Stumppaa tähän!

Hei kaikki!

Olen uusi käyttäjä, pari vuotta polttanut reilu parikymppinen neitokainen. Poikaystäväni tahtoo minun lopettavan, eikä itseänikään kiinnosta riippuvainen.

Ongelmani on, että tämä kaikkien suitsuttama Allen Carrin kirja saa niskakarvani pystyyn. Harrastan lukemista, mutten ole tee-se-itse-kirjojen ystävä enkä perusta uskonnoista tai guruista. Olen lukenut kirjan kahdesti, ja minua ärsyttää suunnattomasti hänen tapansa kirjoittaa. Isoilla kirjaimilla ja huutomerkeillä ryyditetyt lauseet saavat minut hekumoimaan kirjailijan kuristamisella.

Ymmärrän hänen tavoitteensa saada meidät nikotiiniriippuvaiset ymmärtämään riippuvuuden mekanismit ja pikkuhiljaa alan jo niitä sisäistääkin, mutta inhoni tätä kirjaa kohtaan vaikeuttaa lopettamistani. Tämän kirjan luettuani ja sitä osittain lainatakseni: "kuinka voisin lopettaa tästä kirjasta huolimatta, en sen ansiosta?".

Toivoisin siis kommentteja ja ehdotuksia, miten pääsisin inhoni yli ja voisin lopettaa lopullisesti. Kaipaisin myös sekä positiivisia että negatiivisia mielipiteitä tästä kirjasta. Tämänhetkinen tilanteeni on polttaa pahimmissa stressitilanteissa, eli noin 2 tupakkaa viikossa.

Viestejä yhteensä

• editoi marraskuu 2011
    Lopetat tupakoinnin vain ja ainoastaan itsesi ja läheistesi vuoksi. Et sosiaalisen paineen tai jonkin amerikanisoidun niteen takia. Joitakuita tuonkin opuksen lukeminen on auttanut löytämään motivaation lopetukseen mutta tahdon siihen pitää silti löytyä itsestä.

Äläkä nyt usko kaikkien pitävän tuota viittaamaasi nidettä raamattunaan. Itse olen lukenut siitä osia, enempään en pystyisikään. Minun silmissäni kirja ei sisällä sinänsä yhtään kovinkaan merkillistä oivallusta, idea kai lienee tehdä rahaa ja siinä ohessa opas funtsaustoosan alitoiminnasta kärsiville nikotiinikoukussaan kärvisteleville.

Minua tosin tahtoo aika ajoin närästää muidenkin lopetuksessa apuna käytettyjen menetelmien ylenpalttinen julkituonti ja mainostaminen, tuskinpa yksikään lopettanut kuitenkaan saa suitsuttamistaan tuotteista tuottoa itselleen. Kaikista apu- ja tukikeinoista, nikotiinikorvaustuotteista ja lääkkeistä kyllä löytyy yllinkyllin informaatiota jos vain vähäinenkin halu niiden löytämiseen on olemassa.
  • editoi marraskuu 2011
    Itse olen ollut nyt 7 päivää tupakoimatta, apuna Champix. Olen tuosta kirjasta näiltä foorumeilta paljon lukenut, mutta en ole itse koko kirjaa koskaan edes nähnyt.
    En oikein ymmärrä mihin tuollaista tarvin, tiedän riippuvuuteeni, tapani ja lopettamisen vaikeudet ja ymmärrän senkin, että pitää keksiä korvaavaa tekemistä tilanteisiin, joissa yleensä on polttanut.

Lopetan ainoastaan ja vain itseni (terveyteni, rahatilanteeni ja irtautumishaluni nikotiinista) vuoksi!

Tyytyväinen

• editoi marraskuu 2011
    Heh, voin jotenkin samaistua iinasen asemaan. Pelkäsin, että kirja säikäyttää minut täysin (olettaen että se on yhtään sellainen, kuin olen kuvan saanut), ja jätin varauksen kirjastosta noutamatta, koska lopettamiseni oli jo niin hyvässä vauhdissa muutenkin.

Tsemppiä kamalasti. Jospa olet siirtänyt osan lopettamisstressistäsi siihen kirjan inhoamiseen? Koita unohtaa koko opus ja mieti, mitä itse oikeasti haluat. Sinusta ei tule Allen Carr -hihhulia, vaikka onnistuisitkin lopettamaan, vaan olet oma itsesi edelleen :)
  • editoi marraskuu 2011
    Foorumilla jokainen käyttäjä voi muille vinkiksi kertoa, minkälaiset keinot häntä auttoivat tupakoinnin lopettamisessa. Kuitenkaan tarkoitus ei ole, että yksi lopettamiskeino saa liikaa näkyvyyttä tai varsinkaan se, että yksi keino mielletään ainoksi oikeaksi tavaksi lopettaa. Mikäli käyttäjät kokevat, että tällaista tapahtuu, on syytä ottaa yhteyttä ylläpitoon, joka tarvittaessa puuttuu asiaan. Markkinointi foorumilla on jyrkästi kielletty.

Meiltä usein kysytään, miksi emme jaa tietoa Allen Carrin Easyway-menetelmästä. Stumpin toimintaa perustuu tutkittuun tietoon, valtakunnalliseen käypä hoito-suositukseen. Tässä keskeistä on oman lopettamismotivaation vahvistaminen, vieroitusoireisiin varautuminen, (tarvittaessa nikotiinikorvaus- tai lääkehoidolla) ja lopettajan tukeminen hänen muutosprosessissaan. Lisätietoa käypä hoito-suosituksesta löytyy täältä www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00042.

Tsemppiä kaikille lopettajille ja sitä harkitseville! Pidetään yhdessä huolta, että Stumppi pysyy kaikille kannustavana keskustelufoorumina!
  • editoi marraskuu 2011
    Hei kaikki!

Kiitokset vastauksista. Olen nyt mentaalisesti heittänyt kirjalla vesilintua ja yrittänyt unohtaa koko mokoman. Olen ollut viime kirjoituksestani lähtien polttamatta, ja ensi päivien ahdistuksen jälkeen on ruvennut tuntumaan melko helpolta. Toivottavasti pystyn jatkamaan samaan malliin.
  • editoi marraskuu 2011
    Minulle tuo kirja oli iso apu. Luin sen ilman lopettamisajatuksia, tai siis... ainahan tupakoitsija harkitsee lopettamista...

Mutta luin sen ilman, että olin päättänyt lopettaa.

Minua ärsytti kirjoitustyyli myös ihan tosi paljon. Ärsyynnyin ja nousin puolustuskannalle. Ärsyynnyin lisää.
    Mutta pääsin siitä sitten yli.

Minä ja kirjailija kuitenkin toivomme samaa asiaa - sitä, että minä lopetan tupakanpolton.
    Päätin, että otan kaiken vastaan mitä kirjailijalla oli minulle kertoa, vaikkei sitä osannutkaan niin kauniisti aina muotoilla.
    Vaikka asioiden sanatarkka toistaminen toisinaan ärsytti ja toisinaan nauratti, niin luin silti - joka sanan ja niin monta kertaa kuin se oli kirjoitettu.
    - Enkä lukenut turhaan, sillä nyt ne moneen kertaan luetut lauseet ovat jääneet tuonne mielen perukoille.

Minä en pidä yhtään huonona asiana sitä, että minua provosoimalla, ärsyttämällä ja suojauksiani koettelemalla kirjailija sai minut ajattelemaan reagointini ja tupakointini perimmäisiä syitä :)

Minä se olen vihdoinkin savuton :) Jipii!!

• editoi marraskuu 2011
    Onhan tuo eepos aivan turha ostos,
    Kukaan täysjärkinen ei jaksa lukea tuollaista lapsellista hokemista , sivu toisensa perään.

Mietin minkälaisen ÄÖ:n omaaville tuo kirja on oikein tarkoitettu.
    No , onneksi suomessa asuu fiksuja , omilla aivoillaan ajattelevia ihmisiä , Eivät ole lähteneet tämän Allencarrin hömpötykseen mukaan :wink:
  • editoi marraskuu 2011
    tupakoimata :thumbup: :lol:

• editoi huhtikuu 2012
    Hei vaan,

takana on nyt jokusia kuukausia savutonta elämää, sillä muistelen lopettaneeni Allen Carrin kirjan avulla marraskuussa 2011.

Kirja ohjeisti, että yhtäkään henkosta ei enää koskaan vedetä ja sillä ohjeella olen edennyt.

Nyt savuton siis kohta puoli vuotta :)
  • editoi heinäkuu 2012
    13 päivää polttamatta. vaikein päivä tänään. tänään en polta, enkä huomenna. ttu kun voisi johonkin purkaa tämän "ylimääräisen" energian tai täyttää sen tarpeen mennä parvekkeelle.. ja vetää 1kpl tupakkaa! tiedättekö.. se hieno tunne kun kaikki elämä hymyilee.. ja istut penkille.. nostat savukkeen huulille ja sytytät. ensimäinen imaisu suoraan keuhkoihin ja muutamassa sekunnissa rauha levittyy elimistöön. =) jeps. joo. vitun kuivanarkki. hassua kuinka se pitkäaikainen pahin vihollinen.. jota tosiaan vihaan koko sydämestäni hyökkää taas rakkaimpana ystävänä tunkemaan "apuaan". vituttaa kaikki kertomukset kuinka helppoa kelläkin on ollut. mulla on ollut hankalaa.. noin miljoona kertaa. toistaiseksi ei ole onnistunut. en enää viitsi kertoa kellekään(irl) jos koitan lopettaa koska jatkuva epäonnistuminen syö itsetuntoa. mutta, nyt, jostain syystä, onnistun?!
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi heinäkuu 2012
    Moneen kertaan aikanaan lopettamista yrittänyt täälläkin toteaa, että morkkis oli aina kurja, kun sortuminen tapahtui.

Kerran olin työpaikallakin kovasti toitottanut tupakointini lopettamista. Silloin sai vielä sisälläkin polttaa ja olin poltellut omassa huoneessani. Kun sitten sorruin, en kehdannut näyttää sitä heti työkavereille. Poltin salaa vessassa. Häpesin. Ajattelin, että seuraavalla kerralla poltan jo salaa itseltänikin - pimeässä vessassa :lol:

Tällä viimeisellä lopetuskerralla en kertonut kenellekään, vasta kahden savuttoman viikon päästä asia tuli esille.

Joillekin sopii se, että kertoo laajasti aikomuksistaan lopettaa. Toisia se kannustaa. Itse kerroin vain foorumilla.

Tervetuloa lopettamaan vielä kerran antton. Tämä voi olla se onnistunut kerta.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi heinäkuu 2012
    Helppoo ja helppoo... Mulle se lopettaminen on nyt ollut helppoo kuten viime kerrallakin, mutta viimeksi repsahdin kuitenkin vielä vuoden päästä polttamaan uudestaan... Jotta mielestäni tämä ei loppujen lopuksi ole helppoa kenellekään. Nyt vaan tsemppi päälle ja uskoa itseen, kyllä se siitä suttaantuu :thumbup:
  • Ansku73Ansku73 Hämeenlinna
    editoi syyskuu 2012
    Mulle lopettaminen oli todella helppoa kun tein sen Allen Carrin avulla. Nyt jo 11 kuukautta vapaudessa ja edelleen upealta tuntuu :)

Lopettaminen on varsin helppoa sen jälkeen kun ymmärtää mistä on kyse.
  • editoi lokakuu 2012
    Alle kuukauden päästä tulee täyteen tasan vuosi savuttomuutta. Eikä ole ollut päivääkään, jolloin se "romanttinen" ajatus tupakasta olisi vienyt järjestä voiton (ja niitä ajatuksia on, ihan viikottain muistan kuinka tässä olisin ennen polttanut). Minä kuitenkin nujersin riippuvuuden kertaheitolla!

Kun sen pohjatyön tekee mielessään ja lopettaa oikeista syistä, niin vaara sortua on kyllä hyvin pieni.

Tsemppiä kaikille lopettaneille ja lopettaville! Ei ole mitään väliä miten sen tekee, kunhan pääsee riippuvuudesta eroon!
  • Ansku73Ansku73 Hämeenlinna
    editoi lokakuu 2012
    Onnea Silmu kohta ekasta täydestä vuodesta :D
    Monta varmasti vielä edessä....
    Itselläni tulee kanssa ensimmäinen savuton vuosi täyteen kymmenen päivän päästä :lol:
    Hyvä minä ja hyvä me kaikki savuttomat :thumbup:
  • editoi helmikuu 2013
    lopetin 29 tammikuuta .Apuna inhalaattori ja purkka.Hyvin tähän asti
  • editoi toukokuu 2014
    Jes !
    Muistin tämän foorumin ja piti sitten tulla iloitsemaan, että takana on nyt jo sitten pian 3 vuotta savuttomuutta!

Tupakointi loppui Allen Carrin kirjan lukemiseen.

Muistan sen kuin eilisen, kun katkoin loput tupakat !

On hienoa olla savuton! Tsemppiä muillekin !

- Savuton 7.11.2011 alkaen - eikä repsahduksia!
    editoi toukokuu 2014
    Onnitteluni Silmulle! :lol:
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi joulukuu 2014
    Mä ostin tuon kirjan pari viikkoa lopettamispäätökseni jälkeen. Eli olin jo tehnyt päätöksen, ollut jo polttamatta ja kärsinyt ne ekojen päivien pahimmat. Luin kirjan kahden päivän sisään kokonaan.

Kirjan kirjoitustapa on kieltämättä hieman ärsyttävä ja toistava, mutta eipä sitä kai muuten saa mitään menemään tupakoitsijalle perille. Itseäni se auttoi siinä, että se teki omat "Miksi tupakoin?" vastaukset täysin perättömiksi ja vääriksi. Sai aikaan lisä-ärsyyntymistä itseäni kohtaan, että miksi edes olen koskaan viitsinyt opetella tupakoimaan.

Ostin myös korvaustuotteita ja jonkin verran olen käyttänytkin tiukoissa paikoissa.
    editoi joulukuu 2014
    Minäkin olin jo lopettanut kun vasta luin tuon kirjan. Vaikka Carr oli englantilainen, siinä oli sellaista amerikkalaisen myyntimiehen otetta, joka aina vähän ärsyttää.
    Joitakin hyviäkin ajatuksia bongasin sieltä kuitenkin.

• editoi tammikuu 2015
    tupakoimata kirjoitti:
    Onhan tuo eepos aivan turha ostos,
    Kukaan täysjärkinen ei jaksa lukea tuollaista lapsellista hokemista , sivu toisensa perään.

Mietin minkälaisen ÄÖ:n omaaville tuo kirja on oikein tarkoitettu.
    No , onneksi suomessa asuu fiksuja , omilla aivoillaan ajattelevia ihmisiä , Eivät ole lähteneet tämän Allencarrin hömpötykseen mukaan :wink:

Niin, siis kirjan tarkoituksenahan on "aivopestä", joten siksi siinä hoetaan, ja kirjoitustylli on mitä on. Sen tarkoituksena on ampua alas kaikki turhat tekosyyt sekä siihen liittyvä tunnepuoli, mikä liittyy röökäämiseen.Kaikille se ei toimi, mullekin vain silloin tällöin.
  • Savu(ton)sammakkoSavu(ton)sammakko Pohjois-Savo
    editoi huhtikuu 2015
    Silmu kirjoitti:
    tupakoimata :thumbup: :lol:
    ÄlykkyysÖsamäärä :D Kertoo kaiken kirjoittajasta.
  • savukalle1savukalle1 Ulkomailla
    editoi joulukuu 2015
    Hyvä kirja kunhan sen lukee avoimin mielin eikä kuten piru raamattua. Tyyli on mitä on mutta se ei ole sen sisällys vaan se kuinka jokainen tekosyysi polttaa on vain huono tekosyy ja kirja selittää miksi niin juurtajaksain että kovakalloisempikin uskoo.

Esim luulitko että sinun täytyy polttaa koska olet niin hermostunut, minä kun luulin. Luulin ihan oikeasti että tupakka rauhoittaa ja että savuttomana olisin paljon stressaantuneempi. Voi veljet kuinka väärässä kaikki vuodet olinkaan ollut, tupakoimaton ihminen on automaattisesti paljon rennonpi kuin sama ihminen tupakoivana ja syy on yksinkertaisesti se että se jatkuva riippuvuus ja aaddiktio ja sen tuoma ahdistus että paljon tupakkaa on jäljellä, koska voisi taas käydä polttamassa, onko sitä tarpeeksi yms plus fyysiset tekijät jotka luo sitä stressiä jota polttamalla yrittää sitten poistaa.

Kun ei polta ko stressiä ei ole = ihminen on 100% varmasti rennonpi.

Tuo nyt oli vain yksi esimerkki mutta jos vielä poltat ja ymmärrät mikä idea siinä on taustalla niin kirjaa voi suositella todella lämpimästi. Sen sijaan että kärvistelisit savuttomuudessa, et enää halua polttaa asian ymmärrettyäsi.

Lopuksi on pakko tunnustaa että itse olen niin kovakalloinen että jouduin lukemaan kirjan kahdesti ennen kun uskoin mutta eipä ole sen jälkeen täytynyt paljon tupakasta haaveilla. Tosissaan ei ole tehnyt enää mieli kertaakaan.

Edit: Jos joku on lukenut kirjan mutta poltaa silti, suosittelen lukemaan sen uudestaan koska jotain on jäänyt ymmärtämättä pahasti tai sitten on vain yhtä jääräpäinen kuin itsekkin olin. Sinänsä ei ole mahdollista ymmärtää sitä ja jatkaa silti tupakoimista koska tupakoinnista tulee ymmärryksen mukana yhtä kiinnostavaa kun suolan ja pippurin hieromisesta itse aiheuttamiinsa haavoihin ja vielä
    monta kertaa päivässä.
  • editoi joulukuu 2015
    Aloin eilen lukemaan Carrin kirjaa hieman ristiriitaisin ajatuksin. Idea on hyvä ja aion lukea koko kirjan, vaikka useampaankin kertaan. Nyt jo teettää ajatustyötä ja herättää pohdiskelua.
    Lainasin kirjan kirjastosta, kysyin virkailijalta, ja kerroin että nyt on kaikki apu tarpeen. Tuttu kirjastotäti etsi sen minulle ja pyysi kertomaan mielipiteeni. Hänkin polttaa, ja vielä salaa.

image

• editoi tammikuu 2016
    Kirja melkein luettu.
    Nyt mulla on pääkoppa ristiriitaisesti hämmennyksissä, koska käytän korvaavaa tuotetta, nikotiinisuihketta. Olen siis edelleen nikotiinikoukussa.
    No, ehkä luen opusta kuin piru raamattua.
    Relaa vähän, mammi! :roll:
    Taisinkin itse keksiä konstin. Voin jättää kirjan kesken, mietiskellä asiaa ja lueskella myöhemmin lisää. Ja vedän nikotiinisuihketta vaikka koko vuoden jos siltä tuntuu. :D

image

editoi tammikuu 2016
    Kirjassa on joitakin ihan hyviäkin ajatuksia. Itsekin olin jo lopettanut ennen kuin luin kirjan. Käytin korvaavia, joita herra Carr ei suvainnut. Siinä kohtaa mielipiteemme erosivat :mrgreen:
    Allen Carrilla oli tupakanvieroitusklinikoita ja -kursseja ainakin Englannissa. Hänellä oli monia kuuluisuuksia asiakkainaan.
    Hän kuoli 72-vuotiaana v 2006 keuhkosyöpään. Hän lopetti kyllä tupakoinnin kaiketi 80-luvun alussa, mutta se ei enää auttanut.
    Carr poltti parhaimmillaan 100 savuketta päivässä ja kaikkiaan tupakoi reilu 30 vuotta.

• editoi heinäkuu 3

Osta Zyban netistä - https://euroclinix.net Kannattaa kokeilla tuota lääkettä. Olen polttanut 26 vuotta säännöllisesti ja viimeaikoina meni iso L&M aski siis 30 kpl päivässä. Nyt lähtee neljäs viikko ilman tupakkaa! Lopetin tupakoinnin jo ennen tavoiteaikaani (2 vkoa), koska se maistui pahalta ja ei enää vastannut tarkoitustaan. Sivuoireita pahoja ei ole tullut; ainoastaan kuvotus, joka menee minuuteissa ohi. Minulle on ollut yllättävän helppoa olla polttamatta ja olenkin itsestäni ylpeä, että tuon lääkkeen avulla minä kykenin tähän ja toivottavasti lopetan tupakoinnin ainiaaksi! Vieroituoireita ei ole ollut, vaikka en käytä purukumia tms.

Lääkkeen kanssa ei ole suptavaakaan käyttää niksakorvikkeita, tietääkseni. Nikotiinin vierrotukseen ei nikotiinia!

• Monta kertaa yrittänyt lopettaa tupakan polttoa, joskus onnistunut olemaan jopa vuoden polttamatta mutta aina retkahtanut, eilen kuitenkin päätin lopettaa, yhdeksältä aamulla polttanut viimeisen kerran, aloin myös lukemaa kyseistä kirjaa, vaikka olen aina inhonnut lukemista, noh satasivua sain jo eilen luettua, hyvä minä. Nikotiini purkkaa tulee välillä syötyä, jospa se tästä alkaisi savuton elämä.
    Tervetuloa Stumppiin Merenhuiske! Palaa siihen kirjaan, jos siitä löytyi jokin hyvä kohta, joka vahvistais sun päätöstäs.
    Liity elokuulaisiin lopettajiin ja sulla on vertaisryhmä siimä. Lukea voit ihan kaikkia poteroita ja muista kirjoitella olostas ja elostas, opimme tuntemaan sut ja saat kannustusta ja tukea.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.