Apuja?

Ajattelin tiedustella olisiko täällä hyviä "vinkkejä" nuorehkolle rouvalle,joka on polttaa tuprutellut liki 30v.!?Keuhkoissa on jo kuulema solumuutoksia,ja lopetus täytyisi saada aikaiseksi...Lopettaminen on pyörinyt mielessä tosissaan jo parisen vuotta MUTTA,aivot vissiin sotii vastaan.Tiedän ettei kroppa nikotiiniä huuda,vaan aivot.Melkein joka ilta mietin että huomenna lopetan,kun se huominen sitten tulee,siirrän lopettamista,päivällä,viikolla,tai miten milloinkin...Huh,huh stressi kai tästäkin tulee kun ei saa itseään niskasta kiinni! Olisiko kokemusta vastaavasta,kuinka kannattais tuo aloitus aloittaa!!? Mistä löytyisi rouvalle selkäranka?Mieheni on lopettanut polttamisen 12v sitten,ja ihan tuosta noin vain,vaikka poltti pari askia vihreää mallua per päivä,eikä lopetus tehnyt hällä tiukkaakaan(huom.ei käyttänyt mitään laastareita,purkkaa,tai lääkkeitä).Toivoisin viestejä muilta kenties samassa tilanteessa olevia,tai kokemusia omaavilta:PIAN KIITOS!!!!

Viestejä yhteensä

• justinejustine treen:lähistö
    editoi elokuu 2007
    no mä olen kyllä ilman sairauttakin halunnut jo vuosia lopettaa,se oli sellaista venklausta,oli mulla kaksi n.5kuukaudenkin savuttomuutta mut aina jokin veti vaan polttaa uudelleen :mrgreen: :oops: :evil: no tämänkin lopetuksen alussa olin niinkutsutusti vielä terve,kunnes sit menin keuhkotutkimuksiin kun joku kirjoitti tupakkaverkossa kuumassa hengittämisen vaikeudesta :roll: no mulla oli jo parinvuoden ajan ollut tuskallista hengittää saunassa.keukolääkäriltä sit tuli tosiasiaa melko raalla tavalla,jos vielä repsahdan polttaa niin voipi olla et saan tallustella 20vuotta tupakki suussa mut tuskin paljoa pidempään :mrgreen: asioiden tärkeysjärjestys tuossa pikkuisen muuttui,tupakka ei ole sen arvoinen et viittisin tukehtumalla kuolla :mrgreen: ehkä mä haluun sellaisen nopean ja kivuttoman kuiteski :roll: no kirjoitan hyvin ra'asti ja tiedän sen mut joskus se on tarpeen :roll: ja olihan tässä vähän huumoriakin :-) sä pystyt siihen varmasti kun kerran minäkin pystyin :mrgreen: meni maxiaski päivässä jo viimeiset vuodet :mrgreen: :oops: :oops: jotain nikotiinituotetta avuksi jos oikein vaikealta tuntuu,ne on paljon parempi kuin tupakka!!tsemppiä ja voimaa mitä sitten ikinä päätätkin tehdä! :-)
  • kitikattikitikatti tampere
    editoi elokuu 2007
    totorouva kirjoitti:
    Tiedän ettei kroppa nikotiiniä huuda,vaan aivot.Melkein joka ilta mietin että huomenna lopetan,kun se huominen sitten tulee,siirrän lopettamista,päivällä,viikolla,tai miten milloinkin...

...Miulla toimii menetelmä menen tupakille HUOMENNA :mrgreen:
    ...se kun tuntuu kovin karulta ettei menis enää ikinä....ja yli puolivuotta jo plakkarissa :D
    ...ei oo pahemmin aivot karjunut...lähinnä huomautellut..johon oon vastannu että huomenna :mrgreen:
    editoi elokuu 2007
    toivottavasti et loukkaannu tuosta mun kirjoituksesta,mä yritin auttaa sua löytämään sen "selkärangan" :-) lääkärit nykyään kirjoittelee noita lääkkeitä tupakin lopetukseen onko sulle tarjottu sellaista?ne saa tupakin maistumaan kai pahalta ja vie mielitekoa pois.mä menin alun noin kun kitikattikin,älä ajattele alussa ollenkaan ettet saisi koskaan polttaa,vaan nyt en polta,yllättäen tuo venyy kuukauksiksi tuo polttamaton aika :-) sit jo huomaat et miksi et ole lopettanut aikaisemmin kun ei tämä niin vaikeaa olekkaan,suurimmalle osalle käy näin :-)
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi elokuu 2007
    Arvon rouva, nyt vain tuumasta toimeen :thumbup: . Minäkin luulin omalta osaltani lopettamista mahdottomaksi, mutta yllättävän hyvin se sitten kuitenkin sujui. Tiedät varmaan itsekin, että polttaminen on muutenkin älytöntä, saati silloin, kun on jo solumuutoksia keuhkoissa. Ja usko pois, ei se savuttoman elämä ole kurjaa, ei todellakaan. Minä pelkäsin lopettaa ja luulin menettäväni jotain ihanaa, mutta päinvastoin on paljon parempaa elämää, kun ei ole riippuvainen mistään aineesta.

Hae ihmeessä lääkeresepti. Sekään ei tee lopettamisesta helppoa, mutta helpompaa kyllä. Ja nikotiinituotteita voinee aluksi käyttää vähän myös lääkkeiden kanssa, vaikka niistä varoitetaankin ainakin Zybanin tuoteselosteessa (verenpaineen nousun vuoksi kait?).

Tsemiä totorouva, kyllä sä siihen pystyt.
  • EsaEsa Turku
    editoi elokuu 2007
    Hyviä vinkkejä? Juu, lopeta tupakointi! :wink:

Alkuun pääseminen on vaikeaa, kun pelottaa, että ihan kamalaa on elämä ilman tupakkaa. Samanlaista rämpimistä se oli mullakin, niitä "ei sittenkään tänään vielä" -päiviä oli aika läjä. Sitä pitää vaan jollain saada itseään niskasta kiinni. Luja päätös riittää monilla. Kun päättää lopetuspäivän ja sitten henkisesti valmistautuu siihen, eikä vaan suostu millään verukkeella siirtämään sitä, niin siitä se lähtee. Kunhan pääset alkuun, huomaat, ettei lopettaminen olekaan kamalaa.
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi elokuu 2007
    Tsemppiä hurjan paljon ja voimia siihen lopetuksen aloitukseen. Toki voit ajatella niinkuin minä tein: Stumppasin viimeisen tupakan ja sanoin itselleni sekä muille; Olen tätä nykyä savuton ihminen :):)

Noh, pari kertaa siinä rämmittiin suossa ja huudeltiin stumpin porukkaa apuun kun ei meinannut pysyä siellä savuttomuudessa, mutta savuton ihminen olen ja sellaisena meinasin pysyäkin :)
  • editoi elokuu 2007
    Aika samoilla linjoilla lopetin kuin Katjakin: se on loppu nyt! Olin sunnuntaina vajaassa 9 tunnissa vetäissyt askin ja kun se viimeinen oli kädessä totesin että nyt riitti. Keuhkot parkui ja kämppä oli harmaana savusta. Tuskaisia hetkiä oli monasti, mutta tästä stumpista on ollut - ja on edelleen - paljon apua, vaikka nyt tuntuukin meno jo tasaisemmalta. Ylihuomenna 4,5 kk täynnä.
  • editoi elokuu 2007
    Kiitos,kiitos!!! Totorouva kiittääja kumartaa neuvoista ja kannustuksesta.Ajattelin että huominen keskiviikko on savuton päivä.!!Kummallinen on tuo ihmisen mieli,aina kun olen lopettamista miettinyt,odotan kiihkeänä tulevaa päivää,mutta sen päivän sitten tultua,siirrän lopettamista!HULLUA! Jotenkin tuntuu siltä,että mitä enemmän miettii,sen enemmän tupakkaa haluttaa,ja mitä enemmän polttaa,sitä enemmän haluttaa tupakkaa...Siis jos ei polta ollenkaan,ei pitäisi haluttaa ollenkaan! Joo noista terveyshommista,viimeiset kymmenen vuotta olen ollut huolissani terveydestä,mutta sekään ei näköjään ole ollut tarpeeksi suuri kannustin minulle,olen siis pistänyt pään pensaaseen kuin jänis!! Tämä tiistaipäivä on totorouvan motivaationkeräyspäivä ja huominen keskiviikko savuton ravipäivä!! Käsilaukku on täynnä nikotiinipurkkaa ja pastilleja,jos tarvis vaatii...Kun saisi tuon eka päivän jotenkin plakkariin,niin uskon että siitä se lähtee...
    editoi elokuu 2007
    meistä hyvin monelle tuo on varmasti tuttua :-) mulle aineski :roll: nyt kun pidät tuon päätöksen etkä ota mistään asiasta tekosyytä sen siirtämiseen niin siitä se lähtee :-) tsemppiä motivaation kypsyttelyyn :wink: :thumbup:
  • editoi elokuu 2007
    Pakko vielä kertoa sen verran että olen paljon tekemisissä terveyden kanssa työnikin puolesta..Eihän uskoisi,konsteja lopettamiseen neuvon muille,troppeja minulla on laatikko pullollaan,en vain ole itse käyttänyt niitä!! Tuntuu siltä että elämässä ei ole mitään,jollei voi polttaa.Toisaalta hävettää polttaa esim.yleisellä paikalla,hävettää kun haisee tuhkakupille,vaikka on hajuvedet kohdallaan.
  • EsaEsa Turku
    editoi elokuu 2007
    totorouva kirjoitti:
    ja mitä enemmän polttaa,sitä enemmän haluttaa tupakkaa...Siis jos ei polta ollenkaan,ei pitäisi haluttaa ollenkaan!

Nimenomaan, juuri näin se toimii. Tupakanhimo loppuu ainoastaan olemalla polttamatta. Tupakka aiheuttaa tupakanhimon.
    editoi elokuu 2007
    tuolta minustakin tuntui,eihän mun elämässä ole mitään jollen polttaa voi :roll: oikeesti voin rehellisesti sanoa et mun elämä nyt savuttomana on huomattavasti parempaa kuin polttavana.nyt kun polttelet niitä tupakeita niin mieti jokaista polttaessasi et mitä se oikeesti sulle antaa? onko se niin hienoa ja ihanaa?entä jälkimaku ja olo,onko hyvä? tunnetko tekeväsi hyvää ainutkertaiselle kropallesi? varmasti tiedätkin jo et toista "kotia"eli kroppaa me ei enään tulla saamaan :cry: totuus on oikeesti se ettei tupakka anna sulle mitään :roll: vie vaan kaiken :cry: me ollaan vaan luotu itsellemme kaikenlaisia harhakuvia tuosta tupakista,nyt on aika katsoa sitä totuutta :-) eiks vaan?
  • editoi elokuu 2007
    Huomenna kaivelen laatikostani kaikki mahdollisesti auttavat tropit,pelaan ravia,ENKÄ POLTA TUPAKKAA,kirjoittelen tänne sivuille....Jotenki tuntuu kummalta,kun mieheni pääsi tupakast irti niin helposti:ei lihonut,ei kärttyillyt,ei ihan mitään,oli vain polttamatta ja siitä on nyt 12v?Herää kysymys onko miehillä lopettaminen helpompaa?
    editoi elokuu 2007
    ehkä on,koska miehet ajattelee enempi järjellä,me naiset tunteella :oops: :mrgreen: :oops: :lol:
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi elokuu 2007
    hmmm... tai sitten niillä ei oo yhtään sen helpompaa, me naiset vaan "kitistään" helpommin :):)

Mä sain potkua siitä, että yks jo edesmennyt nainen (kuoli keuhkoahtaumaan) lopetti tupakanpolton ja sanoi että ei tehny tiukkaa kun ei antanu tehä tiukkaa. Eli se ei edes antanu itelleen sitä mahdollisuutta että vois polttaa. Ite kans yritän ajatella, että se vaihe on mun elämässä ohi kun myrkytin itteäni keuhkojen kautta :( :( Sitä riitti ihan tarpeeks kauan näin jälkikäteen katottuna.
  • editoi elokuu 2007
    totorouva kirjoitti:
    Herää kysymys onko miehillä lopettaminen helpompaa?

Lyhyesti ja ytimekkäästi, ei ole! Tällä kerralla minulla on mennyt ihan mukavasti, mutta viime kesän yritys kaatui ahdistukseen ja puolen vuoden mielialalääkitykseen. Toisaalta tuokin kokemus taisi olla vain hyödyksi koska se auttoi laittamaan myös näitä tupakkaan liittyviä asioita järjestykseen. Siksipä varmaan nyt on ollut suorastaan helppoa kun on muutamia kertoja jo harjoitellut :mrgreen:

Rohkeasti vaan mukaan! Jos voisin antaa sinulle edes puolet nykyisestä olostani niin et epäröisi enää hetkeäkään ja olen sentään vasta "kuudennella viikolla" :mrgreen:
    editoi elokuu 2007
    Ei oo kitikattikaan lihonu kärttyilly repsahtanu..ainut mikä vaivas alussa kovasti oli kertakaikkisen totaalinen saamattomuus :mrgreen: ja nukutti ihan kauhiasti...eli ei ne harmit oo kiveen kirjoitettu, mutta jos niitä tulee niin anna tulla vaan..ei ne jää ikuiseksi riesaksi....itse vältyin lisäkiloilta varmaan sillä että luin täältä vinkkejä ....varasin ekoiks viikoiks paljon hunajameloonia järsittäväks.....ja jos jalat olis halunnu pihalle röökille niin joko tein kierroksen pihassa ILMAN tupakkia tai tulin koneelle plärään stumpin sivuja tai sitten pelasin pasianssia ..Oon aikas varma että jokaiselle tupakoitsijalle on takuuvarma konsti lopettaa...pitää vaan löytää se itselle parhaiten toimiva..kellä toimii uhkailu-lahjonta-kiristys :mrgreen: toisilla taas vapaaehtoisempi vaihtoehto...Ja se käyttääkö nikkispurkkaa-tabuja-inhalaattoria tai salmiakkia on yks lysti, kunhan pössäkkä ei pala :wink:
    Ja jos alussa tulikin hetkellisiä mielitekoja niin aattelin vaan että "no huomenna sitten..."...ja kun oli tarpeeksi mennyt aikaa ei enää raski heittää hukkaan kertynyttä savutonta aikaa----pistäppä itelleskin pyörimään SILK QUIT niin näet aina kuinka kauan oot ollu polttamati...paljonko euroja säästyny..montako röökiä jääny nikkispirun harmiksi sytyttämäti... :mrgreen:
    Tulipas pitkä stoori.. :oops: Anyway: :thumbup: tervetuloa
    editoi elokuu 2007
    tai sit tuo helppous/vaikeus on ihmisestä kiinni :roll: joku toinen ymmärtää ekalla kerralla ja heti alussa ettei tarvitse tupakkia yhtään mihinkään,joku toinen sitten kymmenelllä kerralla ja vasta päästyään savuttomuudessa pidemmälle :roll: jotkut tuossa keskivaiheilla :lol: tuo kait se pointti tupakoinnin lopetuksessa on jotta se onnistuu, et ymmärtää tuon tupakin turhuuden elämässään.mä tiedän myös tasan tarkkaan miten ihmisen pitää syödä ja liikkua :roll: mut itseäni en nyt tahdo mitenkään saada tekemään niitä muutoksia mitä pitäisi :mrgreen: eli minä yritän nyt saada itseäni niskasta kiinni tuossa asiassa :-)
    editoi elokuu 2007
    justine kirjoitti:
    mä tiedän myös tasan tarkkaan miten ihmisen pitää syödä ja liikkua :roll: mut itseäni en nyt tahdo mitenkään saada tekemään niitä muutoksia mitä pitäisi :mrgreen: eli minä yritän nyt saada itseäni niskasta kiinni tuossa asiassa :-)

..mmm'm...*nyökyttää*..isot muutokset yleensä ressaa...oli ne sitten hyvään tai huonoon suuntaan....tarkoitan että kannattaa kokeilla pienillä muutoksilla, jotka "ei tunnu missään" noinniinku käytännössä...muistaakos kukaan, paljonko yhen voinapin pois jättäminen päivässä vaikutti vuodessa?
    eli päivää kohti aikas mitätön "uhraus", mutta vuositasolla vaikutus näkyvä :D
    ..Pätee myös siihen tupakkiin :shock: jättää väliin vaan sen yhden, minkä just meinaa sytyttää....... :mrgreen:
  • JemppaJemppa Helsinki
    editoi elokuu 2007
    kitikatti kirjoitti:
    pistäppä itelleskin pyörimään SILK QUIT niin näet aina kuinka kauan oot ollu polttamati...paljonko euroja säästyny..montako röökiä jääny nikkispirun harmiksi sytyttämäti... :mrgreen:

Mistä tämä löytyy?
  • blondiblondi p-savo
    editoi elokuu 2007
    Tervetulloo joukkoon (ei tummaan, vaan kirkastuneeseen) :D
    Ota vaan kaikki avut käyttöön,
    ja täältä löytyy lissää vahvistusta taiston tielle! :thumbup:
    editoi elokuu 2007
    totta tuo et tässä ruokaprojektissa hyvin pienillä uhrauksilla pääsis eteenpäin,mut kun haluis vaan nopeammin :mrgreen:
  • editoi elokuu 2007
    Totorouva kyselee,mikä kumman Silk Quit? Tulikohan oikein kirjoitettua,on vissiin joku laskuri,mutta missä ja miten käytetään?Lähestyvä huominen tuntuu ihan kivalta,olen jo suunnitellut että vien lapsen kouluun,ja lähden hikilenkille samantien,ENKÄ POLTA!
  • editoi elokuu 2007
    Nuorelle rouvalle toiselta neuvoja :PItsekin tupakoin 27-vuotta,raskaus ja imetys ajat vain polttamatta. Koskaan aikaisemmin en edes ole yrittänyt tai en halunnut tai en uskonut koskaan pystyväni lopettamaan :x.Nyt savuttomana 7 kuukautta luomuna :P.Tämän hetkisen elämän paras päätös :P.Keuhkokuume oli kyllä yksi,mikä sai aikaan kokonaan lopetuksen,mutta muutaman kuukauden ajan vakavasti asiaa harkitsin ja päätin,että tammikuussa loman jälkeen en enää tupakoi ja se päätös pitää :thumbup:Toivottavasti sinäkin pystyt,täältä saat kyllä hyvät kannustukset lopetukseen :thumbup: :thumbup: :thumbup:TSEMPPIÄ!!!!!
  • editoi elokuu 2007
    Vielä pakko lisätä edelliseen.Mies polttamatta 6,5 viikkoa luomuna ja poltti pari askii malboroo päivässä ja en ikinä olisi uskonut,että lopettaa tuosta noin vaan :P.Terveys ennen kaikkea,lääkärin määräys,terveys meinaa "nuorella" miehellä reistailla tupakoinnin takia,mutta nyt asiat on toisin ja veri arvot ja keuhkojen puhallukset parantuneet ja ikuinen tupakka yskä poissa kokonaan :lol:
    editoi elokuu 2007
    totorouva kirjoitti:
    Totorouva kyselee,mikä kumman Silk Quit? Tulikohan oikein kirjoitettua,on vissiin joku laskuri,mutta missä ja miten käytetään?Lähestyvä huominen tuntuu ihan kivalta,olen jo suunnitellut että vien lapsen kouluun,ja lähden hikilenkille samantien,ENKÄ POLTA!

Laskureitten osotteita löytyy tuolta NIKSANURKKA ja MISSÄ LASKURIT -poteroista eli voit ladata omaan koneeseesi laskurin, josta näet kauanko oot ollu polttamati..säästöt...jne..laskureita on ainakin kahta eri sorttia..kokeile kumpi toimii sun vekottimessa...sen laskurin saa "juoksemaan"
    näytön alaosaan, niin siitä näet het ku koneen avaat ett missä mennään :D

oon huono neuvomaan näissä viirussyöttiasioissa, mut jopa mie sain sen vörkkimään ku räpläsin vaa rohkeesti :mrgreen:
    editoi elokuu 2007
    miten on lähtenyt sujumaan? :-)
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi elokuu 2007
    Jep, olisi kiva kuulla, miten totorouvan (savuton?) päivä on mennyt??? Itselläni oli alkuvaiheessa usein niitä tarmonpuuskia, jotka oikein yltyivät yötä kohti (lopetan tupakoinnin huomanna, lisään urheilua, laitan rahat sijoitusrahastoon yms.) ja sitten kun aamu koitti, niin johan tupakka voitti :( . No, tupakka :evil: ei toivottavasti tule enää voittamaan, häh hää :D .
  • editoi elokuu 2007
    Kitikatti: Hauska vinkki tuo Silk Quit etenkin, kun konkreettisesti näkee myös rahasumman, minkä säästää:)
  • editoi elokuu 2007
    Itse toimin näin. kun 50v. päivät lähestyi, päätin antaa lahjan itselleni, josta on vain hyötyä. Päätin pvä määrän 1.2.2007, jolloin lopetan, hankin zupan kuurin hyvissä ajoin, aloitin kuurin siten että stumppauspäivä oli viimeinen tammik.Hankin miedointa nikopurkkaa kuurin loputtua, jota käytän jonkin verran edelleen. Päätin alusta lähtien että jos vetää yhdenkin savun, peli on menetetty. 50v pvä on vielä edessäpäin mutta homma on toiminut hyvin. täysin ilman tupakkaa jo kohta 8kk. Mitään muuta en ole muuttanut, kahvia , juomatapoja, pannuhuoneessa istumista, luukkuun tuijottaen, en alkanut kuntoileen sen enempi yms. Kuulemma paras konsti päätökseen, on käydä sairaalassa keuhkotautisten osastolla, ei tarvitse nähdä, sen kuulee käytävään. Päätös on sinun, aikatauluineen ja tapoineen. Itse poltin jotain 30 vuotta putkeen, väh, 20 sätkää /pvä. Joskus näen unta että vedän Vaimoltani henkoset sätkästä, unessa tulee päällimmäiseksi hirveä pettymys itseen. Itse en usko näihin uudenvuoden yms. juttuihin. mieluummin ota joku päivämäärä, jolloin lopetat, valmistaudu hyvin ,etkä puhu kenellekään mitään. Tukihenkilöt tulee sitten kun työ, ym, kaverit huomaa muutoksen, useimmat alkaa kannustaan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.