Minun tarina.

Ajattelin nyt kirjoitella tänne oman versioni tupakoinnin lopettamisesta kun tuntuu, että se on niin erilainen ja erikoinen...

Minulla diagnosoitiin alku vuodesta Chronin tauti (krooninen suolistotulehdus) ja lääkäri sanoi, että minun olisi parempi lopettaa (mikä lääkäri ei niin tosin sanoisi). Tupakointi ei varsinaisesti vaikuttanut tautii mitenkään, mutta olisi saattanut joskus pahentaa esim. pahaa tulehdusta. Tällä tavalla kuitenkin asia ensimmäisen kerran heräsi mielessäni. Muuten olin aina ajatellut, että lopetan vasta kun teen ensimmäisen tenavan joskus... En ollut koskaan vakavasti edes harkinnut lopettamista, sillä tunsin, että polttaminen oli niin osa minua! Sama kuin toinen käteni vietäisiin minulta pois. Kun lääkäri sitten sai asian kytemään mielessäni, aloin ajatella asiaa, mutta suurempaa motivaatiota minulle ei edelleenkään ollut asiaan.

Asia tuli eräänä päivänä puheeksi silloisessa työpaikassani. Työtoverini sanoi ystävänsä yrittäneen lopettaa monesti ja viimein onnistui siinä erään kirjan avulla. Hän myös mainitsi ettei kirjaa lukiessa saanut lopettaa tai vähentää polttamista. Ajattelin, että no johan luen ko. kirjan ihan vain senkin takia, että saan sen ajan polttaa rauhassa ennen kuin minun tarvitsee lopettaa! Ostin kirjan viidellä eurolla Akateemisesta kirjakaupasta aloitin lukemisen. Edelleen motivaatiota lopettamiseen ei oikeastaan ollut juurikaan...

Pääsin kirjassa eteenpäin, toisinaan pitkienkin taukojen jälkeen ja pikku hiljaa tupakointini määrä väheni itsestään... en tarvinnut sitä enää. Viimein eräänä viikonloppuna päätin lopettaa koko kituuttamisen ja luin kirjan vauhdilla loppuun ja poltin juhlallisesti viimeisen savukkeeni. Ja siihen se loppui. Niin yksinkertaisesti.

Ei tuskia, ei nikotiinivalmisteita, ei painonnousua... Ei mitään mitä täällä palstoilla niin kovasti kirotaan! En tarvinnut enää tupakkaa. Kirja vei siitä kaiken tarkoituksen. Minulla ei ollut enää mitään syytä polttaa, mutta paljon syitä olla polttamatta!!

En väitä ettenkö etenkin ensimmäisinä savuttomina päivinäni olisi halunnut tupakkaa. Kyllähän se mielessä kävi ja monta kertaa kävikin! Mutta että olisin mennyt ja polttanut ei yksinkertaisesti ollut vaihtoehto! (Enkä koe olevani mitenkään harvinaisen sisukas tapauskaan.)

Nyt kaikki luultavasti miettii, etten polttanut kauaa tai ollut koskaan todella koukussa. Ei, poltin 9 vuotta ja tupakoidessani kärsin vieroitusoireista samanlailla kuin kaikki muutkin. Itse asiassa koen että olin todella pahakin addikti. Pisin aika koskaan polttamatta oli yöunien aikaan. Jos jouduin paikkaan, jossa tiesin etten voi polttaa, en muuta ajatellutkaan! Ajattelin elämän ilman tupakkaa olevan suurinta kärsimystä!

Mutta näin siinä nyt vaan pääsi käymään. Lähes kaiken kunnian annan kyllä tuolle kirjalle, jonka luin. Lähetin samantien lopetettuani saman kirjan ystävälleni, joka haaveili lopettamisesta. Hän luki sen ja lopetti. Samanlailla. Yhtä helposti. Enää minua mietityttääkin vain kaksi asiaa: miksi kukaan ei kertonut tästä aikaisemmin ja miksi kukaan ei puhu tästä missään??

Että sellainen on minun lopetustarinani. Poikkeaa kyllä valtavirrasta paljon. Toivottavasti joku saa tästä jotakin irti :wink:

-akaka

(Ko. kirja on Allen Carr - Vihdoinkin vapaa tupakasta. Suosittelen lämpimästi kaikille.)
«1

Viestejä yhteensä

• editoi huhtikuu 2007
    Anonymous kirjoitti:
    Ei tuskia, ei nikotiinivalmisteita, ei painonnousua... Ei mitään mitä täällä palstoilla niin kovasti kirotaan! En tarvinnut enää tupakkaa. Kirja vei siitä kaiken tarkoituksen. Minulla ei ollut enää mitään syytä polttaa, mutta paljon syitä olla polttamatta!!
    Tuosta oivaltamisesta on paljon apua. Mahtavan hienoa.
    Enää minua mietityttääkin vain kaksi asiaa: miksi kukaan ei kertonut tästä aikaisemmin ja miksi kukaan ei puhu tästä missään??
    Entisen Tupakkafoorumin sivuilla oli usein puhetta kirjasta.
    Että sellainen on minun lopetustarinani. Poikkeaa kyllä valtavirrasta paljon. Toivottavasti joku saa tästä jotakin irti :wink:
    Hienoa, että jaat kokemuksesi, varmasti joku saa tästä inpiraation lopettaa tupakoinnin ja sehän taas olisi mahtava juttu sekin.
  • editoi huhtikuu 2007
    Tuo edellinen vastaus oli minun kirjoittamaani. En ajatellutkaan, ettei vastauksen kirjoittaminen vaatinut sisäänkirjautumista, joten kun aloin naputella vastausta ja kone sen toiminnon hyväksyi, luulin olevani kirjautunut :oops:
  • AnneliAnneli Kuopio
    editoi huhtikuu 2007

Hienoa, että olet tuon kirjan luettuasi pystynyt lopettamaan! :D
    Itse olin ollut polttamatta ehkä pari viikkoa, kun luin tuon saman kirjan. Minua se auttoi ymmärtämään mistä tupakoinnissa oikeastaan on kyse, mutta en kuitenkaan lopettanut nikotiinipurkan käyttöä silloin.
    Nähtävästi et ole lukenut noita Stumpin entisiä keskustelusivuja, siellä on käyty tosi paljon keskustelua Allen Carrin kirjoista, puolesta ja vastaan.
  • editoi huhtikuu 2007
    Joo, nyt olen kuullut että näillä nettipalstoilla on asiasta keskusteltu, mutta lähinnä mietinkin, miksei missään muulla..? :roll: Siis, että jos et itse informaatiota asiasta hae, et sitä saa. Harmittaa kun uskoo siihen. :?

-akaka
  • ElinaKMElinaKM Sairaaaaan nopee hämäläinen :)
    editoi huhtikuu 2007
    Jännä miten tämä kirja voi vaikuttaa ihmisiin niin erilailla. Itsekin olen sen lukenut, ainoa oli ärsytys. Kaikki sanottava tuli ensimmäisessä luvussa ja loppu oli enemmän tai vähemmän kerran sanotun toistoa toisin ilmaistuna. Mutta hienoa, jos joku saanut avun!

Muutama aika sitten telkusta tuli ohjelma tästä Carrista, mies on rikas kuin sika :mrgreen: Voi miksen minä keksinyt kirjoittaa tollasta opusta, ei tarttisi asuntovelkoja miettiä ei :lol:
  • VeskuVesku Itä-Uusimaa
    editoi huhtikuu 2007
    ElinaKM kirjoitti:
    Jännä miten tämä kirja voi vaikuttaa ihmisiin niin erilailla. Itsekin olen sen lukenut, ainoa oli ärsytys. Kaikki sanottava tuli ensimmäisessä luvussa ja loppu oli enemmän tai vähemmän kerran sanotun toistoa toisin ilmaistuna. Mutta hienoa, jos joku saanut avun!

-Sama juttu. Ei se kaikkiin tehoa.

Muutama aika sitten telkusta tuli ohjelma tästä Carrista, mies on rikas kuin sika :mrgreen: Voi miksen minä keksinyt kirjoittaa tollasta opusta, ei tarttisi asuntovelkoja miettiä ei :lol:

- Oli rikas. Kuoli keuhkosyöpään joku aika sitten.
  • editoi huhtikuu 2007
    Minulla kanssa tuo Carrin kirja lähinnä vaan ärsytti,koska siinä tehdään se tosiaan niin helpoksi,no ajatuksen voimallahan tietysti kaataa vaikka puita.Ei kolahda minuun tuollaiset jutut,mutta hyvä jos joku on saanut siitä vahvistusta elämään.Sitähän voi yksinkertaisesti vaan ajatella,että se tupakka ei kuulu enään minun elämääni ja sillä siisti.Ilman kirjaakin. :-)
  • editoi huhtikuu 2007
    20.04.2007 09:15 Otsikko: VS:Minun tarina.

Minulla kanssa tuo Carrin kirja lähinnä vaan ärsytti,koska siinä tehdään se tosiaan niin helpoksi,no ajatuksen voimallahan tietysti kaataa vaikka puita.Ei kolahda minuun tuollaiset jutut,mutta hyvä jos joku on saanut siitä vahvistusta elämään.Sitähän voi yksinkertaisesti vaan ajatella,että se tupakka ei kuulu enään minun elämääni ja sillä siisti.Ilman kirjaakin.

Veit sanat suustani. Ajattelen aivan samoin.
  • editoi huhtikuu 2007
    REBEKKA kirjoitti:
    Sitähän voi yksinkertaisesti vaan ajatella,että se tupakka ei kuulu enään minun elämääni ja sillä siisti.Ilman kirjaakin. :-)

Tämän voin kyllä omalta kohdaltani sanoa olevan täysin vastakohtaista! En olisi ikinä, koskaan, milloinkaan onnistunut lopettamaan ihan vaan, jos olisin "päättänyt" ettei tupakka kuulu minun elämääni. Kirjan opetti minulle sen, ettei ole mitään syytä miksi haluasin tupakan kuuluvan elämääni! Kyllä olisi syyt keksitty, jos ei niitä joku olisi minulle niitä kumonnut jo etukäteen.

Mitä pidempään savuton, sitä onnellisempi. :-) Se varmaan pääasia...
  • nasunasu pohjoisessa
    editoi toukokuu 2007
    akaka kirjoitti:
    REBEKKA kirjoitti:
    Sitähän voi yksinkertaisesti vaan ajatella,että se tupakka ei kuulu enään minun elämääni ja sillä siisti.Ilman kirjaakin. :-)

Tämän voin kyllä omalta kohdaltani sanoa olevan täysin vastakohtaista! En olisi ikinä, koskaan, milloinkaan onnistunut lopettamaan ihan vaan, jos olisin "päättänyt" ettei tupakka kuulu minun elämääni.

Tällä se onnistui ilman kirjaa. Se oli vain oivallus :) Kai se tulee joillekin ilman painotuotteita, joillekin esim. tuon kirjan avulla, ja joillekin kirjakaan ei tee tehtäväänsä. Mikäs siinä. Minun elämääni ei tupakka enää kuulu. Eikä kenenkään tarvitse minulle kertoa miksi, koska tiedän sen itsekin :)
  • japijapi Vantaa
    editoi toukokuu 2007
    Lal lal laa.... Laulattaa... 6kk nikotiinitta.. Ja kirjalla, kuten moni on jo huomannu.
    Äitienpäivä lähestyy ja samassa yhteydessä täytyy muistaa pikkusiskoa, jonka synttärit on tänä vuonna äitienpäivän jälkeen, eli maanantaina (sama päivä, kun äidin nimipäivä). Kun sisko syntyi, nämä kaikki osui samalle, eli äitienpäivä ja äidin nimipäivä ja pikkusiskon synty. Vuosia toki jo kulunut reilu kakskymmentä, mutta silti....

Nyt olisi vko loppuna tai alkuviikosta tarkoitus antaa äidille lahja ja hävettää tunnustaa, etten muista koska olisin äidille viimeksi lahjaa hankkinut, siis oikein ajatuksella.
    Samaa voin sanoa pikkusiskosta.. Sisko saa lisäksi Stumppaa tähän! -kirjan. Kiinnostusta on ollut ainakin vähän, kun isoveli on näyttänyt mallia.
    Ajattelin samalla antaa oman kirjani äidille lainaan, josko lukis vaikkei polttaiskaan.

Mitä tuosta kirjasta voisin sanoa... Se "oivallus" saattaa tulla kenelle tahansa, kirjalla tai ilman, mutta se oivallus on kuitenkin erilainen.
    Kirjan lukenut / ymmärtänyt tietää minkälaiseen ansaan tuli aikanaan astuttua ja luultavammin ymmärtää asian toisella tapaa....

Tuota kun ei oikein osaa tähän kirjoittamalla selittää... En ainakaan minä... Ainakaan toistaiseksi. Mutta on tyyli mikä tahansa, toivotan kaikille suunnattomasti onnea ja menestystä...

Mun allekirjoitukseen voi jossain 05/2007-syksy 2007 lisätä myös alkoholin. Meinasin kääntää kupin ympäri, siirtyä voitehista vanhimpaan eli kotimaiseen ja raikkaaseen veteen...
    Myrkyt poikkeen ja liikunta / terveet elämäntavat kuvioihin -> Kesä kuntoon 2008 (Kesä 2007 on niin liki, että ei tule paineita kun tavoite 2008 ) 8)
  • editoi toukokuu 2007
    onnea puolesta vuodesta vaan kovasti perässä tullaan nyt 4 ja puol kk mittarissa :lol: kyllä me ollaan sitte hyviä
  • Sade_2Sade_2 Uusimaa
    editoi toukokuu 2007
    Upeeta Japi!!!!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Sylin täydeltä onnea, :P puoli vuotta, se on todella pitkä aika. Varmasti laulattaa :wink: :P :P :P :P
  • editoi toukokuu 2007
    Onnea Japi, tuosta on hyvä jatkaa :D
  • nasunasu pohjoisessa
    editoi toukokuu 2007
    japi kirjoitti:
    Lal lal laa.... Laulattaa... 6kk nikotiinitta.. Ja kirjalla, kuten moni on jo huomannu...

Mitä tuosta kirjasta voisin sanoa... Se "oivallus" saattaa tulla kenelle tahansa, kirjalla tai ilman, mutta se oivallus on kuitenkin erilainen.
    Kirjan lukenut / ymmärtänyt tietää minkälaiseen ansaan tuli aikanaan astuttua ja luultavammin ymmärtää asian toisella tapaa....

Onneksi olkoon puolesta vuodesta :) Täällä on parin päivän päästä 4kk etappi.

Vielä tuosta oivalluksesta: Minä luulen, että se voi olla myös samanlainen. Se sama tieto ja ymmärrys voi tulla muutakin kautta kuin yhdestä kirjasta. Sehän olisi vallan omituista, jos maailmassa, jossa on tupakoitu ja lopetettu jo pitkään, olisi tupakka-ansan syvempi tietämys ja ymmärrys vain yksien kansien välissä eikä missään muualla. Tulee melkein mieleen eräs toinen suuren suosion saavuttanut kirja :) (Jonka sisältämät viisaudet, kuten lähimmäisenrakkaus, ovat olleet olemassa ilman ko. kirjaakin.)

Eli kyllä se oivallus voi olla täysin sama ja ymmärrys yhtä syvä kirjalla sekä ilman. Joohan :) (Oma ymmärrys on kasvanut lukuisien enemmän ja vähemmän motivoitujen lopetusyritysten sekä loistavien keskustelujen, internetin, itsetarkastelun ja ajatustyön kautta. )
  • editoi toukokuu 2007
    On hyvä, että erilaisista lopettamistavoista keskustellaan. Kuitenkaan sivuilla ei hyväksytä sellaista tietoa, jonka voi tulkita tietyn toimijan (esim.kaupan) mainostamiseksi.

Ystävällisin terveisin,
    Stumppi-työryhmä
  • japijapi Vantaa
    editoi toukokuu 2007
    Saakos nettikirjakaupan nettisivun kertoa julkisesti, jos sitä joku julkisesti kysyy?

Toki voin sen immeisille kertoa myös privana, jos kyselevät.
    Kirjaa kuitenkin saa kaikista hyvin varustetuista kirjakaupoista, jos ei satu olemaan loppu.

Paljastampa, itse 10kpl... Olen kirjan lukenut ja sen avulla lopettanut. Tähän mennessä olen lahjoiksi ostanut 5-10 kirjaa, joista olen maksanut jo yhteensä enemmän, kun näistä nyt tilaamistani. Mielestäni kertomisen arvoinen juttu.

Seuraavalla visiitillä Peijaksen keuhkopolille varmasti "unohdan" sinne yhden kirjan, nyt siihen on varaa, ku saa halavalla. :wink:
  • editoi toukokuu 2007
    japi kirjoitti:
    Täällähän on tehokas sensuuri.

Löysin nimittäin kirjakaupan, josta Stumppaa tähän kirjan saisi kotiin kuljetettuna alle 7e.
    Laitoin tänne oikein linkkiä, mutta juttu onkin jo poistettu.

Herää ainakin itsellä kysymys, että miksei tällaisesta voi ilmoitella, kun täällä kuitenkin keskustellaan reseptilääkkeistä ja niiden hinnoista!?
    [/color]

Aika samanlainen fiilis on valitettavasti näistä sivuista jäänyt :cry: On se vaan niin pirun kummallista kun vaihtoehdoista ei voi kunnolla puhua. Emme osaa tuollaista "mainontaa" suodattaa pois, mutta useat keskustelut lääkityksistä osaamme? Harvinaisen omituista.
  • editoi toukokuu 2007
    nasu kirjoitti:

Eli kyllä se oivallus voi olla täysin sama ja ymmärrys yhtä syvä kirjalla sekä ilman. Joohan :) (Oma ymmärrys on kasvanut lukuisien enemmän ja vähemmän motivoitujen lopetusyritysten sekä loistavien keskustelujen, internetin, itsetarkastelun ja ajatustyön kautta. )

Voihan se olla, mutta voi olla myös ettei se ole ihan samanlainen. Tämä maailma kun on niin hirmuisen monimutkainen. 8)
  • PeeJPeeJ Turku
    editoi toukokuu 2007
    Njoo valmisteista puhuminen sinällään eri asia kuin suora mainostaminen. Täällä on kyllä sitä oikeaakin puhetta valmisteista ja muista lopettamismanöövereistä. Se että ihmiset joutuvat pähkäilemään itse mistä ko tuotteet hommaavat on sitten taas eri asia eikä kuulu näille foorumeille mielestäni.

Ajatellaan nyt että käyttäjänimeni olisi vaikka Nicotinell ja allekirjoitusviestini olisi *silloin aloitin nicoitinellin käytön, etcetc. paras tuote ikinä jne* ja sitten mainostaisin ihmisille mistä nicotinelliä saisi halvalla, suoralinkkaisin vielä osoitteet ja sitten ohjaisin ihmisiä nicotinellin foorumeille ja kotisivuille niin siinä vaiheessa voisi jo puhua tietyn toimijan tai kaupan mainostamisesta. Eri asia on että sanoo että minulle auttoi tuo Nicotinellin pureskelu tai Carrin kirjan lukeminen. :) Noh pääasiahan täällä on se tupakoinnin lopettaminen keinolla millä hyvänsä ja meillä on kyllä ihan kiva työryhmä tukemassa tätä touhua! :mrgreen:
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi toukokuu 2007
    Huomenia vaan. Olen kyllä tuossa samaa mieltä, että jokainen joka osaa hakeutua näille sivuille ja osallistua keskusteluun niin osaa todennäköisesti myös tarjoukset ym. hakea jonkun hakusivun kautta esim. sen g:llä alkavan. hih hih jäynä hih hih. Ei vaan itsekin olen syyllistynyt mainostamiseen ja sehän ei täällä tarkoitus ole vaan antaa sitä elintärkeää supportia nikkistuskassa kamppaileville. Mutta joka tapauksessa kiitos kovasti siitä "markkinoinnista" pistin itsekin tilauksen vetämään :lol:
  • nasunasu pohjoisessa
    editoi toukokuu 2007
    akaka kirjoitti:
    Voihan se olla, mutta voi olla myös ettei se ole ihan samanlainen. Tämä maailma kun on niin hirmuisen monimutkainen. 8)

Totta, voi olla nimenomaan. Viittasinkin japin tekstiin, jossa hän sanoi, että "se oivallus on kuitenkin erilainen". Toin vaihtoehdon mahdollisuuden esiin. Ja todennäköisesti sinä huomasit sen, eli tiedät, että en väitä asian olevan niin. Eli jätetään se siihen, ok?
  • editoi toukokuu 2007
    nasu kirjoitti:
    akaka kirjoitti:

Totta, voi olla nimenomaan. Viittasinkin japin tekstiin, jossa hän sanoi, että "se oivallus on kuitenkin erilainen". Toin vaihtoehdon mahdollisuuden esiin. Ja todennäköisesti sinä huomasit sen, eli tiedät, että en väitä asian olevan niin. Eli jätetään se siihen, ok?

Asia erinomaisen ok!
  • japijapi Vantaa
    editoi toukokuu 2007
    Minulla tarina jatkuu...
    08.11.2006 Nikotiinin toimitus elimistöön lopetettu.

Tällä päivämäärällä
    21.05.2007 Alkoholin toimitus elimistöön lopetettu.

Molemmat merkittäviä päiviä. Molempien kohdalla kääntyi uusi lehti Japin elämässä. Molempina päivinä alkoi Japin uusi elämä :)

Että tällästä.. Eikä yhtään itketä, että "ainoat" paheet on poissa.
    Ihanaa, ei enää myrkkyjä elimistöön :!:
    Joo joo... onhan noita saasteita, mutta itse tahallisesti aiheutettua myrkytystä ei enää.
  • blueblue Kanta-Häme
    editoi toukokuu 2007
    Itse olen lukenut Allen Carrin kirjan (vanhempi painos "Vihdoinkin Vapaa Tupakasta") ja minuun se tehosi erinomaisesti. En usko että olisin pärjännyt ilman sitä, sillä olen aika heikkoluontoinen ihminen.

Myös minä olen ostanut useamman painoksen kyseistä kirjaa, sillä haluan auttaa lähimmäisiäni pääsemään tupakan ansasta vapaaksi.

Silti vältän vähättelemästä ihmisten omia lopettamistapoja. Kuten tämä seuraava lainaus rivien välistä kertoo allenin metodin olevan ainoa oikea:
    japi kirjoitti:
    Tsemppiä kaikille tahdonvoimalaisille ja onnea kaikille iloisille ei tupakoiville (Happy Non smoker).

On totta, että moni sortuu yhä uudelleen yrittäen ns. "tahdonvoimamenetelmällä", mutta moni voi myös oivaltaa tupakan tarpeettomuuden ihan ilman allenin kirjaa. Ja näin olla iloinen savuttomuudestaan.

Suosittelen tuota kirjaa lämpimästi, se tuhoaa aika nopeasti illuusion siitä, kuinka nautinnollisia hetkiä tupakkahetket olevinaan olivat. Jos siis tuntuu siltä että sitä kaveriaan kaipaa, kannattaa ilman muuta sijoittaa nuo muutamat eurot kys. kirjaan!

Japi, ihan tosi kun tuosta liikaa vouhottaa ihmiset kokee kirjan jonain kultinomaisena älyttömyytenä, kokemuksen syvällä rintaäänellä :)
  • PeeJPeeJ Turku
    editoi toukokuu 2007
    No se vaan on vähän välillä hassua kun joku markkinoi kirjaa ihmeparannuksena. Meillä käy sellasta kirjaporukkaa aina silloin tällöin oven takana myymässä omasta kirjastaan vanhaa ja uutta versiota samojen kansien sisällä. Ja ne osaa olla aika sitkeitäkin välillä.. ;)
  • Sam_2Sam_2 Keski-Suomi
    editoi toukokuu 2007
    Mun mielipide on, että kyllä näiden kirjojen ja ym. tuotteiden markkinointi
    täällä välillä vähän haiskahtaa vähintäänkin arveluttavalta. Pääsääntöisesti keskustelu on kuitenkin jopa poikkeuksellisen asiallista, joten eiköhän pidetä se sellaisena jatkossakin ja jätetään liiketoiminta muille foorumeille..
  • blueblue Kanta-Häme
    editoi toukokuu 2007
    PeeJ kirjoitti:
    No se vaan on vähän välillä hassua kun joku markkinoi kirjaa ihmeparannuksena. Meillä käy sellasta kirjaporukkaa aina silloin tällöin oven takana myymässä omasta kirjastaan vanhaa ja uutta versiota samojen kansien sisällä. Ja ne osaa olla aika sitkeitäkin välillä.. ;)
    Heh, niin sitä saa ihan tavallisesta kirjasta tosiaan vouhottamisella annettua tällaisen kuvan...

Eipä se ole sen kummoisempi kirja kuin vähän käänteistä aivopesua tekevä opus, oikeastaan vain järkeistää sitä mitä tupakoijat itse hassuttelevat.
    "Tarvitsen tupakan!"
    "Haluan polttaa, koska.."
    "Nautin tupakasta"
    "Tupakka rauhoittaa"
    "Tupakka auttaa stressaavissa tilanteissa"
    jne.

Yhtä harhaluuloa kaikki.

Allen Carr vain onnistuu niin hyvin kertomaan sen, miten pöhköjä ajatuksia nuo kaikki ovat. Ei sen kummempaa :)

Mutta ei myöskään ole mielestäni "ainoa oikea tapa" lopettaa, ainoa vaan että oloa helpottaa huomattavasti se, että saa päähänsä taottua ettei se tupakka nyt niin kiva asia ollutkaan :D

Kukin tavallaan, mikä kellekin parasta.
  • japijapi Vantaa
    editoi toukokuu 2007
    sam kirjoitti:
    Mun mielipide on, että kyllä näiden kirjojen ja ym. tuotteiden markkinointi
    täällä välillä vähän haiskahtaa vähintäänkin arveluttavalta. Pääsääntöisesti keskustelu on kuitenkin jopa poikkeuksellisen asiallista, joten eiköhän pidetä se sellaisena jatkossakin ja jätetään liiketoiminta muille foorumeille..
    En markkinoi.
    Jos joku puhuu kokemuksistaan jostain tuotteesta, niin käsittääkseni se on tähän asti tunnettu nimellä Suosittelu. Minä suosittelen kirjaa ja joku toinen Champixia, nikotiinipurkkaa tms.
    Jos markkinoisin, niin minun varmaan tulisi saada siitä jonkinlaista hyötyä, esim. Taloudellista vai kuinka??
    Mutta hyötyni on lopettamisen ilo ja sekin on mielestäni paljon.

Olen kyllä huomannut, että tämä on ajoittain väärä paikka tästä keskustella, koska henkilökohtainen keskustelu on aina aivan eri juttu.
    Tarkoitukseni on pitää tämäkin keskustelu käynnissä, koska jos jokainen keskustelu kuihtuisi negatiiviseen kommenttiin, niin tämä koko foorumi kuivuisi lopulta kasaan.

Pakkohan näitä kirjoituksia ei ole kenenkään lukea, jos ei tykkää.
  • PeeJPeeJ Turku
    editoi toukokuu 2007
    Siis aivan samahan se on millä hakee motivaation tupakanpolton lopettamiseen ja sitten on vielä että miten sen tekee eli tarvitseeko korvikkeita tai lääkkeitä. Molempia asioita kannattaa punnita ennen lopettamista. Jos haluaa etsiä sen motivaation ja ajatusmaailman Carrin kirjasta niin onhan sekin hyvä juttu.

Itse hain motivaatiota ihan terveysjärjestöjen sivuilta, keuhkovammakuvista, "diagnoosisivustoja" lukemalla jne. Siinä kun itseään grillaa lukemalla jonkunsortin keuhkosyövän oirekuvausta ja huomaa että osuu se 7/10 suurinpiirtein kohdille niin huhhuh.. Siinä tulee joko a)vainoharhaseksi ja hulluksi tai b)lopettaa satavarmasti sen tupakanpolton kun näkee mitä se tekee ja potkii itseään päähän että edes tuli aloittaneeksi.

Ostin kyllä nikotiinipurkkaakin mutta pelästyin loppupeleissä niin helvetisti lukemista jutuista että käytin sitäkin tasan päivän. No kunhan tulee lopettaneeksi niin se on se pääasia. Pakko sanoa että vaikka sitä tupakkia tekeekin mieli välillä aika paljonkin niin en ole kyllä polttamassa yhtään ainoaa enää.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.