Alkava keuhkoahtaumatauti

Olen ensimmäistä kertaa näillä sivuilla. Oli pakko alkaa etsiä tukijoukkoja tupakoinnin lopettamiseen, sillä sain huonoja uutisia viime viikolla. On kuulemma alkava COPD ja niinkuin tiedossa on, ainut keino estää sen eteneminen on tupakoinnin lopetus.
Olen polttanut 15 vuotta säännnöllisesti, alussa vain 3-5 päivässä, nyt jo vuosia askin verran.
Tiedän, että on pakko lopettaa, mutta miten siihen pystyy se kauhistuttaa. 19.1.08 on päivä jolloin olen päättänyt viimeisen tupakan polttaa ja nyt tarvitsisinkin hiukan teidän muiden tukea, jotka ovat jo siinä onnistuneet.
Ja kaikki samassa tilanteessa olevat, kertokaa kuinka olette selvinneet.
«13456789

Viestejä yhteensä

• editoi tammikuu 2009
    Noo, olen polttanut 30v. ja lopetin pari kuukautta sitten.
    Mulla tuli määrä täyteen ja SAIN lopettaa, ajatus oli jo pitempään "kytenyt" ja lääkärit ym. valittivat(uhkailivat) päätin lopettaa.
    Sain champix reseptin ja sillä lopetus sujui helposti.
    Onnistumisesta ei kannata sanoa mitään, luulen että jos tarjotaan poltan!!!

Tervetuloa näille sivuille, meitä on täällä satoja samalla asialla!!
  • Timppa_2Timppa_2 Raasepori
    editoi tammikuu 2009
    Moi Titinalle !

Siinä sitä on syytä tarpeeksi lopettaa sinulla. minä olen polttanut 50- luvulta
    lähtien ja nyt olen ollut 16 päivää ilman, lakkoja on kyllä ollut eri pituisia aiemminkin. Minä ajattelen myös terveyttäni aina, kun alkaa tupakanhimo saada yliotetta minusta. Mitä tahansa olen valmis tekemään, ettei tarvitsisi polttaa. Kirjoita vaikka tänne aina, kun alkaa tupakkaa mieli tekemään.

Onhan niitä lääkkeitäkin. Esim. Zyban ja Champix.
    Minä käytän nikotiinipurukumia ja imeskelen Sisua välillä, siitä sitä saa sisua,heh...

Keksejä ja muuta kuluu tavallista enemmän, välillä lähden vain ulos kävelylle,kun mieli tekee tupakkaa.

Se on kyllä paras motivaatio, kun tuota terveyspuolta ajattelee, ei sitä halua sairastua sellaisiin tauteihin, joihin tupakalla on suora yhteys.

terv, Timppa

P.S. Tsemppiä vaan, kyllä se siitä
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi tammikuu 2009
    Tervetuloa joukkoon titinalle :)

Mä "onneksi" ehdin lopettaa polttamisen ennen diagnoosia, ettei ollut ns. pakko lopettaa. Uskon että se helpotti hieman. Vajaa 4 kk lopetuksen jälkeen tuli myös karu diagnoosi: Alkava keuhkoahtaumatauti. Välillä on huonoja päiviä ja välillä hyviä mutta kaikkinensa tiedän, että jos vielä polttaisin niin olo ois monta kertaa huonompi.

Mun asenne siihen tautiin oli, että mä olen tehnyt sen mitä voin taudin etenemisen hidastamiseksi eli lopettanut polttamisen. En siis aio tautia murehtia vaan olen tässä jo toista vuotta elänyt diagnoosin kanssa ihan normaali elämää. Niin pitkään kun elo ei ole tuskaa en syö/hengitä lääkkeitä vaan strutsia matkiakseni pistin pään hiekkaan ja leikin ettei koko tautia ole olemassakaan. Se on mun tapa selviytyä ja ei välttämättä mitenkään oikea tapa.

Öisin jos herää, ettei henki meinaa kulkea miettii, että tässäkö tämä oli, mutta jos se oli siinä niin sillekään en siinä vaiheessa enää mitään voi eli simmut kiinni ja takaisin unten maille.

Onnea lopetukseen ja tsemppiä hurjan paljon sinne!!!
  • Titinalle45Titinalle45 Pohjanmaa
    editoi tammikuu 2009
    Kiitos kannustajille :)

Maanantaina on lääkärikäynti ja taidan pyytää varalle reseptin, jos ei satu nuo nicorettet vaikuttamaan.

Olin pari vuotta sitten neljä kuukautta polttamatta ja se oli aikamoista tuskaa. Painoa tuli 8 kg lisää ja kun muutenkin tuota ylipainoa jo on, niin sekin vähän ahdistaa kun tulee tietty syötyä lohdutukseksi kaikkea turhaa.
    Mutta eipä tässä nyt mitään muuta voi kuin mennä päivän kerrallaan.

Henkisesti olen itseäni jo valmistanut maanantaihin, koska kyllähän tuo enemmän on kuitenkin sellainen paha tapa, että pitää tupakka roikkua suupieles. Tokihan nikotiini riippuvuuskin on varmaan vahva, mutta niihin auttaa nuo korvaustuotteet.
    Pahempi ainakin itselleni on tuo tapa ja myös töissä se on varmaan hankalaa, kun työkaverit menee tupakalle.
    Mutta nyt on kuitenkin pakko panna elämän asiat tärkeysjärjestykseen.

Mulla on jo pitkään ollut jatkuva yskä, usein aamuisin henkeä ahdistaa niin ettei meinaa millään loppua. Itsekin tietysti ne laitoin vain tupakkayskän piikkiin, mutta ei se kuitenkaan ihan sitä vaan ollut.
    Tässäkin asiassa niinkuin monessa muussakin, muiden tuki on tosi tärkeää. Ja varsinkin kun täällä on niin paljon sellaisia jotka ovat onnistuneet.
    Se kannustaa ilman muuta.

• editoi tammikuu 2009
    Hei Titinalle!
    Tervetuloa joukkoon! Pyydä ehdottomasti resepti ja yritä lääkkeen kanssa. Jos onnistuu, pääset samalla nikotiinista eroon.
    Itse taistelin kielenalustablettien kanssa 3viikkoa ja sitten ilman. 2 kk tulee huomenna.
    Välillä on vaikeaa ja sitten taas ei mitään hätää.

Ota tosissasi homma, kun sinulla on tuo tautikin aluillaan.

Kyllä sinä onnistut sisulla ja stumppilaisten tuella! :twisted: :twisted:
  • editoi tammikuu 2009
    Hei Titinalle!

Tupakoinnin lopettaminen tulee olemaan yksi elämäsi fiksuimpia tekoja, aivan varmasti! Itse olen ollut savuton vasta (jo) noin puolitoista kuukautta ja tupakkaa tekee joka päivä mieli, mutta pikkuhíljaa harvemmin... taustalla 20 kessuttelua ja ikää 33 wee... siis olen polttanut KOKO nuoruus- ja aikuisikäni.......

On viekkareita, ehdottomasti, ja hetkittäin iskee suunnaton ikävä sitä pötkyläkaveria jonka kanssa sai mennä olemaan rauhassa partsilla tai terassilla. Mutta savuttomuus on silti parempi vaihtoehto. Vaikka kuinka vaikeita hetkiä olisi, mä en sytytä!

Nimim. Nyt äkkiä nikkistabun puolikas huuleen................
  • tintt1tintt1 Espoo
    editoi tammikuu 2009
    Kyllä sinä Titinalle onnistut lopettamaan tupakanpolton! Katsopa ympärillesi täällä stumpissa; pilvin pimein esimerkkejä onnistumisista. Joskus joku tippuu hetkeksi kelkasta, mutta noukimme jokaisen, joka haluaa, takaisin kyytiin. Onnistumme joka tapauksessa, sinäkin Titinalle! Tervetuloa joukkoon!
    "Olisinpa lopettanut ennen kuin aloitinkaan!"
     Viimeinen tupakka 4.7.2008
  • editoi tammikuu 2009
    -Toivottavasti Titinalle onnistut tavoitteessasi, kannattaa yrittää aloittaa joku tekeminen vaikka niin ei kokoajan pyöri tupakka mielessä, kokeile vaikka 300-1000-palan palapeleja, kirjoja tms. Se on jo hienoa että tosissaan harkitset lopettamista, osoittaa päättäivyyttä ja halua huolehtia itsestään :)
    -Läheinen vaarini kuoli keuhkoahtaumaan ja näin että se ei ollut helpoimpia tapoja lähteä ihan omin silmin. :cry:
    editoi tammikuu 2009
    Huomasin tuossa että olin laittanut väärän päivämäärän lopetuspäiväksi. Vuosi on tietenkin -09, muutenhan olisin ollut jo vuoden polttamatta. :D

Olen mielestäni jo hyvin motivoitunut tulevaan. Seuraavat päivät tulee olemaan rankkoja, sen tiedän aiemmista lopetusyrityksistäni, mutta täytyy sitten aktiivisesti lukea näitä sivuja, joissa onneksi keskustelu on asiallista ja kannustavaa.

Ja tosiaan kyllä käsille on saatava jotain järkevää tekemistä. On kuitenkin tupakka ja sytkäri ollut niin kauan sormissa pyörimässä, että varmasti jotain muuta sen tilalle pitää saada.

Varmasti onnistun teidän avullanne, se on hienoa että on tälläinen palsta, jossa on näin paljon kohtalotovereita.

• eerobeerob Espoo
    editoi tammikuu 2009
    Hei,Titinalle45!
    Poltin n.36 vuotta ja hankin astman ja kat:in ja olen tänään ollut päivälleen vuoden polttamatta. En oisi uskaltanut lopettaa ilman Champixia ja varsinkaan Stumppia; Stumpin avulla uskalsin edes yrittää. En tehnyt päätöstä vaan yritin vain kokeilla olla polttamatta ja kuulostella miltä savuttomuus tuntuisi. -Ja tuntuihan se; varsinkin ekat päivät. Niistä kun pääsin yli niin ymmärsin että tämä ei ole maailmanloppu vaan voin itse päättää poltanko vai en. Monesti on tehnyt mieli polttaa, mutta sitten olen ajatellut että en halua polttaa , vaikka mieli tekeekin -siis en polta tänään.
    Pelko pois ja yrittämään niin kyllä onnistut!
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi tammikuu 2009
    Tervetuloa Titinalle Stumppiin !

Älä pelkää tupakoinnin lopettamista, mieti sitä niin päin, että sun ei tarvitse enää polttaa, ei myrkyttää eikä saastuttaa kroppaasi. Pelko on yleensä pahin este lopettamiselle. Jonkun tutkimuksen mukaan jopa 70 % tupakoitisjoista haluaisi lopettaa.. he eivät ole ehkä vielä löytäneet Stumppia :lol:

Tsemppiä myös Timpalle.. itsekin lopetin myöhäisellä iällä reilu 40 v polttaneena. Se onnistuu kyllä kaikille. Pitää muistaa, että haluaa lopettaa. Siitä ajatuksesta ei saa päästää irti. Keinoja on paljon. Nyt on uusina myös nuo lääkkeet, ainakin Champixilla lopettavia on täällä paljon. Kannattaa kysyä lääkäriltä.

Täällä kannattaa kyllä vierailla tiheään, kertoa tuntojaan ja iloita niistä hetkistä, jolloin tuntee olevansa vahvoilla. Hetkestä toiseen se on alussa, mutta jonakin päivänä huomaa, ettei ole ajatellut kertaakaan tupakkaa.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

editoi tammikuu 2009
    Hei Eerob!

Tuliko sulle jotain sivuvaikutuksia tuosta Champixista?
    Tai tietty silloin kun on just lopettanut polttamisen niin kaikenlaisia oireita toki on muutenkin, mutta oliko mitään jonka yhdistäisit juuri tuohon lääkkeeseen?

Kuinka pitkään käytit lääkettä?
    Olen jostain kuullut et noi reseptilääkkeet on tosi kalliita, no tietty se maksaa tupakkakin, mutta sitä pitää vielä yhtä tärkeänä kuin ruokaakin, et ei pysty ajattelemaan et taitaa kauppalaskukin pian pienentyä.

Tässä on tosi hieno juttu se, että mun mieskin on päättänyt huomenna lopettaa polttamisen. Hän on kyllä ollut vähän väliä jo lakossa monta vuotta, mutta ei ole siitä päässyt irti. Kai se on ollut vaikeaa, kun minä oon poltellut kuitenkin.

Nyt tuntuu, että mahdollisuus lopettamisen onnistumiseen kasvaa huimasti.
    On tukea kotona, että myös te siellä ruudun toisella puolella. :thumbup:
  • eerobeerob Espoo
    editoi tammikuu 2009
    Ei tullut sivuvaikutuksia eikä oikeastaan mitään vaikutuksia, vasta jälkeenpäin olen ajatellut että siitä oli ehkä apua; vaikkei sitten muuta kuin placebo.

Siis minähän etsin helppoa tapaa olla ilman tupakkaa: kokeilin hypnoosia, söin yhden Zyban- kuurin ja sen jälkeen oli Champixin vuoro. Olin syönyt Champixiakin jo kai kolme viikkoa eikä lopetuspäivästä ollut tietoakaan. Istuin vain ulkona tupakalla ja mietin että lopetettava olisi ja sytytin uuden...

Stumppia luin kai parin viikon ajan ja tiesin että jossain vaiheessa olisi lopetettava, mutta en kerta kaikkiaan voinut! Sitten yhden päivän iltapäivällä kokeilin pitää taukoa (olin aamupäivällä polttanut tosi paljon) ja se tauko on vaan jatkunut.
    Kysymykseesi vielä, niin söin Champixia useamman kuukauden ja siirryin sitten puolikkaisiin tabuihin, mutta siis pitkään jatkoin.
  • editoi tammikuu 2009
    Nyt ei kun vain lopettamaan Titinalle! Aivan varmasti pystyt siihen! Minä suosittelen sinulle ehdottomasti Champix-kuuria. Itse olen nyt syönyt sitä 8. päivää ja viimeisen tupakan poltin 17.1.09, eli pari päivää kohta savuttomuutta takana, mutta se on ollut todella helppoa! Jo toisena päivänä olisin voinut lopettaa tupakoinnin, niin hyvin Champix tehoaa, ainakin minun kohdallani. Mitään sivuvaikutuksia ei ole tullut, päin vastoin, minusta on tullut paljon iloisempi ja olen nukkunutkin paljon paremmin kuin aikoihin! Ja mikä parasta, enää ei henki pihise :) Champixissa on vielä se hyvä puoli, että se on täysin nikotiiniton, toisin kuin nicorettet. Pääsee samalla tavasta ja ikävistä vieroitusoireista eroon! Nyt ei kun itseä vain kunnolla niskasta kiinni ja kuuria hakemaan! :)
  • tintt1tintt1 Espoo
    editoi tammikuu 2009
    TSEMPPIÄ TITINALLE! Nyt se alkaa, savuttomuus. Usko tai älä, mutta tämä on ihanaa :D
    editoi tammikuu 2009
    Nyt se on sitten tapahtunut! Viimeinen tupakka on tumpattu ja laastari laitettu.
    Lääkäriltä sain myös reseptin champixiin, jos en kuitenkaan selviä pelkillä nicoilla.
    Lieviä ahdistus tuntemuksia on jo ollut ja yritin uskotella itselleni, että voisihan sitä vielä yhden askin polttaa ja alottaa huomenna. :wink:
    Mutta sitä huomistahan ei taitaisi koskaan tulla.

Nyt ei muuten kuin sisulla eteenpäin tämä ensimmäinen päivä ja parempi on olla ajattelematta vielä sen pitemmälle.

On se vain kumma miten se niin kovasti voi houkutella tuollainen pieni kääryle, että ajatukset vain pyörii siinä melkein koko ajan.

Mutta olin sen verran viisas, että varasin suklaata tämän ensimmäisen illan tuskiin, jospa se hiukan helpottaa tilannetta.
    Sitä ei voi kyllä joka ilta alkaa syömään, muuten paisuu aivan uusiin mittasuhteisiin.
  • tintt1tintt1 Espoo
    editoi tammikuu 2009
    Nyt alussa suklaakin on sallittua (aaaahhh....)! Minä lihoin tasan puoli vuotta tasaisesti tai oikeasti hirveesti, mutta nyt on paino alkanut laskemaan. Ehkäpä aineenvaihdunta on nyt kohillaan. Muista Titinalle ottaa Champparit kehiin, jos siltä tuntuu. Mieluummin ennakoivasti, kuin kovissa nikkiksissä! Tsempppiiiiiii.....(halaa kovasti)!!!
    editoi tammikuu 2009
    Kiitos tintt1 halauksesta. Kaikki tsemppaus onkin kovasti tarpeen.

Tämä aamu ei ollut ollenkaan niin vaikea kun pelkäsin. Ei mitään hirveää tupakantuskaa ollut, vaikka olikin tietty mielessä, että tupakalle pitäis mennä vanhan tavan mukaan.

Mulle tuntuu sopivan tuo inhalaattorin käyttö. Sieltä tulee nikotiinia sopiva määrä ja kun se pyörii kädessä niin on samalla sormillekkin jotain töitä. Ja töissähän sen kanssa voi käydä vaikka muiden mukana pihalla "tupakalla", jos ei heti pysty vanhoista tavoista luopumaan. :P
    Toki käytän myös laastaria sen lisäksi, muuten voisi käydä hullusti.

Tähän aikaan päivästä näyttää vielä hyvältä. :-)
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi tammikuu 2009
    :D Täällä siis tullut eka vuorokausi täyteen :) ONNEA!! Ja hurjasti tsemppiä tälle toisellekin vuorokaudelle :D
    editoi tammikuu 2009
    Kiitos Katja!

Olen täältä saanut uskon vahvistumista, että olen oikealla tiellä.
    Tosin tässä tuli jo tosi tiukka paikka eteen, kun kävin tyhmä puntarilla ja olin lihonut eilisestä 2 kiloa!? :twisted:

En ollut uskoa silmiäni, koska olen ollut hyvin varovainen tuon syömisen suhteen, kun on taipumus lihoa muutenkin helposti.
    Tuohon meinasi loppua savuttomuus, ajattelin jo että nyt on pakko saada tupakka.

Mutta järki kuitenkin voitti ja ajattelin että huomiseen täytyy katsoa ennenkuin tekee mitään typerää.

Kai se on joku aineenvaihdunta juttu, eikös ookkin?? :)
    Eihän se nyt tätä tahtia ala nousta?

Help, auttakaahan täältä epätoivon suosta taas uuteen nousuun. :mrgreen:
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi tammikuu 2009
    Ei varmasti ole pysyvä juttu, että paino pysyvästi nousisi 2 kilon vuorokausi vauhtia :D Elä pelekää :)

Monella (minä mukaan lukien) tuntuu olevan alkuvaiheessa aineenvaihdunta sekaisin, tottakai kun kropasta puuttuu iso ainesosa myrkky ja elimistöllä menee jonkin aikaa setviessään palikat uuteen uskoon. Toisilla vatsa toimii liiankin kanssa,mutta paha ummetus on yleisempi vaiva. Mulla myös neste tuppas kertymään alkuaikoina niin, että rilleistä jäi painaumat ohimoon........... Kyllä sekin helpottaa.

Se on kuitenkin ihan hyvä, että vähän kattoo mitä sinne suuhunsa pistää kun kuulema se aineenvaihdunta saattaa pysyvästi hidastua jonkin verran eli syömistä pitäisi vähentää...........

Nyt kuitenkin: Heitä vaaka nurkkaan vähäksi aikaa ja nauti siitä hyvästä mitä teet sun keuhkoille kun et pakota niitä polosia enää suodattamaan sitä myrkkyä.

Tsemppiiiiiii
  • editoi tammikuu 2009
    Heippa, Titinalle!
    Älä tuosta parista kilosta hermostu, painohan voi heitellä kilon kaks kellä vaan jopa yhdessä vuorokaudessa. Ja aineenvaihdunnan hidastuminen ainakin alkuvaiheessa pottamisen lopettamisen yhteydessä kuuluu asiaan, kuten tiedätkin. Jos et syömistäsi ole pahemmin lisännyt, niin enpä usko, että painosi nousee merkittävästi. Mutta jos vaan pysyt erossa tupakasta, niin suo itsellesi vaikka ylimääräistä ruokaa painonnousun uhallakin. Parempi vaihtoehto kuin tupakka!! Tsemppiä lopetukseen.
    editoi tammikuu 2009
    Kiitos Katja ja Heme!

Kyllähän tietty tiedän tuon painoasian, mutta sattui vain ikävästi sillä hetkellä kun olin muutenkin ihan kauheissa tupakan tuskissa. :mrgreen:

Ja olin ottanut laastarin pois, enkä älynnyt laittaa uutta pariin tuntiin, niin siitä tuo hirveä epätoivo iski kimppuun. :oops:

Nyt on taas olo jo aika ok, eikä tulis mieleenkään polttaa.

On jotenkin järkyttävää, kuinka vahva riippuvuus voi olla.
    Sitähän tuollaisessa kohtauksessa vois tehdä vaikka mitä, että sais tupakin.

Onneksi siitä selvisin, kiitos tsemppauksesta!
    On aivan ihanaa, kun saa täällä purkaa tuntojaan ja kaikki tietää mistä puhutaan. Yksin näitä miettiessä, olisi paljon vaikeempaa. :thumbup:
  • editoi tammikuu 2009
    Kova on riippuvuus, mutta onneksi tupakasta voi kuitenkin päästä eroon. Kun kerran asia on niin, että siitä on vähintään yhtä vaikea päästä eroon kuin heroiinista, niin ollaan me vaan aikamoisen riippuvuuden "uhreja", että silleen. Jokaisen tupakattoman päivän jälkeen voimme olla tosi ylpeitä saavutuksestamme!
    editoi tammikuu 2009
    Huomenna onkin totinen paikka edessä, kun menen loman jälkeen töihin.

Sielä kun on tottunut käymään tupakalla muiden kanssa, niin sielä se luonteen lujuus sitten tosissaan punnitaan.

Hiukan pelottaa, kun on jo tässä kotioloissa oppinut pärjäämään aika mukavasti, eikä ole tarvinnut haistella tupakan hajua, mutta töissä se onkin eri asia. :x

Toivottavasti löytyy sielläkin voimia vastustaa tuota pirulaista.

Jännä juttu, että alkaa hiukan jo hajuaisti palautua. Tänään huomasin kuinka pahalta takkini haisi. Oikein pinttynyt tupakanhaju. Ennen ei tuollaista olisi huomannut, mutta näköjään jotain hyviä vaikutuksia alkaa tapahtua.

Pian joutuu sitten haistelemaan miltä tupakoivat ihmiset haisee. :roll:

Toivottavasti selviän kunnialla siitä.
  • editoi tammikuu 2009
    Sä pärjäät, Titinalle, varmasti hienosti töissäkin savuttomana, kerro kaikille että oot lopettanut, saat taatusti paljon tukea!

Mä kerroin duunin röökiporukalle heti et oon lopettanut, mutta kävin alkuun muiden mukana röökipaikalla, ajattelin kai että pärjään paremmin jos en kaikkia rutiineja ihan tyystin sotke heti alkuun :-) otin nikkispurkan mukaan ja seisoskelin ulkona muiden kanssa ihan kuin aiemminkin, mutta ilman röökiä - enää en viitsi raahautua ulos palelemaan ja tartuttamaan röökin hajua vaatteisiin ja hiuksiin. Yök.
  • manimani Keski-Suomi
    editoi tammikuu 2009
    Titinalle45 kirjoitti:
    Huomenna onkin totinen paikka edessä, kun menen loman jälkeen töihin.

Pian joutuu sitten haistelemaan miltä tupakoivat ihmiset haisee. :roll:

Hei, toivottavasti olet selvinnyt hyvin!

Muista ajatella niistä tupakoivista ihmisistä, että niillä on tosi vaikeeta; ne joutuu elämään tupakan ehdoilla, sen käskyläisinä! Kattoppa miten naurettavan näkösiä ne on. Kauhee vöyhkä päällä imemään jotain savuista pötkylää. Ja ollaan niin rumia huulet rytyssä jne.

Tää auttoi mua. Ja muu Allen Carrin kirjassa stumppaa tähän. Eli asenne ratkaisee!

Minä pystyin siihen yli 30 vuoden polttamisen jälkeen...

TSEMPPIÄ sulle. Sinäkin pystyt!!!!
    editoi tammikuu 2009
    Kiitos sartsu ja mani :D

Päivä meni paremmin kuin arvasinkaan.

Ei ollut sittenkään oikeastaan mitään ongelmia.
    Kai sitä on jotenkin sisäisesti ollut pakko asennoitua tähän savuttomuuteen, koska muuten tämä tauti vain etenisi. Ei mulla ainakaan ennen ole ollut näin helppoa, vaikka useampia lakkoja olenkin yrittänyt aiemmin.

Olenpahan säikytellyt :lol: ihmisiä tällä taudilla ja useita on tosissaan harkitsemassa lopettamista ja siskoni on tänään ensimmäistä päivää polttamatta.

Jotain hyvääkin seuraa ilmeisesti tästä omasta vaivastani.

Kiitos kaikille teille jotka olette olleet osallisia tässä, täältä olen saanut kummasti voimaa jatkaa eteenpäin, vaikka välillä on ollutkin vaikeita hetkiä.

HYVÄ ME!
  • PrisiPrisi Helsinki
    editoi tammikuu 2009
    Moi Titinalle ja tervetuloa minunkin puolestani.
    Itse huomasin joskus lopettamista yrittäessäni, että sen tupakoivan remmin röökintarjoamiskynnys on usein todella matala. Sano puolikaskin sana, että kylläpä se tupakka nyt maistuisikin hyvältä, ja jo on joku aski ojossa: minä tarjoan. Heistäkin tuntuu vähän orvolta se, että joku ei polta; röökiremmistä lähtee yksi jäsen pois, ja samalla se on muistutus siitä, minkälaisen hallitsemattoman riippuvuuden orjia he itse ovat.
    Siinä mielessä ajattelen, että tuo diagnoosisi voi olla jopa vahvuus; kun kerrot reilusti, että lopetit terveytesi takia, ja ainoa tapa pysäyttää taudin eteneminen on tupakoinnin lopettaminen, en usko että kukaan on tyrkyttämässä sinulle niitä paskakääröjä vain siksi, että "olisi niin kiva kun kaikki olisi tupakkapaikalla niinkuin ennen".

Itselleni ehti tulla jonkinlaisia keuhkovaurioita ennen kuin sain lopetettua, koko joukon keuhkorakkuloita ehdin yhdistellä mitääntekemättömiksi tuulipusseiksi. Tunnen tupakan tuhot sisuksissani, kun käyn vaikkapa kunnon lenkillä. Se kolahtaa. Ymmärrys siitä, mitä olen itselleni tehnyt, menee luihin ja ytimiin myös silloin, kun pysähdyn kesken kaiken räkimään järkyttäviä silikoniklimppejä, jotka tulevat MINUN hengitysteistäni. Elimistö on tehnyt parhaansa ja paketoinut kaiken sen saastan. Se on yrittänyt puolustaa minua viimeiseen saakka tappavilta myrkyiltä, joita minä olen imenyt itseeni tuhansista ja taas tuhansista tupakoista. Silloin aina mietin, että olipa hyvä, että en enää ole riippuvainen aineesta, joka tuhoaa kehoani joka hengenvedolla.

Tervetuloa savuttomaan jengiin, Titinalle. Tätä päätöstä et tule katumaan ikinä. Vaikka en tietenkään tunne sinua, tunnen olevani jotenkin tosi iloinen päätöksestäsi; tuollaisen diagnoosin kohdatessa moni ajattelee, että antaa mennä, kun on alamäki. Sinä päätit kohentaa elämänlaatuasi. Aika fiksu ihminen!
    editoi tammikuu 2009
    Kiitos Prisi :)

Sulla on tuo kirjottaminen hallussa ja tekstiäsi on ilo lukea. :lol:

Ajattelin aluksi etten kerro kenellekkään tästä taudista, mutta nyt olen huomannut, että on paljon helpompaa kun siitä tiedetään.
    Töissä ei ole tupakan suhteen ollut mitään ongelmia, nyt kun tiedetään miksen enää polta.

Sen jo huomaa tosi hyvin kuinka pahalta ihmiset haisee, kun ovat seisseet pihalla röökillä. Onneksi ei tarvitse sielä palella muiden mukana. :cry:

Nyt tuo onneton syöpäkääryle on alkanut taas olemaan kokoajan mielessä.
    Olen yrittänyt häätää sitä pizzalla ja pullalla tänään, mutta ei se meinaa häipyä. Viimeinen oljenkorsi eli suklaa on vielä käyttämättä, mutta jollei sekään tepsi, niin sitten olen pahassa pulassa. :?

On tämä tuskainen taival, kuinkahan tästä selviää? :hunf:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.