Champix-kysely: Kuinka pitkään savuttomana ja kuinka pitkä kuuri tuli syötyä?

Hei vaan kaikille Champixin käyttäjille! :)

Olisin ihan uteliaisuudesta kiinnostunut, miten Champix on teitä auttanut. Itse ystäväni kanssa aloitettiin Champix samana päivänä. Hän intoutuneena lopetti tupakoinnin jo edellisenä päivänä ennen kuurin alkua, lopetti kuurin aloituspakkauksen jälkeen ja repsahti muutama päivä sen jälkeen. Itse söin Champixia vajaan viikon ennen lopetusta ja jatkan kuuria edelleen, 17. savuton päivä menossa.

Eli kiinnostaisi ihan vain tietää, että kuinka suuri merkitys alkuvaiheen tupakoinnilla ja kuurin pituudella on ollut savuttomana pysymiseen :) Vai eikö ystäväni vain ollut valmis savuttomuuteen, kuitenkin luulisi, että kahdessa viikossa fyysiset vieroitusoireet ovat jo pahimmalta osaltaan ohi.

Viestejä yhteensä

• Rida58Rida58 Rauma
    editoi tammikuu 2009
    Moikka hentiira!
    Minä söin ensin kaksi viikkoa Champixeja ja poltin samalla, kyllä välillä tupakki maistui tosi pahalle, mutta ajattelin, että pystyn ainakin paremmin olemaan tupakoimatta kun muistan miten pahalle se maistui. Sen jälkeen jatkoin kuurin loppuun vielä 10 viikkoa jotka lääkäri määräsi. Siis yhteensä 12 viikkoa. Pillereiden jälkeen olen ollut polttamatta 6 viikkoa.
    Siis yhteensä olen ollut tupakoimatta 16 viikkoa ( 3 kk ja 3 viikkoa huomenna) :lol:

Suhtkoht hyvin on mennyt :)

Viime torstaina liityin painonvartioihin kun olin saanut muutenkin lievään ylipainoon lisää painoa :cry: Nyt lasketaan ruokapisteitä niin ahkerasti, että taitaa savukkeet jäädä unholaan toivottavasti! Tsemppiä sulle jatkoon :thumbup:
  • editoi tammikuu 2009
    Itse söin kahdeksan päivää ennen lopetusta ja sen jälkeen kaksi viikkoa.Lopetin lääkkeen syönnin, koska se ei vaan sopinut ( koko ajan oksettava olo, söi tai oli syömättä ennen lääkkeen ottoa).
    Nyt yli kolme kuukautta savuttomana ja en kyllä huomannut mitään eroa siinä, että olisi tehnyt jotenkin enemmän mieli tupakkaa, lääkkeen lopettamisen jälkeen. Voisin jopa väittää että on jo melkoisen helppoa, aika harvoin enää tupakka käy mielessä.

Eiköhän se vahva halu olla polttamatta ole se tärkein asia onnistumisen kannalta.

• tutetututetu Helsinki
    editoi tammikuu 2009
    7. Champix-päivänä lopetin polttamisen, noin kolmen viikon tupakoimattomuuden jälkeen jätin iltapillerin pois uniongelmien takia. En löytänyt päiväkirjasta mainintaa, mutta muistaakseni noin 1½ kk:n kohdalla aloin syödä aamuisi puolikasta pilleriä, ja niitä riitti sitten kolmisen kuukautta.

Tärkeintä kuitenkin oli oma vankka päätös luullakseni.
  • hentiirahentiira Helsinki
    editoi tammikuu 2009
    Vähän näin arvelinkin, että vahva päätös ja motivaatio vievät pisimmälle. Olen itse joinakin päivinä jättänyt myös iltanapin ottamatta, jotta saisin unta paremmin, mutta jostain sitten aina iskee ihme pelko, että ei pitäisi omin neuvoin mennä niitä annoksia muuttelemaan, ettei vain kariutuisi koko homma. Varmuuden vuoksi ajattelin joka tapauksessa syödä sen kolme kuukautta vaikka sitten sen puolikkaan päivässä. Huomasin juuri, että meni tämä minun kyssäri ihan väärään paikkaan, kun tarkoitus oli laittaa se tuonne korvausainepuolelle :oops: Toivottavasti ei mennyt kenenkään pakka sekaisin :-)
  • editoi tammikuu 2009
    Mä lopetin 16. Champix-päivänä ja aion syödä kuurin loppuun. Olen myös pyytänyt lääkäriltä lisäreseptiä, että saisin vielä vähän jatkettua kuuria ja lopetettua lääkkeen hiljalleen vähentämällä vuorokausiannosta.

Mä olen vajaa kaksi vuotta sitten syönyt ensimmäisen Champix-kuurini ja silloin söin lääkkeitä n. 5 viikkoa. Ratkesin tupakoimaan reilun 3 kuukauden savuttomuuden jälkeen. Sille tielle sitten jäin.

Tällä kertaa otan siis varman päälle ja kun ei lääkkeestä onneksi ole tullut mitään sivuvaikutuksia, niin mikäs niitä on popsiessa. Vaikka ihan oikeasti olen sitä mieltä, ettei se tuossa 3 kuukauden kohdalla retkahtaessani enää varsinaisesti vieroitusoireiden takia tapahtunut, vaan ajatustyö oli jäänyt kesken :lol: .
  • editoi tammikuu 2009
    Itse lopetin tupakoinnin 7. Champix-päivänä ja savuttomuutta on kohta tullut kaksi vkoa täyteen. Nyt on alkanut tulla lievää pahoinvointia, ei kiva :? Nytkin otin ilta-Champixin n. tunti sitten ja mahassa velloo ja etoo. Pitää nyt yrittää jatkaa kuuria mahdollisimman pitkään, mielellään loppuun asti. Jospa tämä menisi ohi. Eikä tätä ällöttävää oloa joka päivä kyllä tule.
  • HetaHeta Oulu
    editoi helmikuu 2009
    Lopetin tupakoinnin 10. Champix-päivänä. Nyt tupakatta kohta 3 kk. Ilman Champixeja pari viikkoa. Söin ensimmäiset 2 viikkoa ohjeen mukaisesti, sitten vähensin puoleen pahoinvoinnin takia ja tuntui, että se aamutabu riitti minulle. Söin niitä yhteensä noin 12 viikkoa. Tuntuu, että ehkä olisi ollut fiksua jatkaa Champix-kuuria vielä, ei vaan ole enää reseptiä... (enkä jaksa lähteä hakemaan uutta). Tupakkaa siis tekee välillä mieli, yllätän itseni "liukumassa" sellaiseen ajatteluun, että jos mä vain yhden ainoan poltan... Sitten taas skarppaan ja yritän ajatella Carrin oppien mukaan (minun ei tarvitse enää polttaa, olen vihdoinkin vapaa....). Välillä iskee epätoivo, tätäkö tämä tulee olemaan vuosia eteenpäin, eikö se tupakka jää mielestä koskaan? Suurelta osin olen kyllä ylpeä itsestäni, minä selkärangaton olen onnistunut olemaan näinkin kauan polttamatta!

Kertokaa minulle, että nämä nikkikset menevät ohi joskus!

Tsemppiä rakkaat kohtalotoverit :D

• hentiirahentiira Helsinki
    editoi helmikuu 2009
    Hei Heta ja kaikki muutkin, jotka olette käyneet täällä ketjussa kertomassa Champix-kokemuksistanne :)

Täydet sympatiat saat kyllä minulta Heta, välillä itsellenikin tulee hetkiä, että jos nyt yhden. Mutta kyllä on täällä Stumpissa tullut muiden kokemuksia luettua selväksi, ettei sitä yhtä tosiaankaan ole olemassa.

Toisinaan on todella vaikea iloita tupakoimattomuudesta, kun aina hetkittäin (onneksi koko ajan harvemmin) tulee tunne, että kaikilla tupakoivilla kavereilla on paljon hauskempaa. Mutta itsehän sen tietää, ettei se totta ole. Yritän siis aina muistuttaa itseäni kaikesta siitä, miksi lopetin. Terveys, ulkoinen olemus, itsetunto. Kaikista negatiivisista ajatuksista huolimatta kaikki edellä mainitut asiat ovat parantuneet elämässäni jo näiden kolmen viikon jälkeen.

Parasta kai olisi lakata odottamasta, koska se tupakka ei enää kummittele mielessä. Voihan hyvin olla, että se ei ikinä mihinkään täysin unohdu, mutta sen merkitys ei ole enää sama kuin nyt alkuvaiheessa. Jostain luin esimerkiksi, että skitsofreenikoilla, joilla on ääniharhoja, paranemisprosesissa äänet eivät välttämättä niinkään katoa vaan niiden kanssa opitaan elämään. Eli ääniä kuuluu mutta niihin ei reagoida ja ilmeisesti ne ajan kanssa vaimenevat. Ehkä hieman off topic, mutt kun on muutaman päivän vuodelevossa niin kummasti alkaa ajatukset virtaamaan :)

Tsemppiä kaikille! :)
  • editoi helmikuu 2009
    Söin lääkkeitä ja poltin 2 viikkoa, sen jälkeen ei tupakki olisi edes enää maistunu.
    No, 2 kk savuttomuuden jälkeen olo oli tosi hyvä, mutta piti mennä maistamaan se yksi tupakki.
    Ja nyt olen taas Champix kuurilla, enkä meinaa maistaa yhtään tupakkia.
    Retkahdus ei jotunut lääkkeiden lopetuksesta, vaan ihan omassa pienessä päässä ajattelin että kykenen vaan maistamaan ja se jää siihen yhteen tupakkiin.. Toisin kävi, sitten tuli se toinen ja sitten kolmas...
    Älkää ihmeessä retkahtako siihen "vaan yhteen"!
    Sori, mä näköjään jauhan tätä samaa joka ketjussa missä mä kirjotan, mutta vahingosta ihminen viisastuu, ja toivottavasti täällä on edes joku joka viisastuu mun vahingostani, ettei sitä tarvii itse tehdä.
  • Tarza_2Tarza_2 Satakunta
    editoi helmikuu 2009
    ei tulisi mieleenikään,niin moni on sille tielle jäänyt joka on sen yhden mennyt vetämään.pari kertaa olen nikotiini purkalla yrittänyt lopettaa,onnistumatta.ja nyt luomuna pian ne kaks kuukautta,enkä todellakaan sitä yhtäkään sytytä :XD:
  • oliviaolivia tampere
    editoi helmikuu 2009
    Mäkin lopetin Champixilla, enkä varmaan mitenkään muuten ois pystynytkään, koska oon aina ollut sitä mieltä, että "sääli näin kivaa tyyppiä rääkätä...". Just.

Mä söin Champixia kauan. Lääkäri kirjoitti varmaan sen 3kk reseptin, josta lopussa söin viikon puolikasta aamulla ja illalla ja sitten viikon puolikasta aamulla ja sitten vielä puolikkaankin puolitin kun en uskaltanut lopettaa. Aikaa kului yht. varmaan 4kk Champixin kanssa. Sitten oli pakko lopettaa kun resepti loppui enkä kehdannut hakee uutta. Ja olihan se kallistakin.

Nyt oon ollut kohta 6kk savuton. Ja yhäkin tekee mieli tupakkaa.
  • editoi helmikuu 2009
    Hei kaikille !!
    Minä aloitin kuurin vasta perjantaina, mutta huomaan jo ettei tee mieli sauhuja..tänään vain 4 sauhua. Lääkäri sanoi että ottaa se iltalääke kuuden aikaan niin ei mene nukkumiset sekaisin.
    Tsemppiä ja savutonta viikkoa !!
  • HildaHilda Pääkaupunkiseutu
    editoi helmikuu 2009
    Moi!

Lopetin polttamisen Champixkuurin 14. päivänä. Sen jälkeen söin Champixina ehkä noin 4-5 viikkoa, lopetin iltapillerin vatsavaivojen takia, VAROITUS , päivätolkulla teki mieli tupakaaa ihan sietämättömästi, ihan puskan takaa tuli. Aamupilleriä söin sitten vielä ehkä pari-kolme viikkoa ja lopetin senkin kun rupesi masentamaan ihan hirveesti.

Yhteensä olen Champixia syönyt ehkä noin 7 viikkoa. Nyt tupakoimatta ai jipii, tänään 2 kuukautta! Baari-iltojen kanssa on ollut isoja vaikeuksia, joten olen vähentänyt niitä ihan minimiin. Muuten menee tosi hyvin, varaan paikka oli ihan selkesti tuon annoksen puolittaminen, kyllä siitäkin selviää, varsinkin jos sen tietää etukäteen että tulee pahat paikat. Sen toisen pillerin poisjättäminen ei sitten enää tuntunut missään.

Alunperin olin ajatellut syödä Champixia koko kuurin loppuun, mutta sivuvaikutusten takia lopetin sitten. Ilman Champixia en olisi kyennyt lopettamaan, se on ihan varma. Kannattaa yrittää jaksaa tsempata, sivuvaikutuksista huolimatta!
  • Tarza_2Tarza_2 Satakunta
    editoi helmikuu 2009
    :D hienoa hilda!!!tsempit jatkoonkin!!!! :thumbup: :thumbup:
  • raiderraider helsinki
    editoi helmikuu 2009
    Mikäli ei terveydelliset syyt tule vastaan, niin älkää ihmeessä lopettako champixeja liian aikaisin. Aika nopeestihan se tunne tulee, että tän savuttomuuden osaa, mutta yhtä nopeesti valitettavasti sitte lipsahtaakin. :oops: :oops: :oops:
  • Kaisaliisa_2Kaisaliisa_2 Vantaa
    editoi helmikuu 2009
    Hei hentiira ja kaikki muutkin champixia syövät! Onnea kaikille kuitenkin ensin lopetuksesta, olette tehneet itsellenne parhaimman teon, mitä voi kuvitella!

Itse söin champixia 3,5 kk mukaanlukien sen 2 viikkoa siinä alussa, jolloin myös poltin. Suositushan on se 3 kk, jotta todella vierottuisi myös tavasta. Suurin retkahtamisen vaara on minkä tahansa korvaushoidon päätyttyä ja niin minuakin vaivasi kovasti lopettamisen jälkeen tupakan tuska. Mutta kun vain pitää päätöksen kirkkaana mielessä ja motivaation kohdillaan (tai pelkällä riittävällä sisullakin pärjää :) ) niin siitäkin pääsee yli. Ja se pahin tuska meni viikossa ohi.

Nyt olen ollut kohta 11 kk polttamatta, niistä käytännössä elo-syyskuusta melkein ilman mielitekoja. Jossain välissä niitä tulee, mutta itse ajattelen niitä vain kaikuina vanhoista tavoista.

Yllättävän helppoa tämä loppujen lopuksi on ollut, kunhan ei anna itselleen pelivaraa polttamisen suhteen. Henkilökohtainen päätökseni on, etten enää polta, että olen lopettanut lopullisesti tupakoinnin. Sillä tavalla saan vähitellen takaisin sen polttamattoman ihmisen identiteetin.

Oikein paljon tsemppiä kaikille, sekä vasta lopettaneille että uusille yrittäjille! Lopettaminen kannattaa ehdottomasti.
  • editoi heinäkuu 2009
    hentiira kirjoitti:
    Hei vaan kaikille Champixin käyttäjille! :)

Olisin ihan uteliaisuudesta kiinnostunut, miten Champix on teitä auttanut. Itse ystäväni kanssa aloitettiin Champix samana päivänä. Hän intoutuneena lopetti tupakoinnin jo edellisenä päivänä ennen kuurin alkua, lopetti kuurin aloituspakkauksen jälkeen ja repsahti muutama päivä sen jälkeen. Itse söin Champixia vajaan viikon ennen lopetusta ja jatkan kuuria edelleen, 17. savuton päivä menossa.

Eli kiinnostaisi ihan vain tietää, että kuinka suuri merkitys alkuvaiheen tupakoinnilla ja kuurin pituudella on ollut savuttomana pysymiseen :) Vai eikö ystäväni vain ollut valmis savuttomuuteen, kuitenkin luulisi, että kahdessa viikossa fyysiset vieroitusoireet ovat jo pahimmalta osaltaan ohi.
    ¨ Heips hentiira Mulla alkamassa toinenkuukausi ilman tupakkaa. Aloitin kans toukouussa champix kuurin ensimmäiset 2-viikkoa jotka sai poltaa oli päivä päivältä vaikeempi yökötti ja tupakointi varsinkin. Sinnikkäästi polttelin niin kauan kun sai ja kyllä väheni polttaminen väkisinkin, niin huono-olo tuli. Tupakoinnin lopetin täysin 1.6.2009 ja söin noin pari viikkoa yhtä taplettia päivässä kun teki pahaa lääkkeen ottamisen jälkeen, sitten vähensin vielä puolikkaaseen tapua. Vielä sekin teki yököttävän olon. Tuli vaan sellanen olo että en pysty enää syömään sitä puolikastakaan ja jätin kokonaan pois. Nyt on mennyt 10 pv ilman lääkettä ja olo on mitä parhain tupakka käy mielessä mutta mitään pakottavaa tarvetta ei ole polttaa. Eikä mitään vieroitusoireitakaan ole tai en ainakaan ole huomannut kun ajoittain on vähän sellainen toimeton olo. Pitää vaan keksiä itselle virikkeitä. On mulla nuo champixit käsilaukussa vähän kun ensiapuna ennen aloitan ton yökötyskuurin uudelleen kun tupakoinnin. Temppiä vaan kaikille toisille lääke sopii mulle ei
  • editoi heinäkuu 2009
    Mun Champix yhteenveto:
    Lopetin tupakoinnin 8 vrk - ei ollut tullut tullut juurikaan vastenmielisyyttä tupakkaan, pakon edessä lopetin, kun olin päättänyt... :roll:
    Kuitenkin yllätyksekseni lopettaminen oli huomattavan paljon helpompaa kuin olin kuvitellut. Fyysisiä vierotusoireita ei ollut missään vaiheessa. Hyvin siis lääke hommansa hoiti :-)

Söin Champixia ohjeen mukaan 9 viikkoa, sitten jätin iltatabletin pois. 10 viikon jälkeen lopetin koko lääkkeen. Syynä ennenaikaiseen lopetukseen oli, että häiritsi mun yöunia jossain määrin ja se alkoi jo syödä pinnaa.

Minulla Champixin lopetuksella ei ollut mitään vaikutusta mielitekoihin, ei tehnyt tupakkaa mieli yhtään sen enempää tai vähempää kuin Champixin aikanakaan.

Summa summarum, alkuvaiheen tuskaa Champix lievensi mulla niin suuresti, että omasta puolestani suosittelen kaikille lopetusapua kaipaaville, joille se vain sopii eikä aiheuta suurempia sivuvaikutuksia.
  • editoi heinäkuu 2009
    tina09 kirjoitti:
    Mun Champix yhteenveto:
    Lopetin tupakoinnin 8 vrk - ei ollut tullut tullut juurikaan vastenmielisyyttä tupakkaan, pakon edessä lopetin, kun olin päättänyt... :roll:
    Kuitenkin yllätyksekseni lopettaminen oli huomattavan paljon helpompaa kuin olin kuvitellut. Fyysisiä vierotusoireita ei ollut missään vaiheessa. Hyvin siis lääke hommansa hoiti :-)

Söin Champixia ohjeen mukaan 9 viikkoa, sitten jätin iltatabletin pois. 10 viikon jälkeen lopetin koko lääkkeen. Syynä ennenaikaiseen lopetukseen oli, että häiritsi mun yöunia jossain määrin ja se alkoi jo syödä pinnaa.

Minulla Champixin lopetuksella ei ollut mitään vaikutusta mielitekoihin, ei tehnyt tupakkaa mieli yhtään sen enempää tai vähempää kuin Champixin aikanakaan.
    Heippa olen myös myötämielinen Champixin suhteen vaikka lääke ei minulle oikeen sopinut eli se paha olo oksetu joka siitä tuli oli syy miksi lopetin sen käytön. Mutta ilman tuota lääkettä en myöskään olis pääsyt tupakasta irti eli plussan puolelle jää Champix.

• OldisOldis Etelä-karjala
    editoi heinäkuu 2009
    Itse aloitin champixien syömisen tammikuun alkupäivinä, soin sen aloituspakkauksen ja lopetin tupakin polton 23.1, otin jatkoa muutaman päivän ja alkoi tulla ihmeellisiä punaisia pilkkuja ihoon, joka paikkaan. Lopetin champixit siihen paikkaan, oireet hävis. nyt on hyvä olla
  • editoi heinäkuu 2009
    Itse söin Champixia ekan n. 4 viikkoa ohjeen mukaan. Nukahtamisvaikeuksien takia aloin ottaa aamupillerin vasta töihin päästyäni, kun olin saanut aamupalan syötyä ja jätin iltapillerin kokonaan väliin.

Söin sitten yhtä pilleriä aamupäivisin varmaan kolmisen kuukautta ja aloin sen jälkeen puolittaa niitä. Siten mentiin kuukauden verran, minkä jälkeen otin puolikkaita pillereitä muutaman päivän välein aamuisin. (Tuo oli juuri siihen aikaan kun lehdissä peloteltiin liian nopean lopetuksen aiheuttavan hallusinaatioita yms.)

Yhteensä söin lääkettä siis viitisen kuukautta ja nyt polttamatta kohta 7 kk.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.