Tommyn savuttomat jatkot...

Nyt kun reilu kuukauden päivät on jo vietetty savuttomana, siirryn lässytyksineni tänne lopettaneiden puolelle, onhan tää jo enemmän kuin "päätös" sentään. Juhannus kaljoineen meni hienosti ja tuskattomasti sortumatta sauhutteluun, korpeen kun haahuilee ilman tupakkaa niin aika vaikea on sortua vaikka haluaisikin. Vaan enpäs halunnut, hyvin toimi nuotioelämä olusineen myös ilman syöpäkääryleitä! Hyvä mä!!! :mrgreen:
Viimeiset savut 24.5.2012
«1345

Viestejä yhteensä

• editoi kesäkuu 2012
    Hyvä hyvä Tommy :thumbup: . Kuukausi on hieno alku savuttomuuden taipaleella, siitä on hyvä jatkaa eteenpäin!!
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi kesäkuu 2012
    Onnittelut Tommy, kuukausi savuttomuutta tietää varmaan jo pääsyä pahimmista viekkareitakin. Sitten se savuttomuudessa pysyminen onkin kiinni enää omista ajatuksista ja asenteista. Sen oivaltamista, että on vapaa eikä tupakan orja. Pikkuhiljaa kuljet vapaana miehenä :lol:
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi kesäkuu 2012
    Jep, hyvä Tommy, turha haahuilla välimaastossa kun oot jo noin hyvän matkaa päässyt savuttomuuden makuun. Onnea näille jatkoille, toivottavasti kestää lopun elämää!

n025.gif
  • editoi kesäkuu 2012
    Hienoa :thumbup:
  • editoi kesäkuu 2012
    Onnittelut kuukaudesta, se on hieno saavutus, varmasti jatkuu hyvin siitä :thumbup:
    Tsemppejä jatkoille ja oikein hyvää savutonta
    kesää !
    :lol:
  • TommyTommy Espoo
    editoi kesäkuu 2012
    Kiitokset kaikille tsemppiviesteistä! Hyvin tää projekti etenee, nikotiinipurkan avustuksella tosin edelleen. Homma on täydellistä vasta kun pääsen siitäkin eroon, mutta en uskalla alkaa hötkyilemään. Eikä tarvii, aika harmitonta toi purkka on tupakkaan verrattuna enkä mä sitä älyttömästi jauha, sellaset öbaut 3-5 2mg purkkaa päivässä. Jos nyt ensin vaikka vähentäis, pohdin lopettamista sit vasta ku uskallan luottaa itteeni tässä asiassa 24/7/100%... :)
    editoi kesäkuu 2012
    Lopettamisen prosessia ei auta jättää kesken. Kyllä siitä purkasta eroon pääsee. Jonkin ajan päästä ei ole mitään merkitystä sillä, miten lopetit. Pääasia tulee jatkossa sitten olemaan savuttomana pysyminen. Näin se on nähtävä. Hyvässä menossa olet jo! :mrgreen:
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Eilen oli tiukka paikka saunaillassa, onneksi oli purkkaa mukana. Kävin jopa kurkistamassa naapurifirman tupakkapaikalla, siellä kun eräs äijä polttaa tupakastaan aina vain korkeintaan puolet jos sitäkään, joten jämäapajat on taivaalliset. En tosin usko että ihan tosissani sinne menin, ensimmäisen bongatun 2/3 "stumpin" nähtyäni inhoreaktio vei voiton ja vippasin tuplapurkan poskeen. Lisäksi vitutuksella oli osuutta asiaan, mitään järjetöntä "aitoa" tupakanhimoa ei ollut. Taas yksi taistelu voitettu! :)
  • editoi heinäkuu 2012
    Hyvä Tommy, onnittelut reilun kuukauden savuttomuudestasi :lol: Hyvin olet selvinnyt kiusauksista, kyllä jatkokin menee yhtä hyvin, tsemppiä vaan.
    Minulla tuli täyteen ensimmäinen savuton vko, yritykseni on ensimmäinen, polttanut olen yli 30v, ihmettelen kuinka hyvin kaikki on mennyt ei pahoja vieroitusoireita, ei tee yhtään mieli työntää tupakkaa suuhun :-P on toki niitä sellaisia totuttuja tapoja, kuten ruuan ja kahvin jälkeen, ajattelen että sit tupakalle, mutta samaan ajatukseen mahtuu, etten minä polta :mrgreen:

Oikein hyvää savutonta kesää meille kaikille :lol:
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Tsemppiä sullekki Serppana71! Toi ettei vieroitusoireita kamalasti ole johtunee nimenomaan siitä että fyysinen riippuvuus ei ole niin iso juttu kuin yleisesti luullaan. Tää lopettaminen on enemmän korvien välistä kiinni, ja mitä kypsempi on lopettamaan eli mitä enemmän on oppinu tupakkaa inhoamaan, sitä "helpommin" onnistuu. 30 vuoden sauhuttelun jälkeen voisin kuvitella että koet tällä hetkellä aikamoisia positiivisia fiiliksiä esim. haju- ja makuaistin suhteen(?) Ihan uusi maailma tuoksuineen, makuineen ja muine terveempine viboineen sulla edessä, ja uskon että positiiviset fiilikset vie voittoon! Tsemppiä! :thumbup:
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Laiskottaa niin prklsti, mutta yritän silti lähteä juoksulenkille tossa illemmalla. Mulle ei riitä pelkkä tupakoinnin lopettaminen, tarkoitus oli tehdä ihan täysipainoinen elämäntapamuutos ja sulattaa 10-15kg laardia siinä sivussa, eli kahvat hiiteen ja ykspäkki sikspäkiksi! Nyt on tullu laiskoteltua ihan riittävästi, tänään tää niinku lähtis testaamaan tervakeuhkojaan lenkkipolulle! Oon juossu aikanaan kuus maratonia, ihan sillä tasolla en ole... jos nyt vaikka vitonen näin ensialkuun.

Peukkuja saa pitää tanassa että onnistun ryhtiliikkeessäni, mutta ei oo välttämätöntä... onnistuu se prkl ilmanki! NIH! :mrgreen:
  • editoi heinäkuu 2012
    Tommylle peukut elämäntaparemppaan! Minä aloitin toisin päin, sulatin ensin 20kg laardia ja nyt olis tämä seuraava prokkis siis.. Uutta yritystä pitäs vaan saada aikaseks. :roll:
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Vautsivau, 20 kg:n sulattaminen on aina hieno saavutus, melkein väittäisin että vaikeampaa ku keuhkojen tervaamisen lopettaminen. Kyllä tolla sisulla tupakastaki eroon pääsee. No fear! :)
    editoi heinäkuu 2012
    Aikoinani tupakkalakkoni sortuivat painon nousuun. Sit ajattelin, että laihdutan ensin ja lopetan tupakoinnin sitten. Ei onnistunut siinä mittakaavassa kuin uskoin aluksi.
    Kun sitten yli 40 vuoden tupruttamisen jälkeen päätin lopettaa tupakoinnin, annoin painon kasvaa ihan rauhassa. Tosiasia on, etten sitä nyt meinaakaan saada pois. :(

Silti vähän isompikin savuton ihminen voi olla terveempi kuin hoikka ja tupakoiva. Ääh, kuulostaa kauhealta puolustuksen :oops: puheenvuorolta.
    Tosiasia kuitenkin on, että liikuin polttavanakin aika tavalla, sauvakävelyä, vesijuoksua ja jumppaa. Samat jutut jatkuu edelleenkin. Kun ikää tulee lisää, liikunnan merkitys melkeinpä kasvaa, kun taas laihtuminen vaikeutuu ulkonäköseikat lievenevät.

Mukavaa kesäistä torstaiaamua vain kaikille, tästä lähdetään lenkille ja sitten pesutupaan ennen vanhan työkaverin tapaamista terassilla. Eipä hullumpi päivä :lol:

• TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Kuten tossa aiemmin totesinkin, painon pudotus lienee vaikeampaa kuin tupakoinnin lopetus. Ei toki mahdotonta kuitenkaan joten mitään kamalan "vakuuttavia" teorioita ei kannata itelleen vääntää, kyllä ne liikakilotkin pois saa. Mutta kyllä meikäläinenki varmaan mieluummin valitsisi savuttomuuden ja muutaman liikakilon kuin tupakoinnin ja normipainon. Mutta, molemmat on hoidettavissa, ja siihen pyrin mä ilman mitään selityksiä!

Mulla on sellainen ominaisuus etten jostain syystä oo kyenny harrastamaan liikuntaa tupakoidessani, ovat vissiin jotenkin alitajuisesti toisensa kumoavat vastakohdat... ja taas toisaalta aiempienkin lopetusten jälkeen on iskeny ihan älytön urheiluinto! Lopetettuani aikanaan yli kymmeneksi vuodeksi oli seurauksena mm. kuusi maratonia... Ehkä en ihan niin paljoa hötkyile tällä kertaa, mutta jos innostun niin mikä ettei! Pihinättömät ja yskättömät keuhkot on mukava asia juoksulenkillä! :)
  • editoi heinäkuu 2012
    Huhhuh, 6 maratoonia?? :shock: Kymppikin tekee tuskaa :mrgreen:
    Mun mies myös aikoinaan kun lopetti (olikohan -06) polttamisen, alkoi treenata ihan hullunlailla ja juoksikin sitten muutaman maratoonin. :) Tupakoitsijana oli melkein 100 kiloinen sohvaperuna, nyt on tuommonen vajaa 70 kiloinen kukkakeppi :mrgreen:
    Tupakan polton lopettaminen voi ehkä olla lasten leikkiä kilojen karistamisen rinnalla, mutta miten onnistuu painonhallinta kun tupakalla ravaamisen sijasta ravaa jääkaapilla :roll: En tiedä vastausta, mutta pintani yritän pitää.. :mrgreen:
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Jääkaapilla saa ravata kunhan huolehtii siitä ettei sieltä saa mitään porkkanaa haitallisempaa anastettua. Kasvisten avulla voi antaa itelleen luvan syödä ihan koska vaan, vaikka keskellä yötä... mutta jos siellä möllöttää lihapiirakat poikineen niin taatusti ei paino putoa. Suurempi merkitys sillä mitä syö, kuin sillä miten paljon ja kuinka usein syö.

Erässä oppilaitoksessa oli hauska idea aulassa silloin kun tupakointi kiellettiin koulun alueella. Siellä oli iso kori porkkanoita, ja jonkinlainen runollinen kehoitus korvata niillä syöpäkääryleet. Keinot on monet, sano jokukukalie kun tupakat porkkanoihin vaihto! :lol:
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Nyt on wanhaan kunnon Polarin sykemittariin vaihdatettu patskut, 25 eetä meni mutta halvempi ku ostaa uus kuitenki. Ja maksohan toi sentään uutena yli kaks hunttia, ikää tosin jo kahdeksan vuotta. Vielä ku jaksais käyttää sitä, hih... ja huh. Keuhkot tuntuu ainaki jo toipuneen hyvin tervaamisesta, astmalääkettä en oo enää yli kuukauteen tarvinnu. Kyl tää tästä... :)
    editoi heinäkuu 2012
    Nuo ovat parhaita palkintoja savuttomuudesta, kun huomaa kunnon kohentuneen ihan merkittävästi. Tai jopa niin, että voi luopua lääkkeestä!

• TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Hyi ku laiskottaa lenkkeilyn suhteen, täytyy vaan yrittää vaikka väkisin. Kyl se sit siitä ku vauhtiin pääsee. Pääasia kuitenkin, liikun tai en, että edelleen savuttomana hihhuloin mä! :D
  • editoi heinäkuu 2012
    Ylös, ulos ja lenkille, liikkuminen on kivaa kun pääsee vauhtiin :-) Ja varsinkin se hyvä mieli ja fiilis liikuntasuorituksen jälkeen :D
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Juu, ai nou. Liikuin vuosikaudet päivittäin aikanaan ja tiedän miten hyvältä se tuntuu. Parasta mitä voi tehdä vaatteet päällä... Aikanaan kävin joka aamu ennen duunipäivää 5-6 aikaan 5-10 km juoksulenkillä, ja ehdin vielä sen päälle lukemaan lehden ja syömään kunnon aamiaisen ennen tehtaan pillin vihellystä. Työkaverit ihmetteli mun ärsyttävää pirteyttä aamuisin ku ne oli ite heränny just viis minuuttia aiemmin ja veti kahvihuoneessa hädissään sumppia tyhjään mahaan tyynynjälki vielä poskessa... Siitä sai voimia kummasti, suju duunit ja opinnot virheettömällä tehokkuudella eikä oikein mistään osannu väsyä.

En välttämättä ihan tolle tasolle nyt ainakaan heti tähtää, kunhan nyt edes suhteellisen säännöllisesti liikkuisin ja saisin muutaman kilon laardia hiiteen vyötäröltä. Eikä toki haittais jos vielä jonain päivänä juoksisin elämäni 7. maratonin, jotenki opin aikanaan rakastamaan sitä ison tapahtuman tunnelmaa ja itsensä voittamista...

Mutta, olenpahan sentään ollu polttamatta jo reilu 1,5 kuukautta, ei huono sekään! :D
  • OnervaOnerva Valkeakoski
    editoi heinäkuu 2012
    Se on totta, että pirteys lisääntyy savuttomuuden myötä...ja tossu nousee entistä keveämmin! :D

Olen aina liikkunut paljon, mutta viime kesästä lähtien lisäsin erityyppisen liikunnan lähes päivittäiseksi...Lenkkeilin ja kävin salilla juurikin yrittääkseni estää sitä laardia kerääntymästä vyötärölle ja hillitäkseni herkkujen mielitekoja. Nooooo...puolen vuoden aikana tuli 10 voipakettia :shock: ja toisen puoli vuotta sen sulattaminen pois vei!
  • editoi heinäkuu 2012
    Oi, minä pyrin juuri tuohon että jaksaisin juosta aamuisin lenkin koirien kanssa ennen töihin menoa. Minä käyn toki kävelylenkillä niiden kanssa joka aamu, mutta tahtoisin niin kyetä/jaksaa juosta. Ehkäpä vielä joskus... Mutta todellakin, se savuttomuus on tietty pääasia, liikunta siinä sitten sivutuotteena :wink:
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    tmk kirjoitti:
    ...mua pikkuisen hotsittaa haastaa sinua:
    menisihän se yksi maraton vielä…eikös vaikka?

Haaste otettu vastaan, tähtäimessä HCM 2013. Vuosi aikaa saada vätys kuntoutettua, viisi vuotta on tullu jo laiskoteltua ja sen kyllä huomaa. Tavoite siis: Helsingin maraton vuoden päästä 15-20kg nykyistä kevyempänä ja 100% terveempänä! :mrgreen:
  • editoi heinäkuu 2012
    Go Tommy, go Tommy :thumbup:
    editoi heinäkuu 2012
    Tommy - hienon haasteen olet itsellesi ottanut! :lol:
    Tuo siitä hyvä, että siihen on tarpeeksi aikaa valmistautua. Savuttomuuden haaste kulkee siinä sivussa kun kunto kasvaa jne.

• TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Joo ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä laitoin tavoitteen vähän reilu vuoden päähän, kyllä tän raadon elvyttämisessä aikaa menee... ja tarkoitus tosiaan juosta maraton, ei siis mitään puoliksi käveltyä yritelmää. Painonpudotuksenkin suhteen aikataulu öbaut realistinen joskin työtä vaativa tavoite, sellaset 1,25 - 1,5 kg kuussa pitäis laardia saada kärtsättyä. :)
  • editoi heinäkuu 2012
    Wautsi Tommy, hieno tavoite, täältä lämpimät tsemppaukset upealle, kokonaisvaltaiselle projektille d055.gif !
    Ja kiitos, tuo ensimmäinen mainintasi painon pudotuksesta sai minut tosissani leipääntymään näihin vuoden aikana kertyneisiin 5 kiloon ja nyt, kun vuosi tulee juuri täyteen, aloitan minä 10 kilon pudotusprojektin, viisi tupakkakiloa ja viisi vuosien saatossa hiipinyttä saa kyytiä.

Aurinkoista meininkiä itse kullekin projekteineen s025.gif
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    catri kirjoitti:
    ...nyt, kun vuosi tulee juuri täyteen, aloitan minä 10 kilon pudotusprojektin, viisi tupakkakiloa ja viisi vuosien saatossa hiipinyttä saa kyytiä.

Hieno homma, niin sitä pitää! Painonpudotus ei oo niin mahdotonta kuin moni luulee, liikunta + terveellinen safka hoitaa homman lähes ilmaiseksi, ja kaupan päälle tulee hjuva fiilis!

Tupakkahommissa tämä palsta antaa mukavasti motivaatiota. Liikuntaan ja painonpudotukseen heittäisin sellasen vinkin että kannattaa kattoa töllöstä "Suurin pudottaja" -hömppää. Ei tosin kamalan realistista moinen rääkki kenelle tahansa arkielämässä, mutta ainaki siitä näkee että kyllä se rasva palaa jos niin todella haluaa. Ei tosin läheskään yhtä nopeasti useimmilla, mutta kyllä se paino silti putoaa jos niin haluaa. Itsepetokset kuten "geenit, isot luut ja hidas aineenvaihdunta" kannattaa unohtaa saman tien. Niillä voi olla jokin vaikutus, mutta laihtumista ne ei estä jos ihan tosissaan haluaa jenkkakahvat hiiteen. Ja tarkoitan tällä nyt liikuntaa, enkä suinkaan mitään naistenlehtien ihmedieettejä. Pysyvä elämäntapamuutos, siinä ne onnistumisen avaimet piilee eikä missään tilapäisissä nälkäkuureissa!

Laitetaan projekti käyntiin ja tsempataan toisiamme siinä sivussa! Tästä aiheesta vois ehkä kasata vaikka oman keskustelun jonnekin, sivuaa kuitenkin aihetta kun tupakoimattomuudellakin tähdätään parempaan terveyteen. Tupakoimattomuus voi jopa mahdollistaa lenkkeilyn joillekin astmaatikoille joille se on tupakan takia muuten mahdotonta. Lisäksi, liikunta edesauttaa savuttomuutta, harva haluaa pilata jo saavutettua parempaa kuntoa aloittamalla tupakoinnin uudestaan. Ainakin mulla se toimii niin, jos on "urheilukausi" käynnissä niin en taatusti polttaisi missään tilanteessa.

Taidanpa kietasta lenkkarit jalkaan saman tien. :mrgreen:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.