Liisa lopetti

135

Viestejä yhteensä

• editoi huhtikuu 2013
    11-kuukautta savuttomana, enää yksi kuukausi niin voin viettää 1-vuotispäiviä :D
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi huhtikuu 2013
    Voi että, se on hilkkua vailla nyt! Onnittelut ja suuret sellaiset jo näistä 11 savuttomasta kuukaudesta. Kyllä kannatti, vai mitä?
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi huhtikuu 2013
    Kiitos Melisa :-) Kyllä on kannattanut, ei ole tarvinnut talvipakkasella käydä parvekkeella palelemassa eikä haise enää hengitys ja vaatteet tupakalle. Rahaakin on säästynyt jo sievoinen summa.

Kunhan tuo keli kunnolla kuivahtaa, niin pääsen ulkoilemaankin paremmin, jos sen jälkeen alkaisi nuo kertyneet kilotkin häviämään. Alkutalvesta kun alkoivat todella kivuliaat vaivat, eli lonkan nivelpussin tulehdus sekä iskias, sen vuoksi liukkaalla talvikelillä on liikkuminen ollut hieman hankalaa. Pyöräily sopii noihin vaivoihin paremmin kuin kävely, mutta talvella en uskalla sitä liikuntamuotoa harrastaa.

Kauniita aurinkoisia kevätpäiviä sekä kesän odotusta kaikille stumppilaisille :thumbup:

editoi huhtikuu 2013
    Sympatiani ovat puolellasi Liisa!
    En tiedä onko tuo lonkan nivelpussi sama kuin bursiitti, mutta mulla on ollut muutaman kerran tuo bursiitti. Kaksi kertaa siihen pistettiin kortisonia. Kivulias juttu ja kirvelevä kipu. Myös iskias voi olla pitkäaikainen vieras. Kun mulla kului polvinivel pahasti, koko jalka oli sisäreunalta lyhyempi kuin ulkoreunalta ja virheasento aiheutti kaikenlaisia vaivoja. Kyllä liikkuminen saattoi olla tuskallista. Hyvä fysioterapeutti auttoi monta kertaa.

Tsemppiä sulle vaivojen kanssa. Kyllä täälläkin odotellaan patsi kävelyteiden sulamisia myös hiekan poistoja jalkakäytäviltä.
    Mieheni kulkee nyt rollaattorilla toistaiseksi ja ulkoilut mnuistuttava rantahiekalla kävelyä ja tuntuu rollaattorinkin työntämisessä.

Odottelen toisen polven keinonivelleikkausta, toinen on jo operoitu. Onneksi kirurgi sitä siirsi, ettei olla invoja yhtäaikaa miehen kanssa. :lol: Pyöräily ei ole minun lajina, meni tatsi, kun ei polvet kestäneetkään. Kuntopyörällä kyllä aina välillä huristelen :mrgreen:
    Ihan kun kevät ja kesä tulee ja sulle tulee vuosipäiväkin ihan kohta. Ihanaa kevään odotusta sinulle!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• H@nnuH@nnu Raisio
    editoi huhtikuu 2013
    Onnittelut 11kk, itse alku etapilla, tavoitteena jotain tuollaista.

• naavanaava lappi
    editoi huhtikuu 2013
    Onnea Liisa50 11 kuukaudesta!
    Kohta vuosi ja se on jo onnistumisen paalu. No, päiväkin nikotinistille on onnistuminen. Ja päivistä kasvaa viikkoja, kuukusia jnd...
    Raikkaita ja aurinkoisia päiviä!
  • editoi huhtikuu 2013
    Melisa, limapussin tulehdus on sama kuin bursiitti.
    Kortisonia minunkin vasempaan lonkkaani on pistetty pari kertaa, bursiitti on molemmissa lonkissa, mutta vasemmassa oli huomattavasti pahempana. Tulehdus/kipu lääkkeitä olen syönyt nyt pari pitempää kuuria, vaikken niitä oikein saisi syödäkkään, koska minulla on myös vaivana refluksi ja pohjukaissuolen haava ollut myös muutaman kerran eikä noihin vaivoihin burana ja muut vastaavat ole suositeltavia. Samalla kyllä otin vatsansuojalääkitystä isompana annoksena, tuota Zoltiahan joudunkin käyttämään ihan vakituiseenkin, niin että refluksi pysyy kurissa.

Lääkitys onkin auttanut, ainakin toistaiseksi, ja olen pystynyt nukkumaan taas jopa kyljelläni, eikä kävelykään ole ollut enää niin tuskallista ja muutamia kertoja olen jo kuntopyörälläkin hieman huristellut. Iskias vaan edelleen on aika ajoin melko kivulias, siihen kun ei särkylääkkeet auta.

Fysikaalisessa olen myös käynyt jokusen kerran, sieltä en ikävä kyllä ole apua saanut tuohon iskiasvaivaan. Viime käynnillä hoitaja laittoikin infoa lääkärille, hän suositteli selän röntgenkuvausta. Nyt minulle on varattu aika röntgeniin ke 10.4. Pitäähän sinne mennä, vaikka ihan turhaa se on, ei tavallisessa röngenkuvassa näy tällaiset välilevyvaivat, pitäisi päästä mangneettikuvaukseen, mutta siihen ovat todella nihkeitä lähetettä antamaan. Johtunee osaltaan varmaan siitä, kun en ole enää työelämässä mukana.
    Tyttäreni kyllä on saanut lähetteet mangneettiin todella nopeaan, mutta hänhän onkin vielä nuori ja mukana työelämässä.

Tsemppiä myös sinulle Melisa siihen tulevaan polvileikkaukseen sekä mukavaa kevään jatkoa ja kesän odotusta.

• editoi huhtikuu 2013
  • editoi toukokuu 2013
    4.5.2013 lauantai-iltana klo 22:20 tuli vuosi täyteen siitä kun tumppasin viimeisen tupakkani. Nyt tarkoitus karistaa se muutama kilo mitä on kertynyt tämän viimeisen vuoden aikana, enköhän siitäkin selviä tahdonvoimalla, koska tupakoinninkin pystyin lopettamaan.
  • naavanaava lappi
    editoi toukokuu 2013
    Sydämelliset onnittelut 1 vuoden Raikkaudesta!
    Taas yksi osoitus tupakanpolton lopetusmahdollisuudesta. Mahdoton muuttuu mahdolliseksi täällä stumpissa!
    Aurinkoista jatkoa!
  • editoi toukokuu 2013
    naava kirjoitti:
    Sydämelliset onnittelut 1 vuoden Raikkaudesta!
    Taas yksi osoitus tupakanpolton lopetusmahdollisuudesta. Mahdoton muuttuu mahdolliseksi täällä stumpissa!
    Aurinkoista jatkoa!

Kiitos naava onnitteluista!
  • editoi toukokuu 2013
    Onnea Liisa, hieno saavutus :)

image

editoi toukokuu 2013
    -melliset ja SUURET ONNITTELUT ekan vuoden savuttomuudestasi Liisa!

Jokos on iskias antautunut? Nyt on helppoa kävellä itselläni, kun on tiet kuivat ja puhtaat. Mieskin kulkee jo yhdellä kyynärsauvalla. Kenkien vaihto tekee mulla taas tepposia, jalkaterän asento muuttuu eikä kaikki laskeutuneet holvit pysy perässä. Mutta ei valiteta, kesä tulee...

• editoi toukokuu 2013
    Suuret kiitokset onnitteluista Merjis, Melisa ja tmk.

Melisa, iskias mokoma vaan vaivaa jatkuvasti, joskus hieman helpompana ja joskus taas aika kiusallisena. Selkäranka kuvattiin ja löydös oli, että selkärangan nikamat ovat madaltuneet parista kohtaa, joten se iskiashermo on siellä puristuksissa. Hoidoksi ei muuta anneta, kuin että pitäisi pitää selkälihakset hyvässä kunnossa. Ja olihan se selkäruoto myös mutkalla.

Liikkuminen on tosiaan nyt paljon mukavampaa kun lumet ja jäät häipyivät, meilläkin on koirulin kanssa lenkit pidentyneet ja kauppareissut olen tehnyt pääsääntöisesti polkupyörällä.

Aurinkoista toukokuun jatkoa kaikille Stumppilaisille, nautitaan keväästä!
  • editoi toukokuu 2013
    Onnittelut Liisalle vuoden savuttomuudesta! :)
  • editoi toukokuu 2013
    Loistavat onnittelut vuoden savuttomuudesta :D

Viimeinen tumpattu 22.5.2011

• editoi syyskuu 2013
    Siitä onkin jo melko pitkä aika kun viimeksi tänne olen kurkkinut, syynä pitkälti se, kun välilevytyrä on kiusannut aivan mielettömästi. Aika ajoin rajuista kivuista huolimatta savuttomuus on edelleenkin jatkunut ilman ainuttakaan lipsahdusta.

Tänään savuttomuutta kestänyt 1vuosi ja 4kuukautta, vaikka jostain syystä tuo banneri kertoo kuukauden lyhyemmän ajan?
  • editoi syyskuu 2013
    Heh, olempa minä höpsö. Vasta illalla tulee täyteen 1v 4kk ja banneri päivittyy vasta silloin.
    editoi syyskuu 2013
    Kiva kuulla sinusta Liisa! Ja onnittelut 1 v 4 kk savuttomuudesta!
    On varmaan ihan hyvä, et olet pysynyt savutta, vaikka aika hurjalta tuo sinun välilevytyräsi kuulostaakin. Kuitenkin se, että verenkiertosi on nyt paremmassa kunnossa, voi (siis voi) auttaa myös selkäkivuissa. Vaikka nuo hermot ovat aivan oma oopperansa. Itsekin lopettaessani toivoin, että neuropaattiset lihashermokivut jaloisa laantuisivat, vaan eivät ne savuttomuudesta välittäneet pätkääkään. :evil: No, ehkä moni muu osa kropassa voi kuitenkin paremmin.
    Banneri muuttaa aikaa joskus vähän hitaasti. Itsekin sitä ihmettelin ylläpidolle aikoinani ja ajattelin, ettei banneri tunne näitä vuosien lopettajia :lol:

• editoi tammikuu 2014
    Heipä hei!
    Muistaessani pitää antaa taas tilannetiedotus. Eilen illalla tuli savutonta elämää täyteen 1v 8kk, ainuttakaan henkosta en ole vieläkään vetänyt ja toivon mukaan en sitä enää koskaan teekkään.

Kesä meni melkoisten kipujen kourissa, eikä tuo mokoma välilevytyrä ole vieläkään parantunut. Ei voi pitempiä aikoja istua, eikä tykkää siitäkään että kävelen tai seison pitempään. Jäi siksi etelän matkakin syksyllä tekemättä, koska koneessa istuminen olisi ollut yhtä tuskaa. Nyt on kyllä matka varattu jo ensi syksyksi, koska kipu on kuitenkin hellittänyt huomattavasti siitä mitä se oli vielä kesällä. Toivossa kun on kuitenkin hyvä elää, että kipu jossain vaiheessa loppuisi kokonaan ja jos vielä syksyllä vaivaa, niin lentelen etelän rannoille vaikka särkylääkkeiden voimin.

Tsemppiä kaikille foorumilaisille ja hyvää alkanutta savutonta uutta vuotta.
    editoi tammikuu 2014
    Kiva kuulla susta Liisa! Vuosi ja 8 kk - se on hienoa aika savuttomuutta.
    Mutta välilevytyrä, että se jaksaa nyt sua kiduttaa. Ei siihen sitten mikään verenkierron elpyminenkään tupakoinnin lopetettua sitten auta. Jumppaatko sinä sitä selkääsi itse? Mulla on kans hiukka kiero selkä ja lanneranka jotenkin sökö. Jumppasin tässä yks päivä ja taas ylitin itseni, tuli entistä kipeämmäksi. Vesijuoksu sitten seuraavana päivänä vähän helpotti. Auttaakos se sua? Ootko kokeillut? Fysioterapeutti arveli, että pystyasennossa vedessä nikamat hiukka "putoavat" ja välilevyt saavat enempi tilaa.
    No jaa, välillä tekee vaikka mitä kuntonsa eteen eikä auta, välillä ei tee mitään juurikaan ja olo ihan hyvä/taikka pahempi. Tiedä häntä nyt sitten - kohtuullisesti liikkuminen kuitenkin hyvästä. Istumisesta ei munkaan selkä tykkää, jos luen, menen makuulle. Hankin moottorisängyn, ei tule niska kipeäksi.

• editoi maaliskuu 2014
    Nopea väliaikatiedotus tästä muuton ja rempan keskeltä. Savuttomana mennään edelleen kohti kesää ja eihän tässä kauaa enää kestä kun kaksi vuotta napsahtaa täyteen.

Savutonta ja kaunista kevättä sekä kesän odotusta kaikille Stumppilaislle.
    editoi maaliskuu 2014
    Liisalle huimasti onnea, komeat luvut sulla ja tosiaan 2 vuotta ihan tuossa nurkan takana. Aika kulkee nopeasti jo tuossa vaiheessa.

• editoi toukokuu 2014
    Kolmas savuton vuosi lähti käyntiin eilen illalla. :lol:
    editoi toukokuu 2014
    Kyllä on hieno juttu!
    Laitoin sulle kukkapuskan HEP-poteroon, olet kyllä kukkaset ansainnutkin.

On tosi hyvä, että tulit kertomaan kuulumisesi. On tärkeää uusille lopettajille huomata, että vanhat lopettajat pysyvät savuttomina.
    Ettei Stumppi ole vain muutaman ekan kuukauden pysäkki.

Näin jatkamme eteenpäin!

• editoi toukokuu 2014
    Näin jatkamme :lol: Voin vielä kertoa, että on ollut todella helppoa olla polttamatta tämä kaksi vuotta, enkä ainuttakaan savua ole koko aikana keuhkoihini vetänyt. Rahaakin on säästynyt jo aika mukava summa ja aionkin palkita itseni ensi syyskuussa lähtemällä rantalomalle Kreikkaan, matka on jo varattu :wink:
  • vkovko
    editoi toukokuu 2014
    Onnittelut tuplasta.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.