Eroon tupakasta ja nuuskasta

Hei stumppilaiset! Päätinpä rekisteröityä tälle foorumille kun on tuo lopettaminen alkanut viime aikoina enenevässä määrin pyöriä mielessä. Tässä minun tupakointitaustaa: Polttamisen aloitin n.5 vuotta sitten. melkein samoihin aikoihin alkoi myös nuuskan maistelu, jota tuli siihen aikaan käytettyä korkeintaan muutama kiekko vuodessa. Tupakointi oli alussa sitä kuuluisaa sillon tällön polttelua, joka aika pian muuttui päivittäiseksi ja siitä sitten pikkuhiljaa aski/päivä tahdiksi. n. 1,5 vuotta sitten minä ajattelin vaihtaa tupakoinnin kokonaan pienempään pahaan eli nuuskaan. No kyllähän se toimi muutaman kuukauden kunnes kevät koitti, ilmat parani ja kessuttelu rupes taas houkuttelemaan, lopputulos: 2 ikävää päivittäistä tapaa :roll:

Nyt ihan viime viikkoina on alkanut tuntumaan siltä että kyllähän nämä paheet joutas lopettaa. Nyt on menossa 3. savuton päivä. Nuuskaa olen toki käyttänyt, sitä on n. 10 tornia jäljellä. Suunnitelmana on että tupakointi loppuu nyt ja nuuskat käytän rauhassa loppuun samalla työstäen lopullista lopettamispäätöstä. Sitte ku ne loppuu niin sitten koitan hankkiutua siitäki harrastuksesta eroon :D

Ikää minulla on 21v. Ajatukset lopettamisen suhteen hieman ristiriitaiset. Toisaalta sitä ajattelee, että etenkään nuuskasta ei haluaisi kokonaan luopua, mutta pakkohan se on joskus lopettaa. Laitoin tuossa muutama päivä sitten tilaukseen Allen Carrin stumppaa tähän - kirjan. Jospa se auttaisi löytämään perimmäisen motivaatiosysäyksen lopettamiselle

Viestejä yhteensä

• editoi huhtikuu 2012
    Kiitos neuvoista :) Itse ajattelin ensin kokeilla perinteisellä cold turkeylla lopettamista ja sitte harkita apukeinoja jos olo käy ihan sietämättömäksi :lol: Tosiaan tuo röökin ja nuuskan yhteiskäyttö on ollut sikäli aika hillittyä että jos jonain päivänä tuli poltettua paljon niin se nuuskaaminen jäi sinä päivänä hyvin vähälle ja sama toisin päin. ettei sentään luojan kiitos mitään aski+purkki päivätahtia oo missään vaiheessa ollut sentään :lol: Osasyy miksi en tässä vaiheessa koita edes vähentää nuuskaa on se että kun käyttää sitä reilusti niin ei tee lähellekään niin paljon tupakkia mieli. Eihän se toki ratkaisu nikotiiniriipuvuuteen ole mutta tavoite on tässä vaiheessa nimenomaan tupakointiTAVAN kitkeminen. Uskon nimittäin että nuuskaamisen lopettaminen on suomenmaassa helpompaa ku tupakoinnin lopettaminen ellei sitten asu Ihan ruotsin rajan tuntumassa :)
  • arkuutoarkuuto Etelä-Pohjanmaa
    editoi huhtikuu 2012
    Hienoa Peke, että olet täällä, selvästi haluat parantaa elämäsi laatua. :wink: :wink:

Täällä on paljon ihmisiä, jotkä ovat olleet huumeen kourissa vuosikymmeniä :twisted: :evil: ja ovat päässeet siitä eroon :lol:

Olet tosi nuori. Se on tärkeätä, että päätät lopettaa itsesi tuhoamisen :!: :x :lol:

Sinulla on elämä edessä, elä se ilman huumetta.. koska se palkitsee sinut ruhtinaallisesti :lol: :lol: :lol:

KOITA VAIKKA, , , ONKO SE NIIN :?: :?: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
    v
  • editoi huhtikuu 2012
    4. savuton päivä kohta käyty läpi ja kyllä sen huomaa että tapariippuvuus on se pahin vitsaus. Tänään muutaman tunnin ajaksi iski mieletön tupakanhimo eikä sitä himoa laannuttanut edes se että yläpelti oli täytetty ruotsinmullalla. huh, hirvittää ajatellaki millaista tämä olisi ilman nuuskaa. Noh, onneksi en polttanut ja se on pääasia.

Tänään posti toi Stumppaa tähän- kirjan. Pitääpä lueskella jos sieltä löytys jotain uutta ajattelemisen aihetta.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi huhtikuu 2012
    Tervetuloa foorumille! Tämä on ja on ollut useille, niin kuin minullekin, tuki- ja turvapaikka lopetusprosessin aikana. Täällä pidetään sustakin huolta.

Sulla on aika paljon sitä nuuskaa jäljellä, mutta jos nikotiininhimo on suuri, voisit kokeilla nuuskan jälkeen esim. nikotiinipurkkaa. Itse pääsin sillä eroon ensin tupakoinnista ja pikkuhiljaa myös nikotiinista. Tosin luomu-menetelmä irrottaa sun nopeammin tupakoinnista ja aivosikin pääsevät toipumaan. Nyt sulla toipuu keuhkot, kun savua ei enää sinne tyrkitä. Anna asialle aikaa, mutta pidä päämäärä tiukasti mielessä. Älä lipsu takaisinpäin - helpottaa sitten jatkossa.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi huhtikuu 2012
    Kiitos Melisa! Savuttomuus on jatkunut ja Stumppaa tähän- opusta luettu reilu 100 sivua. Kyllähän siellä hyviä ajatuksia on ollut. Tänään on muutenkin tullut analysoitua hieman omaa riippuvuutta ja huomasin että omalla kohdalla nimenomaan se tupakka on riippuvuudenaiheuttaja numero yksi ja nuuska enemmänkin sivutuote. Kuten aiemmin kirjoitin niin yritin n. 1,5 vuotta sitten vaihtaa tupakan nuuskaan, tosin sillä ajatuksella että baarireissuilla oli lupa polttaa. Muutaman kuukauden se toimi, mutta kevään mittaan sitä rupasi ajattelemaan että noh, jos sitä nyt yhen käy polttamassa ku on niin hyvä ilmaki. Lopputulos on varmasti melko arvattavissa. Pian sen jälkeen polttaminen palasi vanhaan aski per päivä tahtiin ja nuuskan käyttö jäi taka-alalle joskin liki päivittäiseksi touhuksi sekin. Tätä jatkui viime sunnuntaille asti jolloin mä päätin että nyt pitää tupakoinnin vähintään loppua.

Nuuskaaminen ei ole itselle ollut samanlainen henkisen riippuvuuden aiheuttaja kuin tupakka. Esimerkiksi viime kesänä heinäkuussa helleaikaan saattoi mennä viikkokin ilman että koski nuuskapurkkiin tai edes ajatteli sitä, mutta sitte taas vastaavasti jos on yrittänyt olla nuuskan avulla polttamatta viikonkin niin koko ajan oli sellainen tunne että nyt jotain puuttuu. Ja sellainen fiilis mulla on nytteki. Kyllähän tämä biitti huulessa vieroitusoireita helpottaa huomattavasti mutta tällä hetkellä tämä tuntuu lähinnä surkealta tupakan korvikkeelta. Eniten tulevassa nuuskan käytön lopettamisessa pelottaa se että sortuuko sitä sitten polttamaan ku tasainen nikotiinivirta yhtäkkiä katkeaa. Toivottavasti ei

Tässä viestissä ei oikeastaan ollut mitään pointtia. Kuhan kävin vähän ajatustenvirtaa heittämässä :D

Eilen ja tänään kävin salilla. Molemmilla kerroilla yskitti ja keuhkoissa tuntui hieman samalta kuin 25 asteen pakkasessa juostessa.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi huhtikuu 2012
    Luin tuolta toisaalta toisesta lopettajasta, jolle lääkäri olikin määrännyt Zybania. Sillä saadaan nikotiinikierre poikki kerralla. Mieti, voisikos se olla myös mahdollista sun kohdallas. Itse aina puhun tuosta nikotiinipurkasta, kun itse ssen avulla lopetin ja sitä hirmuiden kauan jyystin, myös polttaessani. Olin kova nikotinisti. Mutta sulla on ehkä tuo tupakoiminen tapana ehkä vahvempi. No, on erilaisia mahdollisuuksia kokeiltavana. Hyvä niin.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi huhtikuu 2012
    Tänään koko päivän ollut tosi rauhaton olo. Äsken aterian jälkeen sitä meinasi mennä kuin vanhasta muistista tupakalle, mut onneksi en menny. Viimeisen 2 päivän ajan tuntunut ihan siltä ku omistaisi kaksi persoonaa. Toinen on sitä mieltä että tupakoinnin on ehdottomasti loputtava ja toinen taas yrittää vakuutella et ei se tupakointi nyt niin paha juttu ole.

Vaikealta tämä tuntuu siksi että toisaalta sitä ei haluaisi ihan kokonaan luopua tupakasta, mutta kuitenkaan sitä ei halua polttaa askia päivässä. Tällaisten ajatusten ristitulessa sitä kiroaa että on aikoinaan ysiluokan lopussa menny edes alottamaan koko touhun.
  • editoi huhtikuu 2012
    Jos et ole ihan totaalisen varma että haluat savuttoman elämän, lopettaminen ei tule onnistumaan. Omista kokemuksista olen oppinut että kun viimein saa ne kaikki ajatukset, tunteet, tarpeet ja mitkälie kasaan, niin tupakan polton lopettaminen on ihan helppoa, samoin nikotiinista luopuminen. Vieroitusoireita toki on, mutta itse en ainakaan ole enää kokenut mitään tarvetta enkä halua polttaa. That´s it!!
  • RapsuRapsu Vantaa
    editoi huhtikuu 2012
    Talvikki puhuu vähän, mutta asiaa. Se menee just noin. Kun asian on keskutellu ittensä kanssa läpikotansa on lopettaminen kohtuu helppoa. Vähentäminen on mun mielestä helvetin hidasta tappoa. Jatkuvat viekkarit ainakin ja mun kohdalla homma lipsuu nopeesti normaaliin polttamiseen. Toivottavasti sulla homma toimii.
  • editoi huhtikuu 2012
    Muuten olen pysynyt savuttomana, mutta sunnuntaina tuli poltettua 2 savuketta ja ne maistui paskalta. viikon polttamattomuuden jälkeen sen huomas. Se maku, se haju sormissa, hyh. Sen jälkeen ei ole tehnyt mieli polttaa yhtään vaikka tossa pöydällä on 2 kessua vajaa aski.Tuntuu että tällä hetkellä ei ole mitään henkisiä intressejä polttaa. No tänään treenin jälkeen teki mieli ehkä minuutin ajan mutta se meni ohi kun muistin sunnuntain fiilikset.

Nuuskan suhteen tosin olen vahvasti harkintalinjalla. Tällä hetkellä en ole ollenkaan varma haluanko edes lopettaa kokonaan sitä.
  • editoi huhtikuu 2012
    Moi Peke, ja onnea tupakin lopettamiselle (nuuska) Itse olen poltellut valovuosia kokeillut Champix ym. ei apua nyt taas polttamatta kohta 4kk tosin nuuskaa käytän, joskus purkki kestää pari kolme päivää. Mutta välillä päiviä ilmankin. Kahvi ja alkoholi edelleen pahin, silloin tekee nuuskaa mieli. Mutta tsemppiä, kyllä se siittä lähtee.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.