Eilen päätin TAAS lopettaa...

Jännä juttu.. Kokonaisuudessaan olen poltellut sen 15vuotta, josta alkuajan hyvin vähän, mutta riittävästi että jäin koukkuun. Välillä polttelin paljonki jotain 10/päivä! Mutta nyt viimevuodet pääsääntöisesti alko-polttelija tai satunnaisesti yks tai kaks.. Ja hermostuessa ja jos kaveri tarjoo ja ja ja :evil:

Miksen muka ole jo pystyny lopettamaan kokonaan :?: Tällä kertaa olen kumminkin varmempi onnistumisestani.
Olen lähihoitajaopiskelija ja terveyden edistämisen tunnilla meillä kävi eräs tupakan polton lopettamiseen vihkiytyny terveydenhoitaja puhumas... Että osaamme paremmin kannustaa asiakkaitamme lopettamaan. Kuuntelin sen luentoa huonolla omalla tunnolla.. ja vähän juttelinki sen kans omasta vaikeudestani lopettaa. Kerroin olleeni jokin aika sitten 7kk polttamatta, se kannusti että olen oikealla tiellä. Se on mukavaa se :roll: . Kotia päästyäni sanoin itelleni, että lopetan tänään! Täytyy nyt vaan vakuuttaa itselleni, että täys savuttomuus on se tavoite ja tupakasta ei saa oikeesti mitään hyötyä irti. Ilosella ja toiveikkaalla miellä jään jännittämään kuinka kieltäydyn tupakasta ku seuraavan kerran menen baarille tai kun hermot meinaa kiristyä... enkä taija ihan pian edes mennä sinne baarille. :shock:
«1345

Viestejä yhteensä

• virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi toukokuu 2012
    Kiits Tmk.
    Kyllä kait tämä tästä. Teatterilla harrastaessa olen törmännyt kavereihin lähes päivittäin jotka polttavat, joskus olen niiltä pyydellytkin, mutta nyt en. Yhtä nuorukaista jopa terveyskasvatin,puhuin sille siitä lyhyesti jotta mitä tämä satunnaispoltteluki on mulle aiheuttanu ja kuinka vaikeeta on ollu lopettaa.., lähihoitajaksi kun olen valmistumassa :D

Olen täs tullu kuitenki siihen tulokseen itseni kanssa, että olen helposti antamassa periksi tai unohtamassa joissain tilanteissa. Ja niinä hetkinä kun tupakka haisee jostain hämärästä syystä hyvältä, niin on vaikee muistaa kuinka vaarallista se voi olla.... Hiljan mun tuttu kuoli keuhkoahtaumaan, nii nyt onkin konkreettista näkemystä siitä mitä se voi aiheuttaa... :( Mutta tukea nähtävästikin tarvitsen pysyäkseni linjallani... Lähinnä mulla on ehkä sosiaaliset suhteet tässä polttelun takana, ku tosi harvoin poltan yksin kämpillä. Kavereiden kans son niin mukavaa olevinaan ja edes hoksaa ku on joltai pyytämäs.. melkein pelottavaa :D Nyt täytyy kyllä olla tarkkana ku tuola teatterilla pyörin koko kesän ja siinä on ainaski 3 jotka polttavat aika paljon. Hui..

No... mulla on tossa nikkistabletteja jotain kevyttä kamaa (ei lääke) pahanpaikan varalle. Vielä ei tunnu missään ku muutenki olen arjet polttamatta... mut kyl se hiki nousee tossa kuukauden perästä viimeistään.. Lisäksi hyödynnän sukkestio-rentoutuslevyä (toimi mulla hyvin silloin ku alottelin tota 7kk-jaksoa) ja kuntoiluputkea yritän saaha tässä aluille,niin seki auttaa paljon.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi toukokuu 2012
    Hyvin olet asiaa pohtinut virkku! Ihminen saattaa joskus mennä sellaiselle automaattiohjaukselle, että pummaa tai ottaa tarjottessa tupakan, vaikka olisikin ollut jo savutta jonnin aikaa. Samaa automaattiohjausta tapahtuu minulle kaupassa tai avoimen jääkaapin edessä :mrgreen: Näissä tilanteissa pitää olla itse läsnä. Tulee joskus mieleen raamatusta Aatamin sanat, kun olivat Eevan kanssa maistaneet hyvän ja pahan tiedon puun hedelmää:"Eeva antoi ja minä söin", puolusti Aatami asiaa kysyttäessä. Olikohan Aatamikin mennyt kans automaattiohjaukselle ja nyt piilotteli Eevan selän taakse. No, tämän tarkoitus ei ole rienata raamattua vaan kertoa, kuinka helposti se käy. Unohdetaan se, mitä on luvattu, savuttomuudessa lähinnä itselle. Jälkeenpäin ihmetellään, että mikä muhun meni :shock:
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi toukokuu 2012
    Totta turiset Melisa! Näin se on tuntunu menevän... monenasian kohdalla mut tupakan suhteen kaikkei selkein ja kiusallisin juttu. Perjantaina olin ekaa kertaa baarilla ja seuranani oli mies joka polttaa aika paljon myös selvinpäin, mutta minä en polttanut :) Olin todella iloinen, kun ei tehnyt liioin edes mieli, illan aikana imeskelin yhen nikkis tabletin, mut sen jälkeen oli taas ihan helppoa. HUh, eka testi läpästy, toka testi onki sitte viimeistään ku on meän luokkabileet mökillä. Onneksi joukossa on muutamia jotka eivät polta laisinkaan. On se vaan helpompaa ja mukavampaa ku ei tarvitse polttaa 8)
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi kesäkuu 2012
    Olen nyt niin tyytyväinen :)
    Reilu Kuukausi savuttomuutta takana :)

Muutaman baarikeikankin selvittänyt ja imeskellyt illanmittaan korkeintaan yhen nikkistabletin ja koulu on jonku verran ajanut tilanteisiin jotta on tosi paljon tehny mieli polttaa. Mutta yhellä nikkistabletilla saanu tilanteen kääntymään :)

Nykyinen miesystäväiseni on niin ihana että kannustaa minua vaikka itse polttaa aika paljon. Olen joskus humalassa yrittäny siltä pyytää, mutta se ei anna :)Ja ehkäpä hän jonakin päivänä itsekin lopettaa. On tämä vaan niin paljon mukavampaa tämä savuttomuus. :mrgreen:
    editoi kesäkuu 2012
    Onnittelut Virkku kuukauden savuttomuudesta!
    Tuo on niin hyvä alku, ettei kannata sitä edes juhannusjuhlissa enää pilata. :lol:
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi kesäkuu 2012
    Kiitos Melisa :)

Kävinkin tänään ostamassa juhannus bileitä varten lisää nikkis tabletteja, sielä mökillä jonne mennään niin on paljon porukkaa, että tiä vaik alkas mieli tekeen jos useimmat heistä polttelee. Mutta onneksi olen nyt varma asiastani: en tahdo enää koskaan polttaa :)
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi heinäkuu 2012
    2 kuukautta savuitta :D

Tosi hyvä olo näin, poikakaveri sauhuttelee paljonkin, toistaiseksi, mutta ite on saanu oltua hyvin :)Joskus hermostuessa otan nikkistabletin, mut toisinaan menee oikein hyvin täysin luomusti :) ihanata!
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi heinäkuu 2012
    2kk polttamatta
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi heinäkuu 2012
    Tossa vähän harjottelin noita erilaisia kirjotustyylejä ja siks moneen kertaan samma viesti :mrgreen:
  • editoi heinäkuu 2012
    Onnittelut 2 kuukaudesta :)
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Onnittelut täältäkin! Kohta tulee 2 kk täyteen mullaki... ollaan me vaan hyviä! :mrgreen:
    Viimeiset savut 24.5.2012
    editoi heinäkuu 2012
    Virkulle onnittelut kahdesta savuttomasta kuukaudesta!

• editoi heinäkuu 2012
    Onnea Virkulle ja myös niille joilla myös kohta kuukausia tulee täyteen. :wink:
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi heinäkuu 2012
    Kiitos kaikille onnesta :)

Kolmatta kohti täysillä. Nyt jo toisinaan tuntuu siltä, että olis jo ollukin pitemmän ajan polttamatta... ilmeisesti alkaa häviämään koko ajatus mielestä :) Enää edes kaljaa ottaes ole käyny mielessäkään. Poikaystäväiseni vahingossa kerran tarjos ku oltiin humalassa niin monttu auki ihmettelin, jotta mitä hän ny oikein meinaa :shock: hyihyi :D Että aika hyvältä vaikuttaa...

-Ennätystä odotellessa, eli yli 7kk savutonta kuukautta
  • editoi heinäkuu 2012
    Onnea virkku :mrgreen:
  • editoi heinäkuu 2012
    Hienoa hienoa :mrgreen:
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi elokuu 2012
    Kolmas kuukausi savuttomana täyttyy pian :)
    Hyvillä mielin tässä nyt ollut, poikaystäväni polttelee aika paljon, itse iloinen ettei mun tartte :)

Välillä tässä mennyt hermokin, mutta silti ei ole enää totuttuun tyyliin tehnyt tupakkia mieli :) Jes! Nyt en ole enää ottanu nikkistablettejakaan, turvana ovat kyllä olemassa, mutta useasti unohdan kuitenkin ne matkasta kun lähden jonnekin bilettämään, mutta olen onnistunut silti olemaan savuitta, vaikka joskus on juopotellessa pienesti käynyt mielessä pyytää tupakka. Mutta sitten olen nopeasti siirtynyt kauemmas polttelijoista.

rajapyykkivaihe mulla oikeastaan enempi huolettaa valmiiksi, vaikka siihen onkin vielä matkaa. Edellisellä lopetuskerralla meni rajapyykkiin asti mukavasti, mutta sitte alko tuleen outoja ajatuksia liikaa mieleen. Nyt olen ajatellu, että täytyy valmiiksi tuumailla että mitenkä selätän ne pahat ajatukset.... :twisted:
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi elokuu 2012
    Hyvin menöö mutta menköhön :)

Son 3kk nyt täynnä! Ja muutoinki menöö tosi hyvin. Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa :) :)
  • editoi elokuu 2012
    Onnittelut virkku, samoilla kalkkiviivoilla mennään :-)
    Suotta niitä entisiä rajapyykkejä pohtii, mulla tää 3kk oli pelon paikka, mutta ei mitään tuntemuksia tällä kertaa. Kun se asia on kunnolla iskostunut päähän, helpolla päästään :-D
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi elokuu 2012
    Kiitos Tuulikki :) Yritän olla jatkossa pohtimatta tulevaa.. Päivä ja kuukausi kerrallansa niin eiköhän se sujuisi :lol:
  • arkuutoarkuuto Etelä-Pohjanmaa
    editoi syyskuu 2012
    Onnea Virkku :thumbup:

Niin se aika kuluu ja uusi imago alkaa jo olemaan ihan omanlainen :wink: :lol:

Aina seuraava kuukausi on jo helpompi ja tärkeätä on pitää mielessä se usein toistettu viisaus: ei ole sitä yhtä tupakkaa :mrgreen:

Tsemppiä uuden imagon luomiseen :D
    v
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi syyskuu 2012
    [url]Son sitte 4kuukautta täyttyny tänään!

Tänään ostin ittelleni käytännöllisen veskan, ikäänkuin 4kk tupakkirahoilla... vaik enempi rahaa olis kyllä täs ajas menny tupakkiin mut silti. Tuli hyvä mieli, ku tavallaan palkitsin itseni ja turhakkeen sijaan ostinki hyötytavaraa käsveskan jossa 15 eri kokoista taskua. Ja ku puolivuotta savutonna niin lähen miesystäväiseni kanssa espanjaan. Ihan eri tavalla piisaa tämä raha ku ennen

Ja on kyllä ihan tuntunu siltä että olis niinku uusi imago, ikäänku fiksumpi, ku ei oo koskaan enää mitään käryävää pilliä suussa :) Aivan tosi fantsua 8) [/url]
    editoi syyskuu 2012
    Virkulle Sydämelliset Onnittelut 4 kk:n Savuttomuudesta!

Kyllä taatusti on fiksumpi olo, koska näin se. Älä ole räkänokka, ota haaste vastaan!
    Tällainen motivaatiolause taisi olla tuolla poterossa, jossa huudetaan hep jokaisesta savuttomasta vuodessa.
    Onhan tämä iso juttu, emme ole enää tupakan orjia, hallitsemme siinä mielessä itseämme paremiin kuin tupakoitisjat.
    Tupakointikin on vain viekkareiden siirtämistä tupakka tupakan jälkeen. Kamala kierre. Onneksi olemme siitä erossa.

Upea juttu tuo lomamatka! Eipä tartte lentokoneessa kärvistellä eikä etsiä vieraasta maasta tupakkapaikkaa.
    Ja kaikki se rahan säästökin vielä!

• editoi syyskuu 2012
    Virkku, lämpimät onnittelut neljästä kuukaudesta!!

Rinta rinnan etenemme, ilman savun savua!
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi syyskuu 2012
    Kiitos paljon kannustuksesta :)

Tukea tarviinkin, ku joskus aina ajatuksia hiipii mieleen.. Ei mitenkään voimakkaasti, mut kumminki. Miesystäväiseni polttelee vielä aika paljonki niin kiusauksesta voi tulla suuri jos "ajatukset" pääsevät valloilleen. Mutta onneksi miehenikin mua kovasti koittaa kannustaa :)

Lopettaminen ollu kumminki joka kerta suhthelppoa, että en ehkä varsinaisesti olekaan nikotiinista riippuvainen vaan siitä tavasta ja seurapolttelusta... Mutta eipä se sosiaalisuuteni ole mihinkään muuttunu ilmankaan tupakkia :) Aivan ihanata kyllä olla polttamatta ku ei kaikki vaatteet, hiukset ja kädet haise pahalta. :)
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi syyskuu 2012
    Voi ny pyllynposki!

Ny mulla sit meinaa alkaa tekeen mieli tupakkia :evil: EIIIII Onneksi ei talossa ole ja mies ystäväiseniki joka polttaa on tällä hetkellä eri osotteessa. Mistähän se ny iskee... ku kolme kuukautta tästä neljästä menny aika kevyesti.. tai sitte tää johtuuki puolenvuoden merkkipaalun lähestymisestä ja ny tupakkipiru testaa mua... :roll: siinähän sitte piruilkoot :lol:

Sellanen jännä maku suussa, joka vähän sen merkki että tekis mieleni mun polttaa. Mutta mie taistelen, taistelen.. Tehen oikein tulisen uunileivän ja laitan sekaan kaikkee hyvää ja häädän tupakkipirut pois chilillä ja valkosipulilla :twisted: mitähän piru siihen tuumaa :?: :lol:
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi lokakuu 2012
    Savuttomana pysyny edelleen. Nyt vaan kokoajan useammin ollut ajatuksia, että polttaminen ehkä helpottas ja että täs tilantees olis kiva polttaa.... Ja plaah.
    Son ehkä tämä minun elämäntilanne mikä niitä ajatuksia tuo. Stressi, koulun loppuminen lähestyy ja valmistuisin uuteen ammattiin (lähihoitajaksi), hommat kasaantuu, poikaystäväiseni taistelee kaljan tissuttelun vähentämisen kans ja stressaa tietysti myös minua, kissani menehtyi parisen viikkoa sitte.. :cry: Masennusaaltoa pukannu tässä päälle... ku sairastanu masennusta monta vuotta ja pakkaa sitte pahoissa stressi-tilanteissa nousemaan päälle. Mutta onneksi mulla on tässä turvaverkkoa ympärillä, etten sortus näiden paineiden takia. Tissuttelua lukuunottamatta toimiva parisuhde, 2 suloista kissaa aikuinen ja pentu, koulu ja terapia plus masislääkkeet.
  • Rape IIRape II Etelä-Savo
    editoi lokakuu 2012
    Kuules, Virkku! Oletko ajatellut , kuinka paljon sun poikaystävä vähentäis juomistaan, jos sä polttaisit ? Tai olisiko se sun kissas hengissä , jos sä polttaisit ?
    Oletko ajatellut kuinka paljon vähemmän stressaisit, jos sä polttaisit ? Epäilen, että joudut vastaamaan kaikkiin kysymyksiin EI, sillä elämän vastoinkäymiset joutuu jokainen läpikäymään poltti sitten tai ei. Me käymme ne läpi polttamatta, eikö vaan :wink:
  • virkkuvirkku Kauhajoki
    editoi lokakuu 2012
    Thanks Rape herättelystä:) juu, Ei - vastaus kaikkeen... Son vaan se outo taipumus stressata kaikesta jopa jo etukäteen ja syyttää itteä kummallisista asioista vaikka tiedänki ettei ollu mun syy että esim. kissa kuoli ja stressiinkään ei aina voi itse vaikuttaa. Eikä polttamalla toki mitään paranneta. Kaikenlisäks pian 5kk savuttomalla linjalla oltu täysin puhtaasti lukuunottamatta korvaavia, niin kyllä täs läpi mennään kaikesta, vaikka siitä kuuluisasta harmajasta kivestä :). Nyt viimeviikko mennykin aika hyvin ei ole pahemmin tullu ajatuksia tupakan suhteen :)

Mut minä pidän turvaverkostani kiinni kynsinhampain niin selviän :) ja käyn täällä välillä purkamassa tuntojani :roll:
    editoi lokakuu 2012
    Hyvin selvitty Virkku - kaikesta huolimatta. Se on niin taivahan tosi, ettei tupakka yhtään tilannetta paremmaksi muuta, mutta morkkiksen voi saada kaupan päälle. Itse aikoinani sorsin (puolitahallani) puolen vuoden savuttomuuden typerään riitaan.

Joskus on täälläkin saanut lukea tarinoita, joissa suorastaan kerjätään sellainen riita tms., että saadaan jonkinlainen syy polttaa. Itsepetoshan siinä on parhaimmillaan, mut syytetään muita. Tosin nämäkin ihmiset ovat nykyään savuttomia. Kantapään kautta pitää monet hommat mennä, useimpien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.