat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että vieroitusoireet voivat kestää kaksikin kuukautta ja että vieroitus voi tapahtua kolmen eri mallin mukaisesti.

Nämä mallit eroavat toisistaan merkittävästi:

* Ensimmäisessä mallissa vieroitusoireet noudattavat odotustenmukaista kehityskulkua eli alkavat voimakkaina ja lieventyvät asteittain ajan myötä.
    * Toisessa mallissa oireet voimistuvat asteittain kahden kuukauden aikana.
    * Kolmannessa mallissa kahden ensimmäisen viikon aikana tapahtuu lievää paranemista, minkä jälkeen vieroitusoireet jatkuvat tasaisina.

Kahdesta jälkimmäisestä mallista kärsivät ihmiset eivät osaa odottaa sitä ja luulevat, että jokin on vinossa. Ei olekaan yllättävää, että he sortuvat herkemmin kuin ensimmäiseen ryhmään kuuluvat. Nämä mallit ovat kuitenkin yleisiä (38-68 %), joten on tärkeä ymmärtää seuraavat seikat:

* tämä on täysin normaalia eikä sinussa ole mitään vikaa
    * jatka nikotiinikorvaushoitoa ainakin kahdeksan viikkoa
    * jatka erilaisten tukikeinojen käyttöä, kuten palkkioihin, korvikkeisiin ja selviytymiseen liittyvien taitojen soveltamista.

Itsehän aloin jo miettimään, että onko latva oikeasti lahoamassa, kun minulla nämä ahdistusoireet tulivat vasta kuukauden jälkeen eikä normaalisti alkuun niinkuin luulisi :mrgreen: Hyvä kuitenkin tietää, että tuohan voi mennä juuri päinvastaisessa järjestyksessä.
    Tämä nyt vaan kannustuksena niille, jotka ihmettelevät oman päänsä terveyttä :)
    Itselläni tulee kaksi kuukautta savuttomana täyteen perjantaina joten pitää varmaan varautua ettei tuo kaksi kuukautta pidä minun kohdallani paikkaansa viekkareiden keston suhteen :D

Excuse moi! mulla kesti vierotus oireet tasan ensimmäisen päivän + neljäntenä päivänä teki vähän mieli, kun viimeeksi lopetin.
    Jostain OIKEASTA tutkimuksesta luin että nikotiinilla kestää korkeintaan 72 tuntia että se on hävinnyt elimistöstä, ja pahimmat vieroitusoireet tulee tuona aikana. Sitä tässä yritän hienovaraisesti sanoa että nuo nikotiinituotteet uutetaan siitä samasta kasvista mistä tupakka valmistetaan ja tupakkayhtiöt vetää tuossakin bisneksessä eniten rahaa, tosin ne on naamioituneet muiksi pienemmiksi yhtiöiksi joilla on samat omistajat kuitenkin, nikotiini on addiktiivisin huume maan päällä, ei fysiologisesti vaan aivopesullisesti..

Mitä luulet jos epäpuhdasta heroiiniä muutaman vuoden vetänyt narkkari lopettaa heroiinin käytön siirtymällä puhtaaseen heroiiniin? lopettaako se sillon ollenkaan? onhan se toki varmaan terveellisempää, mutta silti helevetin addiktiivista..

Tuo on vain propagandaa että ihmiset luulevat olevansa koukussa johonkin myrkkyyn joka ei edes aiheuta mitään oloja, kaikki leffat ja mainokset ja muut tupakoijat vahvistavat uskomusta että tupakka on jotain mahtavaa, oikeasti se on vain surkea rikkaruoho johon on lisätty PALJON kemikaaleja että siihen jäisi edes hiukan koukkuun, sit ku on vähän koukussa niin oma mieli tekee temput ja ottaa kaikki alitajuiset viestit elokuvista, mainoksista ja röökin polttajilta totuutena ja sitten onkin siinä pisteessä ettei pysty lopettamaan koska kukaan muukaan ei (MUKA) pysty, ja vieroitus oireet tuntuvat ihan hirveiltä koska urbaanit legendat ja kollektiivinen tyhmyys ja liioittelu on aiheuttanut sen (pahin tapaus mitä oon kuullu on että keski ikänen mies meni lääkäriin ja lääkäri käski lopettaa ja mies lopetti ja kuoli samantien = Bullshit, ei kukaan kuole siihen että keho alkaa puhdistumaan myrkyistä ja paranemaan)

mutta se on harhaa: kolme päivää polttamatta ja ilman nikotiinia saa paatuneimmankin röökaajan vapaaksi, nikotiinin ottaminen vain pitkittää riippuvuutta, vrt likainen heroiini vs puhdas heroiini..

Kannattaa pitää mielessä että tupakka bisnes on yks maailman suurimmista bisneksistä ja ehkä sairain, ehdotomasti sairaampi kuin sota bisnes koska tupakkaan kuolee vuodessa 5 miljoonaa ihmistä, joka seitsemäs sekunti joku kuolee, eikö hetkauta? ei se ihme olet aivopesty jos näin on. Huhhuh 1.2.3.4.5.6.7 joku kuoli 1.2.3.4.5.6.7 taas joku kuoli jne.. Tekeekö mieli tupakkaa?
  • editoi toukokuu 2010
    1.2.3.4.5.6.7 aaah toiki makso 50 donaa ja nyt se kuoli 1.2.3.4.5.6.7 aah toi poltti tököjä :D mut eläkettä ei tarvi maksaa.. 1.2.3.4.5.6.7 kuppista keikkaa, 70 donaa lisää 1.2.3.4.5.6.7 toi poltti niin paljon että se kuoli jo 25 vuotiaana, silti me nyhdettiin siltä ainaki kymppitonni 1.2.3.4.5.6.7 joo ei jaksa enempää, pääasia että me tienattiin miljardeja ja ihmiset sairastu, ehkä me tehtiin palvelus ku tää maapallo on jo vähän ylikuormitettu
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.