Pelottaa!

Onko täällä ketään, jolla olisi ollut valmiiksi masennusdiagnoosi ja lääkitys?
Mulla dg keskiv.masennus, SSRi lääkitys ja 1,5 v. terapiaa takana. Koska yleisvire oli jo parempi, pudotettiin lääkitystä loppukesästä.

tänään on 6 päivä menossa ilman röökiä, nikkispurkalla. nyt olen tosi peloissani. olo on ihan kamala!
1. päivänä olin hieman surullinen, itkettikin hetken, mutta olin täältä lukenut että se on surutyötä, menetänhän nyt sen, joka on pitä'nyt minulle seuraa 25 vuotta.
2. päivänä katkaisin käteni (tapaturma) ja olin ylpeä etten polttanut vaikka jonotin kivuissa polilla.
Nikotiinituskaa ei tietty varmaan ole kun jauhan purkkaa ja pahimmat himot ekojen päivien jälkeen laantuneet - enää ei tarvitse kahlita itseään patteriin ;)
Nyt kuitenkin itkettää!!! ihan järjetöntä itkukohtausta ilman syytä! Ja se vasta pelottaakin. Kun ei tiedä onko tämä vieroitusoire röökistä vai onko perussairauteni ottanut takapakkia. Pitäisikö siis lusia tuska läpi vai pyytää taas vahvemmat lääkkeet takaisin? Vai palata tupakan pariin? Joillain sivuilla kehotetaan siirtämään lopetusta kunnes on stressitön tilanne. Mutta tuleeko sellaista koskaan tupakoitsijalle??
KAikki kokemukset ja apu tervetullutta!
Heli

Viestejä yhteensä

• kitikattikitikatti tampere
    editoi syyskuu 2008
    heipsan helistin!

En ole koskaan saanut lääkitystä masennukseen, joten en osaa sanoa onko eroa masennuksella ja "tupakkavieroitusmasennuksella", mutta sen voin sanoa, että itsellä oli itku herkässä alkumetreillä...peruspositiivisella ihmisellä...ja mitä tuohon stressittömään hetkeen tulee, niin ei kai sellaista ylellisyyttä oikein kai kellään ole :wink: ...nikotiinia ne aivot huutaa jokatapauksessa ensalkuun...aina se pieni tupakoitsija sisimmässä on keksimässä hyviä syitä vetästä rööki....ja jos syytä ei ole, niin se on mestari keksimään sellaisia :roll:
    Koita päästä yli vaikeista hetkistä, ettet jää jumiin pelottaviin ajatuksiin
    Ja kysäse lekurilta, olisiko lääkityksen lisäämisestä hyötyä vai ei.
    Pipaa nostan, että selvisit ensiavusta tupakatta :D
  • editoi syyskuu 2008
    Tsemppiä sulle helistin! En osaa ottaa kantaa sairauteesi ... mutta minulla oli ekalla viikolla hetkittäin aivan pönttö :shock: olo. Välillä tuntui että keskittymiskyky on kadoksissa kokonaan. Huomasin kuinka en kuunellut toisten puheita keskityin tupakanhimooni. Väsytti ihan sairaasti. Nukuin niin paljon kun mahdollista. Nyt 4. viikko menossa keskittymiskyky on parempi ja huomaan olevani muutenkin energisempi. Nikotiinin tuskaa helpottaa musiikin kuuntelu ja enää ei tarvii koko ajan pohtia riittääkö tupakat voiko siel tai tääl polttaa... siis stressi on helpottanut ja mieli virkistynyt.
  • editoi syyskuu 2008
    Kipin kapin lääkärin kanssa juttelemaan tuosta lääkkeen annostuksen nostamisen tarpeesta.
    Mä olen läheltä nähnyt kuinka ihminen masentuu ja en puhu nyt mistään syys-kevät masennuksista . Ei kannata ottaa turhaan takapakkia .

• helistinhelistin Helsinki
    editoi syyskuu 2008
    joo, menen heti maanantaina lekuriin, en uskalla leikkiä, äsken oli tosi raju bulimiakohtaus monen yrjöttömän vuoden jälkeen.
    mutta en siis vieläkään ole sytyttänyt!
    ja kai tässä nyt muuten pitäisi olla suht stressitöntä kun kipsi kädessä saikkuilen ;)
  • editoi lokakuu 2008
    Toivottavasti olet saanut käytyä lääkärissä, saitko sieltä apua?. Olen itse sairastanut työuupumisen/masennuksen ja syön Citalopramia. Nostin annosta pari viikkoa ennen tupakanpolton lopettamista. Hankin myös nuo nikotiinikorvaushoidot koska aiemmin en ole onnistunu lopettamisyrityksissäni. Mietin ihan samoja asioita ennen lopettamista, esim. sitä että kestääkö psyyke lopettamisesta tulevan stressin. Lisäksi töissä tulossa isoja muutoksia jotka kans stressaa. Mutta sitten ajattelin että tuleeko elämässä koskaan täysin stressitöntä aikaa. Ja toisaalta se tupakalle meno ja luvallisten tupakkapaikkojen etsiminen alko olla kans aika ärsyttävää. Esim viimeks lentokentällä Pariisissa sain juosta kilometrejä (ainaki melkein) löytääkseni tupakkapaikan. Uskon ja toivon että kun pääsemme näistä pahimmista ajoita yli niin se VAPAUS korvaa sitte kaiken. Mieliala varmaan tulee vaihtelemaan mutta toivoisin että sinäkin jaksaisit yrittää. Toisaalta ehkä itse tiedät parhaiten, vaikea toiselle sanoa mutta ymmärrän ainakin sun fiiliksiä.
  • Miika84Miika84 helsinki
    editoi lokakuu 2008
    Elämässä ei ikinä tule täysin stressitöntä aikaa.On vain vähemmän stressitönta aikaa :D :D :D
  • PuhdaskeuhkoPuhdaskeuhko Helsinki
    editoi lokakuu 2008
    Ahdistus voi vähentyä, kun lopettaa tupakanpolton. Ainakin itse huomaan, että kun saa paremmin happea, ei tarvitse haukkoa henkeä. Kun leposyke on rauhallinen ja vakaa ja kun verenpaine laskee, niin on paljon rennompi olo.

Kun lopettaa tupakanpolton, voi "varautua" siihen, että sydämen syke laskee sen kymmenisen lyöntiä minuutissa, verenpaine tietysti myös laskee: eli käänteisesti voimme sanoa, että tupakanpoltto aiheuttaa stressiä :twisted:

image

• editoi lokakuu 2008
    Kyllä se ahdistus ja stressi paljon pienempää on kun ei polta, jos sitä on ollenkaan, mutta siihen menee yleensä viikkoja. Lukaisin että kolmesta viikosta kahteen kuukauteen. Se nikotiinin puutos on sellaista sisäistä turvattomuuden tunnetta, hermo kireällä jne. Sitten sitä helposti sytyttää tupakan ja antaa sille kunnian, vaikka se se olikin mikä sen aiheuttikin.

Jos olo tuntuu kurjalta ja käytät nikotiinivalmisteita kuitenkin, tulee mieleen että annostuksesi on liian pieni tai sitten se voi olla myös sitä mitä sanoitkin että suhtaudut tupakkaan kuin menettäisit siinä jotain. Niin kuin sanoit että menetät 25 vuoden aikasen seurakaverisi.. Asennehan menee niin, että et menetä mitään ;) vaan pelkästään vaan saat!

Olen itse kokeillut nikotiinivalmisteilla lopettamista niin monta kertaa etten enään muista. Kymmenissä kuitenkin, ei sadoissa :) Ne on tuntuneet vain pitkittävän tuota stressiä ja ahdistusta. Kuitenkin, voi olla mahdollista että optimoimalla oman annoksensa sopivaksi, voi päästä nikotiinista pikkuhiljaa, mutta omakokemuksella kyllä hiukan epäilen... ihan vain viikonloppu polttelutkin on vaikuttaneet minulla nikotiiniriippuvuuden ylläpitoon. Lievempi se on mitä vähemmän, en kiellä, mutta onko sitä tarpeellista olla ollenkaan? Itsellä kuudes täysin nikotiiniton päivä menossa, helppoa ei ole, mutta kun muistaa sen, että sen turvattomuuden aiheuttaa tupakka.

Tällä kertaa sillä millä se on tullutkin, se ei lähde, vaan pitkittyy.
  • editoi lokakuu 2008
    Hmmm... Täällä mietiskelen semmoista, kun mulla on myös ollut silloin tällöin elämässä masennuskausia ja on ollut lääkitystäkin. Nyt n.4v ilman lääkitystä.
    Nyt tämän lopetuksen aikana on mieli ollut hieman maassa, ja olo jotenkin alakuloinen. Mietin, että onkohan ihan nikotiinin puutteesta johtuvaa mielialan laskua vai jotain muuta, tai Zybanista johtuvaa :-o? Ihmettelen suuresti, miten lääkäri on kirjoittanut edes Zyban-reseptin mulle, koska on masennustaustaa :roll:.
    Olikohan 4:s päivä Zybania menossa, kun mulle iski aivan yllättäen jotain ihme itkukohtauksia ja pelkotiloja, toisaalta onhan tässä elämässä ollut aika paljon kaikenlaisia muutoksia vähän ajan sisällä, mutta nämä tuli jotenkin niin yhtäkkiä ja eivät menneet muutamaan päivään ohi ja sainkin sitte sairaslomaa viikon verran. Vieläkin itku on aika herkässä. Mietin silloin moneen kertaan, että pitäisiköhän siirtää tätä tupakoinnin lopetusta, mutta lähdin sitten kuitenkin yrittämään (kiitos teidän kannustusten :-)). Niinpä tässä on 2 viikkoa enemmän ja vähemmän onnistuneesti porskuteltu savuttomana menemään :wink:.
    Tuo alakuloisuus vaan mietityttää, on ko normaalia vai pitäisikö jutella asiasta lääkärin kanssa :??
  • editoi lokakuu 2008
    Kokeilin Zybania noin 3 vuotta sitten, tuli aivan järjettömän ahdistunut olo , aivan yhtäkkiä. Pidin pari viikkoa paussia ja kokeilin uudestaan ja taas sama homma.
    Ei sovi mulle.
    Luomulopetus nyt menossa ja alakuloisuutta jonkun verran , muttei tuollaisia järjettömiä tuntemuksia mitä Zyban aiheutti
  • editoi lokakuu 2008
    Moi Siiri. Jos olisin sinä niin juttelisin lääkärin kanssa. Jos Zyban ei sovi niin onhan vielä muitakin apukeinoja, esim. laastarit, purkat. Sun ois varmaan helpompi olla kun oisit saanut "varmistuksen" asialle lääkäriltä? Tsemit :))
  • editoi lokakuu 2008
    Silloin muutama vuosi sitten olin myös Zybanin "voimalla" lopettamassa(kantti kesti 3viikkoa), oli silloinkin jotain alakuloisuutta, masennusta, apaattisuutta... Enpä tiedä sitten kummasta johtui, nikotiinin puutteesta vai Zybanista.
    Nyt tekisi mieli koittaa olla ilman lääkettä, en vaan tiedä arvaako tai uskaltaako vielä...? :roll:
  • editoi lokakuu 2008
    Moi Siiri. Jos olisin sinä niin juttelisin lääkärin kanssa. Jos Zyban ei sovi niin onhan vielä muitakin apukeinoja, esim. laastarit, purkat. Sun ois varmaan helpompi olla kun oisit saanut "varmistuksen" asialle lääkäriltä? Tsemit :))
    Itseasiassa mulla on aika varattuna työterveyslääkärille ens maanantaille. Alunperin varasin sen ajan unettomuuden takia, joka nyt alkaisi kyllä olemaan paremmalla mallilla. Tämä alakuloisuus vaan pistää miettimään liian usein tupakalle lähtöä :?.
  • editoi lokakuu 2008
    Pakko lisätä , mulla nimenomaan iski nuo järjettömät tuntemukset ja nyt ilman mitään korvaustuotteita , on toki ärsyttänyt , päätä särkenyt ym. vieroitus oireita ollut,.
    muttei tuollaisia yhtäkkiä n. viikon Zybanin käytön jälkeen tulevia , todella mustia itsetuhoajatuksia .

• editoi lokakuu 2008
    HUH ett helpottaa lukea näitä vieroitusoireita!

Olen oikeasti muutaman päivän luullut tulevani hulluksi, ihan tosi synkkiä mielialoja itsarihaluineen. Ja minä senkään sairastan toistuvaa vakavaa/keskivaikeaaa masennusta. Ehkä muutama vuosi sitten olen kokenut vastaavia näin synkkiä tiloja. Ajatukset pyörii päässä ja pelottaa ajoittain että teen jotain hätiköityä vaikka -tiedän- etten tee. Jostain syystä sitten aloin miettiä mitä kaikkea viimeisen kuukauden aikana on tapahtunut ja yksi isoimmista on tämä röökin polton lopetus. 5 viikkoa eikä yhtään röökiä, ilman laastareita tai lääkkeitä.

Mistähän näistä mielialoihin liittyvistä vierotusoireista saisi lisää infoa? Pelkään myös sitä että olen huomannut oluen helpottavan pahoja oloja ja pari kolme kertaa viikossa olen vetänyt vain sitä varten humalan :(

Olisiko kellään kokemusta aiheesta/vinkkiä?

Lääkärille pääsen 'joskus' eikä se osaa auttaa kuin määräämällä lisää lääkettä: eli ei auta tähän asiaan.

Viestiä muokattu.
    -Ylläpito
  • editoi marraskuu 2008
    Kylläpä olen rankan viestin kirjoittanut pari päivää sitten. Tuollaisia oloja tosiaan ollut pari kolmekin päivää tällä viikolla (5.viikko) mutta onneksi meni jo ohi :)

Tsemppiä tsemppiä kaikille muillekin lopettaneille ja sitä harkitseville!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.