Psyykkiset & fyysiset oireet lopetuksen jälkeen?

Heissan! Lopetin toukokuun loppupuolella. Millaisia henkisiä ja fyysisiä oireita teillä on ollut lopetuksen jälkeen ja milloin tilanne on "normalisoitunut" :roll: ?

Olen hyvillä mielin lopetuksestani, mutta muutoinkin kiivasluontoisena räjähtelen aivan käsittämättömän helposti lapsille ja miehelle, ja reagoin aivan liian voimakkaasti johonkin hieman poikkipuoliseen sanaan tai lasten nahisteluun. Milloinkohan hermot rentoutuvat, vai jäänkö tällaiseksi? Poltin valkoista mallua askin päivässä ja nikotiinituotteita en ole käyttänyt ainakaan kahteen viikkoon lainkaan ja sitä ennenkin vain varsin vähän. En viitsisi enää niitä alkaa syömäänkään, kun olen pysynyt tupakasta erossa ilmankin.
Unen tarve vaikuttaa lisääntyneen. Onko se oire masennuksesta tai surusta, eli ei viitsisi herätä, kun "rakas ystävä on poissa"? (hullua ajatellakkaan, että syöpäkääryle olisi jokin ystävä, mutta lohduttaja se on ollut, tosin pirullinen ja kiero sellainen :twisted: ).
Aloitekyvyttömyyttä ja ryhtymättömyyttä on myös, eli suunnitelmia on paljon, mutta eipä jaksa toteuttaa (kesälomaa onneksi vietän).
Paino on noussut vain kilon, mikä on vähemmän kuin olin pelännyt (edellisellä kerralla nousi 9 kk:ssa 8 kg).
LIMAA EI OLE TULLUT juuri lainkaan. Sitä tuli jonkin verran silloin, kun poltin. Miksi limaa ei tule, luulin sen liittyvän keuhkojen puhdistumisprosessiin?
Aamuinen hengenahdistus on poissa.
Aion mennä pikapuoliin työterveyslääkärille tsekkauttamaan, joko keuhkoahtauma on iskenyt. Vointini on hyvä, mutta hengästyn tosi helposti. Entisenä super-aktiivi-urheilijana huomaan eron aikaisempaan tosi hyvään kuntooni, mutta en tiedä, onko kuntoni yhtään keskivertoa huonompi. Ikää siis 36 ja tupakoitu 14-vuotiaasta alkaen :cry:.
Olisi kiva, jos elokuussa töiden alkaessa olisin jo lähempänä aktiivista ja aikaansaapaa sekä hyväntuulista itseäni.

Mitenkäs muilla vähemmän tai pidemmän aikaa sitten lopettaneilla on mennyt?
Mukavaa viikonloppua kaikille! :P

Viestejä yhteensä

• editoi heinäkuu 2007
    Hei!

Minulla on nyt 3viikkoa takanapäin.

Ensiksi yritin lopettaa luomuna, mutta masennus iski niin vahvana, että aloin syödä imeskelytabletteja.

Uni ei tule ja sitten kun tulee, niin nukun tosi pätkittäin. Mitään en ole saanut aikaiseksi...nimenomaan suunnitelmia on vaikka kuinka paljon ja sitten vaan haahuilen.

Tosin lapsi lähtee ensiviikolla vuodeksi maailmalle, joten osa syy on varmaan siinäkin. :(

Ruokahalu mennyt...siis ei kiloja.

En tiedä haistanko paremmin tai maistanko paremmin. En ole huomannut eroa.

En ole huomannut mitään muitakaan juttuja , ehkä hengitys iltaisin on hieman parempi. Ei liman eritystä eikä muutakaan....

Eli edelleen odottelen näitä positiivisia juttuja, mitä pitäisi tulla. :wink:

Eiköhän ne sieltä joskus tule.......toivotaan

Takana noin 30v tupakointia noin 1 aski päivässä ( eli se perusmäärä)
  • nasunasu pohjoisessa
    editoi heinäkuu 2007
    Kyllä ne positiiviset vaikutukset sieltä vielä ehtii. Älä huoli :) Voiko olla niin, että alakulo estää huomaamasta, niitä positiivisia muutoksia? Noh, en osa sanoa...

Minä olen tässä juuri puolen vuoden savuttomuuden korvilla, ja olen huomannut mm. seuraavaa: Ennen nukuin paljon. Heti lopetettuani nukuin myös paljon. Nyt pikku hiljaa unen tarve on vähentynyt. Luulin ensin, että se on "huonounisuutta" ja ärsytti, kun ei uni tullut illalla helposti ja aamullakin nousin liian aikaisin. Juttelin mummoni kanssa muutama päivä sitten, ja sain kuulla, että olen kuulemma ollut pienestä asti sellainen. Eli tosi asiassa olen nyt enemmän sellainen kuin Nasu oikeasti on, vähäunisempi kuin savuttava Nasu :D Ja tämä muutos alkoi siis näkyä ihan vasta.

Toinen muutos (liittyen samaan asiaan kaiketi) on olo jota luulin hermostuneisuudeksi alussa. Nyt se muistuttaa enemmän toimeliaisuutta (polttavana olin sellainen, jolla on paljon suunnitelmia,mutta mitään en saanuty aikaan).Aluksi luulin, että olin hermostunut, kun en saanut nikotiinia...javarmaan osittain olinkin, mutta vieläkin mulla alkaa jalka vipattamaan niin, että pöydänkannet lentää kun olen liian kauan toimettomana.

Kolmas muutos: minun flunssat on aina kestäneet ainakin kuukauden. Viimeksi (kesäflunssa tuossa kuukausi sitten) se kesti viikon. (Ennen mulla oli n. 4 flunssaa vuodessa. Kun jokainen kesti kuukauden, niin olin 1/3 vuodesta flunssassa.)

Liman yskimisestä: jolakin aiemmista lopetuskerroistani yskän määrä oli kamala. Nyt on ollut n. yksi limainen rökäisy per viikko. Eli ei juuri mitään. Ihmettelin sitä myös. Mutta täältä kuulin, että se asia vaihtelee sekä henkilöittäin että lopetuskerroittain. Ei koskaan samanlaista lopetusta :D Ollos siis tyytyväinen, jos ei yskitä :D

Eli muutoksia tulee vielä pitkään ja eiköhän se oma aito persoona sieltä savun ja tuhkan keskeltä pikkuhiljaa nouse niinku feenikslintu konsanaan :)
  • editoi heinäkuu 2007
    Kaikista paras muutos on ehdottomasti se, ettei tartte enää polttaa :lol: :mrgreen: 8) :lol: :mrgreen: 8) :lol: :mrgreen: 8)
  • kitikattikitikatti tampere
    editoi heinäkuu 2007
    ...ja minuu taas vääääääsytti ja väääsyyyytti...mikä oli kummallinen olotila kun mie en yleensä paljo nuku kerralla :shock: ..ja se saamattomuus vaivas tooosi pahasti...nyt jo hippasen hellittää....alkaa pikkuhiljaa uskomaan että hommat VOI aloittaa ilman että käy röökillä....edelleen kyllä käy mielessä usein :shock: :shock: :shock: mutta on jo jotain sentäs saanu aikaseks kuitenki :mrgreen:
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi heinäkuu 2007
    Olemme rakennuttaneet omakotitalon ja nyt lomalla on tosi paljon rakennushommaa tehtävänä. Puolisoa taitaa ärsyttää aamu-unisuuteni, kun nukun yli kymmeneen ja näin ollen pääsen hommiin vasta puolen päivän aikaan. On tullut valvottua, niin saan sitten heti unen päästä kiinni, kun menen sänkyyn. Olen aina ollut aamu-uninen, mutta savuttomuus taitaa luoda lievän alakulon, jonka vuoksi uneen päästyä uni sitten maittaa.

Yksi aivotyötä vaativa työhomma pitäisi tehdä näin lomalla ja jotenkin en pääse alkuun - muka sen vuoksi, kun en voi polttaa. Mielikuvissani tupakka on eräänlainen katalysaattori ja ideoiden lähde ja tupakointi on muka auttanut kaikkiin aivotoimintaa vaativiin ongelmiin. Nyt pitäisi jotenkin päästä alkuun ilman tupakkaa (ko. työn voi toteuttaa monella tavalla ja yritän keksiä hyvää ja omaperäistä ideaa).
    Tiedän kyllä, että pitkässä juoksussa savuttomana saan enemmän aikaiseksi, koska tupakointiin menee aikaa (töissä ei sisällä tupakointitiloja) ja nikotiinin vierpoitusoireet 30 min. välein keskeyttävät hyvässä vauhdissa olevan työn.

Olisin tänäänkin raksahommaa tehdessäni polttanut valtavan määrän tupakkaa, jos polttaisintä ulkona. koska tein ko. työ Onneksi en polta! :P

Huomenna on yhdet rippujuhlat. Saman perheen juhlissa viime kerralla huomasin, että olin ainoa tupakoitsija. Kolme muuta juhlaporukkaan kuuluvaa oli jo lopettanut. Jotta että ei se tupakointi kauhean viisasta ole, enkä halua kuulua itseään tahallaan sairastuttavaan vähemmistöön.

Kiitos vastauksista ja kertokaa muutkin, jos jaksatte! Huolestutaa tosian hieman, että miten se työnteko sujuu kesäloman jälkeen. Viime kesänä tsemppasin loman savuttomana, mutta melkein heti töihin päästyäni ryhdyin polttamaan, kun oli "niin tärkeä ja kiireinen projekti". Nyt en aio sortua samaan.
  • editoi heinäkuu 2007
    Itselläkin tuo väsymys oli alkuun ihan valtavaa, tai sitten se oli juuri keväällä lisääntynyt valo, mene ja tiedä. Toinen asia mikä tuli mieleen tuosta kirjoittamastasi väsymyksestä/aamu-unisuudesta, itsellä tuppaa tuo rytmi kääntymään tosi herkästi just niin että valvon puolille öin ja nukun aamulla kymmeneen... mutta jos se alkaa itseään häiritemään (minua välillä häiritsee..) niin laita kello soimaan vaikka puoli ysiltä, kun heräät ja syöt aamiaisen niin hitaallakin aikataululla olet kymmeneltä valmis "koitoksiin" ja silti jää tunne että on nukkunut pitkään. Siitä se rytmi sitten kääntyy niin että illalla jo nukuttaa "oikeeseen aikaan". Ja kesällä on jotenkin ihanaa herätä "aikaisin", aamut on niin ihanan kaunista ja raikasta.... talvilomalla voi sit koisia kymmeneen....
    Tuosta limaisuudesta kyselit, mulla on nyt tupakoimattomuutta takana 2,5 kk ja minusta tuntuu että nyt vasta alkaa puhdistuminen keuhkoista, vaikka olen lenkkeillyt ja liikkunut lopettamisen jälkeen enemmän kuin silloin kun vielä poltin... varmaan aika yksilöllistä sekin... Tsemppiä ja voimia sinulle, siitä se uusi savuton elämä lähtee!!! Ja raksa-projekstiin onnea, sulla onkin hyvä kun voit keskittyä siihen hommaan 100%!!!!
  • MerviMervi Itäisessä suomessa
    editoi heinäkuu 2007
    Mua väsyttää kanssa aivan sikana.Viides viikko on menossa savuttomana ja tuntuu niin kuin tämä väsymys vain lisääntyis.Mitään ei jaksais - paitsi haikailla sen tupakin perään ja jauhaa niksapurkkaa lähes koko ajan kun on hereillä.Kaikki on jotenkin tyhjää ja tylsää.Loppuviimeksi mua on varmaan estänyt se sytyttämästä uudestaan,että pelkään noita ns.tupakkatauteja.
    Henkeä ahdistaa suurin piirtein samalla tavalla kuin polttaessakin :( .Keuhkoista kuuluva rohina on kyllä ainakin hiljentynyt,välillä tuntuu hävinneen kokonaan.Minkäänlaista yskimistä eikä limannousua ole ilmennyt,mitä oon kovasti ihmetellyt.Äkäinen olen välillä ollut - vaikka en tiiä onko se nyt niin uutta.Itkettänytkin on,mutta ei sekään uusi asia... :oops:
  • editoi tammikuu 2009
    K
  • editoi heinäkuu 2007
    Kyllä ne masikset menee ohi ajastaan....heitäppäs se tupakka mielestäs kokonaan, niin helpottaa kummasti.....
  • kinni65kinni65 tuusula
    editoi heinäkuu 2007
    Hei kaikki
    Minä olen ollut vasta15 päivää ilman tupakkaa CHAMPIX nimistä
    respti lääkettä kyllä se auttaa mutta vatsa ei tykkää .
    Kyllä silti tulee vieroitusoireita.On paljon herkempi ja aamu-uninen.
    Mutta eiköhän se tästä helpota ,kun aika kuluu

Terkkuja kaikille lopettajille Kinni65
  • editoi heinäkuu 2007
    hmmm... jaa että mitä EI olis ollu!?!?!? :-o

Jos yrittäis tehdä listaa ja olla sitten itsekkin suuresti vaikuttunut...:
    - univaikeuksia (ei pääse nukahtamaan, ja kun pääsee, pätkäunta)
    - yöhikoilua
    - ärtyneisyyttä
    - alakuloa
    - masentuneisuutta
    - kiihtyvyys nollasta sataan alle sekunnissa
    Ja varmaan jotain unoihtuikin... Läheiset osais haukkua enemmän, ovat kyllä olleet tosi kärsivällisiä kunhan vain aina välillä muistan pyydellä anteeksi, kyllä hävettääkin monesti tosi paljon! :oops:

NIIN ETTÄ EIKÖ OLE AIKA KAUHEAA AINETTA TUO TUPAKKI??? Kun luen muidenkin kamppailua ja vaikeuksia olla polttamatta. Prkl kun ei koskaan olis ollu niin tyhmä että olis alottanutkaan!

Pitää kuitenkin listata POSITIIVISIA jutskia! :) (ettei mene alakulon puolelle ihan kokonaan):
    - hampaat ihan hirveen paljon valkoisemmat! :D
    - muutenkin tuo tuoksupuoli on parempi, sekä sisään että ulospäin! :wink:
    - nyt kun alkaa 8. viikko, huomaa että aikaa ja energiaa jää jo muuhunkin
    - kasvojen ihon väri on paljon kuulaampi, ei ollenkaan harmaaseen vivahtava ja rypytkin suun ympärillä ovat laskeneet (tai sitten toiveajattelua... :lol: )

Päivä kerrallaan, STAY STRONG!
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi heinäkuu 2007
    :xJotenkin on ollut pinna tosi kireänä ja mies on saanut minut suorastaan kiehumaan raivosta. Kuitenkin mietin, onko osa "hatutuksesta" tupakan kaipuuta ja onko mieheni joutunut syyttämöksi sijaiskärsijäksi. Kumpa tämä v***tus menisi ohi, muun kyllä kestän! :x

Nyt nukkumaan. Jos olisi edes virkeä, olisi parempi mieli. Lisäksi olen syönyt ihan liikaa ja vatsa on ihan kuin joku tynnyri. Vaatteet kiristävät ja näyttävät kamalilta päällä. Tämä tyytymättömyys syömisen huonoon itsehillintään myös masentaa.

Mutta kiva kuitenkin, että olen savuton ja säästyyhän tässä rahaakin uuden kodin sisustukseen. Viikon-kahden tupakkarahoilla saa jo monenlaista pientä kivaa ja pidemmässä juoksussä säästyy jo sohvakin :thumbup: :-P !

Oletteko muuten säästäneet jotenkin erityisesti tupakkarahoja? Jos laittaisi ne rahastoon joka kuussa, niin siitä voisi kertyä jo paljon. Summa vaan tuntuu rahastoon laitettavana suurelta, vaikka tupakoidessa koko rahan menoa ei edes halunnut ajatella!
  • editoi heinäkuu 2007
    Minulla on tarkoistus siirtää tilipäivänä tupakanverran rahaa toiselle tilille tai sitten laitan säästöpossuun :P :P :P. On kiva katsoa kuinka paljon rahaa kertyy säästöön ja vuoden päästä voin olla jo tosi pitkällä 8) 8) 8)
  • editoi heinäkuu 2007
    Tupakan lopetuksen alku aikoina laitoin rahaa possuun ja sitä tulikin aika kivasti. Maksoin sillä mieheni ja minun kevise tallinnan matkan ja nyt heinäkuussa lähdetään viideksi päiväksi tarttoon ja maksoin sen varausmaksun :lol:. Nyt en oo enää laittanut yhtään rahaa possuun, kun tuntuu ettei vaan jää rahaa, ollaan varattu marraskuulle matka intiaan kolmeksi viikoksi 8) Sitä pitäis nyt ruveta säästelemään 8)
  • editoi heinäkuu 2007
    Huh, täältähän löytyi varsinainen reissailija! :lol: :lol: :lol: :lol: Minä itse oon sellainen kotikissa, en oikeen tykkää olla auton kyydissäkään, joten on tuo reissaaminen jäänyt vähiin minun osalta. Oon nyt sentään käynyt Sri Lankalla aikoinaan ja se 2 1/2 viikkoo riitti minulle, ei oo oikeen minun juttuja nuo ulkomaan reissut....
    Lapissa kävästiin joskun vuosituhannen alussa, viikon reissu ja se riitti mulle kotimaan matkailun osalta.....olin väsyneempi lomalta tullessa kuin sinne mennessä......
  • editoi heinäkuu 2007
    Minun mieheni painaa kesät töitä ja olen aika paljon "yksin" kotona jo aikuisten lasten kanssa :roll:.Hän haluaa aina talvella jonnekin kauas pois. Tähän saakka on lapset ollut matkassa, mutta nyt me lähdetään kahdestaan :oops: :oops:.Meillä ei ole mökkiä ja asutaan kerrostalossa kaupungissa, mikä on minusta ihan ok :PSit jotenkin sitä vaan jaksaa
    ,kun vähän katkaisee rutiineitaan. "reissu lasseksi" miestäni nimitän, ei montaa päivää vuodessa kotona ole. :wink:.Nyt kylläkin kotimaassa, syksyllä ruotsiin töihin :roll:
  • editoi heinäkuu 2007
    Minä puolestani asun maalla, omakotitalossa järven rannalla, niin siinä on mökki, puutarha ja kaikki samassa, ei oikeen kiinnostakkaan lähteä mihinkään, ei naapureita näköetäisyydellä, saa olla omissa oloissaan :lol: 8) :lol: 8).
    Joskus kovilla pakkasilla töissä tulee mieleen, et hemmetti, mä häivyn etelän lämpöön ja palaan vasta kun suomessa on kevät....mut kyllä se kaatuu ihan näihin käytännön asioihin :roll: :roll: :roll:
  • editoi heinäkuu 2007
    :P :P :P.Se on aivan "ihanaa", mun äitini kotiseutu keski-suomessa, kivijärvellä syntynyt :P.Olen viettänyt monet kesät kyyjärvellä äitini siskon luona, pelto töissä ym... :x.Se ei ollut silloin lapsena kivaa :-o.Oon uinut järvessä, hypättiin heinä ladon "katolta" heinä kasoihin :lol: :lol:.Parhaat kesä muistot keski-suomesta 8) 8) 8)
  • editoi heinäkuu 2007
    Hih, jouduitko "kiveemään" peltoja, siis keräämään kiviä pois pellolta ennen kylvöjä? toinen kaamee homma penskana oli kasvimaan kitkeminen......en tosin nytkään riemusta repee kun kasvimaata kitken, mut se on sellainen paikka, et jos haluaa olla rauhassa niin menee kasvimaalle kitkemään, toinen seurankarkotus homma on aina ollut toi tiskaaminen.....mulla on kyl kone, mut kesämökillä ei ollut.
  • editoi heinäkuu 2007
    :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:.Juu ja myös perunan nosto ei kuulunut mun lempi hommiin :thumbdown:Mutta lapsuuden kesät oli aina yhtä kauniita ja ihania, satoi tai paistoi :-P.Enkä siitä ole äidille ja iskälle ole enää kaunaa kantanut :x. Ei vaan,silloin ei kysytty lapsilta,mitäs tänään haluisit tehdä :?:.Se oli itsestään selvää,mukaan vaan :x:Ne eväät pellolla ja kahvit termoksessa :wink:.Melkein voi sanoa,että kahvi maistuu nyt "melkein" yhtä hyvältä, kun ei maistu nikotiini :evil:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.