Nousiko painosi lopetettuasi tupakoinnin?

Täällä voi käydä keskustelua mahdollisesta painonnoususta tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Luonnollisesti olisi toivottavaa että käyttäjät antaisivat vinkkejä myös siitä, miten painon saa pysymään kurissa jos taipumusta painon nousuun on. Viikon Galluppi, olkaa hyvät!
«134

Viestejä yhteensä

• kitikattikitikatti tampere
    editoi helmikuu 2009
    vaakaa en omista, mutta ei alkanu pöksyt kiristään, kun varauduin kärryllisellä vesimeloonia ..porkkanoita...hunajamelonia...
    Kiitos konkareiden vinkkien ja vihjeiden...pitää varalla jotain "vaaratonta"popsittavaa....
    Turvoksissa toki olin...kuin olis nielassu sen meloonin kokonaisena, mutta nestettähän se oli vaan....
  • Peter PanPeter Pan Suur-Savon sydänmaa
    editoi helmikuu 2009
    En tiedä, pitäisikö jäädä tällä kertaa nukkumaan ja äänestää tyhjää...Tämän hetkisen lakon aikana ei ole paino noussut, mutta viime vuotisessa skabassa paino pompsahti juustovoileipiä mässäilemään innostutttuani parisenkymmentä kiloa, joka on edelleenkin taakkana.

Viime kesä kun oli kurjan sateinen, kiireinen ja paikallaan oloa oli liikaa, eli ihanne painoni olisi tuolla -20 kg. Eli siis jos tämän lopettamisen aikana saan sen pudotettua normaalipainoon, vaikutukset kompensoituu nollaksi, mutta epäillä sopii, senpähän näkee sitten aikanaan, mutta paineita moiseen tietenkin alkaa olla.

Toisinsanoen joudun äänestämään sekä puolesta että vastaan, eli teen insinööritempun laskemalla yhteen ja jakamalle kahdella, jotta saan selville keskimääräisen painon nousun, mikä ei tietenkään kuvaa todellista tilannetta vaan filosofisen hypoteettistä, teoreettista, jee :)

Ruokailutottumusten lisäämistä kolmannen kuun jälkeen elimistö ei ilman hurjaa liikuntaspurttia ennätä sulattaa, eli samaan aikaan pitäisi alkaa pitää pientä dieettiä, jos meinaa painonsa pitää ennallaan lopettamisen jälkeen.

Toisaalta, varsinaisesti tupakointi tai tupakoimattomuus ei sinällänsä ole aiheuttanut painonnousuja vaan ruuan maistumisen parantuminen sekä liikunnan väheneminen yhteisvaikutukseltaan, mutta massaa on kuitenkin tullut.
  • TelkkäTelkkä Tampere
    editoi helmikuu 2009
    Kolmisen kiloa on tullut lisää noin kolmessa kuukaudessa. Toivottavasti tämä tahti ei jatku loputtomiin...
  • manimani Keski-Suomi
    editoi helmikuu 2009
    Tää on siitä huono äänestys, että tilannehan ei kaikkien kohdalla ole vielä lopullinen.
    Itselläni tuli 14 kuukauden aikana lisää painoa 16 kiloa. Nyt nousu on pysähtynyt ja hienoisesti(kovalla työllä) laskusuunnassa.
    Itse aiheutettua, joten en valita.
    Parempi läski kuin tupakka!
    Aion laihtua!!!
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi helmikuu 2009
    mani puhuu asiaa :D Täällä kanssa porskutellaan vajaan 20 lisäkilon voimin, mutta iteppähän aiheutin enkä ottanut tuota kitikatin linjaa. Jos ois malttanu syödä inhimillisesti niin se painonnousu olis varmaan jäänyt tilapäiseksi......

Noh, mä oon sitä mieltä että mulla on loppuelämä aikaa pudotella kilot pois, tupakan lopettaminen oli se tärkeyssija ykkönen :D
  • editoi helmikuu 2009
    Lopetuksen myötä tuli 8 kg lisää (entisen ylipainon päälle), vaikka aloitin liikkumisen samaan aikaan lopetuksen kanssa. Liikuntaa lisäsin hurjasti ensimmäisen savuttoman vuoden aikana, mutta alkuun paino ei hievahtanutkaan alaspäin runsaasta liikunnasta huolimatta.

Sitten pikkuhiljaa alkoi paino putoamaan oikean ruokavalion avulla, liikuntaa harrastin ja harrastan edelleen. Painon pudotus n 14 kg, josta takaisin on tullut aika paljon...olen samassa tilanteessa siis kuin ennen tupakoinnin lopettamista! :)
    Puolen vuoden savuttomuuden jälkeen tuntui, että paino lähtee halposti laskuun. Ruokavaliolla ja liikunnalla siis homma hoituu.
  • editoi helmikuu 2009
    Mulla nousi paino ensimmäisen savuttoman vuoden aikana noin 6 kiloa, joista 3 kg tuli ensimmäisen kahden kuukauden aikana. Ei paha ollenkaan. Liikunnan harrastamiseenkin tuli vuoden laiska vuosi. Jotenkin itsestään ei saanut irti kaikkea. Nyt kylläkin liikuntakin maistuu edellisen vuoden laiskottelun jälkeen :D nyt tavoitellaan 3 kilon pudotusta.

Kiloista viis pääasia oli savuttomuus. Mutta jos nyt voisin muuttaa jotain -olisin ehdottomasti aloittanut joogan jo vuosi sitten. Se ois varmasti helpottanut ensimmäisten kuukausien aikana :)
  • MEQMEQ Etelä Suomi
    editoi helmikuu 2009
    MULLA PAINOA ON TULLUT N. 4 KG...... SIIS VAJAA KILO/ VKO!
    1.1.2009 LOPUETUS!

EILEN PÄÄTIN ETTÄ LAIHDUTTAMINEN ALKAA TÄNÄÄN... IIK... 8)
    USKON ETTÄ PYSTYN MOLEMPIIN ELI OLEMAAN SAVUTTOMANA JA LAIHDUTTAA.... ANTAAS KATTOO KUINKA MUMMON KÄY.. HEH
  • editoi helmikuu 2009
    Kiloja on tullut kuusi.Nyt on painon nousu pysähtynyt ja kääntynyt laskuun.
    Turvotusta on edelleenkin.Niin minulla on kohta viisi kuukautta savuttomuutta takana.
  • editoi helmikuu 2009
    Kirjoittelin äsken jo tuonne lopettaneet osastolle, eka kertaa näillä sivuilla pyörimässä ja menee vähän aikaa näköjään ihmetellessä ennen kuin löytää oikeat sivut.

Painoa n 6kg, mikä on mieletön määrä tälle ajalle (lopetin vuoden vaihteessa). En ole napostellut tai syönyt enemmän, en tiedä mikä oikein mättää... Alkaa oikeesti ahdistaa! Olen entinen syömishäiriöinen, joten otan asian varmaan vielä tavallista raskaammin.

Neuvoja please!
  • HetaHeta Oulu
    editoi helmikuu 2009
    Paula, liikutko? Lisää lenkkeilyä ja veden juontia. Itsellä tuli 3 - 4 kiloa kolmessa kuukaudessa. Olen lohtusyöjä, syön pahaan olooni, joten tiesin että paino tulee nousemaan. Annoin itselleni luvan syödä tupakanpolton sijasta, kunhan paino ei nouse yli 10 kg. Lisäsin myös liikuntaa ja lisään sitä vieläkin niin paljon kuin vaan pystyn ja tuntuu mielekkäältä. Ostin mm sukset ja olen käynyt hiihtämässä päivittäin nyt kahden viikon ajan (viimeksi hiihtänyt noin 10 vuotta sitten). Alussa, kun lopetin polttamisen, huomasin että aineenvaihdunta hidastui, tuntui ettei mikään liikkunut tuolla sisällä. :lol:

Älä ole liian ankara itsellesi....
  • MEQMEQ Etelä Suomi
    editoi helmikuu 2009
    Hyvä Heta...

Noita neuvoja olen mäkin nyt alkanut noudattamaan...
    Turvotusta on joten eikun vettä juomaan......
    ja liikuntaa lisää.... Mulla samoin että olen ollut nyt armollinen ja
    syönyt oikeesti vaikka mitä... (n. reilu 4 kg tullut) mutta nyt tuntuu että on pakko lopettaa, koska pian käy niin ettei mahu ovista.. :lol:
    Kohta 6 viikkoo polttamatta ja takana 35 vuotta sitä... niin onhan se kumma jos toi elimistö ei milläänlailla reagoisi....

Hyvillä mielin jatkan kuitenkin eteenpäin... ja SAVUTTOMANA LUOMUSTI....

Tsemppiä myös muille... :D
  • editoi helmikuu 2009
    Vettä, kasviksia, kaljat pois, fillari alle! Ei kun menoksi!!
  • Birje59Birje59 Helsinki
    editoi helmikuu 2009
    Tosi lohduttavaa luettavaa...
    Että muutkin ovat samassa jamassa painon kanssa. Minulla tullut myös vajaassa kahdessa kuukaudessa (7.vko meneillään) n. 4 kg. Annoin jollain tapaa luvan itselleni lohtusyödä eli napostelin aika vapautuneesti kaikkea hyvää, koska lopetin nikotiinituotteiden käyttämisenkin 2 vkon jälkeen. Mutta nyt kun uskaltauduin tänä aamuna vaa'alle, totuus iski ja nyt on sitten alettava tsemppaamaan. Mutta se tuntuukin nyt jo paremmalta, koska pahin vaihe (se aloitus!!) on ohi. No siis, taistelu jatkuu, ei tämä nyt helppoa ole vielä....mutta taidan saada nyt uutta kicksiä, jos paino alkaa tippumaan!
  • tutetututetu Helsinki
    editoi helmikuu 2009
    Pakko oli jo loppuvuodesta ostaa vaaka, aiemmin en koskaan ollut sitä tarvinnut tai sitten vaatteet olivat kutistumattomia. Tykkään kyllä syömisestä ja vaikka liikuntaakin olen lisännyt runsaasti, niin vaa´alla käyntiin on aihetta jatkuvasti, nyt kun olen tottunut kiristäviin vaatteisiin.

Miten ne muuten liittyvät tähän otsikon aiheeseen, ihmetyttää kyllä :mrgreen:
  • editoi helmikuu 2009
    Itse kävin vaa'alla viimeksi kuukausi sitten (eli silloin kun lopetin sauhuttelun) ja nyt sitten huvikseni päätin tänään aamulla katsoa miten paljon sitä painoa on tullut lisää, niin yllätyksekseni painoa oli lähtenyt -2 kg :D Tosin olenkin tässä syönyt pikkasen terveellisemmin, mutta makeaa on kyllä aika ajoin mennyt.
  • Rida58Rida58 Rauma
    editoi helmikuu 2009
    Kyllä sitä mullekin muutama kilo tuli lisää lievän ylipainon lisäksi, eikun kiukku nousi läskeihin!!
    Monta kertaa olen kokeillut kaikenmaailman diettejä, ei paino ole paljon laskenut mutta olen myös repsahtanut taas syömään!
    Nyt otin itseäni niskasta kiinni ja liityin painonvartioihin, noin 2 ja 1/2 viikkoa ja 3,8 kg mennyt!!
  • Miika84Miika84 helsinki
    editoi maaliskuu 2009
    Liikkuu paljon ni eipä paino nouse :D :D :D Söin kuin hevonen,niinkuin monet varmaan muistaa mun kilon-pihvit,pelkästään kävelemällä(aika vauhdikkaasti) :D :D :D :D
  • editoi kesäkuu 2009
    Jostain syystä mulla on paino tippunut näiden parin ekan vkon aikana, vaikka normipainoinen olen aina ollutkin. :(
  • tintt1tintt1 Espoo
    editoi kesäkuu 2009
    Painoni on noussut 15 kiloa, mutta olin tosi laiha, joten nyt indeksi on kohdillaan. Sama lukema on ollut ainakin puoli vuotta ja turvotusaika alkaa olla ohitse, joten olen tosi tyytyväinen!
    "Olisinpa lopettanut ennen kuin aloitinkaan!"
     Viimeinen tupakka 4.7.2008
  • SmurffiSmurffi Pohojois-Pohojammaa
    editoi syyskuu 2009
    Juu, mulla paino noussu 3 viikon aikana n.5kiloa :evil: :twisted:
    Olen kyl syöny kaikkia herkkuja liikaa.
    Nyt alan jo huolestua tosta painon noususta tosissaan :evil: :?
    En oo päässy mtn liikuntaakaan harrastamaan pariin viikkoon,
    kun polveen tuli jonkinasteinen vamma, pitäs parantua piakkoin.
    Nyt vaa herkkujen mässäily pois ja tilalle jtn terveellistä, hetelmiä, porkkanoita purtavaks välipaloille ja sit liikkumaan, kuhan tuo polovi
    paranee :roll:
  • japijapi Vantaa
    editoi lokakuu 2009
    Painoni ei ole koskaan noussut sen vuoksi että olen ollut lakossa tai nyt viimeisellä kerralla kun lopetin.
    Painoa on kyllä tullut lisää, mutta se johtuu omasta laiskuudesta ja siitä että töissä menee kevyesti 200h kuukaudessa ja sen jälkeen ei muka jaksa liikkua ilman autoa.
  • editoi marraskuu 2009
    Alussa nousi, se eka kuukausi oli sellaista, että nesteet seisoi. Selvästi aineenvaihdunta sanoi itsensä irti. En käynyt pissillä kuin muutaman kerran vrkssa, ennen olin kova ravaamaan siellä. Kärsin ensimmäistä kertaa ummetuksesta ja se oli todella ikävää. Sitä taisi kestää sellaisen kuukauden verran, sitten alkoi keho pelittää taas ja maha toimi ja pissilläkin saa ravata taas ihan samanlailla kuin ennenkin.

Nyt painan tasan saman verran kuin tupakoitsijanakin 5kk sitten.
  • editoi marraskuu 2009
    ei ole paino noussut vaan tippunut 8kg,kovasti on itsekuria vaatinut.
  • TelkkäTelkkä Tampere
    editoi marraskuu 2009
    No, nousihan se. Viitisen kiloa tainnut tulla vuodessa lisää elopainoa.
  • rizlarizla Helsinki
    editoi marraskuu 2009
    Kauhia pal onne Telkkä yhrest vuarest. :thumbup:
  • TelkkäTelkkä Tampere
    editoi marraskuu 2009
    Kiitoksia rizla! Onhan tää vähän keskittymistä vaatinut mutta yllättävän helposti saavutettu.
  • editoi marraskuu 2009
    Kiitos kysymästä, nousihan tuo. En vain ymmärrä, kuinka runsas 3 kilometriä polttamatta jäänyttä tupakkaa oikein muuttuu kymmeneksi kiloksi läskiä ;D
  • editoi marraskuu 2009
    Pahasti liioiteltu viesti karkasi. Eihän tuota vuodessa olisi tuprunnut kuin kilometrin verran...

Ensin en muuten huomannut mitään, mutta sitten housunkaulukset jotenkin aina kutistuivat pesussa ja oli pakko reippaasti hypätä vaa'alle. Iiiik!

Olisi pitänyt varmaan alusta alkaen olla rauhallisesti varovainen ilman kummempia kuureja ja syödä vain oikeaan nälkään.
  • artisti-maksaaartisti-maksaa E-Karjala
    editoi helmikuu 2010
    Joo toistakymmentä kiloa tuli ihan lyhyessä ajassa. Ruoka rupesi muutenkin kulinarismia harrastavalle henkilölle maistumaan vieläkin paremmin. 3,5-vuotta olin polttamatta, mutta tupakka tuli sitten taas kuvioihin ja nyt tarttis taas yrittää siitä eroon. :oops:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.