Lopettamisen vaikutus painoon - gallup

Hei kaikki kanssasisaret ja -veljet,

Aloitetaan positiivisella tiedolla eli päätös on siis jo tehty ja viimeisetkin tupakat on tumpattu :)

Mikä minua tässä nyt kuitenkin mieltä askarruttaa on, että kuinka tässä mahtaa käydä tyttelin painokäyrän... Olen myös aloittanut jo monta kuukautta sitten painonpudotuksen ja saanutkin karistettua melkoisen määrän tuosta lisätaakasta mutta vielä olisi vajaa 10 kg matkaa ja pelkäänkin kuinka mahtaa nyt tuon toisen projektin käydä...

Olisinkin mielelläni kuullut teiltä, jotka samassa veneessä soudatte tai huopaatte ;) niin mikä teillä on ollut vaikutus painoon lopettamisella ja millaisella aikavälillä?

Olen joitakin vuosia sitten onnistunut yhtä aikaa karistamaan kiloja sekä luopumaan tupakasta mutta kaikki vanhat pahat tavat ovat päässeet sitten uudestaan hiipimään mukaan kuvioihin, joten nyt taasen samassa tilanteessa ja jotenkin tällä kertaa en ole niin vakuuttunut, että pystyn kummatkin "projektit" vetämään samanaikaisesti läpi :(

Viestejä yhteensä

• editoi tammikuu 2011
    Heippan Repeli ja kunnon stumppilaiset!
    Ja kunnottomat :mrgreen:

Minäkin aloitin Harkitsijoista ja poltin vielä kun tulin. Ja olin 4kg laihempi.

Kilot tulivat n. heti. Minän muuttuminen ja uuden elämäntavan opetteleminen veivät aikaa.
    Skifi-olo meni ohi vasta jossain puolen vuoden savuttomuuden kohdilla.

Identiteetti alkaa olemaan muotoutunut tuossa 9kk:n kohdilla kirjoitti Melisa joskus.
    Eli mulla kuukauden päästä on aika testata nikotiinipurkan lopettamista.
    Vaan jos ei natsaa niin siirrän vuoteen. ns. "Ota vuoteesi ja käy".
    Joten ehkä toukokuussa vasta. Tai sitten syödään vasta.
    Eli terveellisemmin. Eli ehkä sipsit jää pois. Tai sitten kaikki muu ja sipsit jää 8)
    Mutta siis gallupvastaukseni on: 4kg.

Savuton dieetti taas ei ole minun heiniäni.
  • PeTeR 2011PeTeR 2011 Asemattomaksi kauppalaksi taantuva turha taajama Kuopijon ja Kajjaanin välissä.
    editoi tammikuu 2011
    Kolmannella kuulla elimistön energiantarve aineenvaihtuntoine hidastuu merkittävästi, eli vieroituksen jälkeen kannattaa painonhallintaan kiinnittää enemmän huomiota, muuten tulee lisäkiloja 5-20 elämäniloja.

Itselläni vaan on sellainen tilanne, että viimeisten lakkoilujen/lopettamisyritysten sekä joulun mässäilyn jäljiltä on jo ne 20 kiloa ylimääräisenä vatsarepputaakkana painolastina, eli ei passaisi päästää painoa enää hallitsemattomasti kasvamaan. Toisaalta, näillä ihroilla kun tottuu liikkumaan aktiivisesti umpihangessa suksien, sutjakammassa kunnossa mennään eikä meinata.

Kattoo tässä miten käy, mutta ensin kannattaa tosiaan tupakasta päästä eroon, seuraaville vuosille piisaa sitten jotain muutakin puuhaa kuin tupakoimaan opettelua.
  • astukkiastukki lappi
    editoi tammikuu 2011
    Näin olen minäkin miettinyt että ensin irti tupakasta ja sitten niiden mahdollisesti kertyneiden kilojen kimppuun. Kyllähän tuo liikkuminenkin on sitten varmaan helpompaa kun henki taas kulkee. Tottakai itekki yritän tarkkailla tuota syömistä mutta välistä on vain annettava jollekkin mielihalulle periksi, mutta ei enää sille tupakanhimolle :-).
  • editoi tammikuu 2011
    Ei yhtään kiloa ole tullut, koska en ole antanut itselleni lupaa muuttaa ruokailutottumuksiani sen varjolla etten enää polta.

• editoi tammikuu 2011
    Olen ollut 2 päivää vailla kuukauden polttamatta eikä kiloja ole tullut.

Kannattaa muistaa, että aineenvaihdunta on yksilöllinen juttu.

Lisäkilot eivät vaaranna terveyttä siinä määrin kuin tupakointi.
  • VeetiVeeti Oulu
    editoi helmikuu 2011
    Iso Iita kirjoitti:
    Ei yhtään kiloa ole tullut, koska en ole antanut itselleni lupaa muuttaa ruokailutottumuksiani sen varjolla etten enää polta.

Juuri näin. Ei tupakoinnin lopettaminen sinänsä kenenkään painoa nosta, vaan nikotiini tuskissaan moni koittaa tyydyttää elimistön nikotiini nälkää syömällä/herkuttelemalla enemmän kuin ennen. Tämähän ei tietenkään nikotiini tuskia poista millään tavalla.
  • editoi helmikuu 2011
    Veeti kirjoitti:
    Iso Iita kirjoitti:

Juuri näin. Ei tupakoinnin lopettaminen sinänsä kenenkään painoa nosta, vaan nikotiini tuskissaan moni koittaa tyydyttää elimistön nikotiini nälkää syömällä/herkuttelemalla enemmän kuin ennen. Tämähän ei tietenkään nikotiini tuskia poista millään tavalla.

Eipä pidä paikkaansa. kyllä itselläni ainakin aineenvaihdunta hidastui lopettamisen jälkeen sillä seurauksella että 30 kiloa tuli lisää.

polttamatta yli 3 vuotta tällähetkellä.

Ei tarvinnut yhtään salasyöpötellä /lisätä murkinointia saavuttaakseen yli sadan kilon kunnioitettavan painon :wink:
  • VeetiVeeti Oulu
    editoi helmikuu 2011
    tupakoimata kirjoitti:
    Veeti kirjoitti:
    Iso Iita kirjoitti:

Eipä pidä paikkaansa. kyllä itselläni ainakin aineenvaihdunta hidastui lopettamisen jälkeen sillä seurauksella että 30 kiloa tuli lisää.

Ei tarvinnut yhtään salasyöpötellä /lisätä murkinointia saavuttaakseen yli sadan kilon kunnioitettavan painon :wink:

Meinaatko että sinun aineenvaihdunta on ollut "normaali" kun olet tupakoinut? Entä ennen tupakointia/tupakoinnin lopettamisen jälkeen?

Jos aineenvaihdunnallisia muutoksia tapahtuu, niin eiköhän aineenvaihdunta ole ollut vääränlainen kun olet tupakoinut. Lopettamisen jälkeen se sitten normalisoituu. Jos siis mitään eroa edes on. Varmaan yksilöllistä.
  • editoi helmikuu 2011
    Veeti kirjoitti:

Meinaatko että sinun aineenvaihdunta on ollut "normaali" kun olet tupakoinut? Entä ennen tupakointia/tupakoinnin lopettamisen jälkeen?

Jos aineenvaihdunnallisia muutoksia tapahtuu, niin eiköhän aineenvaihdunta ole ollut vääränlainen kun olet tupakoinut. Lopettamisen jälkeen se sitten normalisoituu. Jos siis mitään eroa edes on. Varmaan yksilöllistä.

Aineenvaihduntani on ollut kiihtyneessä tilassa tupakoidessani , kun lopetin tupakoinnin se normalisoitui.
    Ja kun en muuttanut mitenkään elämäntapojani , en lähtenyt ravaamaan kuntopoluille tai uimaan uimahalliin , minusta tuli läskihkö 8) .

• editoi helmikuu 2011
    mikä teillä on ollut vaikutus painoon lopettamisella ja millaisella aikavälillä?

erittäin radikaali ja nopea negatiivinen vaikutus. pakko sanoa. reilussa kuukaudessa n. 10 kiloa extraa. aineenvaihdunta kertakaikkiaan pysähtyy. ja kun jätin tupakin, niin kahviakaan en ole pahemmin juonu, päivittäin kuitenkin kupin tai pari.kaiken kaikkiaan olo on kuin olis ihan pihalla. mikään ei kiinnosta - paitsi syöminen. ei tämäkään kyllä hyvä ole. :cry:

• editoi helmikuu 2011
    Repeli kirjoitti:
    Hei kaikki kanssasisaret ja -veljet,

Aloitetaan positiivisella tiedolla eli päätös on siis jo tehty ja viimeisetkin tupakat on tumpattu :)

Mikä minua tässä nyt kuitenkin mieltä askarruttaa on, että kuinka tässä mahtaa käydä tyttelin painokäyrän... Olen myös aloittanut jo monta kuukautta sitten painonpudotuksen ja saanutkin karistettua melkoisen määrän tuosta lisätaakasta mutta vielä olisi vajaa 10 kg matkaa ja pelkäänkin kuinka mahtaa nyt tuon toisen projektin käydä...

Olisinkin mielelläni kuullut teiltä, jotka samassa veneessä soudatte tai huopaatte ;) niin mikä teillä on ollut vaikutus painoon lopettamisella ja millaisella aikavälillä?

Olen joitakin vuosia sitten onnistunut yhtä aikaa karistamaan kiloja sekä luopumaan tupakasta mutta kaikki vanhat pahat tavat ovat päässeet sitten uudestaan hiipimään mukaan kuvioihin, joten nyt taasen samassa tilanteessa ja jotenkin tällä kertaa en ole niin vakuuttunut, että pystyn kummatkin "projektit" vetämään samanaikaisesti läpi :(

Minulla aivan samanlainen tunne,kuin sinulla Repeli. Saanko molemmat rojektit läpi. Juuri olen luopunut korvaavista tuotteista. Mutta liikuntaa aion lisätä aina,kun tupakkaa tekee mieli. Aineenvaihdunnassa juon ruccolan vihreätä teetä. Saa wc.ssä käydä tuhka tiheään. Vatsan toimintaan käytän tavallisia Pirkka lakuja. Sellainen sivusto on myös www. kiloklubi.fi Sieltäkin saa hyviä tsemppaus ideoita painon hallintaan. :thumbup: :thumbup:
  • mies42 kirjoitti:
    mikä teillä on ollut vaikutus painoon lopettamisella ja millaisella aikavälillä?

erittäin radikaali ja nopea negatiivinen vaikutus. pakko sanoa. reilussa kuukaudessa n. 10 kiloa extraa. aineenvaihdunta kertakaikkiaan pysähtyy. ja kun jätin tupakin, niin kahviakaan en ole pahemmin juonu, päivittäin kuitenkin kupin tai pari.kaiken kaikkiaan olo on kuin olis ihan pihalla. mikään ei kiinnosta - paitsi syöminen. ei tämäkään kyllä hyvä ole. :cry:

Lukeekohan kukaan näitä vanhoja..mutta itsellä justiinsa tämä ; kuukaudessa tuli 10kg ja kunto romahti..en jaksa tehdä mitään. Tekee mieli aloittaa polttamaan. Sillon jaksoi liikkua lenkkeillä siivota yms...järjetön läskiapatia tuli tilalle. No onpa hienoa olla polttamatta 
  • BCBC Helsinki
    editoi toukokuu 2016
    Juuri meinasin lainata tuon saman tekstin eli mitä mies42 on kirjoittanut helmikuussa 2011. Minulle 10 kiloa tuli hitaammin, mutta sen verran niitä lisäkiloja on kertynyt. Ja tuo mielentila oli aivan samanlainen. Itse olisin voinut kirjoittaa noin vielä joku aika sitten. Mikään ei jaksanut kiinnostaa, vaivuin apatiaan ja saamattomuuteen, aineenvaihdunta pysähtyi (nyt syön Activia-jogurtin/pv, että vatsa edes jotenkin toimisi). Ruoka kuitenkin on maistunut oikein hyvin :smiley: 
    Töitä kertyi rästiin tuon apatian ja alotuskyvyttömyyden vuoksi ja nyt olen pikkuhiljaa alkanut korjaamaan tilannetta ja yritän tehdä rästejä pois. (Ei suurta menestystä, mutta jotain pientä saan kuitenkin aikaiseksi)
    Olotila on alkanut kirkastumaan. Kunhan vielä saisin tuon jalan terveeksi, niin voisin lisätä liikuntaa. Nyt on päiviä, että syön normaalisti ja sitten taas päiviä, jolloin syön ihan liikaa. Syömistä vain syömisen ilosta. Tai ei se kai iloa enää ole vaan pakkomielle.
    Joka tapauksessa. Valoa alkaa taas olla ja elämäniloa. 

image

• editoi toukokuu 2016
    tupakoimata kirjoitti:
    Veeti kirjoitti:
    [quote=Iso Iita]Ei yhtään kiloa ole tullut, koska en ole antanut itselleni lupaa muuttaa ruokailutottumuksiani sen varjolla etten enää polta.

Juuri näin. Ei tupakoinnin lopettaminen sinänsä kenenkään painoa nosta, vaan nikotiini tuskissaan moni koittaa tyydyttää elimistön nikotiini nälkää syömällä/herkuttelemalla enemmän kuin ennen. Tämähän ei tietenkään nikotiini tuskia poista millään tavalla.[/quote]

Huomasin yllä kirjoittamani tekstin, olen näköjään kirjoittanut sen 2011.
     Ja nyt polttamatta yli 8 vuotta.
    Paino nyt 98 kg.."parhaimmillaan" paino oli noin 130 kg.

Muistelin hiukan tuota painonnousua..alkupainon muistan tarkasti, oli 92 kg kun lopetin tupakoinnin.
    Siitä se pikkuhiljaa kohoili tuonne 130 hujakoille.

• Paino ei nouse kaikilla mainittavasti..
  • Minulla nousi varsin mainittavasti.
    Sitähän tässä ketjussa kysyttiinkin, lopettamisen vaikutusta (omaan) painoon.Toisten painamuksista en osaa sanoa :smiley: 

Joo, ei kaikilla ei varmaankaan paino nouse  :p
  • Ei ole kiloakaan tullut lisää, treeni ja ruokailut pysyneet samana, liikunta jopa vähän lisääntynyt, ainakin koira lenkit pidempiä nykyään.
  • Moikka, kolme päivää sitten aloitin nutrauksen ja lopetin tupakoinnin. Viisi kiloa tuli talven aikana liikoja enkä halua yhtään lisää. Täytyy kyllä sanoa, huomio on kokonaan nutrauksessa. En edes huomaa tupakoimattomuutta. Maxi aski meni vuorokaudessa.
  • editoi toukokuu 2016
    Viime lopetusyrityksen aikana tuli painoa lisää sellaset 7-8 kiloa kolmen kk:n aikana..sitten vähittellen vielä paino hipsi siitäkin pari kiloa ylöspäin..hyi että inhosin sitä turvonnutta pallo oloa.. Tällä kerralla en ole uskaltanut käydä vaakassa edes ( :s) mutta samanlaista pallo efektiä ei ole,ja vaatteet sentään vielä mahtuu päälle joten ei ainakaan tähän mennessä ihan nuin montaa kiloa varmaankaan ole kertynyt.. Jossain vaiheessa jos itteänsä niskasta kiinni ottaisi ja vaakalle astuisi... :#

Savuton 21.03.2016 alkaen, nikotiiniton 01.05.2016 alkaen
  • Jiza, monta kertaa tupakoinnin lopettaneena ja yhtä monta aloittaneena voin kokemuksesta sanoa, tupakoimattomuus turvottaa vatsan. Ota joka aamu somac vatsahappolääke. Apteekista ilman reseptiä. Vatsaongelmat ja turvotus on poissa parissa päivässä.
  • Ei ole noussut yhtään, paremminkin laskenut. Vaihdoin pienempään lautaseen ja annos näyttää aina silti suurelta. Maha tottuu aika pian uuteen ruokamäärään. Jätin pois myös valkoisen leivän ja pullan.
  • Mulla on tullut kolmisen kiloa ekan kuukauden aikana. Yhtään enempää ei saisi tulla, koska en ajatellut lähteä ostelemaan lainapeitteita vaatekaappiin. Mutta taistelu kerrallaan pitää tämäkin sota voittaa. 

• Noin 10 kiloa on lopettamisen jälkeen tullut. Eli nyt noin 80 kiloa painoa.
    Täysin normaali paino tällä hetkellä, mutta kyllä kuntoiluun pitää jossain vaiheessa satsata.
  • Viitisen kiloa tuli joulun jälkeen. Heräsin harmittelemaan, kun alkoi housut kiristää. Nyt vasta oon saanut herkuttelua kuriin.

image

• Lopetin 30.6.2015 ja muistaakseni vaan 2 kiloa paino nousi. Olin silloin(kin) vhh-ruokavaliolla niin ei enempiä noussut. Syömisestä se kiinni on nouseeko vai ei. Aineenvaihdunnan hidastuminen  (normalisoituminen) ei selitä sitä jos kilotolkulla lihoaa. 
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.