nyt ahistaa!!

Olen ollut 3 kuukautta polttamatta ja viimeiset pari viikkoa on olleet kamalat. Olin töistä pois viikon koska ei vaan kyennyt menemään, ahdisti niin paljon. Kaikki on hyvin, olen onnellinen tupakoimattomuudestani, en haise pahalle ja hengittäminen on helppoa.
Aloitin tupakoinnin 13-vuotiaana (nyt 30) eli olen koko aikuisikäni polttanut. Nyt tuntuu kun mulla ei olisi enää mitään, kaikki on menetetty, oma identiteetti yms.. tuntuu kun olisi 3kk esittänyt olevansa jotain mitä ei ole ja nyt tulee seinä vastaan. En varsinaisesti kaipaa sitä tupakan polttoa (se oli kai aika pahaa), mutta se koko rituaali, alkaen siitä kun ottaa sen muovin pois askin päältä...sairasta.. Tätäkö se nyt on, pitääkö olla lopppuelämä sitten onneton kaivata jotain mitä ei koskaan saisi.. Johtuuko tämä edes tupakasta vai onko tämä jotain muuta päänsekoamis juttua..??

Viestejä yhteensä

• EsaEsa Turku
    editoi heinäkuu 2007
    Ei pidä. Nikotiininhimo lakkaa vaivaamasta sinua suunnilleen 3 kuukauden päästä, jos et käytä korvikkeita. Tupakoimattomuuteen tottuminen on aika hyvässä mallissa ensimmäisen vuoden jälkeen, silloin on tullut käsiteltyä kutakuinkin kaikki eteen tulevat tilanteet savuttomana. Psykolginen puoli on sitten itsestäsi kiinni. Kunhan et suostu uskomaan, että tupakointi voisi olla miellyttävää, se uskomus lakkaa vaivaamasta.

Tupkasta tuo johtuu kyllä, ainakin osittain. Tietenkin muutkin mielialaan vaikuttavat asiat tekevät osansa. Katse eteenpäin vaan ja kärsivällisyyttä, se helpottaa taas tälläkin kertaa kuten aina ennenkin ja myös tulevilla kerroilla.
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi heinäkuu 2007
    Katja hyvä !!!

Sinä olet aina jaksanut kannustaa meitä muita, kiitos siitä :P .

Olet ollut tosi hienosti polttamatta ja jos nyt sortuisit, niin se helpottaisi ehkä päivän, minkä jälkeen olisit masentunut ja ahdistunut siitä, että olet ratkennut tupakoitsijaksi, ja että keuhkosairaudet uhkaavat sinua etkä niiden vuoksi ehkä näe lastenlastesi temmeltämistä. Tämä on varmaan sitä 3 pv, 3 vkoa ja 3 kk vaikeutta, ja kun tästä selviät, niin olet entistäkin vahvempi.

Onko mahdollista, että samaan syssyyn osuisi myös kolmenkympin kriisi? Jonkinlainen yleinen miettiminen sen suhteen, mitä elämältään haluaa, mitä on saavuttanut ja onko kaikki niin kuin nuorempana on toivonut?

Luepa omia aikaisempia positiivisia viestejäsi ja palauta mieliin savuttomuuden hyviä puolia. Lisäksi kertaa sitä Carrin kirjaa. Osta vaikka kilo maailman ihaninta suklaata, mutta älä polta! Me muutkin masennutaan, jos sorrut, koska olet ollut niin hyvänä esimerkkinä. Eli asetan sinulle paineita myös yhteisön taholta, jos se saisi sinua tsemppaamaan. Et halua jättää meitä ja toisaalta, jos rupeat polttamaan, et kehtaa kirjoittaa tänne. Meidänkin vuoksi ole vahva, koska haluamme lukea iloisia ja positiivisia ja huumorintajuisia viestejäsi jatkossakin :!: :P :!:

Kerro tilanteesta myös puolisollesi ja sano, että nyt tarvitset kaiken mahdollisen tuen ja kehota häntä tekemään kaikkensa sinun pitämiseksi erossa tupakasta.

Oikeasti et kaipaa nikotiinioarjuutta tai sitä, että on pakko ravata tupakalle myös kiireessä, kylmässä ja viimaisessa säässä, yksin, kun ketään kivaa seuraa ei ole ja muut puuhaavat sisällä. Et kaipaa löyhkää tai rahanmenoa, et keuhkosairauksia, et muiden kieroon katsomista. Et näytä fiksulta polttaessasi työpaikan ulko-oven ulkopuolella säässä kuin säässä. Tupakka ei useimmiten edes liity positiivisiin tilanteisiin. Silloin, kun se niihin liittyy, tilanteet olisivat positiivisia muutoinkin tai kysymys on vieroitusoireiden lievittämisestä. Ethän pidä liian pieniä kenkiäkään vain tunteaksesi, miten ihanaa on tunnin kidutuksen jälkeen ottaa ne pois, ja laita niitä sitten taas tunniksi jalkaan tunteaksesi tunnin päästä, miten ihanaa on ottaa ne neljäksi minuutiksi pois!???

:thumbup: :thumbup: Tsemppiä ja halauksia ja positiivisia ajatuksia sinulle Katja!!! :thumbup: :thumbup:
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi heinäkuu 2007
    Heipsan,, Läppä; toivon että sulla ei ole mennyt Katjat sekaisin :):) Minulla nimittäin ahistukset onneks alkaa helpottamaan jo loistavasti ja kolmenkympin kriisitkin kärsin jo jokunen vuosi sitten :)

Kaimalle hirmuisesti tsemppiä ja toivottavasti olo kohenee. Viskaa ahistus ulos ikkunasta ja läimäytä äkkiä ikkuna kiinni ettei tule takaisin :):)
  • Katja1Katja1 Espoo
    editoi heinäkuu 2007
    Kiitos vastauksista, tais joo läpällä mennä katjat sekaisin, pari kertaa olen vain kirjoitellut, en koskaan kannustanut, itsekkäästi pyytänyt apua omiin vaikeuksiini :oops: Kaipa tämä tästä ohi menee (vai meneekö)?, menen eteenpäin ajatuksella, että 3 kk mennyt, en ainakaan tässä mielentilassa polta, jos vielä tekee mieli kun elämä hymyilee niin sitten annan palaa.
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi heinäkuu 2007
    Juu, sekaisin meni! Ihmettelinkin, että mikäs tälle aktiivisemmalle Katjalle on nyt tullut :shock: . Ehkä ois hyvä, että ei olisi ihan noin samanlaisia nimimerkkejä, voi mennä sekaisin muillakin???
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi heinäkuu 2007
    Hih, nou hätä :) Kävi itse asiassa mullakin mielessä tuo, mut en sit viittiny ruveta nimimerkkiä vaihtamaan ku on tän merkin takana sellanen läjä kirjoituksia ja ketju :)

Ehkä sit kun en enää kehtaa olla täällä omien sekoiluiden takia ni vaihdan nimimerkkiä ja tulen vaivihkaa toisella uudestaan hih hih.... vaikka taitas aika äkkiä paljastua kuka sen nimimerkin takana ois ku meikäläinen katoais ja sit tulis samalla toinen sekopää tilalle :):)

Toivottavasti kaimalla on paremmat fiilikset jo :)
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi heinäkuu 2007
    Jotenkin sekoilin senkin vuoksi, kun Katjakin oli juuri valitellut tupakantuskiaan ja tämä Katja1 tuli sitten juuri samaan aikaan tämän viestinsä kanssa. Katja2 erottaisi selvemmin Katjasta kuin Katja1, koska kakkonen ilmaisisi, että kysymyksessä on "toinen Katja".

Eikä sitä tietenkään enää nimeä vaihda, kun pitkän keskustelurepertuaarin jo omaa täällä ja poterot / möksät ja kaikki :P .

Olipa muuten kiva ilma tänään 8) . Kävin taas rannassa pelaamassa biitsiä. Eipä peliporukastakaan kukaan polta. Kiva, että en itsekään ole se ainoa tupakoitsija, niin kuin usein on ollut.
  • Katja1Katja1 Espoo
    editoi heinäkuu 2007
    Pitääkö mun luoda kokonaan uusi profiili vai saisinko vaan muutettua nimen? Sitten tarttis vielä keksiä joku hemaiseva uusi nimi..
  • EsaEsa Turku
    editoi heinäkuu 2007
    Kyllä teidän nimenne pian totutaan erottamaan toisistaan, älä huoli. Nimeä et voi ainakaan itse vaihtaa ja toista käytäjätunnusta ei pidä ruveta tekemään.
  • Katja1Katja1 Espoo
    editoi heinäkuu 2007
    Kiitos Esa :-) Tänään päivä on alkanut paremmin. Tajusin että tosiaan olen kohta ollut ilman tupakkaa 3kk! WUHUU!! Ihan uskomatonta. Muistan kuinka ylpeänä olin jo 9 päivän jälkeen, kun työkaverini tsemppasi rohkaisevasti; "Olet ollut jo niin pitkään ilman, että älä enää vaan repsahda" Hassua miten sitä piti niin paljon suuremmassa arvossa kun 3kk..?? Yhtäkkiä tuli sellanen vapaa olo, voin tehdä mitä vaan, olen tosiaan lopettanut tupakoinnin!!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.