Mitenköhän menee töissä???

Maanantaina alkaa työt kesäloman jälkeen ja arveluttaa, miten siellä menee savuttomana :roll: :roll: :roll: . Viime kesälomalla olin 3,5 viikoa eli miltei koko loman polttamatta ja pian töihin menon jälkeen sorruin taas tupakoimaan :cry:. Viime vuosi oli kyllä tosi paha niin yhden ison työprojektin kuin talomme rakennusprojektinkin vuoksi, joten näistä sain helpon tekosyyn :twisted: polttamiseen :twisted: .

Vähän jänskättää, miten pystyn keskittymään töihin savuttomana. Sosiaalisesti tupakoimattomuus töissä on helppoa, koska lähimmästä työyhteisöstäni kukaan ei polta eikä muistakaan kollegoista polta kuin muutama, enkä kuulu mihinkään "tupakkapiiriin". Suoraan sanottuna työyhteisössäni ne tupakalla käyvät eivät keskimäärin ole ihan fiksuimmasta päästä, joten sen puoleen savuttomuus ei ole vaikeaa.

Mutta mitä ihmettä töissä tehdään, kun kaipaa pientä taukoa, eikä polta??? Jumppakepin pyörittelyä, netissä surffausta, tuuletusta ikkuna auki, kahvilla käyntiä vai mitä? Itse en yleensä ole pitänyt muita taukoja kuin tupakka- ja lounastauot, koska haluan tehdä työt nopeasti.

Olen ollut koko loman aivan tolkuttoman väsynyt, saamaton, ryhtymätön. Huontuulinen ja herkästi ärsyyntyvä :x . Suunnittelen paljon kaikkea ja mies hermostuu, kun itse en toteuta mitään, mutta oletan hänen toteuttavan suunnitelmat (selvää johtaja-ainesta siis! Harmi, että työskentelen asiantuntijatehtävissä, enkä voi delegoida hommiani muille...)

Töissä minua pidetään hyväntuulisena, positiivisena ja poikkeuksellisen aikaansaavana. Taidan olla niin kuin Jekyll ja Hyde :twisted: :? :)

Toisaalta työn aloitus voi olla hyvä juttu, niin ei ehdi funtsia tätä tupakattomuutta ja omia mielialojaan niin paljon. Ei varmaan pitäis rypeä itsesäälissä liikaa. Ja tyytyäinenhän savuttomuuteen olen ollutkin. Tänäänkin meni juoksulenkki tosi hyvin :P ja pidempäänkin olisin juossut, mutta pyörillä mukana olleet lapset - tai oikeastaan nuorempi heistä - alkoivat väsyä. Hitsi, kun tuntuu vaan siltä, että energia olisi aivan lopussa :oops: , vaikka loman jälkeen pitäisi mennä töihin virkeänä ja tarmoa uhkuen, ja niin olen aikaisempina syksyinä töihin mennytkin, koska olen siitä onnellisessa asemassa, että pidän työstäni :-) .

Ehkä tietty voisin tulla tänne tupakkataukojen aikaan. Toisaalta, kun on muutenkin istumatyö, niin tauolla olisi hyvä vähän liikkua. Ja täällä palstalla on se vaara, että jämähtää liian pitkäksi aikaa näitä mukavien ihmisten kiinnostavia tarinoita lukemaan ja jää sitten työt illalla kotona tehtäviksi!

Hyviä lomanjatkoja tai työnaloituksia kaikille!

Viestejä yhteensä

• editoi heinäkuu 2007
    Täällä kohtalotoveri...maanantaina töihin. Kuule hyvin se menee, käyt juomassa lasillisen vettä tupakoinnin sijaan, se on sitäpaitsi terveellistäkin. Tsemppiä!!!
  • editoi heinäkuu 2007
    Mulla oli sama ongelma aikoinaan, kun lopetin töissä polttamisen. Varsinkin kun en juonut/juo edelleenkään kahvia tai teetä, niin taukoja ei tullut pidettyä. Tuntui tyhmältä mennä kahvihuoneeseen vain istumaan tai juomaan lasillinen vettä, varsinkin kun yleensä töitä on jonoksi asti koko ajan. Nykyään olen opetellut aamuisin syömään vaikka jugurtin aamutauolla ja hakemaan iltapäivisin seurakseni työpaikalle tulevan sanomalehden ja viettämään siten taukoni. Tosin kiireessä tauot tulee usein missattua ja tehtyä työantajalle huomaamattaan extratyöaikaa :wink:

Ja kyllähän ihminen keksii aina halutessaan sressin aiheita, joilla sabotoida tupakoimattomuus tai olla aloittamatta kokonaan. Itselläni henkisesti rankka työ ja vuoden välein työpaikan vaihto, rakennusprojekti ja opiskelut käynnissä ja yleinen kolmenkympin kriisi -tekosyitä siis riittäisi, mutta jos nämä olisin hyväksynyt syyksi, niin mulla ei olisi koskaan loppua tullutkaan...
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi heinäkuu 2007
    Tsemppiä kaikille työhön palaajille, mulla se oli "onneks" jo viime maanantaina. Mutta kuten ennen lomaani niin nyt myös olen pitänyt "tupakkatauot" ihan kuten ennenkin ja joko käynyt kahvin kanssa partsilla tai sitten stumpissa lukemassa viimeisimmät kommentit. Näin on tullut tauotettua ja jäänyt kuitenkin tupakat polttamatta :):)

Aurinkoista viimeistä lomapäivää :)
  • editoi heinäkuu 2007
    paremmin mulla unohtui tupakka töissä ku kotona ku oli liikaa aikaa
  • EsaEsa Turku
    editoi heinäkuu 2007
    Alkuun keskittyminen on vaikeaa, mutta kunhan pääset nikotiinista yli ja totut savuttomiin rutiineihisi, huomaat kyllä, että keskityt paljon paremmin kuin tupakoijana. Ethän sinä silloin mihinkään keskittynyt tuntiakaan, kun jo ainoa päähäsi mahtuva asia oli tupakalle meneminen.

Tauotkin löytyvät kyllä ihan itsestään, vaikka aluksi on orpo olo, kun vanha rutiini ei toimi. Ja mikä parasta, voit pitää niitä silloin kun se sinulle sopii, eikä silloin kun herra nikotiini käskee.
  • nuununuunu JKL
    editoi heinäkuu 2007
    Mulla oli ensimmäinen savuton viikko aika tuskaa töissä, en osannut keskittyä mihinkään. Kävin välillä sitten kävelemässä pihalla, että saan hengähtää hetken. Mutta sen ensimmäisen viikon jälkeen on ollut töissä ihan helppoa. Välillä tosin tulee mieleen, että hittovie, kun voisin mennä röökille, mutta enää ei tee sillä tavalla mieli, että joutuisi kärvistelemään sen asian kanssa.

Niin ja täällä netissä pyörin aika paljon tupakkatauoilla. ;)
  • KatinaKatina Espoo
    editoi heinäkuu 2007
    Moi nuunu ja muut :) Mä kans duunikamuille sanoin, et ens keskiviikon jälkeen KÄYN ulkona mut talon ympäri lenkin meinasin heittää 8) Hölmöltähän se ajatuksena tuntuu vaan kun on niin tottunu pihalle menemään..et omituinen haahuilija jos tulee vastaan toimiston lähettyvillä niin se olen mä :mrgreen:
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi heinäkuu 2007
    :thumbup: :thumbup: kuulostaa hyvältä :):)
  • nuununuunu JKL
    editoi heinäkuu 2007
    Mä itseasiassa sain koko toimiston lähteen mun matkaan ulos. :mrgreen: Käytiin käveleen sellanen n. 5 minuutin kävely porukalla. (Kiitos kännyköitten ja langattoman vaihteen).

Täältä meiltä töistä lopetti yksi mies tuossa keväällä Champixin avulla ja se oli silloin todennut nuo kävelyt hyväksi.
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi heinäkuu 2007
    Tervehdys täältä töistä! Enpä paljon muuta ole tehnyt kuin siivonnut pöytää lomaa edeltäneen kaaoksen purkamiseksi. Niskat tulivat järkyttävän kipeiksi, joten mua ei ilmeisesti ole luotu fyysisen työn tekemiseen :wink: . Paikallaan istumisessa ei näet kipeydy mikään, vaikka toisin luulisi :shock: .

Olen itsekin sitä mieltä, että kun alusta selviää, niin savuttomana on helpompi keskittyä töihin, koska tosiaan taukoja ei sanele nikotiininhimo vaan se, milloin muutoin tauon tarvetta tuntuu tai on työkokonaisuuden kannalta hyvä tauon paikka. Joskus kiireessä on ollut tosi harmillista, kun tupakalla ravaamiseen on mennyt ylimääräistä aikaa, joka olisi ollut parempi käyttää työpöyvän ääressä.

Taidan tauoksi pyöritellä tuota jumppakepin virkaa toimittavaa harjanvartta, jos saisin sillä niskojakin hieman vetreytettyä :mrgreen: .

Kiitos kaikille kommenteista. TOSI HIENOA OLLA SAVUTON!!! Tätä asiantilaa ei sellainen ihminen tosiaan osaa arvostaa, joka ei koskaan ole ollut nikotiinin orjuudessa.

• editoi heinäkuu 2007
    Taukojumppa on tosiaan paljon parempi tapa kuin tupakalle lähteminen. Kannattaa pitää taukoja ja jaloitella. Itse huomasin, kun tupakkatauot jäivät että istua nökötin tietokoneen ääressä koko ajan. Välillä on lähdettävä liikkeelle ettei ihan sammaloidu.
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi heinäkuu 2007
    Olin aikanaan samassa työhuoneessa kollegani kanssa ja olin aivan pöyristynyt, kun hän saattoi istua paikallaan ja tehdä töitä kolmekin tuntia putkeen nousematta kertaakaan tuoliltaan ylös! Onpa upea keskittymiskyky! Itse ehdin ravata siinä ajassa tupakallla monen monituista kertaa. Tosin itselleni olen aina perustellut tupakointia myös niin, että mietin työasioita tupakallakin ja usein olen ottanut tupakalle myös lukemista mukaan. Tupakka muka kirkasti ajatuksia ja sai ahaa-elämyksiä. Mutta eipäs nyt liikaa kehuta tupakkaa. Olisin varmasti savuttomana saanut ne oivallukset nopeammin ja helpommin.
  • EsaEsa Turku
    editoi heinäkuu 2007
    Kyllä tupakalla käyminen kirkastaa ajatuksia. Vieroitusoireiden riivaamalla nikotinistilla, nimittäin. Mutta tupakkaa parempi keino on vieroitusoireiden lopettaminen lopettamalla tupakointi. Se kirkastaa ajatuksia vielä enemmän ja pysyvästi.
  • editoi heinäkuu 2007
    Aika mielenkiintoista. Lopetin jokunen kuukausi sitten kahvin juomisen ja siihen liittyvien taukojen pitämisen työmaalla kun valmistauduin tupakinpolton lopettamiseen.

Töissä on nyt sitten mennyt viitisen viikkoa ilman tupakkia ilman mitään ongelmia; enemmän oikeastaan nyt kauhistuttaa edessä oleva muutaman viikon loma: kuinka siitä selvitä ilman sauhuttelua?

Työmaalla kerroin porukoille heti lopettamisestani, samoin kotinurkilla kaikille; sehän on paljon auttanut. Ja tietty näillä palstoilla kannustusta on tullut sen jälkeen kun näihin keskusteluihin uskaltauduin mukaan.

Jaksakaa, vaikka vaikeaa onkin!!!!!!!!!!

...Hande...
  • editoi heinäkuu 2007
    Keskiviikkona alkaa itselläkin työt. Pieni halli, kuusi työntekijää joista kaksi (minä mukaan lukien) ei polta. Sisällä vedetään tupakkia kuin viimeistä päivää, kuten minäkin ennen, eli ei paras mahdollinen paikka tupakoimattoman alkutaipaleelle :x
    No, sisulla mennään. Varmaan pitää ainakin se salmiakkipussi varata mukaan, saa jotain edes suuhun laittaa tarvittaessa...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.