Mikä on paras vuodenaika tupakoinnin lopettamiselle?

Laitanpa tällaisen äänestyksen pystyyn. Tuossa on toinenkin hieman samanlainen äänestys parhaasta lopettamisajankohdasta, mutta tässä olisi tarkoitus kysellä ajatuksia nimenomaan parhaasta vuodenajasta lopettamiselle.

Pienet perustelut perään olisivat mukavat, ja jos on kahden vaiheilla, niin voi valita sen kumpi tuli ensimmäisenä mieleen, tai vaikka sen kummalle keksii paremmat perustelut.
«1

Viestejä yhteensä

• editoi huhtikuu 2010
    Itse valitsin kevät.

Itsellä tupakan tilalle on tullut voimakkaasti lisääntynyt liikunta kävelyineen ja pyöräilyineen, joten kevät on ollut siinä mielessä mainio lopettamisajankohta.

Toisaalta on ollut mukava saada projekti käyntiin hyvissä ajoin ennen kesää ja kesälomaa, ei tarvitse silloin kärvistellä pahimmissa viekkareissa :)
  • editoi huhtikuu 2010
    Valitsin myös tuon kevään ajankohdaksi kun itsekin nyt keväällä lopettanut.
    Perusteluina myös tuo sama että polttamisen voi hyvin korvata liikunnalla ja se on todellakin tullut tehtyä.
    Lisäksi näin keväällä lämmön ja valon määrän lisääntyessä fiilis on muutenkin päivä päivältä parempi joten sekin toki omalta osaltaa auttaa lopettamisessa, ainakin minun kohdallani.
  • editoi huhtikuu 2010
    Äänestin kevättä. koska itse lopetin 30.4 kun otin osaa Lopeta ja Voita kilpailuun.

Minua ainakin motivoi olla savuttomana ja tottakait toivoin voittavani palkinnon.
    Vuonna 2005 oli ostokortti päävoittona Tuurin kyläkauppaan, ja siinä se kuukausi vierähti ootellessa, että pääsee kattoon livenä ite kyläkauppiasta. -en voittanut, mutta voitin savuttomuuden.Köpöhän sitä olis ollut jos vielä olis sytyttänyt röökin.
  • paularipaulari Pohjois-Pohjanmaa
    editoi huhtikuu 2010
    Ehdottomasti syksy vaikka lopetinkin tammikuussa :wink:
  • editoi huhtikuu 2010
    Minäkin valitsin syksyn,koska keväällä tulee paremmalla kunnolla liikuttua. :wink:
  • editoi huhtikuu 2010
    Samoilla perusteluilla mennään kun muutkin melkeinpä.

Innostaa liikkumaan kun kelit paranee ja innostus saada kesäkunto päälle :D

Helpottaa lopettamistakin kun pääsee itseään ulos tuulettamaan ja haistelemaan uusia tuulia!

Eli KEVÄT! :D
  • vapaanavapaana Lappi
    editoi huhtikuu 2010
    Taitaa tämänhetkinen vuodenaikakin vaikuttaa valintaan ja se että itse lopetti kevään korvalla :wink: mutta siis kevät on vastaus.

Minulle sattui ajankohta muutenkin sopimaan, kun pakkaset loppuivat ja pääsi kunnolla ulos lenkille, niin siinä lopettaminenkin helpottui ja ennen kaikkea pääsi testaamaan kuntoaan ja sen paranemista. Tai pikemminkin hengityksen parempaa kulkua ja siitä olenkin nauttinut kaikkein eniten!
  • editoi huhtikuu 2010
    vapaana kirjoitti:
    Taitaa tämänhetkinen vuodenaikakin vaikuttaa valintaan :wink:
    Näin varmasti onkin, syksyllä syksy saa sitten enemmän ääniä jne.

Lopullinen totuus saadaankin selville luultavasti vasta vuoden päästä näihin aikoihin, kun äänestys on elänyt läpi kaikki vastausvaihtoehdot :)
  • editoi huhtikuu 2010
    Todennäiköisesti näin Malbun :D
  • editoi huhtikuu 2010
    Ehdottoman helppo! Se on kesä! Kesällä on eniten tupakointitilanteita. Jos lopettaa keväällä niin ne vaikeat tavat ja tilanteet ovat kesällä edessä. Talvella on huonointa. Kylmään vedoten on helppo lopettaa kun ei tule ulkona muutenkaan paljon liikuttua ja sisältä ei tarkene ulos mennä. Heti kun alkaa lämmetä niin jalat vipajaa parvekkeelle ja aurinkoon ja tietysti tupakalle siinä sivussa. 8)
  • editoi huhtikuu 2010
    Kevät.Jos sitä vaikka olisi vähän vahvemmalla pohjalla jo sitten kun kesäkiusaukset ovat edessä.Niin ja haistaa sitten paremmin kesän tuoksut kun nokka jo virittynyt kasteisiin kesäaamuihin hyvissä ajoin.
  • editoi huhtikuu 2010
    Kevät, ehdottomasti kevät. Tupakoinnin lopettaminen vaatii aluksi innostusta ja korvaustoimintaa, joita sulat tiet ja lenkkipolut tarjoavat. Puutarhatyöt, yleensä heräävässä luonnossa liikkuminen ja uuden kasvun ihmetteleminen. Ennenkokemattomat tuoksut ja lannoitettujen peltojen haju.
    Lopettamismasennus ei iske täysillä, koska mieliala on korkeammalla kuin kaamosaikaan. Kesällä saattaa tilanteita tulla kerralla niin paljon, että niihin ei ehkä ehdi sopeutua. Syksy on kesän loppu, laskeutumista tylsään talveen.
  • editoi huhtikuu 2010
    Vastasin kevät minäkin, mutta Giemme heitti aika hyvän perustelun talven puolesta.
    Ajankohta taitaa olla sattumaa. Harkitsin lopettamista jo talvella, mutta viimeinen niitti tuli keväällä. Onhan tuolla vielä kovin tuulista, ei olisi kiva yrittää sytytellä :-)
  • editoi toukokuu 2010
    TALVI on paras aika, eipähän tarvi turhaan mennä pakkaseen paleleen. Itse lopetin 25.12
  • PeTeR 2011PeTeR 2011 Asemattomaksi kauppalaksi taantuva turha taajama Kuopijon ja Kajjaanin välissä.
    editoi tammikuu 2011
    Talvi, koska hengityselimet ennättää puhdistua kohtalaisen antiseptisissa olosuhteissa ennen kevään tuoksuja koirankakkoineen.
  • editoi tammikuu 2011
    Mä sanoisin kanssa talvi, koska silloin voi märehtiä kotona peiton alla. Kesällä kun on niin paljon menoja ja rikotaan rutiineja. Taikka kelle ny sopii si mitenkä, ku en ajatellu kokeilla eri vuodenaikoj, niin mulle tää talvi oli sopivin.

Koirankakoista puheen ollen, en malta odottaa lempivuodenaikaani syksyä. Kaikki ihanat marjat ja syksyinen metsä muutenki...

Aah. 8)
  • tutetututetu Helsinki
    editoi tammikuu 2011
    Mä sanoisin, että vuodenajalla ei ole mitään väliä.

Oma päätös sitoutua savuttomuuteen on se joka ratkaisee, sataa tai paistaa, on yö tai päivä, kesä tai talvi, rikas tai rakas, hyvä tai huono mieli tai omatunto, sisko sahalla töissä tai työtön... Joka ei halua keksii syyt, joka haluaa tekee mitä tahtoo.
  • editoi tammikuu 2011
    No talvi, tietty :wink: Keväällä ja kesällä on liian pirteä ja hyväntuulinen ja se aiheuttaa mulla halun poltella tupakkia. Ja sitten vielä lisääntynyt ulkona oleilu lisää kiusauksia. Talvella on vähän alavireessä ja väsynyt koko ajan, se vie multa aina tupakointihalutkin. Mulla onkin se vaikein koitos nyt edessäpäin kun kesä tulee... :roll:
  • editoi tammikuu 2011
    Aikasemmin oisin sanonut että syksy...nyt komppaan Tutetua.
  • editoi huhtikuu 2011
    malbun kirjoitti:
    Lopullinen totuus saadaankin selville luultavasti vasta vuoden päästä näihin aikoihin, kun äänestys on elänyt läpi kaikki vastausvaihtoehdot :)
    Ja niinhän se on vuosi aika tarkalleen vierähtänyt, ja äänestää on nyt voinut kaikkina vuodenaikoina tasapuolisesti. On siis aika tarkastella tuloksia :)

Kevät 44%
    Talvi 30%
    Syksy 19%
    Kesä 7%

Ja niinhän siinä kävi, että kevät sai suorastaan jytkyvoiton, kun taas kesä koki murskatappion.

Emme tosin tiedä mihin vuodenaikaan äänestysaktiivisuus oli vilkkainta, todennäköisesti juuri keväällä kun äänestys laitettiin pystyyn, mutta niin tai näin - ensimmäisen vuoden jälkeen tässä kuitenkin väliaikatilanne :)
  • editoi huhtikuu 2011
    Mun mielestä taas ehdottomasti talvi koska ulkoilua ei luonnostaan ole siinä määrin kun keväällä ja kesällä. Ulkona tietenkin ne tupakoinnit.....
  • editoi toukokuu 2011
    Valitsin syksyn sillä olis ihana myrskyn ulkona riehuessa vai rauhoittua lämpimän peiton alle ja kerrankin haistaa ja maistaa syksyn satoa eikä työt turhaan stressaa niljakkaina syysiltoina.
  • editoi toukokuu 2011
    Vastasin talvi, koska silloin (itse ainakaan) ei hirveästi muutenkaan tee mieli polttaa kun on niin kylmä.
    Lopetin kyllä ite nyt, kesällä :D
  • spiderspider Pohjois-Suomi
    editoi toukokuu 2011
    Hyvin sopi minulle kevät, viikko ennen loman alkamista. Töissä tuli muutenkin vähemmän poltettua, pientä stressiä tosin loman lähestyminen aiheutti (kaikennäköistä piti ennen lomaa saada valmiiksi).

Hienoa huomata, että pihatöitäkin voi tehdä ilman tupakkataukoja. Jaksaakin enemmän, loppukesästä sitten vieläkin paremmin... :)
  • editoi syyskuu 2011
    Vastaan syksy, edessä pitkässä talvi ja on aikaa totutella savuttomaan elämään ennen kesän houkutuksia.
  • LunaOtusLunaOtus Jämsä
    editoi syyskuu 2011
    Näin syksystä, kun nautin olostani enemmän sisällä kuin ulkona joka mahdollistaisi jatkuvan röökaamisen.
  • Ansku73Ansku73 Hämeenlinna
    editoi marraskuu 2011
    Paras aika lopettaa tupakointi on ehdottomasti NYT! :thumbup:
  • kirakira Kantahäme
    editoi marraskuu 2011
    Hyvä näin, munkin mielestä paras on lopettaa NYT :D

Pihaa haravoin ensimmäiset päivät, välillä oikein puhkuen ja energiaani sinne käyttäen.

Ja onhan noi syksyiset porkkanat hyviä pureskeltavia.

Tosiasia on kai sellanen, et jokainen löytää sen itselleen sopivan motivointiajan, eikä se vuodenaikaa katso.

Mun olis kaikkein vaikein alkaa kesällä kun tulee oltua niin paljon pihalle, siis ei tarvi erikseen mennä tupakalle.

Lakkia nostan kesä-heinäkuussa alkajille ja elo-syyskuussakin oli vielä hienot ilmat.

TSEMPIT KAIKILLE MEILLE NÄIN SATEISENA PIKKUJOULUNA :thumbup:
  • editoi marraskuu 2011
    Ansku73 kirjoitti:
    Paras aika lopettaa tupakointi on ehdottomasti NYT! :thumbup:
    kira kirjoitti:
    Hyvä näin, munkin mielestä paras on lopettaa NYT
    Näinhän se tietysti on, ja juuri sen takia tässä gallupissa kysyttiinkin, ei suinkaan mikä aika, vaan mikä vuodenaika on paras :)

"NYT" ei ole vaihtoehtona, koska muuten kaikki valitsisivat sen, ja tulos olisi hieman tylsä ;)

Vaikka NYT on todellakin paras aika lopettaa, niin kuten tämä gallup osoittaa, vuodenajoillakin on oma pieni tai suuri vaikutuksensa. Kesä ei ole syystä tai toisesta erityisen suosittu vaihtoehto :)
  • editoi marraskuu 2011
    Tämänhetkisellä elämänkokemuksella sanoisin kyllä, että olisi kantsinut lopettaa jo keväällä, koska kesäloma meni ihan suotta salatupakoinnin kanssa stressatessa :?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.